راهنمای خرید پرینتر | انواع پرینتر و مهم ترین نکات خرید چاپگر

منبع: تاپ ناز

4

1402/11/13

15:27


پرینتر یا چاپگر یکی از لوازم مهم است که برای استفاده های ساده و روزمره تا تخصصی به کار می رود. امروزه اکثر افراد به نگهداری عکس ها و اسناد …

پرینتر یا چاپگر یکی از لوازم مهم است که برای استفاده های ساده و روزمره تا تخصصی به کار می رود. امروزه اکثر افراد به نگهداری عکس ها و اسناد روی درایوهای لپ تاپ یا سرویس های ابری علاقه دارند، اما هنوز هم برای انجام بسیاری از کارها باید فایل های متنی یا تصاویر مورد نظر خود را بر روی کاغذ چاپ کنیم و برای انجام این کار به یک پرینتر یا چاپگر نیاز داریم.

انواع مختلف پرینتر برای استفاده های اداری، صنعتی، مهندسی، عکاسی و خانگی در بازار وجود دارد. در این مطلب قصد داریم راهنمای کامل خرید پرینتر را در اختیار شما قرار دهیم و شما را با نکات مهم خرید پرینتر آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

پرینتر چیست؟

پرینتر وسیله ای است که می تواند فایل دیجیتالی تصاویر یا متون را دریافت کند و آن ها را بر روی کاغذ انتقال دهد و چاپ کند. افراد برای انجام کارهای اداری و بانکی و همچنین برای انجام امور دانشگاهی به چاپ مدارک نیاز دارند و از پرینتر یا چاپگر استفاده می کنند.

انواع پرینتر

پرینترها انواع مختلفی دارند و شما بسته به مواردی که قصد چاپ آن ها را دارید، تعداد دفعاتی که از پرینتر استفاده می کنید، تعداد کاربران و نوع کاربری می توانید تصمیم بگیرید چه پرینتری را انتخاب کنید. به طور کلی هر کدام از پرینترها نقاط قوت و ضعف خود را دارند. در ادامه انواع پرینترها را بررسی می کنیم.

پرینتر جوهر افشان (Inkjet Printer)

یکی از پر کاربردترین مدل های پرینتر، پرینتر جوهر افشان است که با اسپری کردن جوهر بر روی کاغذ کار می کند. این نوع پرینتر می تواند هم متون و هم تصاویر را چاپ کند. بیشتر پرینترهای جوهر افشان متون سیاه و سفید را با سرعت ۵ تا ۱۸ صفحه در دقیقه چاپ می‌کنند، اما برای عکس‌های رنگی این فرآیند کندتر جلو می‌رود.

پرینتر لیزری (Laser Printer)

پرینتر لیزری همان طور که از نامش پیداست، به جای جوهر با لیزر کار می کند. این پرینتر برای چاپ متون گزینه مناسب تری نسبت به پرینتر جوهر افشان محسوب می شود، سرعت آن بیشتر است و ساختار متفاوتی برای چاپ کردن دارد. اما در چاپ تصاویر به خوبی پرینتر جوهر افشان عمل نمی کند. همچنین پرینتر لیزری قیمت بالاتری نسبت به پرینتر جوهر افشان دارد اما هزینه نگه داری آن نسبت به پرینتر جوهر افشان پایین تر است.

پرینتر سه بعدی

پرینتر سه بعدی می تواند فایل ها را به صورت سه بعدی پرینت کند و نمونه ای کاملا واقعی را از یک طرح دیجیتالی ایجاد کند. این پرینتر به صورت لایه به لایه جسم مورد نظر شما را چاپ می کند تا شکل کلی آن به دست آید. پرینترهای سه بعدی قیمت بالایی دارند و کاربرد خانگی ندارند و معمولا برای کارهای صنعتی و حرفه ای استفاده می شوند.

پرینتر چند کاره (Multi Function)

پرینترهای معمولی و خانگی فقط می توانند صفحه مورد نظر را برای شما چاپ کنند. اما پرینترهای پیشرفته تر و چند کاره قابلیت انجام کارهای مختلف مانند چاپ، اسکن، کپی و فکس را به صورت همزمان دارند. البته این نوع پرینترها مناسب استفاده در خانه نیستند و ابعاد بزرگ تری نسبت به پرینترهای خانگی دارند. پرینترهای چند کاره معمولا در اداره ها، شرکت ها، کافی نت ها و … که حجم پرینت و کپی بالایی دارند مورد استفاده قرار می گیرند.

پرینتر رنگی

پرینترهای رنگی همان طور که از نامشان مشخص است برای چاپ اسناد، متون و عکس های رنگی به کار می روند و به جای جوهر مشکی از جوهر های رنگی برای چاپ و کپی روی کاغذ استفاده می کنند.

نکات مهم در انتخاب پرینتر

پرینترها در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می شوند. در ادامه به مهم ترین فاکتورها برای خرید پرینتر می پردازیم و ویژگی های بهترین پرینترها را بیان می کنیم تا با کمک این نکات بتوانید پرینتر خود را با دقت بیشتری انتخاب کنید.

توجه نوع پرینتر

یکی از نکات مهم در خرید پرینتر، توجه به نوع پرینتر است. پرینترهای رنگی قیمت بالاتری نسبت به پرینترهای تک رنگ دارند. اگر قصد دارید برای چاپ اسناد از پرینتر استفاده کنید و بیشتر متن هایتان سیاه و سفید است، هزینه کردن برای پرینتر رنگی از نظر اقتصادی به صرفه نیست. اما اگر می خواهید به صورت مداوم عکس و تصاویر رنگی چاپ کنید، بهتر است پرینتر رنگی را انتخاب کنید.

توجه به نوع کاربری

یکی دیگر از مواردی که باید هنگام خرید پرینتر به آن توجه کنید، نوع استفاده پرینتر است. برای استفاده های معمولی و حجم چاپ کم، پرینترهای جوهر افشان و لیزری مناسب هستند.

برای کارهای اداری که حجم بالاتری دارند، پرینترهای چند کاره مناسب تر است و برای کارهای تخصصی تر مانند چاپ عکس و نقشه نیز پرینترهای رنگی و به طور دقیق مدل های جوهر افشان این نوع پرینتر انتخاب بهتری هستند؛ چون خروجی یک پرینتر جوهر افشان دقت بهتر و کیفیت بالاتری نسبت به مدل های لیزری هم رده خود دارند.

علاوه بر آن، اگر برای شما میزان دقت چاپگر مهم است حتما در قسمت مشخصات پرینتر به رزولوشن چاپگر که با DPI نشان داده می شود دقت کنید. این ویژگی دقت چاپ پرینتر را نشان می دهد و هرچه میزان آن بالاتر باشد خروجی با کیفیت تری تولید می شود.

کارتریج پرینتر

علاوه بر انواع مختلف پرینترها، انواع مختلفی از کارتریج ها نیز وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

  1. کارتریج اصل یا فابریک: این نوع کارتریج معمولا طول عمر بالایی دارد و کاملا مطابق با فناوری پرینتر شما تولید می شوند. این نوع از محصولات توسط همان شرکتی که پرینتر را ساخته، ارائه می شود. بنابراین، سازگاری آن با دستگاه شما توسط سازنده تضمین می شود.
  2. کارتریج یدکی: کارتریج یدکی نوع دیگری است که تولیدکنندگان این مدل از کارتریج ها همواره شرکت های سازنده ی ثالثی هستند که در فرآیند تولید آن ها از فناوری های ارزان تری استفاده می شود که حقیقتا در مواردی دستیابی به نتایج چاپ با کیفیت خوب را سخت می کند. پس این نوع از کارتریج ها برای افرادی که قیمت اولوین آن ها است، گزینه ای مناسب است. کارتیج های یدکی برای چاپ تعداد کمی اسناد مناسب هستند، چون شارژ مجدد آن ها سریع و بدون دردسر است.
  3. کارتریج قابل تعویض: معمولا کارتریج های قابل تعویض توسط مختصصین در کارگاه های خصوصی تولید می شود، بنابراین، خرید مدل های قابل تعویض می تواند باعث صرفه جویی در هزینه های شما شود. البته برای تهیه این نوع از کارتریج ها لازم است تا کارگاه هایی با تولیدات با کیفیت را بشناسید، که کار را کمی سخت می کند.

قیمت پرینتر

یکی از مهم ترین فاکتورهایی که در هنگام خرید باید به آن توجه کنید، قیمت پرینتر و میزان بودجه شما است. قیمت پرینتر های لیزری نسبت به پرینترهای جوهر افشان بالاتر است. اما هزینه نگهداری پرینترهای جوهر افشان نسبت به پرینترهای لیزری بیشتر است. پرینترهای خانگی قیمت های مختلفی دارند و هر چه پرینتر پیشرفته تر باشد و قابلیت ها و ویژگی های بیشتری داشته باشد، قیمت آن نیز بالاتر است.

توجه به سرعت و رزولوشن

یکی دیگر از ویژگی های مهم پرینتر که باید به آن توجه کنید، سرعت چاپ پرینتر است. به تعداد برگه هایی که در پرینتر به چاپ می رسد، سرعت پرینتر می گویند. برای اکثر کسانی که از پرینتر برای مصارف خانگی استفاده می کنند، سرعت پرینتر به نسبت کسانی که از آن در اداره و یا شرکت و سازمان استفاده می کنند، چندان اهمیت ندارد.

یکی دیگر از نکات مهم در انتخاب پرینتر، توجه به رزولوشن آن است. منظور از رزولوشن، تعداد نقاطی است که توسط پرینتر در هر اینچ مربع از صفحه ایجاد می شود. اغلب پرینترهایی که در بازار موجود هستند، دارای رزولوشن 600*600 هستند. این رزولوشن کیفیت چاپی قابل قبولی دارد. اما اگر به دنبال کیفیت بهتری هستید باید سراغ پرینترهایی بروید که رزولوشن 1200 دارند.

آشنایی با واژه های PPM و DPI 

در هنگام خرید پرینتر ممکن است فروشنده برای راهنمای خرید آن از کلماتی مانند PPMو DPI استفاده کند. در واقع این واژه ها، فاکتورهایی هستند که سرعت پرینتر را با آن ها می سنجند. PPM تعداد چاپ صفحه در هر دقیقه است که این تعداد برای چاپ سیاه و سفید متفاوت از چاپ رنگی است.

برای مثال اگر PPM سیاه سفید یک دستگاه 15 الی 20 صفحه در دقیقه باشد، این عدد برای چاپ رنگی بین 10 تا 15 صفحه است. DPI نیز رزولوشن و یا وضوح تصاویر را نشان می دهد. DPI یعنی تعداد نقاطی که در هر اینچ از کاغذ چاپ می شود و هر چقدر این عدد بیشتر باشد، کیفیت چاپ بالاتر خواهد بود.

وضوح تصاویر چاپی

یکی دیگر از موارد مهم برای خرید پرینتر، وضوح چاپ آن است. وضوح چاپ در پرینتر بر حسب پیکسل در اینچ یا همان DPI مشخص می شود. هر چقدر مقدار DPI بیشتر باشد، کیفیت تصویر یا متن مورد نظر شما بالاتر و واضح تر است. وضوح 600 در 600 یک رزولوشن خوب و مرسوم بین پرینترهای موجود در بازار محسوب می شود. بهتر است در هنگام خرید پرینتری با وضوح حداقل 1200 DPI را انتخاب و خریداری کنید.

قابلیت چاپ دو رو

وقتی که می خواهید یک مطلب چند صفحه ای را پرینت بگیرید، برای صرفه جویی در هزینه و مصرف کاغذ باید از هر دو صفحه کاغذ برای پرینت صفحات استفاده کنید. همه پرینترها قابلیت چاپ دو طرفه به صورت خودکار را ندارند و باید به صورت دستی هر دو طرف یک کاغذ را چاپ کرد. بنابراین اگر همیشه حجم زیادی از صفحات را چاپ می کنید بهتر است به دنبال یک پرینتر با قابلیت چاپ دو طرفه اتوماتیک باشید. پرینترهایی که امکان چاپ دو رو دارند، تجربه سریع تر و کارآمدتری را ارائه می کنند.

توجه به قابلیت های اتصال

نحوه ی اتصال به چاپگر نیز یکی از موضوعات مهم است که باید بررسی شود. امروزه برای اتصال به هر دستگاه پرینتری گزینه های مختلفی وجود دارد و می توانید از راه های ساده تری پرینتر را به کامپیوتر خود وصل کنید و حتی از طریق گوشی و وای فای فایل های پرینت را برای چاپگر ارسال کنید.

پرینترهای با درگاه USB قابلیت اتصال هارد و فلش مموری و پرینت گرفتن فایل از داخل این حافظه ها را دارند. همچنین در برخی مدل ها این کار را می توانید با اتصال یک کارت حافظه هم انجام دهید. اتصال بی سیم وای فای نیز قابلیت جدیدی است که با آن دیگر نیازی به اتصال سیمی به کامپیوتر یا لپ تاپ خود ندارید و فقط از طریق شبکه وای فای می توانید فایل ها را از کامپیوتر و لپ تاپ برای پرینتر ارسال کنید.

علاوه بر آن، با گسترش شبکه اینترنت، ویژگی چاپ ابری یا Cloud Print هم به پرینترهای جدید اضافه شده که در آن می توانید از فایل های روی اپلیکیشن ها و وبسایت های مشخصی پرینت کنید. البته در این روش چاپگر باید به اینترنت متصل باشد که معمولا این دسته از پرینترها یک پورت اینترنت برای اتصال به اینترنت دارند.

سایز کاغذ قابل چاپ

ویژگی مهم دیگری که یک چاپگر باید داشته باشد، حداکثر سایز کاغذی است که داخل سینی پرینتر جای می گیرد و می تواند آن را چاپ کند. معمولا اکثر پرینترهای خانگی حداکثر سایز کاغذی که می توانند چاپ کنند، کاغذ A4 است و از کاغذ های کوچک تر مانند A5 و سایز های دیگر نیز پشتیبانی می کنند.

اما اگر برای چاپ فایل یا طراحی خود به کاغذ بزرگتری نیاز دارید، باید پرینتری تهیه کنید که سینی کاغذ آن قابلیت پشتیبانی از سایز کاغذ مورد نظر شما داشته باشد. پرینترهایی با قابلیت چاپ کاغذهای بزرگ تر، در دسته پرینترهای صنعتی و … قرار می گیرند.

ظرفیت کاغذ

ظرفیت سینی کاغذ برای کاربردهای عادی و خانگی چندان اهمیتی ندارد و معمولا اکثر پرینترهای ارزان قیمت از سینی با ظرفیت کاغذ 100 الی 150 برگی استفاده می کنند. اما برای مکان های اداری و مشاغلی که حجم پرینت بالایی دارند، ظرفیت سینی کاغذ اهمیت زیادی دارد. به این دلیل که اگر پرینتر سینی کاغذ کوچکی داشته باشد باید به طور مداوم کاغذ سینی را شارژ کرد و این خود باعث طولانی تر شدن پروسه چاپ می شود.

صدای پرینتر

توجه به میزان صدای پرینتر نیز یکی دیگر از نکاتی است که اکثر افراد به آن توجه نمی کنند و بعد از خرید پرینتر با آن مواجه می شوند. پرینتر های لیزری نسبت به پرینترهای جوهر افشان صدای کمتری دارند.

نمایشگر

پرینترهایی که دارای صفحه نمایش یا نمایشگر هستند، امکان تغییر تنظیماتشان بسیار راحت تر است و به سرعت می توان بدون نیاز به استفاده از کامپیوتر به صورت مستقیم تنظیماتی مانند نحوه پرینت گرفتن و تعداد صفحات را مشخص کرد.

البته همه پرینترها دارای نمایشگر تنظیمات نیستند و معمولا پرینترهای دارای صفحه نمایش قیمتی بالاتر از مدل های دیگر دارند و بیشتر شرکت ها در مدل های گران قیمت خود این قابلیت را قرار می دهند. نمایشگرها اندازه کوچکی دارند اما در برخی موارد تمام رنگی و لمسی هستند. کنترل هملکرد پرینتر به کمک این نمایشگرها انجام می شود.

حداکثر کارکرد ماهیانه

کارکرد ماهیانه پرینترهای خانگی اغلب ماهیانه ۱۰۰۰ الی ۵۰.۰۰۰ پرینت است. اما شرکت های تولید کننده، توصیه می کنند در طول ماه بیش از ۳۰۰ الی ۵۰۰ بار برای پرینت از آن استفاده نکنید. برخی از مدل های کوچک فقط ۱۰۰ الی ۲۵۰ کاغذ را به صورت ماهیانه پرینت می کنند.

استفاده مناسب و به اندازه، از استهلاک و خراب شدن قطعات داخلی چاپگر جلوگیری می کند. علاوه بر این، یادتان باشد که این پرینترها خانگی هستند و برای کار ظرفیت بالا طراحی نشده اند. اگر به پرینترهایی با کارکرد بالا نیاز دارید، بهترین نوع پرینتر خانگی را تهیه کنید و یا سراغ مدل های بزرگ تر و حرفه ای تر از پرینترهای خانگی بروید.

جمع بندی

اگر بخواهید بدانید پرینتر جوهری بهتر است یا پرینتر لیزری، باید ابتدا نیازهای خود را بسنجید. اگر برای چاپ متون می خواهید پرینتر بخرید، پرینتر لیزری گزینه مناسبی برای شما خواهد بود؛ اما اگر برای چاپ نمودارهای گرافیکی و تصویر قصد خرید پرینتر را دارید، پرینتر جوهر افشان انتخاب بهتری است. بنابراین برای خرید پرینتر، با توجه به نیاز خود بین پرینتر جوهر افشان و لیزری یکی را انتخاب کنید و سپس به سرعت چاپ، امکان چاپ دو رو، قابلیت اتصال و موارد دیگر که در بالا توضیح داده ایم توجه داشته باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو