استفاده از روغن حیوانی در دوران بارداری مفید است یا مضر؟

استفاده از روغن حیوانی در دوران بارداری مفید است یا مضر؟


منبع: آرگا

2

1402/10/19

16:11


مصرف روغن حیوانی در بارداری بسیار مقوی و مفید است. زیرا این روغن یک چربی سالم بوده و جایگزین مناسبی برای کره و دیگر روغن ها است. مصرف روغن حیوانی در بارداری هیچ گونه اثر سوء بر سلامت مادر و کودک نخواهد داشت. بر خلاف تصورات رایج، شواعد علمی حاکی از این است که روغن حیوانی، نقش مهمی در کاهش کلسترول در روده دارد.

روغن حیوانی چربی بسیار سالم برای بدن محسوب می شود و می توان از آن به عنوان جایگزین کره در همه غذاها استفاده کرد. در حقیقت روغن حیوانی نوعی کره است که همه آب و مواد ناخالص آن از بین رفته است. از آن جایی که این روغن هیچ نوع ناخالصی ندارد، می توان آن را در یخچال نگهداری کرد. هم چنین شما می توانید آن را در دمای اتاق نگهداری کنید. با ما همراه باشید تا در خصوص مصرف روغن حیوانی در بارداری و هر آن چه که لازم است بدانید، اطلاعات جامعی به دست آورید.

خواص عمومی روغن حیوانی برای بدن

روغن حیوانی به علت داشتن امگا ۳ و امگا ۶ برای مغز بسیار مفید است و موجب تقویت حافظه می شود. این روغن حاوی اسید آمینه های ضروری بدن بوده و به تحریک سول های چربی کمک می کند. علاوه بر این قادر به از بین بردن چربی های مضر است. مصرف این روغن مانع از ایجاد رادیکال های آزاد می شود و از بروز انواع سرطان پیشگیری می کند. روغن حیوانی به ترشح اسیدهای معده کمک می کند. کسانی که به لاکتوز حساسیت ندارند می توانند روغن حیوانی مصرف کنند. به یاد داشته باشید این روغن تا حد زیادی اشتها را افزایش می دهد. این روغن سرشار از اسید لینولئیک است و موجب کاهش بیماری های قلبی و عروقی می شود.

تأثیر مصرف روغن حیوانی بر بارداری

آیا مصرف روغن حیوانی در بارداری توصیه می شود؟

بارداری یک دوره بسیار مهم در زندگی هر زنی محسوب می شود. در طول این دوره نیازهای روحی و بدنی هر زنی بالا است. یکی از روغن های مفید برای دوران بارداری، روغن حیوانی است. این روغن دارای مواد مغذی و مهمی است که به سلامت زنان باردار کمک می کند. به همین خاطر مصرف این روغن در دوران بارداری پیشنهاد می شود.

فواید مصرف روغن حیوانی در بارداری

زنان باردار می توانند به صورت روزانه در رژیم غذایی خود، ۵ تا ۸ قاشق چایخوری روغن حیوانی مصرف کنند. برخی از مهم ترین فواید روغن حیوانی در بارداری به شرح زیر است:

۱. کاهش نشانه های افسردگی

در دوران بارداری، ممکن است زنان درگیر نشانه های افسردگی شوند. مصرف روغن حیوانی در این دوران به کاهش نشانه های افسردگی کمک می کند. اسیدهای چرب امگا۳ به تنظیم هورمون های مرتبط با اضطراب و افسردگی کمک می کنند. در حقیقت این روغن تأثیر زیادی در تقویت روحیه زنان باردار خواهد داشت.

۲. تسهیل روند زایمان

مصرف روغن حیوانی به تسهیل زایمان خانم ها کمک می کند. این روغن دارای اسیدهای چرب امگا ۳ است و می تواند زایمان را برای زن باردار ساده کند. مطالعات نشان می دهد با مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ در دوران بارداری، طول دوره زایمان کاهش می یابد.

۳. حفظ سلامت پوست

از دیگر فواید روغن حیوانی در بارداری می توان به حفظ سلامت پوست اشاره کرد. به یاد داشته باشید رشد جنین و تغییرات هورمونی در این دوران می تواند تغییراتی در پوست زن ایجاد کند. استفاده از روغن حیوانی به حفظ سلامت پوست خانم ها در این دوران کمک می کند. روغن حیوانی سرشار از ویتامین E است. به همین دلیل موجب افزایش ترمیم کنندگی پوست و بهبود ظاهر فرد می شود.

فواید مصرف روغن حیوانی در بارداری

۴. کاهش التهابات پوستی

یکی از فواید روغن حیوانی، کاهش التهابات پوستی است. مصرف روغن حیوانی در دوران بارداری می تواند برای  برطرف کردن التهابات مفید باشد. توجه داشته باشید با روغن حیوانی التهابات دستگاه گوارشی و مفاصل کمتر خواهد شد.

۵. حفظ سلامت قلب خانم های باردار

مصرف روغن حیوانی به حفظ سلامت قلب خانم ها باردار کمک می کند. اسیدهای چرب امگا ۳ باعث کاهش کلسترول بد و کاهش فشار خون می شوند. علاوه بر این، مجموع مواد مغذی که در روغن حیوانی وجود دارند، مشکلات قلبی در این دوران را کاهش خواهند داد.

۶. کمک به رشد و تقویت جنین

روغن حیوانی دارای مواد مغذی مثل ویتامین E و اسیدهای چرب امگا ۳ است. این مواد به رشد و تقویت جنین کمک می کنند. بر اساس مطالعات، مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ در دوران بارداری برای جنین بسیار مفید است.

۷. درمان بیماری های گوارشی

مصرف روغن حیوانی در بارداری می تواند به درمان بیماری های گوارشی کمک کند. روغن حیوانی از خواص ضد ویروسی برخوردار است. به همین خاطر موجب سلامت سیستم گوارش می شود، زیرا مقادیر زیادی اسید چرب دارد که برای روده بسیار مفید هستند.

۸. افزایش میل جنسی

یکی از فواید روغن حیوانی در بارداری تقویت میل جنسی است. به علاوه این روغن موجب افزایش ترشحات و نرم شدن واژن و رحم شده و به تحریک آن ها کمک می کند.

مزایای روغن حیوانی در بارداری

اصلی ترین علت مصرف روغن حیوانی در بارداری چیست؟

همانطور که پیش تر اشاره کردیم روغن حیوانی یک منبع مفید برای تأمین آنتی اکسیدان، ویتامین ها، اسیدهای چرب، امگا ۶ و مواد معدنی است. به همین خاطر مصرف آن برای سلامت زن باردار مفید است.

عوارض و خطرات روغن حیوانی در دوران بارداری

هیچ عارضه یا خطر شناخته شده ای در خصوص مصرف روغن حیوانی در دوران بارداری، به غیر از بالا رفتن وزن وجود ندارد. داشتن یک رژیم غذایی متعادل در دوران بارداری اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین منظور پیشنهاد می شود وعده غذایی کم حجمی داشته باشید. شما می توانید در رژیم غذایی خود میوه و سبزیجات قرار دهید. هم چنین اگر با افزایش وزن مشکلی ندارید، می توانید روغن حیوانی را در برنامه غذایی خود بگنجانید. هر زمان که قصد دارید در رژیم غذایی خود تغییری ایجاد کنید از پزشک معالج خود راهنمایی بگیرید. توجه داشته باشید روغن حیوانی تنها زمانی می تواند برای زن باردار خطر ایجاد کند که میزان آن افزایش پیدا کند.

روغن حیوانی در غذاها چه کاربردی دارد؟

  1. شما می توانید روغن حیوانی را به صورت خام و پخته مصرف کنید. به عنوان مثال می توانید روغن حیوانی را روی برنج بریزید.
  2. روغن حیوانی را با میوه و سبزیجات ترکیب کرده و سپس میل کنید.
  3. در صبحانه به عنوان جایگزین خامه و کره مصرف کنید.
  4. می توانید از آن در پخت انواع شیرینی استفاده کنید.
  5. روغن حیوانی در پخت انواع دسرهای ایرانی و هندی نظیر کاچی و حلوا مورد استفاده قرار می گیرد.

شما می توانید روغن حیوانی را زیر نظر پزشک مصرف کنید. رژیم غذایی شما باید دارای مقدار زیادی سبزیجات و میوه باشد. در دوران بارداری روغن حیوانی را به صورت متوسط میل کنید و به هیچ عنوان بابت اضافه وزن نگران نباشید. زیرا این روغن منبع بسیار فوق العاده ای برای دریافت چربی محسوب می شود.  اگر باردار هستید می توانید در کنار غذا، از روغن حیوانی نیز استفاده کنید. مصرف این روغن می تواند به تقویت و سلامت مادر و جنین کمک کند.

فواید روغن حیوانی در بارداری

امیدواریم مطالب این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد. در پایان پیشنهاد می کنیم مقالات خواص کره حیوانی، روغن گیاهی یا حیوانی و رفع بوی روغن حیوانی را نیز مطالعه فرمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو