داک داک گو (DuckDuckGo) بهترین مرورگر برای حفظ حریم خصوصی

داک داک گو (DuckDuckGo) بهترین مرورگر برای حفظ حریم خصوصی


منبع: پلازا

1

1402/12/5

13:24


داک داک گو (DuckDuckGo) بهترین مرورگر برای حفظ حریم خصوصی

داک داک گو یکی از امکانات مناسب برای کسانی است که می‌خواهند حریم خصوص خود را در اینترنت حفظ کنند و تجربه یک اینترنت امن و بدون سرک کشیدن شرکت‌های تبلیغاتی را داشته باشند. در این مقاله از پلازا می‌خواهیم در مورد این مسئله صحبت کنیم.

قطعا برای شما هم پیش آمده است که وقتی دنبال محصول و یا خدمتی در اینترنت می‌گردید، بعد از یکی دو روز وقتی به سراغ سایت‌های مختلف می‌روید، همه آنها با هم تبلیغات مربوط به محصول مورد نظر شما را نمایش می‌دهند؟ این ویژگی می‌تواند برای اولین بار جالب باشد اما وقتی خوب روی آن دقت کنید متوجه می‌شوید که این مساله زیاد هم خوب نیست و عواملی هستند که در اینترنت در حال پاییدن شما هستند و حواسشان به اینکه شما دنبال چه چیزی می‌گردید هست! این موضوع برای خیلی از افراد ناخوشایند است. البته این کاری است که تقریبا در همه جای اینترنت اتفاق می‌افتد و تا زمانی که اقدامی از طرف شما صورت نگیرد هم ادامه خواهد یافت. داک داک گو یکی از همین ابزار هاست.

داک داک گو یک شرکت بزرگ با سرویس‌های متنوع است و این موضوع باعث شده است که درک این مساله که بالاخره DuckDuckGo چیست کمی مشکل شود. در این مقاله می‌خواهیم با هم به صورت ساده و کامل در مورد این سرویس دهنده و تمامی خدماتی که به ما می‌دهد با هم صحبت کنیم.

فهرست مطالب

داک داک گو چیست؟

در مورد این سوال باید گفت که داک داک گو یک شرکت فعال در زمینه حریم خصوصی و امنیتی است که سرویس‌های مختلفی را برای جلوگیری از رهگیری، جاسوسی و بررسی سوابق کاربران ارائه می‌دهد. این شرکت محصولات مختلفی دارد که همه آنها برای این منظور طراحی شده اند تا نگذارند ذره ای از اطلاعات استفاده کنندگان آن دست شرکت‌های بزرگ که در حال جمع آوری این اطلاعات هستند بیفتد!

داک داک گو

این کمپانی نرم افزاری برای اولین بار کار خود را در سال ۲۰۰۸ در پنسیلوانیا آمریکا آغاز کرد. موسس این شرکت گابریل وینبرگ نام دارد و یک کار آفرین است که قبل از داک داک گو یک شبکه اجتماعی به نام Names Database را راه اندازی کرده بود و با اطلاعاتی که کرابران منتقل می‌کردند و ارزش آنها کاملا آشنا بود. هرچند این شبکه اجتماعی بعد از مدتی از کار افتاد و تعطیل شد اما وینبرگ همچنان کار خود را با ارائه DuckDuckGo ادامه داد. البته باید گفت که او در این راه تنها نبود و شرکت USV یا همان سرمایه گذاران آنیون اسکوئر، روی این گروه سرمایه گذاری می‌کردند.

برای کسانی که با این گروه آشنایی ندارند باید بگوییم که یکی از سرمایه گذاران حرفه ای وال استریت روی استارتاپ‌ها هستند که ۱۳۰ سرمایه گذاری موفق در کارنامه خود داشته و پروژه‌هایی مانند توییتر، تامبلر، استک اورفلو، و حتی مونگو دی بی موفقیت خود را مدیون آنها هستند. هر چند داک داک گو را نمی‌توان با مرورگری مانند گوگل کروم مقایسه کرد اما در چهار سال بعد از شروع به کار، در سال ۲۰۱۲ توانست به روزی ۱.۵ میلیون سرچ دست یابد که رقمی قابل توجه است.

داک داک گو چیست

جالب است بدانید تعداد افراد شاغل در داک داک گو در سال ۲۰۱۱ تنها ۴ نفر بوده و درآمد آنها نیز ۱۱۰ هزار دلار برآورد شده است. دستیابی به چنین آمار و ارقامی برای یک استارت آپ تا این اندازه، می‌توانست یک ماه رویایی باشد. بعد از موفقیت در ۲۰۱۲، الکسا اعلام کرد که در مدت کوتاه یک ساله این سایت رشدی ۵۱ درصدی داشته است و بعد از آن بود که DuckDuckGo توانست قد علم کرده و سری در میان سر‌ها در آورد!

اکنون سرویس‌هایی که DuckDuckGo برای حفظ حریم خصوص ارائه می‌کند در دو دسته کلی جای میگیرند:

  • موتور جستجوی داک داک گو: در واقع همان سرویس قدیمی است و یک سایت مانند گوگل که اتفاق بر پایه خود گوگل هم کار می‌کند و از موتور اصلی آن استفاده می‌کند.
  • افزونه مرورگر داک داک گو: این محصول یک افزونه برنامه امنیتی است که روی مرورگر شما نصب شده (برای آشنایی با این موارد سری به مقاله بهترین افزونه کروم بزنید) و به شما کمک می‌کند که در هر سایتی که باشید، امنیت شما ضمین شده باشد و کمپانی‌ها نتوانند فعالیت‌های شما را رهگیری کرده و در کارتان سرک بکشند.

در کل می‌توان گفت استفاده از سرویس‌های DuckDuckGo نه تنها به حفظ حریم شخصی شما کمک می‌کند، بلکه با این کار شما را از شر خیلی از تبلیغات هدفمند راحت می‌کند. در ادامه بیشتر در مورد زمیت‌های به خدمت گرفتن این سرویس دهنده می‌پردازیم.

مزایای استفاده از داک داک گو

در این بخش می‌خواهیم به سراغ این موضوع برویم که اصلا چرا باید از داک داک گو استفاده کنیم و به کارگیری افزونه آن یا موتور جستجوی DuckDuckGo می‌تواند چه ویژگی‌هایی را در اختیار ما بگذارد. اگر بخواهیم معروف ترین و بهترین مزیت‌های آن را برشمریم، فهرست ما به این صورت خواهد بود:

جلوگیری از ترکر‌ها و برنامه‌های جاسوسی

خیلی از سایت‌ها اسکریپت‌هایی دارند که مسئول دنبال کردن کاربران در سایت است. آنها تلاش می‌کنند که بداننند کاربران در سایت به کجا‌ها سرک می‌کشند، به دنبال چه مواردی هستند، روی کدام قسمت از سایت بیشتر مکث می‌کنند و حتی اینکه ماوس خود را چطور روی سایت حرکت می‌دهند و کجا بیشتر نگه می‌دارند را هم بررسی می‌کنند. هر چند بیشتر این تلاش‌ها برای این است که بعدا از این نتایج در بهبود تجربه کاربری استفاده کرده و سایت را کاربر پسندتر کنند تا بازدهی بیشتری داشته باشد، اما باز هم شاید شما دوست نداشته باشد که سایتی جاسوسی شما را بکند.

داک داک گو می‌تواند به راحتی این ویژگی‌ها را در سایتی که در حال بازدید از آن هستید مسدود کرده و نگذارد کمپانی‌های مختلف در کار شما سرک بکشند.

مزایای استفاده از داک داک گو

تبلیغات کمتری میبینید

بدیهی است وقتی به عنوان یک شخص بی نام و نشان که سابقه ای از آن وجود ندارد وارد سایتی شوید، تبلیغات کمتری به شما نمایش داده می‌شود و ماژول‌های مربوط به تبلیغات کلیکی هدفمند به سراغ شما نمی‌آیند. اگر اطلاعاتی از علایق شما وجود نداشته باشد دیگر برای تبلیغ کنندگان جذابتی ندارید و در واقع استفاده از این ابزار‌ها می‌ می‌تواند شما را از لیست هدف آنها خارج کند.

وبسایت‌ها سریعتر لود می‌شوند

خیلی وقت‌ها که سایت‌ها سنگین هستند و دیر تر به ما نمایش داده می‌شود به خاطر نمایش تبلیغات و همینطور فعال شدن اسکریپت‌های مسئول جاسوسی و ترکر‌ها در سایت است. همه این‌ها از اینترنت شما مصرف کرده و حرکت شما در سایت را کند می‌کند. داک داک گو با جلوگیری از این موارد باعث می‌شود که سایت‌ها با سرعت بیشتری برای شما نمایش داده شوند.

سرچ هیستوری ذخیره نمی‌شود

اگر در زمره کسانی هستید که نگرانند در صورتی که اتفاقی برای آنها بیفتد سرچ هیستوری لپ تاپ شان می‌تواند چه داستان‌هایی را برملا کند، بهتر است فورا به سراغ استفاده از داک داک گو بروید. با به خدمت گرفتن این ابزار، چه به صورت افزونه و چه استفاده مستقیم از موتور جستجو، چیزی ذخیره نشده و انگار که اصلا چنین جستجو‌هایی روی سیستم شما اتفاق نیفتاده است.

سرچ هیستوری ذخیره نمی شود

نتایج جستجو بر اساس سابقه تغییر نمی‌کنند

وقتی در موتور جستجوی گوگل چیزی را سرچ کنید، نتایجی که به شما نمایش داده می‌شود می‌تواند بسته به سایت‌هایی که قبلا روی آنها کلیک کرده اید متغیر باشد. به طور مثال اگر برای قیمت گرفتن محصولات مختلف از سایت‌هایی مانند ترب یا ایمالز استفاده کنید، وقتی قیمت چیزی را سرچ کنید، این سایت‌ها در بالا قرار خواهند گرفت. حالا یک بار همین سرچ را با استفاده از حالت مخفی مرورگر (Incognito) انجام دهید. خواهید دید که موارد دیگری به شما نمایش داده می‌شود و حتی ممکن است خیلی از آنها سایت‌هایی خوب و جدید باشند.

سایر موتورهای جستجو هم همین روال را دنبال می‌کنند و به شما چیزی را نمایش می‌دهند که حس می‌کنند دوست دارید ببینید. این موضوع می‌تواند کمی غیر منصفانه باشد. با استفاده از داک داک گو این اتفاق برای شما نخواهد افتاد و این موتور جستجو چیزی را از سوابق شما نگه نمی‌دارد که بخواهد آنها را در تصمیم گیری‌های خود دخیل کند.

این ۵ دلیل مهمترین دلایلی هستند که می‌توانند ما را ترغیب کنند به جای استفاده از سایر موتور‌های جستجو، از DuckDuckGo استفاده کنیم و یا افزونه آن را روی مرورگر خود نصب کنیم تا روی موتور‌های جستجویی مانند گوگل هم از مزیت‌های آن بهره مند شویم.

درآمد داک داک گو از کجاست؟

تقریبا همه ما می‌دانیم تا زمانی که درآمدی وجود نداشته باشد، هیچ سرویس دهنده ای وقت و هزینه خود را برای ما نمی‌گذارد. آنهایی هم که به صورت رایگان سرویس‌های متعدد را به مار ارائه می‌دهند، کار‌های تبلیغاتی می‌کنند و از همین تبلیغات در آمد دارند. حالا داک داک گو در عین ارائه سرویس‌های رایگان با موارد تبلیغاتی و رهگیری کاربران هم سر جنگ گذاشته است و اجازه فعالیت به خیلی از تبلیغ کننده‌های برتر نمی‌دهد، پس درآمد آن از کجا تامین می‌شود؟

در این مورد باید گفت که DuckDuckGo هم از طریق تبلیغات درآمد دارد. اما نه تبلیغاتی که با جاسوسی کردن از کاربران بهینه و هدفمند شده باشد. در واقع بنر‌های تبلیغاتی DuckDuckGo به صورت کاملا مشخص ارائه می‌شوند و تبلیغاتی یکسان را برای کاربران به نمایش در می‌آورند و اینطور نیست که اگر شما به دنبال محصولی می‌گشتید، این موتور جستجو دقیقا همان را برای شما نمایش دهد.

درآمد داک داک گو از کجاست؟

تفاوت داک داک گو و حالت‌های مخفی Incognito و Private Browsing چیست؟

در صورتی که در مرورگر گوگل کروم خود دکمه‌های Ctrl+Shift+N را بگیرید، صفحه ای سیاه رنگ به نام Incognito برای شما باز خواهد شد که به نوعی یک صفحه وب خصوصی است و چیزی از اتفاقاتی که در آن جا بیفتد روی سیستم شما نمی‌ماند. در مورد مرورگر فایرفاکس همین اتفاق با دکمه‌های Ctrl+Shift+P می‌افتد و صفحه ای بنفش رنگ به نام Private Window را به شما ارائه می‌کند.

اکنون این سوال برای ما ایجاد می‌شود که تفاوت این سرویس‌ها با DuckDuckGo چیست و چرا به جای استفاده از یک افزونه اضافی یا رها کردن موتور جستجویی حرفه ای و خوب مانند گوگل، از این بخش‌ها استفاده نکنیم. در این مورد باید گفت وقتی شما از این ویژگی‌ها استفاده می‌کنید، باز هم اطلاعات توسط موتور‌های جستجو و شرکت‌های بزرگ جمع آوری شده و در اختیار کسانی که نیاز دارند قرار می‌گیرد؛ تنها تفاوتی که در اینجا وجود دارد این است که بعد از تمام شدن کار شما این اطلاعات از روی سیستم شما پاک خواهد شد.

داک داک گو

اگر بخواهیم مثالی را در این خصوص دنبال کنیم، باید گفت که وقتی در حالت Incognito یک جستجو در گوگل انجام می‌دهید، گوگل این اطلاعات را خواهد فهمید که یک کاربر (که اسم و علایق آن را نمی‌داند) از کدام شهر و کدام استان و کدام کشور، چه چیزی را در چه تاریخ و در چه زمانی از شب و روز جستجو کرده و از اطلاعاتی که به او نمایش داده شد روی کدام یک از این موارد کلیک کرد و چه مدت در هر کدام از این سایت‌ها ماند! اما در زمان استفاده از داک داک گو تنها می‌فهمد که چه جستجویی و در چه زمانی انجام شده است و دیگر چیزی در مورد اینکه چه کسی و از کجا دنبال آن بوده است و به سراغ کدام سایت رفته است، نخواهد فهمید.

آیا از داک داک گو استفاده کنیم؟

در این مقاله مزیت‌های زیادی را برای داک داک گو برشمردیم و دیدیم که تا چه اندازه می‌تواند خوب عمل کند. اما در مورد این موضوع که آیا اصلا نیاز است شما تا این اندازه خود را محدود کنید یا نه، باید گفت که این به خود شما مربوط است. باید دقت داشت که اطلاعاتی که کمپانی‌ها از سابقه جستجو و رفتار ما در وب جمع می‌کند، صرفا جنبه تحلیلی داشته و نمی‌تواند به عنوان یک مورد برای سو استفاده در نظر گرفته شود. بعلاوه تمامی این موارد برای بالا بردن تجربه کاربری مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند استفاده از اینترنت را برای شما ساده‌تر و دلپذیرتر کند.

لزومی ندارد تبلیغات مواردی که نمی‌خواهید را تماشا کنید و این موضوع که تبلیغات مناسب سلیقه شما باشد و به نوعی به شما کمک کند برای خیلی از کاربران نه تنها بد نیست، بلکه مفید هم هست! ما در اینجا تمامی اطلاعاتی که لازم بود در مورد DuckDuckGo و مزیت‌های آن بدانید را بازگو کردیم، اما این موضوع که آیا سرویس‌های آن بدرد شما می‌خورد یا نه، تصمیم گیرنده نهایی خود شما خواهید بود.

آیا از داک داک گو استفاده کنیم؟

نتیجه گیری

داک داک گو یک موتور جستجوی حرفه ای بر اساس گوگل است و در واقع طراحی شده است تا بتواند حریم خصوصی کاربران را در بالاترین سطح ممکن حفظ کرده و از جمع آوری اطلاعات رفتاری و علاقه مندی‌های کاربران توسط شرکت‌های بزرگ، و وب سایت‌های آنها جلوگیری کند. افزونه ای که DuckDuckGo ارائه داده، می‌تواند ترکر‌ها و ماژول‌هایی که جاسوسی کاربران را می‌کنند را مسدود کرده و در واقع کاربر را به کسی تبدیل کند که سابقه‌ای از کارهای قبلی آن وجود ندارد. البته استفاده از این بازار می‌توان امکانات مختلفی را حذف کرده و در تجربه استفاده از اینترنت شما کمی تاثیر بگذارد. در صورتی که در مورد این ابزار نظری دارید خوشحال می‌شویم آن را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو