گشت و گذار در اطراف پایتخت گردشگری آسیا، همدان + فیلم

گشت و گذار در اطراف پایتخت گردشگری آسیا، همدان + فیلم


منبع: ساعد نیوز

3

1402/11/1

16:33


مجمع شهرداران آسیایی به تازگی شهر همدان را به عنوان پایتخت گردشگری آسیا انتخاب کرده است به همین بهانه تصمیم گرفته ایم در این مقاله از ساعد نیوز به معرفی جاذبه های گردشگری این شهر بپردازیم. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

استان همدان به‌عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران در رده باستانی‌ترین شهرهای جهان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است؛ اما همدان فقط از لحاظ بعد تاریخی شهرت ندارد. این شهر در کنار تاریخ کهن، با طبیعت برجسته خود، هر گردشگری را شیفته و مجذوب خود کرده است. آیا دنبال منطقه‌ای خوش آب‌وهوا برای سفر هستید؟ آیا می‌خواهید تاریخ و تمدن ایران را از نزدیک لمس کنید؟ استان همدان مجموعه‌ای کامل از تمام آن چیزی است که می‌خواهید تجربه کنید. پس اگر از علاقه‌مندان به تاریخ، طبیعت‌گردی و کشف ناشناخته‌ها هستید و تاکنون به همدان سفر نکرده‌اید، فرصت را از دست ندهید و با خواندن این مقاله، خود را برای سفری پرماجرا و چالش‌برانگیز آماده کنید. در این مطلب می‌خواهیم جاهای دیدنی اطراف همدان را زیر ذره‌بین ببریم و با شگفتی‌های این استان زیبا آشنا شویم. در این ماجراجویی هیجان‌انگیز با ما همراه باشید.


دشت میشان، دشتی دلربا و دیدنی


دشت میشان منطقه‌ای است به مساحت 1 هکتار که در راه رسیدن به ارتفاعات الوند از آن گذر می‌کنیم، ابتدا از جاده‌ای که در امتداد دره‌ی عباس آباد قرار دارد عبور کرده و وارد مسیر رسیدن به دشت میشان می‌شویم که باید خود را برای یک پیاده روی نیمه سنگین آماده کنیم. در این مسیر ممکن است عشایری را که زندگی روزمره‌ی خود را انجام می‌دهند و باغ‌هایی با درختان بلند و زیبا را ببینیم. مسیر رسیدن به دشت میشان دارای دو استراحتگاه برای کوهنوردانی است که در راه صعود به قله‌های کوه الوند از این دشت گذر می‌کنند. ضمن اینکه برای رسیدن به دشت میشان می‌توان از تله کابین گنج نامه هم استفاده کرد، ایستگاه دوم تله کابین گنج نامه منطقه‌ی دشت میشان است. بهترین زمان سفر به دشت میشان از ابتدای فروردین ماه تا اواخر آبان می‌باشد.

دشت میشان همدان

دشت میشان همدان


آبشار گنج نامه، آبشاری جادویی در دامنه الوند


آبشار گنج نامه در غرب همدان و در فاصله‌ی 5 کیلومتری این شهر قرار گرفته است که از معدود آبشارهایی می‌باشد که جریان داشتن آب آن دائمی است و در همه‌ی فصول سال آب دارد. این آبشار که از کوه‌های الوند سرچشمه می‌گیرد دارای ارتفاع 12 متر و عرض 2 تا4 متر می‌باشد. آبشار گنج نامه در زمان هخامنشیان بسیار مقدس بوده و آن‌ها آب این آبشار را پاک و قابل احترام می‌دانستند، به همین دلیل در نزدیکی آن دو کتیبه به دستور پادشاهان بزرگ هخامنشی حکاکی شده است. گنج نامه یکی از زیباترین آبشارهای ایران است که در بهار هوای بسیار دلپذیرش، در تابستان طبیعت بسیار سرسبز و با طراوتش، در پاییز هزار رنگ بودنش و در زمستان قندیل‌هایش همواره گردشگران و طبیعت گردان را به سمت خود فرا می‌خواند، در فصل زمستان یخ نوردان از مسیر این آبشار برای یخ نوردی استفاده می‌کنند.

آبشار گنج نامه

آبشار گنج نامه


سراب گیان


در 18 کیلومتری شهر نهاوند در انتهای یک جاده‌ی زیبا که دو طرف آن به وسیله‌ی جنگل‌های زیبایی احاطه شده است منطقه‌ای به نام سراب گیان قرار دارد. سراب گیان یک منطقه با انواع جاذبه‌های طبیعی مثل چشمه، جنگل و قلل مرتفع می‌باشد که طبیعت گردان به آن علاقه‌ی بسیاری دارند. اگر بعد از شروع منطقه‌ی سراب گیان 30 دقیقه با پای پیاده جلو بروید، چشمه‌ای بسیار زیبا و پر آب می‌بینید که از دل کوه سرچشمه می‌گیرد و اگر به پیاده روی‌اتان که حالا به کوهنوردی تبدیل شده ادامه دهید به قله‌ی مرتفع گاچال می‌رسید. در این مسیر دو استراحت‌گاه برای کوهنوردان تعبیه شده که می‌توانند در آن‌ها خستگی خود را در کرده و استراحت کنند. در فاصله‌ی 2 کیلومتری از سراب یک تپه‌ی باستانی قرار دارد که قدمت آن به 5500 تا 5700 سال قبل برمی‌گردد، زمانی که بومی‌های ایران در این منطقه برای خود تمدن کوچکی تشکیل داده بودند.

سراب گیان

سراب گیان


دره مراد بیگ


دره مرادبیگ یکی از ییلاق‌های خوشآب و هوا و مناسب برای پیاده‌روی و کوهنوردی در نزدیکی همدان است. بهترین مسیر پیاده‌روی در این دره، مسیر 8 کیلومتری بوده که از ابتدای دره آغاز می‌شود و به چشمه فرشه ختم می‌شود. مرادبیگ که در دامنه‌های کوه الوند واقع شده با برخورداری از باغات فراوان، رودخانه و چندین چشمه به یکی از بهترین تفرجگاه‌های همدانی‌ها برای فصل تابستان و فرار از گرمای شهر تبدیل شده است. روستای سیلوار یکی از زیباترین جاذبه‌های این دره است که چشمه‌های پرآب و باغات گیلاس، بافت سنگی و گلی خانه‌های روستا و قله‌های پربرف در اطراف روستا باعث ایجاد مناظر زیبا در آن شده است.

از مکان‌های معروف دره مرادبیگ می‌توان به دره گرگ و دره غول اشاره کرد. این دره زمانی خارج از محدوده شهری قرار داشت؛ اما با گسترش شهر بخشی از آن شد و حتی می‌توان با وسایل نقلیه عمومی نیز به این دره زیبا رفت.این دره ی زیبا در 7 کیلومتری جنوب همدان قرار گرفته است

دره مراد بیگ

دره مراد بیگ


غار علیصدر


کمتر کسی است که غار علیصدر، بزرگ‌ترین غار آبی جهان را نشناسد. در هر گوشه از این شاهکار بی‌همتا و جادوانه طبیعت شاهد معجزه و قدرت‌نمایی طبیعت است. در این غار که آب جاری بسیار زلالی در همه نقاط آن جریان دارد، با قایق به دل غار بزنید و شاهد اشکال شگفت‌انگیزی از استلاگمیت‌ها و استلاکتیت‌ها باشید که در علیصدر با نام‌هایی همچون عروس غار، بلندترین آویز آهکی، فرش مرواید و تاج خروس شناخته می‌شود.از دیگر اشکال بسیار جذاب این غار می‌توان به میدان ستون (تخت سنگ بزرگی که از بالای غار تا کف آن کشیده شده است، پنجه عقاب، پنجه اژدها، آبشار سنگی، تالار قندیل بزرگ (تالاری که قندیل عظیم الجثه بزرگی در آن قرار دارد و دسترسی به آن به‌صورت پیاده ممکن است) و تخت‌جمشید (ستون‌های آهکی که سر آن‌ها شبیه به سر ستون‌های تخت‌جمشید است. در ضمن نورپردازی زیبا و حرفه‌ای داخل غار زیبایی آن را دو چندان کرده و باعث شده گردشگران به‌راحتی بتوانند اشکال مختلف را تشخیص دهند. از امکانات رفاهی ایجاد شده در اطراف غار می‌توان به شهربازی، رستوران، رصدخانه، فروشگاه‌های صنایع‌دستی و پارکینگ اشاره کرد.این غار زیبا در کبودرآهنگ قرار دارد.

غار علیصدر

غار علیصدر


دره‌ی کیوارستان


در فاصله‌ی 18 کیلومتری جنوب شهر همدان قله‌ای به بلندی 3574 متر از سطح دریا قرار دارد که ارتفاع زیادی محسوب می‌شود و بلندی این قله عمیق‌ترین و بزرگ‌ترین دره‌ی این ناحیه را به وجود آورده است که نام آن دره‌ی کیوارستان می‌باشد. دره‌ی کیوارستان یکی از زیباترین مناطق طبیعت گردی استان همدان است که دارای طبیعتی بسیار زیبا، آبشارهای فراوان و گیاهان دارویی بسیار زیادی می‌باشد. مسیر این دره با یک جاده‌ی خاکی کوتاه شروع شده و پس از مدتی زمین سنگلاخی می‌شود، با گذشتن از این نقطه مسیر طوری است که باید برای جلو رفتن از لابلای صخره‌ها عبور کرد. در پایین‌ترین قسمت دره رود زیبایی در جریان است که اطراف آن مکان بسیار مناسبی برای اتراق و چادر زدن می‌باشد، دره‌ی کیوارستان یکی از بهترین مناطق همدان برای گذراندن اوقاتی خوش به دور از سر و صدای شهر است.

دره‌ی کیوارستان


سخن آخر


در این مقاله شما را با 6 مورد از مقاصد طبیعت گردی استان همدان آشنا کردیم، از اینکه تا پایان این مقاله با ساعد نیوز همراه بودید از شما ممنونیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو