دلایل تغییر رفتار در بارداری و نحوه کنترل خلق و خو در این دوران

دلایل تغییر رفتار در بارداری و نحوه کنترل خلق و خو در این دوران


منبع: آرگا

2

1402/11/3

16:07


تغییر خلق و خو معمولا در اوایل بارداری شروع می شود و تا پایان دوران بارداری نیز ادامه پیدا می کند. به صوررت کلی این تغییرات خلقی که ناشی از عوارض بارداری است، اوایل بارداری و سه ماهه سوم آن شایع تر است. با این حال برخی خانم ها ممکن است در تمام طول بارداری این حالات و این نوسانات خلقی را تجربه کنند و یا حتی هرگز تجربه نکنند. این تغییرات خود را به شکل بی حوصلگی و گوشه گیری یا عصبانیت و جیغ کشیدن نشان می دهد. عدم آشنایی با این تغییرات زمینه ساز بسیاری از مشکلات میان زوجین شده است. بنابراین لازم است هم زنان باردار و هم همسران آن ها از تغییر و تحولات این دوره آگاهی داشته باشند تا بتوانند خودشان را با آن سازگار کنند.

نوسانات خلقی و تغییرات خلق و خو در دوران بارداری بسیار شایع است. اغلب اوقات علت اصلی آن به تغییرات هورمونی مربوط می شود که در دوران بارداری به وجود می آید. به همین دلیل بر عملکرد مغز نیز اثر می گذارد. هر شخصی به شکل متفاوت به این تغییرات عکس العمل نشان می دهد. برخی زنان باردار احساسات مثبت و منفی را تجربه می کنند و برخی دیگر درگیر اضطراب و افسردگی می شوند. بیشتر افراد بر این باور هستند که تغییرات خلق و خو در هفته های ششم تا دهم بارداری به بالاترین حد ممکن می رسد و در سه ماهه دوم کمتر می شود. سپس در اواخر دوران بارداری مجددا ایجاد می شود. در ادامه مطلب قصد داریم نکاتی پیرامون تغییر رفتار در بارداری ارائه دهیم.

تغییر رفتار در بارداری چگونه اتفاق می افتد؟

روحیه زنان در بارداری بسیار حساس و آسیب پذیر می شود. به همین دلیل اطرافیان او باید تلاش کنند که با ناراحتی او کنار بیایند و در موقعیت های حساس، با او رفتارهای ناخوشایند نداشته باشند. به علت تغییرات شدید هورمون های بارداری، روحیه زنان در این دوران حساس تر می شود. روحیه زن در بارداری به شکل غیر قابل پیش بینی و لحظه ای تغییر می کند. به طور مثال زن بدون هیچ علتی احساس تنهایی و ناراحتی کرده و سپس شروع به گریه کردن می کند. در این دوران ممکن است حتی از شوهرش نیز عصبی و دلخور شود.

علل تغییر رفتار در بارداری

دلیل تغییر رفتار زنان در دوران بارداری چیست؟

تغییر سطح هورمون ها در دوران بارداری و تغییرات خلق و خو، ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند. افزایش پروژسترون و استروژن در زمان بارداری و تغییرات خلق و خو به یکدیگر مربوط هستند. ممکن است شما در یک لحظه احساس ناراحتی داشته باشید و یا به طور کاملا ناگهانی برای تولد نوزاد خود هیجان زیادی را تجربه کنید. این اتفاقات به علت نوسانات هورمونی و دلایل طبیعی در بدن شما ایجاد می شود. یک زن در این دوران، مسئولیت حمل جسمی شکننده و سنگین را بر عهده دارد و درگیر خستگی عصبی و جسمی می شود. این مورد یکی از دلایل مهم پرخاشگری در زنان باردار محسوب می شود. در این مواقع باید سعی کنید شرایط سخت او را درک کنید و با محبت بیشتری با او رفتار کنید و این اطمینان را به او بدهید که مراقبش هستید.

شما باید با رفتار خود به او بگویید که تغییرات ظاهری اش موجب نشده جذابیتش را در دید شما از دست بدهد. رفتار همراه با محبت شما به او کمک می کند که دوران دشوار بارداری را با ملایمت بسیاری بگذراند. سومین دلیل تغییر رفتار یک زن در بارداری به خاطر ترس و نگرانی او از زایمان است. زنان در این دوران احساسات متفاوتی مثل نگرانی و هیجان را تجربه می کنند و این موضوع به تغییرات ناگهانی روحیات زن در بارداری مربوط می شود. یکی از ناراحتی های زنان در این دوران به سلامت یا ناقص بودن جنین ربط دارد. معمولا مادر درگیر احساسات متفاوتی مثل هیجان، نگرانی، لذت و ترس است و این موضوعات در روحیه زن باردار تأثیر می گذارد. به عنوان مثال زمان تماشای یک فیلم و یا گوش دادن به یک آهنگ احساسات او خیلی سریع تغییر می کنند. علاوه بر این گاهی اوقات زن باردار درگیر درجاتی از فراموشی می شود.

نگرانی زن باردار از تغییرات ظاهری خود

یکی از مواردی که موجب تغییر رفتار زن در بارداری می شود، نگرانی او درباره تغییرات ظاهری اش است. او از دیدن اندام خود به هیچ عنوان احساس رضایت نمی کند و احساس می کند ظاهرش به شدت تغییر کرده است. سنگینی بارداری، تحرک را برای او کلافه کننده و دشوار کرده است. از سمتی ویار اوایل دوران بارداری و  سنگینی جنین در ماه های آخر نظم خواب او را در این دوران کاملا بهم می زند. به همین خاطر ممکن است درگیر پرخاشگری و بی خوابی شود. هر کدام از این موارد به تنهایی موجب پرخاشگری زنان باردار می شود. درک، همراهی و محبت برای کاهش فشار روحی، روانی و جسمی زنان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و روی خلق و خوی او تأثیر زیادی می گذارد.

روحیه زنان در دوران بارداری

تغییرات رفتار زنان در سه ماهه اول بارداری

سه ماهه اول بارداری به شدت زنان را تحت تأثیر قرار می دهد، زیرا آگاه شدن از بارداری، به تنهایی روی بسیاری از زنان اثر می گذارد. زمانی که عواملی مانند حالت تهوع، کمبود انرژی و خستگی مفرط با هم ترکیب شوند، موجب می شود که زن در این سه ماه تحریک پذیرتر شود. علاوه بر این در موقعیت های مختلف حساسیت بیشتری از خود نشان دهد. هیجانات تأثیر زیادی در رفتارهای فرد دارند. هر چقدر هیجانات منفی در مادر بیشتر شود او با تغییرات رفتاری بیشتری روبرو می شود. در این شرایط لازم است همسر خود را درک کنید و اجازه دهید تا او نیز احساسات خود را با دیگران در میان بگذارد. این امر به سازگار شدن او کمک می کند.

تغییر رفتار در سه ماهه دوم بارداری

در سه ماهه دوم بارداری معمولا نشانه های ناخوشایندی مثل حالت تهوع و استفراغ در فرد بهبود پیدا می کنند. همین موضوع موجب می شود که زنان در این دوران سرحال تر و شادتر شوند و بتوانند اشتیاق و شور زیادی را تجربه کنند. ممکن است مردان از اینکه روحیه همسرشان تغییر کرده و پرانرژی تر شده است، خوشحال شوند. این دوران فرصت بسیار خوبی برای این است که تجربه مادر شدن پیدا کنید. آن گاه درباره زایمان و دوران بعد از آن آموزش های لازم را دریافت کنید.

علت تغییر رفتار زنان در بارداری

تغییر رفتار خانم ها در سه ماه سوم دوران بارداری

سه ماهه سوم بارداری برای بیشتر زنان خسته کننده و ناخوشایند است. زیرا با رشد جنین، مادر با مشکلات بیشتری روبرو می شود. به همین خاطر کلافه و سردرگم می شود. به عنوان مثال بیشتر زنان در این دوران در خواب رفتن دچار مشکل می شوند و حتی در طول روز نمی توانند به سادگی نفس بکشند. علاوه بر این ترس از زایمان یکی از تغییراتی است که زنان در این دوران آن را تجربه می کنند. با این کار استرس آن ها تا حد قابل توجهی بالا می رود. امروزه کارگاه ها و کلاس های زیادی برای مادران فراهم شده است و آن ها با این کلاس ها اوضاع روانی خود را بیشتر کنترل می کنند. علاوه بر این رفتارهای سازگارانه تری از خود نشان خواهند داد.

راه هایی برای کنترل خلق و خو در دوران بارداری

تغییر شدید احساسات و خلق و خو در این دوران کاملا طبیعی است. بنابراین تلاش کنید در این شرایط احساسی و سخت، ثبات شخصیتی داشته باشید و به موارد زیر کاملا توجه کنید:

۱. کنترل استرس

به جای جمع کردن مشکلات روی یکدیگر، باید برای برطرف کردن آن ها یک راه حل مناسب پیدا کنید. باید خواب شما به اندازه کافی باشد. تفریح، ورزش و تغذیه مناسب داشته باشید. عوامل استرس زا در زندگی خود را پیدا کنید و آن چه را که در توان شما است تغییر دهید. کارهای غیر مهم را از زندگی خود حذف کنید. اگر درگیر اضطراب و استرس بیش از حد هستید حتما در کلاس های مدیتیشن و یوگا شرکت کنید. مطالعات نشان می دهد اگر مشکلات روحی درمان نشود روی سلامت جسمی جنین تأثیر می گذارند.

تغییر خلق و خوی زن باردار

۲. لذت بردن از لحظات خوش

به همراه دوست، همسر و خانواده کارهایی را انجام دهید که از آن لذت می برید. به عنوان مثال به کنسرت بروید، پیاده روی کنید، خاطرات روزانه خود را یادداشت کنید. تئاتر رفتن را نیز تجربه کنید. این کارها موجب می شوند از زندگی لذت ببرید.

۳. درد دل کردن با دوست

اگر درگیر نگرانی های بیش از حد هستید سعی کنید با دوست صمیمی خود صحبت کنید. صحبت کردن درباره مشکلات به از بین رفتن نگرانی ها کمک می کنند. علاوه بر این موجب می شود تا راه حل نهایی را پیدا کنید. سعی کنید حرف های خود را با همسرتان صریح و راحت بزنید. در حالی که احساسات خود را ابراز می کنید، به او نیز این اجازه را بدهید تا احساسات خود را بین کند.

۴. ارتباط بیشتر با همسر

همان طور که پیش تر اشاره کردیم، احساسات خود را خیلی واضح و راحت با همسر خود در میان بگذارید. به او این اطمینان را دهید که هنوز دوستش دارید. این اطمینان ها موجب می شوند که همسر شما دلخور نشود. برای همسر خود زمان بیشتری بگذارید و رابطه خود را مستحکم کنید. حتی اگر برای شما امکان دارد با او به سفر بروید. سعی کنید رابطه خود را با خانواده و دوستان خود نیز بیشتر کنید تا آن ها نیز در این دوران از شما حمایت کنند. به هیچ عنوان با خودتان فکر نکنید که مشکلات بارداری فقط روی دوش شما است. شما باید درباره نگرانی هایتان حرف بزنید و در این خصوص با همسر خود گفتگو کنید.

تغییر خلق در بارداری

۵. آسان گرفتن امور و مسائل زندگی

سعی کنید افکار وسواس گونه را کنار بگذارید. ممکن است  افکاری مانند رنگ آمیزی و طرح های اتاق کودک یا مشخص کردن جای دقیق وسایل در کمد به شما استرس دهند. شما باید قبل از هر کاری خودتان را در اولویت قرار دهید. توجه داشته باشید قبل از اینکه از فرزند خود مراقبت کنید باید از خودتان مراقبت کنید.

۶. انجام فعالیت های بدنی

لازم است بدانید فعالیت های بدنی موجب تعادل هورمونی در بدن شما شده و از چاقی بارداری پیشگیری می کند. سعی کنید ورزش های سبک و پیاده روی را در برنامه روزانه خود قرار دهید تا تنش های جسمی و روحی شما کمتر شوند.

۷. تغییر رفتار در بارداری ناخواسته

تغییر رفتار ناگهانی در بارداری ناخواسته بسیار بیشتر است و فشارهای روانی زیادی برای زنان ایجاد می شود. آن ها ممکن است هیچ برنامه ریزی خاصی برای بچه دار شدن نداشته باشند و نتوانند سرمایه گذاری روانی و مادری برای فرزند خود ایجاد کنند. یکی از مهم ترین فاکتورهایی که به سازگاری بیشتر کمک می کند همراهی همسر با زن است. اگر شما در این شرایط قرار دارید و احساس می کنید که کنترل رفتارها، هیجانات و موقعیت برای همسر شما دشوار است، حتما به یک روانشناس مراجعه کنید.

دلایل تغییر رفتار در بارداری

امیدواریم مطالب این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد. در پایان پیشنهاد می کنیم مقالات تغییر رفتار بعد از ازدواج و تغییر رفتار ناگهانی مردان را نیز مطالعه فرمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو