مصرف موسیر در بارداری و فواید آن

مصرف موسیر در بارداری و فواید آن


منبع: آرگا

1

1403/1/20

15:27


تغذیه از برگ های موسیر یکی از راهکار هایی است که می تواند به سلامت جنین و مادر در طول ماه های بارداری کمک کند، پس مادران عزیز در تغذیه از این گیاه کوتاهی نداشته باشید.

برای آگاهی از خواص و مضرات موسیر در بارداری بهتر است کمی با خود موسیر که گیاهی ریشه دار است و مشابهت عجیبی با سیر دارد، آشنا شوید. تندی و رایحه ای کم از سیر داشته و به ظاهر کشیده تر به نگاه می رسد. پرورش موسیر کاملا اقتصادی بوده چرا که در صنعت آشپزی و تولید مواد غذایی فرآوری شده بسیار پر کاربرد است.

موسیر سرشار از انواع ویتامین های A و C بوده که دیگر عناصر آن شامل فسفر و منیزیم می شود. ترکیبات موجود در موسیر به سلامت استخوان های بدن کمک کرده و به ظاهر می رسد که آنتی اکسیدان و فنول فراوانی درون خود داشته باشد. باید گفت که یکی از بهترین خوراکی ها برای کاهش وارد شدگی آسیب رادیکال های آزاد به بدن و مبارزه با بیماری های مزمن همین ترکیب موسیر است. از جمله ترکیبات تشکیل دهنده موسیر که خاصیت های درمانی فراوانی به دنبال دارد شامل: ترکیبات سولفور، مانند آلیل پروپیل در سولفات (APDS) و فلانوئید ها مثل کورستین.
در نهایت تغذیه از موسیر با هر دستور طبخی در طول زمان بارداری مادر ضرری نداشته بلکه با خاصیت های گسترده برای بدن او و جنین بسیار پر فایده است.

خواص موسیر در بارداری کدام اند؟

موسیر سرشار از عناصر فولات یا همان فولیک اسید بوده که به پیشگیری از نقص های موجود در لوله عصبی چون اسپینا بیفیدا در کودکان کمک می کند و نقش موثری در سلامت روانی کودکان دارد.

مادران باردار با تغذیه از موسیر در طول ماه های بارداری میزان فشار خون خود را به تعادل می رسانند و از شکل گیری لخته های خونی جلوگیری می کنند چرا که عوارض شدیدی را برای مادر پیش می آورد.
جالب است بدانید که تغذیه از موسیر و دیگر سبزیجات فعالیت سیستم گوارشی تمام افراد را بهبود می بخشد چرا که احتمال ابتلا به بیماری یبوست در مادران باردار وجود دارد.
موسیر با تمام عفونت های باکتریایی و ویروسی مبارزه می کند.
موسیر در تامین آب، ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و دیگر عناصر نقش موثر دارد چرا که حتی بخشی از آهن مورد نیاز در زمان بارداری مادر را فراهم می کند.
موسیر سطح قند خون را در بیماران مبتلا به دیابت کاهش داده چرا که با پیشگیری از کاهش انسولین به افزایش سوخت و ساز گلوکز بدن کمک می کند.
با تغذیه از موسیر تاثیر مثبتی به روی عملکرد دستگاه اعصاب مرکزی خود به جای می گذارید و جدای از این فایده، سر درد های میگرنی نیز شروع به کاهش یافتن می کنند.
موسیر با سرشار بودن از عنصر فیبر جدای از ایجاد حس سیری، به هضم غذا و عملکرد روده ها کمک می کند چرا که موسیر میزان ترشح صفرا را افزایش داده و هضم غذا ها آسوده تر می شود.

خواص موسیر در بارداری

دستور مصرف موسیر در بارداری چگونه است؟

برگ موسیر چاشنی و ادویه ای اشتها آور بوده که دارای طبع گرمی بسیار دلچسب است. موسیر تازه برداشت شده نیز بسیار عطری تند به همراه داشته که بهتر است برش داده شود و برای مصرف تا چند روز در آب خیس بماند. پس از چندین بار تعویض آب نگهداری کننده موسیر آن ها را به داخل سرکه همراه با سبزیجات معطر و زردچوبه و ادویه ها و فلفل میتوان نگهداری کنید و حتی به داخل ترشی ها مخلوط افزوده نمایید.
اندازه بندی برش ها کاملا از روی سلیقه شخصی بوده است. موسیر خشک را تهیه نمایید و تمام روش های گفته شده را تکرار کنید.
عموما برگ های موسیر را خشک می کنند، سایش می دهند و در نهایت ترکیب پودر شده را به ماست، انواع سس ها و غذا های خوش طبع افزوده می کنند.
موسیر ها را به روی شعله کم حرارت دهید تا پیاز های آن کاملا کاراملی شوند چرا که اگر درجه شعله حرارت بالا باشد امکان سوخته شدن پیاز وجود خواهد داشت.
بهتر است موسیر ها را با پوست خود سرخ کنید، سپس پوست آن ها را جدا کرده و به فرم پودر تبدیل سازید. حال پوره شده برگه های موسیر را می توانید برای طبخ انواع سوپ و سس های متنوع استفاده نمایید.

دستور مصرف موسیر در بارداری

موارد منع مصرف موسیر در بارداری کدام اند؟

رعایت رژیم سالم و زیاده روی در تغذیه از موسیر خام برای افرادی که مزاج گرم دارند بسیار مضراست چرا که حتی حرارت بدن شروع به افزایش پیدا کردن می کند.
اگر تمایل به تغذیه از ماست موسیر دارید، ماست های کم چرب را انتخاب نمایید و در ازای نمک از کمی پونه و فلفل استفاده کنید.
اگر دسترسی شما به موسیر تازه محدود بود، پس پودر موسیر را به صورت خانگی تهیه کنید و به درون ظرف های در دار قرار دهید.

موارد منع مصرف موسیر

طرز تهیه ماست موسیر

برای تهیه ماست موسیر، شما به مواد زیر نیاز دارید:

سه چهارم قاشق چای خوری پودر موسیر
یک چهارم قاشق چای خوری نمک
یک دوم فنجان موسیر خشک
یک فنجان ماست کم چرب
یک چهارم قاشق چای خوری فلفل سیاه

برای تهیه ماست موسیر، مراحل زیر را انجام دهید :

برای گذشت مدت یک ساعت، موسیر خشک را درون آب جوش قرار دهید و فرصت دهید که خیس شود.
پس از گذشت یک ساعت زمانی، موسیر‌های خیس را خرد کرده و یا رنده کنید.
در یک ظرف مناسب، پودر موسیر، موسیر خرد شده، ماست کم چرب، نمک و فلفل را با هم مخلوط کنید.
مطمئن شوید که تمام مواد به خوبی با هم ترکیب شده‌اند.
سپس ظرف را در یخچال قرار داده و اجازه دهید مواد کاملاً از هم مزه بگیرند.
حالا شما می‌توانید از ماست موسیر لذت ببرید.

دستور تهیه ماست و موسیر

از همراهی شما بسیار متشکریم، برای آگاهی بیشتر مقالات تخم شربتی در بارداری، فواید خوردن شوید در بارداری و عوارض مصرف ماری جوانا در بارداری را دنبال کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو