سوغاتی‌های تبریز، یادگاری‌های خوشمزه و ارزشمند

سوغاتی‌های تبریز، یادگاری‌های خوشمزه و ارزشمند


منبع: ساعد نیوز

1

1402/11/11

23:51


تبریز یکی از شهرهای مهم ایران است که به دلیل جاذبه‌های گردشگری، صنایع دستی و سوغاتی‌های متنوع خود، هر ساله پذیرای گردشگران زیادی از سراسر جهان است. سوغاتی‌های تبریز شامل شیرینی‌ها، خشکبار و صنایع دستی می‌شود. در ادامه با ساعد نیوز همراه باشید تا با سوغاتی های تبریز آشنا شوید.

تبریز یکی از شهرهای مهم ایران است که به دلیل جاذبه‌های گردشگری، صنایع دستی و سوغاتی‌های متنوع خود، هر ساله پذیرای گردشگران زیادی از سراسر جهان است. سوغاتی‌های تبریز شامل شیرینی‌ها، خشکبار و صنایع دستی می‌شود.شیرینی‌های تبریز به دلیل طعم و عطر دلنشین خود، یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌های ایرانی هستند. از جمله معروف‌ترین شیرینی‌های تبریز می‌توان به نوقا، قرابیه، باسلق و باقلوا اشاره کرد.خشکبار تبریز نیز به دلیل کیفیت بالای مواد اولیه‌ی آن، یکی از محبوب‌ترین خشکبارهای ایران است. از جمله معروف‌ترین خشکبار تبریز می‌توان به چهار مغز، آجیل، بادام و پسته اشاره کرد.صنایع دستی تبریز نیز یکی از ارزشمندترین سوغاتی‌های این شهر هستند. از جمله معروف‌ترین صنایع دستی تبریز می‌توان به قالی و قالیچه، قلم‌زنی، مسگری، منبت‌کاری و خاتم‌کاری اشاره کرد.


شیرینی‌های تبریز


شیرینی‌های تبریز به دلیل طعم و عطر دلنشین خود، یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌های ایرانی هستند. از جمله معروف‌ترین شیرینی‌های تبریز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نوقا


نوقا یکی از معروف‌ترین شیرینی‌های تبریز است که از ترکیب شکر، سفیده تخم‌مرغ، مغز گردو، پسته و بادام تهیه می‌شود. نوقا به دلیل طعم و عطر دلنشین خود، یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌های ایرانی است و به عنوان سوغاتی در سراسر جهان شناخته می‌شود.

شیرینی نوقا تبریز

قرابیه


قرابیه یکی دیگر از شیرینی‌های محبوب تبریز است که از ترکیب آرد، شکر، روغن، تخم‌مرغ، وانیل و هل تهیه می‌شود. قرابیه در انواع مختلفی مانند قرابیه ساده، قرابیه بادامی، قرابیه زنجبیلی و قرابیه هلی وجود دارد.

شیرینی قرابیه تبریز

باسلوق


باسلوق یک شیرینی سنتی تبریز است که از ترکیب نشاسته، شکر، گلاب، هل و مغز پسته تهیه می‌شود. باسلق طعمی شیرین و لطیف دارد و به دلیل شکل ظاهری خاص خود، یکی از سوغاتی‌های محبوب تبریز است.

باسلق

باقلوا


باقلوا یکی از شیرینی‌های خوشمزه‌ی خاورمیانه است که در تبریز نیز تهیه می‌شود. باقلوا از لایه‌های نازک خمیر یوفکا، پودر پسته، شربت و خامه تهیه می‌شود. باقلوا طعمی شیرین و لذیذ دارد و به عنوان یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌های جهان شناخته می‌شود.

باقلوا


خشکبار تبریز


خشکبار نیز یکی دیگر از سوغاتی‌های پرطرفدار تبریز است. این شهر به دلیل موقعیت جغرافیایی خود، از تنوع بالایی در محصولات کشاورزی برخوردار است و خشکبار باکیفیتی در آن تولید می‌شود. از جمله معروف‌ترین خشکبار تبریز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

چهار مغز


چهار مغز ترکیبی از مغز گردو، پسته، بادام و فندق است که به عنوان یک میان وعده‌ی سالم و خوشمزه شناخته می‌شود.

آجیل چهار مغز

بادام


بادام یکی از محبوب‌ترین خشکبارهای جهان است که در تبریز نیز به صورت تازه و شور تهیه می‌شود. بادام تبریز طعمی دلنشین و لذیذ دارد و به عنوان یکی از سوغاتی‌های محبوب این شهر شناخته می‌شود.

بادام

پسته


پسته یکی دیگر از خشکبارهای محبوب تبریز است که به دلیل کیفیت بالای خود، به عنوان یکی از سوغاتی‌های گران‌قیمت این شهر شناخته می‌شود. پسته تبریز طعمی شیرین و لذیذ دارد و به عنوان یک میان وعده‌ی مقوی و مغذی مصرف می‌شود.

پسته


صنایع دستی تبریز


صنایع دستی نیز یکی از سوغاتی‌های ارزشمند تبریز هستند. این صنایع دستی با استفاده از مواد اولیه‌ی محلی و توسط هنرمندان ماهر تبریزی تولید می‌شوند. از جمله معروف‌ترین صنایع دستی تبریز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

چرم


چرم تبریز یکی از بهترین چرم های دنیا است و حتی به کشورهای خارجی هم صادر می‌ شود. کیف و کفش چرم از جمله سوغات های محبوب و پرطرفدار تبریز هستند.

کیف و کفش چرم تبریز

قلم زنی


قلم زنی یک هنر نقش برداری روی فلزات مثل مس و نقره است که از زمان های قدیم در ایران رواج داشته است. این هنر دو سبک متفاوت دارد که یکی از آن ها سبک تبریزی است که در آن با حرکت و فشار مچ دست روی فلز کار می‌ شود و از چکش استفاده نمی‌ شود. به این خاطر نقش و نگارهای قلم زنی تبریزی ظریف و کم عمق هستند. قلم زنی می تواند یکی از بهترین سوغات تبریز باشد که خریداری می کنید.

قلم زنی

فرش


فرش های تبریز از دیرباز به عنوان یکی از صنایع دستی مهم تبریز شناخته می‌شوند. این قالی‌ها به دلیل کیفیت بالای خود، در سراسر جهان شناخته شده‌اند و یکی از سوغاتی‌های ارزشمند تبریز هستند. قالی‌های تبریز در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی تولید می‌شوند و از محبوب‌ترین سوغاتی‌های تبریز هستند.

فرش تبریز

ورنی بافی


این هنر یکی از صنایع دستی زیبا و عشایری تبریز است که نوعی فرش بدون پرز است. این هنر حدود 100 سال پیش در بین عشایر آذربایجان شکل گرفته است. زنان عشایر در مناطق اهر و ارسباران این زیراندازهای یک رو را با روش پودچینی می‌ بافند. ورنی می تواند از زیباترین سوغات تبریز باشد که خریداری می کنید.

ورنی بافی

منبت‌کاری


منبت‌کاری یکی از هنرهای سنتی تبریز است که در آن با استفاده از ابزارهای مخصوص، نقوش مختلف بر روی چوب حکاکی می‌شود. منبت‌کاری تبریز به دلیل ظرافت و زیبایی، یکی از محبوب‌ترین صنایع دستی این شهر است. منبت‌کاری تبریز در اشکال و طرح‌های متنوعی تولید می‌شود و از جمله سوغاتی‌های پرطرفدار تبریز است.

منبت کاری


جمع بندی

خرید سوغاتی از تبریز می‌تواند یادگاری ارزشمندی از سفر به این شهر باشد. برای خرید سوغاتی از تبریز، می‌توانید به بازارهای سنتی تبریز مانند بازار بزرگ، بازار فرش و بازار ادویه مراجعه کنید. در این بازارها، انواع سوغاتی‌های تبریز با قیمت‌های مختلف عرضه می‌شوند.

اگر قصد خرید سوغاتی‌های گران‌قیمت مانند قالی و قالیچه یا صنایع دستی را دارید، می‌توانید به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید. در این فروشگاه‌ها، سوغاتی‌های تبریز با کیفیت بالا و قیمت مناسب عرضه می‌شوند.

در هنگام خرید سوغاتی از تبریز، به نکات زیر توجه داشته باشید:

کیفیت سوغاتی را بررسی کنید.

از قیمت سوغاتی مطمئن شوید.

از فروشنده در مورد نحوه‌ی نگهداری سوغاتی سوال کنید.

با رعایت این نکات، می‌توانید بهترین سوغاتی‌ها را از تبریز خریداری کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو