مرورگر مایکروسافت اج (Edge) بهتر است یا گوگل کروم (Chrome)؟

مرورگر مایکروسافت اج (Edge) بهتر است یا گوگل کروم (Chrome)؟


منبع: پلازا

2

1402/11/11

13:24


مرورگر مایکروسافت اج (Edge) بهتر است یا گوگل کروم (Chrome)؟

مقایسه اج با کروم از آن مقایسه هایی است که می تواند برای خیلی از کاربران اینترنت مهم باشد. در این مقاله از پلازا قرار است با هم این دو مرورگر وب را به صورت جز به جز بررسی کرده و ببینیم که کدام یک از آنها می توانند برای ما گزینه مناسب تری باشند.

اکنون همه ما در روز وقت زیادی را با اینترنت مشغول هستیم. شاید مدت زیادی از این زمان را در حال استفاده از اپلیکیشن های پیام رسان و یا شبکه های اجتماعی باشیم، اما باید قبول کرد وقتی واقعا به اینترنت نیاز داشته باشیم، این مرورگر ها هستند که باید به سراغ آنها برویم. انتخاب یک مرورگر از آن دست تصمیماتی است که مستقیما با اعصاب و روان ما سر و کار دارد. بخصوص شرایط اینترنتی ایران و اختلالات بی حد و اندازه و اهمیت ندادن اپراتورها به اندازه کافی کار را سخت می کند که دیگر جایی برای بازی هایی که مرورگر می خواهد روی کیفیت کارکرد با اینترنت در بیاورد نداشته باشیم! مقایسه مایکروسافت اج با گوگل کروم به ما کمک می کند از بین این دو مرورگر بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنیم و ببینیم که کدام یک می تواند به ما کمک کند.

اصولا مرورگر هایی که می توان به سراغ آنها رفت زیاد هستند اما دو مرورگر Edge و Chrome، که می توان آنها را مرورگر های پیش فرض ویندوز و اندروید معرفی کرد، متداول ترین و پراستفاده ترین ها هستند. پس در صورتی که از بین آن دو یکی را انتخاب کنید نیازی به سایر مرورگر ها نخواهید داشت. اولین گامی که باید برای مقایسه اج با کروم برداشته شود این است که هر کدام از آنها را به صورت کلی بررسی کرده و ببینیم اصلا با چه نرم افزارهایی طرفیم. در ادامه این دو مرورگر را به صورت کامل با هم بررسی خواهیم کرد.

فهرست مطالب

مهمترین مرورگر های اینترنتی

مرورگر وب یا همان برنامه های Browser را می توان یکی از مهمترین و جذاب ترین بررنامه هایی معرفی کرد که بدون آنها حسابی کار ما لنگ می ماند. در واقع باید گفت این برنامه ها اولین روش دسترسی به اینترنت بوده و هنوز هم برای خیلی از افراد هستند. هرچند اپلیکیشن ها روی گوشی عملکرد بهتری دارند و بیشتر ترافیک را هم مختص تلفن های هوشمند است، اما باید گفت باز هم، بهترین مرورگرهای وب قدرت خود را حفظ کرده و یک وسیله کاربردی به شمار می روند.

مهمترین مرورگر های اینترنتی

مرورگر های مختلفی وجود دارد که یک کاربر می تواند از آنها استفاده کند و معمولا هر سیستم عامل یک مرورگر را به عنوان مرورگر پیش فرض خود ارائه می دهد. مهمترین مرورگر های پیش فرضی که با سیستم عامل های خاص ارائه می شوند این موارد هستند:

  • گوگل کروم برای اندروید و کروم او اس
  • مایکروسافت اج برای ویندوز
  • فایرفاکس برای لینوکس
  • سافاری برای مکینتاش و آی او اس

البته این موضوع که هر کدام از آنها در یک سیستم عامل جایگاه ویژه ای دارند دلیل بر این نیست که روی پلتفرم های دیگر نمی توان از آنها استفاده کرد. در این مقاله می خواهیم با معرفی دو مورد اول این لیست راه را برای مقایسه اج با کروم باز کنیم:

گوگل کروم چیست؟

گوگل کروم که خیلی از افراد با آن آشنایی دارند و حداقل یک بار هم که شده از آن استفاده کرده اند، یک برنامه مرورگر وب است که توسط شرکت گوگل توسعه پیدا کرده و برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ برای سیستم عامل ویندوز ساخته شد. در ساخت این مرورگر از موتور اصلی فایرفاکس و اپل وب کیت استفاده شد و در واقع نسخه اولیه ترکیبی از این دو مرورگر بود. تا اینکه رفته رفته هسته آن تکمیل شد و خود به عنوان فناوری مادر شناخته شد و سیستم عامل کروم او اس و همینطور محیط برنامه نویسی نود جی اس، بر اساس آن ارائه شدند.

مقایسه اج با کروم

گوگل کروم برنامه ای است که امکانات متعددی را بر پایه اکانت گوگل ارائه می دهد و می توان گفت از نظر شخصی سازی و سازگاری بالاترین امکانات را در اختیار کاربران خود قرار می دهد. همین موضوع باعث شده است که ۳.۲۲ میلیارد کاربر اینترنتی برای دسترسی به وب از آن استفاده کنند. البته باید در نظر داشت که این آمار مربوط به سال ۲۰۲۱ است و تا کنون بیشتر هم شده است.

مایکروسافت اج

برنامه Microsoft Edge یکی از برنامه هایی است که کاربران ویندوز حداقل چند باری با ان مواجه شده اند! وقتی که شما ویندوز خود را عوض کنید، با برنامه سمجی مواجه خواهید شد که تمام تلاش خود را می کند آن را به عنوان مرورگر پیش فرض خود انتخاب کرده و از آن استفاده کنید! این برنامه چیزی نیست جز مایکروسافت اج که برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ ارائه شد و قرار بود جای مرورگر قدمی و از کار افتاده ویندوز، یعنی اینترنت اکسپلورر را بگیرد!

اینترنت اکسپلورر یا همان IE که کاربران قدیمی اینترنت آن را به یاد دارند یکی از مرورگر هایی بود که با وجود مشکلات متعدد سالیان سال به کاربران سرویس دهی کرد. مایکروسافت تلاش زیادی کرد که بتواند اج را هم به همان محبوبیت و بازدهی روز های اوج آی ای نزدیک کند اما ظاهرا برای این کار موفق نبوده است. هر چند اج هم بروزری قدرتمند و خوب ایت و کاربرانی که از آن استفاده کنند ویژگی های خوبی مانند امکان استفاده از هوش مصنوعی بینگ، یک موتور پی دی اف قدرتمند و خیلی از چیز های دیگر را در اختیار خواهند داشت.

مقایسه اج با کروم

در صورتی که بخواهیم در مورد این ویژگی ها صحبت کنیم، می توان ساعت ها در این باره بحث کرد و بهتر است به جای این موارد به سراغ بررسی موردی و مقایسه اج با کروم برویم و ویژگی های هر کدام از این مرورگر ها را در آنجا مورد بررسی قرار دهیم.

مقایسه اج با کروم به صورت موردی

در مورد مقایسه اج با کروم باید گفت که با یک مقایسه کلاسیک سروکار داریم که هر کدام از شرکت های سازنده این دو مرورگر بارها سناریوی آن را مرور کرده و به فکر این بوده اند که چطور از این مقابله سر بلند بیرون بیایند. پس میتوان گفت تقریبا هر ویژگی که در یکی از آنها پیدا شود، دیگری هم در سریعترین زمان ممکن آن را ارائه خواهد داد. در این میان می ماند نظرات کاربران و نتیجه ای که آنها می توانند از کار با این دو مرورگر بگیرند.

در صورتی که بخواهیم بر اساس نظرات کاربران و همینطور ویژگی هایی که هر کدام دارند، به صورت کلی و احتمالی مقایسه اج با کروم را انجام دهیم، نتیجه مانند جدول زیر خواهد بود:

مشخصه هاگوگل کروممایکروسافت اج
رابط کاربریقویمتوسط
سرعت یادگیریبالامتوسط
سرعت لود صفحاتبالامتوسط
استفاده از رممتوسطایده آل
امنیتعالیعالی
امکان شخسی سازیعالیعالی
افزونه های کاربردیعالیزیاد
کراس پلتفرمبلهبله
Developer Toolsعالیمتوسط
دسترسی پذیریمتوسطبالا

در ادامه با هم موراد گفته شده را بررسی خواهیم کرد تا به صورت دقیق ببینیم دنیا دست کیست و هر کدام از این مرورگر ها تا چه اندازه می توانند در زمینه های مختلف خوب عمل کنند:

مقایسه اج با کروم از نظر رابط کاربری

رابط کاربری در واقع همان ظاهر برنامه است که شما با آن کار می کنید و در این رابطه باید گفت که کروم واقعا عملکرد بهتری دارد. در اولین نگاه مرورگر اج یک صفحه سفید رنگ ساده با طراحی خام است که چیز زیادی برای عرضه ندارد. در حالی که گوگل کروم از همان نمای اولیه می تواند به شما امکانات بصری و جلوه های خوبی را ارائه دهد. در این خصوص باید گفت کاربرانی که برای اولین بار از این مرورگر ها استفاده می کنند، خیلی راحت تر می توانند خود را با کروم وفق دهند و امکانات برای آنها دم دست تر است. این در حالی است که چیدمان ساختار شکن اج کمی دردسر ساز خواهد شد.

البته باید گفت اج هم همه کارهایی که کروم می کند را انجام می دهد و می تواند قابلیت هایی مانند تم ها و افزونه های مختلف که برای زیباتر شدن این مرورگر به کار می رود را پشتیبانی کند، اما فعال کردن آنها دردسر های خود را دارد و همین موضوع باعث شده است که کروم در اینجا برتری داشته باشد.

مقایسه اج با کروم

مقایسه اج با کروم در سرعت لود صفحات

سرعت هم یکی دیگر از مواردی است که کمتر مرورگری می تواند در ان به پای کروم برسد. گوگل کروم می تواند یک صفحه را در چشم بر هم زدنی لود کرده و هیچ مشکلی با المان های مختلف یک صفحه وب مانند JS ها و یا سایر ویژگی ها نخواهد داشت. این در حالی است که اج ممکن است کمی از نظر سرعت کندتر از کروم باشد. در واقع باید گفت اج از موتور کرومیوم استفاده می کند که خود زیر مجموعه ای از کروم به حساب می آید. پس میتوان گفت اج هم بخش هایی از سرعت کروم را به ارث برده است، اما باز هم نمی تواند به سرعتی که کروم ارائه می دهد هست پیدا کند.

دسترسی پذیری اج و کروم

دسترسی پذیری و اینکه شما بتوانید در هر شرایطی از این برنامه ها استفاده نمایید یکی دیگر از ویژگی هایی است که باید در مقایسه اج با کروم به صورت جدی در نظر گرفته شود. در این مورد باید گفت که اج برنامه ای است که به صورت پیشفرض روی ویندوز شما نصب بوده و بدون نیاز به هیچ کار خاصی دسترسی به اینترنت را برای شما فراهم می کند. این در حالی است که برای کار با کروم نیاز است آن را روی سیستم خود نصب نمایید.

البته باید گفت برعکس این موضوع هم در کروم بوک ها (جهت اطلاعات بیشتر به مقاله کروم بوک چیست مراجعه کنید) و گوشی های اندرویدی صادق است و آنجا کروم است که از پیش موجود است و شما در صورت نیاز می تواند اج را هم روی آنها نصب کنید. علاوه بر این اج یک مرورگر سریع و دم دستی است و در صورتی که سیستم شما در حال انجام گاری سنگین باشد و بخواهید همزمان چیزی را هم در اینترنت جست و جو کنید، کروم چندان گزینه سرحال و سریعی نخواهد بود!

دسترسی پذیری اج و کروم

مقایسه اج با کروم از نظر استفاده از منابع سیستم

برخلاف تصور عموم که فکر می کنند مرورگر ها به منابع چندانی نیاز ندارند، باید گفت که مرورگر ها یکی از مصرف کنندگان اصلی منابع و به طور خاص رم یا همان Memory سیستم شما هستند. در این باره باید گفت که کروم از آن برنامه هایی است که مصرف رم آن به یک ضرب المثل تبدیل شده است! و هر کس که می خواهد برنامه ای که رم مصرف کند را مثال بزند به کروم اشاره می کند. هر چند در نسخه های جدید این موضوع کاهش خوبی داشته و می توان گفت این مشکل به شدت قبل نیست.

اما در مورد اج باید گفت که استفاده از منابع در این مرورگر به صورت کنترل شده می باشد و چندان نمی توان عیب و ایرادی از آن گرفت. مصرف رم در آن بهینه بوده و البته برای بعضی از سایت ها و در حالت های خاص این مصرف بیشتر می شود.

مقایسه اج با کروم از نظر امنیت

هر دوی مرورگر های کروم و اج از نظر امنیت مطمئن بوده و می می توانند ویژگی های خوبی مانند تحلیل سایت ها از نظر امنیتی، تحلیل افزونه ها و همینطور مدیریت پسورد ها را برای ما انجام دهند. اما باید گفتن که کروم به دلیل وسعتی که دارد و تعداد بیشتر افزونه ها در آن از نظر تهدیدات نیز بیشتر در معرض خطر است. البته اگر در استفاده از آن و افزونه هایی که روی کروم نصب می کنید دقت داشته باشید مشکلی از این بابت پیش نخواهد آمد.

مقایسه اج با کروم از نظر امنیت

قابلیت شخصی سازی

در مورد قابلیت شخصی سازی هم باید گفت هر دوی این مرورگر ها امکان استفاده از تم های مختلف در حالت های دارک و عادی و همینطور تم هایی که ظاهر کل مرورگر را تغییر دهند، داشتند. امکان تعیین چیدمان بوکمارک ها و مواردی از این دست در صفحه اول برنامه وجود داشته و به نوعی می توان گفت اج به خوبی توانسته خود را به کروم برساند. اما تم ها و ویژگی های ارائه شده برای کروم از نظر تعداد از اج بیشتر بوده و یک برتری جزئی در این مورد دارد.

مقایسه اج با کروم از نظر کراس پلتفرم بودن

همانطور که از ابتدای مقاله هم شاره کردیم، کروم یک مرورگر کراس پلتفرم است که می توان آن را روی ویندوز، لینوکس، سیستم های مک، موبایل ها و خلاصه در هر وسیله الکترونیکی که به اینترنت متصل می شود پیدا کرد. همین طور در خیلی از این دیوایس ها که از اندروید استفاده می کنند حتی به صورت بومی و پیشفرض حضور دارد و در حال ارائه خدمات است.

در مورد اج هم باید گفت که باز هم یک مرورگر کراس اور و بین پلتفرمی را داریم اما بیشتر روی پلتفرم های مایکروسافت مانند ویندوز فون و همینطور کنسول های ایکس باکس می توان آن را فعال دید و در سایر دیوایس ها جایگاه چندان قوی ای ندارد. هر چند اگر مایل باشید می توانید این برنامه را روی گوشی اندرویدی خود نیز نصب کنید!

مقایسه اج با کروم از نظر کراس پلتفرم بودن

ارائه امکانات برای توسعه دهندگان

امکانات ارائه شده برای توسعه دهنده گان یا همان Developer Tools یکی از ویژگی های اصلی است که می تواند یک نرم افزار را محبوب کند. در واقع توسعه دهندگان وب می توانند از امکانات تحلیلی که کروم برای آنها فراهم می کنند استفاده کنند و تا وب سایت ایجاد شده را بررسی کرده، رقبا را تحلیل کنند و به طور کلی ببینند در پس زمینه یک سایت چه اتفاقی در حال افتادن است. این موضوع باعث می شود وبسایت هایی تولد شود که سازگاری بیشتری با کروم داشته باشند و کاربران به سمت این مرورگر کشیده شوند. همینطور در صورتی که سری به مقاله بهترین افزونه های گوگل کروم برای برنامه نویسان بزنید، می توانید دلایل بیشتری را برای قدرت این افوزنه در این زمینه پیدا کنید.

در مورد اج هم باید گفت این امکانات وجود دارد اما نه به صورتی که بتواند برای خیلی از برنامه نویسان و توسعه دهندگان مفید باشد و آنها را مجاب به استفاده از این مرورگر کند. حقیقت این است وقتی یک وبسایت ساخته می شود، نمایش صحیح آن در کروم اولین اولویت و اج آخرین اولویتی است که برنامه نویسان به سراغ آن می روند.

نتیجه گیری

مقایسه اج با کروم موضوعی بود که در این مقاله با هم آن را دنبال کردیم و دیدیم که کدام یک از این مرورگر ها بهتر بوده و می توانند کارایی بهتری را به ما ارائه کنند. در کل می توان گفت کروم نتایج بهتری را در این رقابت بدست می آورد. اما موارد کمی هم مانند مصرف منابع و یا عدم نیاز به نصب روی ویندوز هستند که نقاط قوت اج معرفی می شوند. باز هم تاکید می کنیم که مقایسه اج با کروم موضوعی است که باید با توجه به نظرات کاربران انجام گیرد و از نظر ویژگی ها و امکانات، هر دوی این مرورگرها در سطح عالی قرار دارند و بهتر بودن یکی از آنها در موردی خاص به این معنی نیست که دیگری آن ویژگی را ارائه نمی دهد. در صورتی که نظری در مورد هر یک از این مرورگر ها داشتید خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو