خوردن کدو حلوایی در بارداری و فواید و مضرات کدو حلوایی در این دوران

خوردن کدو حلوایی در بارداری و فواید و مضرات کدو حلوایی در این دوران


منبع: آرگا

2

1402/9/23

16:11


کدو حلوایی یکی از میوه های پاییزی خوشمزه می باشد که ارزش غذایی زیادی دارد و مصرف آن به زنان باردار توصیه شده است. در این مطلب به فواید مصرف کدو حلوایی در بارداری می پردازیم.

کدو حلوایی یکی از میوه های پاییزی با ارزش غذایی بالا است که استفاده از آن در برنامه روانه خانم های باردار توصیه شده است. اگر مایلید تا با فواید کدو حلوایی در بارداری آشنا شوید با ادامه مطلب همراه ما باشید تا نکات مهمی در این مورد نیز فرا بگیرید.

فواید کدو حلوایی در بارداری

کدو حلوایی که در انگلیسی گاهی به آن کدو گردویی نیز گفته می شود، ارزش غذایی بالایی دارد و حاوی ویتامین های مختلفی است که برای خانم های باردار مفید است. این میوه یا سبزی پاییزی خوشمزه و خوش رنگ و رو فواید زیادی در دوران حاملگی دارد. حتی دانه های کدو حلوایی نیز برای خانم های باردار مفید است. خواص این میوه به سایر میوه های پاییزی شباهت دارد و یک سوپر ماده مغذی محسوب می شود.

در صورتی که در دوران بارداری به سر می برید و به مصرف یا عدم مصرف کدو گردویی شک دارید پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

ارزش غذایی کدو حلوایی

همانطور که اشاره شد این میوه پاییزی ارزش غذایی زیادی دارد و وزن آن حدود ۴-۷ کیلو می باشد. کدو حلوایی خواص فراوانی دارد و مصرف آن برای برنامه غذایی روزانه خانم های باردار توصیه شده است. همانطور که می دانید بارداری مرحله حساسی از نظر تغذیه ای می باشد و از آنجا که جنین هم از همان غذای مصرفی مادر تغذیه می کند این اهمیت دارد که به غذای مصرفی خود توجه خاصی داشته باشید.

البته به این معنی نیست که تمام خوراکی ها در دوران بارداری مجاز است. کدو گردویی یکی از میوه های پاییزی پرطرفدار است که برای برخی جای سوال است مصرف آن در حاملگی مجاز است یا نه؟ قبل از پاسخ به این سوال به ارزش غذایی کدو حلوایی اشاره می شود.

این میوه غنی از ویتامین های آ، ب۶، ث و مواد معدنی مانند آهن و زینک می باشد. همچنین دارای آنتی اکسیدان های زیادی بوده و دانه های آن نیز خواص بسیاری برای خانم های باردار خواهد داشت. مصرف صد گرم از دانه های کدو حلوایی ۲۶ کالری انرژی ایجاد می کند و فاقد کلسترول و چربی های اشباع می باشد.

کدو حلوایی برای خانم های باردار چه فوایدی دارد؟

حال که با ارزش غذایی کدو حلوایی آشنا شدید در ادامه به فواید مصرف آن در حاملگی می پردازیم:

تنظیم قند خون

کدو حلوایی به متعادل نگه داشتن سطح قند خون کمک زیادی می کند و نباید آن را با قند و شیرین کننده اضافی مصرف کرد. به  طور کلی کنترل قند خون یکی از فواید اصلی کدو حلوایی به شمار می رود. به این ترتیب استفاده آن در دیابت حاملگی خیلی مفید است. و همانطور که اشاره شد برای استفاده از خاصیت آن نباید به کدو شکر اضافه کرد. سعی کنید به صورت بخارپز و بدون شیرین کننده میل کنید.

بهبود اسهال

اسهال یکی از مشکلات رایج حاملگی به شمار می رود. مصرف کدو حلوایی کمک می کند حرکت روده منظم شده و خطر ابتلا به عفونت های شکمی که موجب اسهال و مشکلات پوستی مانند اگزما می گردد، کاهش یابد.

بهبود یبوست

اکثر خانم های باردار در این دوران از یبوست ابراز ناراحتی دارند. تغییرات هورمونی در این دوران ممکن است سیستم گوارشی خانم باردار را مختل نموده و سبب بروز یبوست گردد. برای حل این مشکل از کدو حلوایی استفاده زیرا حاوی منبع غنی فیبر و پروتئین بوده و مصرف آن یبوست را از بین می برد.

بهبود دل پیچه

این میوه در رفع دل پیچه تاثیر شایانی دارد و سریعا درد شکمی را برطرف می کند.

بهبود کرامپ شکم

گرفتگی یا کرامپ شکمی نیز از علائم شایع حاملگی به شمار می رود. کدو حلوایی به درمان و کاهش این گرفتگی و دردها بسیار کمک می کند.

کاهش بیماری ها

مصرف کدو حلوایی به خانم باردار کمک می کند تا این دوران را سالم تر تجربه و کمتر دچار بیماری شود. همانطور که اشاره شد این میوه با عوارض این دوران مانند یبوست، مشکلات پوستی، احتمال ابتلا به عفونت و … مقابله و از این نظر خیلی مفید است.

بهبود سیستم ایمنی

کدو حلوایی همانطور که اشاره شد حاوی زینک یا روی فراوانی است. روی از متابولیسم و سیستم ایمنی بدن پشتیبانی می کند. در ضمن از آسیب رادیکال های آزاد به سلول های بدن و بروز بیماری ها جلوگیری می نماید. همچنین این میوه منبع غنی ویتامین آ است که در مقابله با عفونت ها و ویروس ها موثر می باشد.

در ضمن کدو حلوایی حاوی ویتامین ث نیز می باشد که این ویتامین منجر به زیبایی جنین نیز می شود. به این ترتیب مصرف سوپ کدو حلوایی به بهبود عفونت های شایع کمک کرده و از سرماخوردگی جلوگیری می کند.

بهبود آسم

این میوه نارنجی رنگ دارای ترکیباتی است که منجر به سلامت ریه می گردد. این خصوصیت کدو حلوایی مدیون فاکتورهایی مانند کارتنوئیدها از جمله بتا کاروتن، لوتئین و زآگزانتین بوده و تمام این آنتی اکسیدان های قوی ضد التهابی هستند و از سیستم تنفسی مادر باردار در مقابل عفونت ها و هجوم رادیکال های آزاد محافظت دارند.

کنترل وزن

هر چند مصرف کدو حلوایی برای خانم باردار به کاهش وزن کمک نمی کند ولی از آن جا که کالری کمی داشته و غنی از فیبر است می تواند به کنترل وزن در این دوران کمک نماید. کدو حلوایی گرسنگی را بدون افزایش وزن برطرف نموده و ضمنا تغذیه سالم را تهدید نمی کند.

فواید دانه های کدو حلوایی برای خانم های باردار

از جمله فواید دانه های کدو حلوایی برای خانم های باردار عبارت است از:

۱. دانه کدو حلوایی حاوی زینک فراوانی است که برای خانم های باردار موجب بهبود روحیه می شود. همچنین مصرف این دانه ها به تقویت سیستم ایمنی نیز کمک می کند.

۲. مصرف دانه کدو حلوایی برای قلب مفید بوده و اگر در رژیم غذایی خانم باردار قرار گیرد به تقویت قلب وی نیز کمک می کند. در ضمن شکل گیری استخوان ها و دندان های جنین را هم تقویت می کند.

۳. اگر در بارداری مشکلات خواب را تجربه می کنید می توانید از دانه کدو استفاده کنید. مصرف آن به داشتن خوابی بهتر کمک کرده و از آنجا که دانه کدو حلوایی حاوی آمینو اسیدی به اسم تریپتوفان می باشد این ماده به هورمون خواب ملاتونین تبدیل شده و کمک می کند خانم باردار خواب بهتری داشته باشد.

۴. از دیگر خواص دانه کدو حلوایی برای خانم باردار افزایش تمرکز می باشد. این دانه ها حاوی اسید چرب امگا ۳ و چربی های غیر اشباع هستند. این دو ماده به بهبود عملکرد مغز مادر باردار و جنین کمک می کنند.

۵. کدو حلوایی به رشد مغز جنین کمک می کند. به طور کلی مصرف این میوه در سه ماهه اول حاملگی بسیار توصیه شده زیرا دوران حساسی در رشد مغزی کودک به شمار می رود. فولات مهمترین ماده مغذی مورد نیاز در اوایل حاملگی می باشد و کدو حلوایی سرشار از فولات است.

به این ترتیب مصرف کدو حلوایی در مرحله اول بارداری کاملا بی خطر و در واقع ضروری محسوب می شود تا از عوارض لوله عصبی در کودک جلوگیری گردد.

۶. مصرف کدو حلوایی در سه ماهه سوم حاملگی نیز موثر است. مادر باردار در این دوران به کالری های مفید و مواد غذایی سالم بیشتری مانند لبنیات، سبزی، میوه ها، نان سبوس دار و … نیاز دارد. مصرف کدو حلوایی به عنوان منبع غنی از ویتامین ها و مواد معدنی در وعده های غذایی سه ماهه پایانی این دوران موثر است.

چرا که کدو حلوایی سرشار از ویتامین ث، کلسیم، ویتامین دی، پروتئین، فیبر و … بوده که به افزایش رشد و سلامت جنین علیرغم تامین نیاز غذایی مادر بسیار کمک می کند.

عوارض جانبی کدو حلوایی

مصرف این میوه در دوران بارداری همانطور که پیشتر اشاره شد حاوی فواید سلامتی بسیاری است. البته ممکن است در موارد خاصی سبب آلرژی خانم باردار شود. از علائم آلرژی به کدو حلوایی برای خانم باردار عبارت است از:

  • تنگی نفس
  • خس خس سینه
  • استفراغ
  • دل درد یا دل پیچه

به عبارتی هر ماده غذایی در کنار خواص بسیار ممکن است برای برخی افراد با عوارضی همراه شود. همچنین زیاده روی در مصرف برخی مواد غذایی نیز ممکن است مشکلاتی را به همراه آورد. مصرف بیش از حد کدو حلوایی به دلیل فیبر زیاد ممکن است به درد معده منجر شود. به این ترتیب اگر به کدو حلوایی آلرژی دارید در این دوران نیز هرگز آن را مصرف نکنید.

روش مصرف کدو حلوایی

برای مصرف کدو حلوایی روش های مختلفی وجود دارد از جمله این که آن را بخار پز کرده و برای دسر استفاده کنید. یا با کدو حلوایی سوپ تهیه و میل کنید. روش دیگر استفاده از دانه های تفت داده شده آن است. در ضمن دقت کنید مصرف کدو حلوایی و دانه آن به صورت خام ممکن است منجر به بروز مسمومیت شود. به این ترتیب حتما آن را به صورت پخته شده میل کنید.

کلام آخر

حال که با فواید و مضرات کدو حلوایی در دوران حاملگی آشنا شدید در صورت نداشتن آلرژی به آن سعی کنید این میوه مغذی و خوشمزه را در رژیم غذایی خود قرار دهید. بسیاری از مشکلات این دوران به راحتی با مصرف غذاهای طبیعی و مقوی مانند کدو حلوایی قابل درمان خواهد بود.

همچنین در صورت تمایل برای آشنایی با فواید یا عوارض ماش در بارداری و خوردن کلم بروکلی در بارداری روی لینک ها کلیک و از این مقالات بازدید نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو