۱۰ نکته مهم در ساخت ویدئو کلیپ برای اینستاگرام

۱۰ نکته مهم در ساخت ویدئو کلیپ برای اینستاگرام


منبع: پلازا

1

1402/12/14

20:24


۱۰ نکته مهم در ساخت ویدئو کلیپ برای اینستاگرام

توجه به نکات مهم در ساخت کلیپ برای اینستاگرام و یا هر شبکه اجتماعی دیگر می‌تواند صرفه جویی بسیار بزرگی در وقت و هزینه برای شما باشد و بازدهی سریعتری را برای صفحه شما به دنبال داشته باشید. در این مقاله از پلازا می‌خواهیم این نکات را با هم بررسی کنیم.

شبکه‌های اجتماعی یا همان سوشیال مدیا در دنیای امروز ما تبدیل به یکی از قدرتمند ترین و مهمترین عناصر شده و با زندگی خیلی از ما گره خورده اند. از این رو این موضوع هم می‌تواند فرصتی جدید برای کسب و کارهایی باشد که به دنبال زمینه ای برای تبلیغ سرویس و محصولات خود هستند و هم فرصت‌های حدیی را برای شغل‌های مختلف ایحاد نماید. در صورتی که شما هم در این دو دسته جای می‌گیرید، باید گفت که نکات و موارد مختلف زیادی وجود دارد که باید برای کار کردن با این پلتفرم‌ها در نظر داشته باشید. یکی از مهمترین و اصلی ترین انواع محتوا در این پلتفرم‌ها ویدئو‌ها هستند. برای داشتن محتوایی موفق از این جنس لازم است به نکات مهم در ساخت کلیپ‌ها توجه شود.

در این مقاله می‌خواهیم در مورد همین موضوع با هم صحبت کنیم و ببینم برای اینکه یک محتوای درست و حسابی و خوب داشته باشیم، لازم است چه کارهایی انجام دهیم و این نکات مهم در ساخت کلیپ کدامند. در ادامه با هم فهرستی از بهترین و ضروری ترین موارد را بررسی خواهیم کرد.

فهرست مطالب

نکات مهم در ساخت کلیپ کدامند؟

عموما وقتی صحبت از ساخت کلیپ در میان باشد، اولین پلتفرم سوشیال مدیایی که به ذهن ما میرسد، Instagram است که این روز‌ها حسابی جای خود را در دل کاربران باز کرده است. در واقع باید گفت که تاثیر این شبکه اجتماعی با اختلاف از خیلی از موارد دیگر بیشتر بوده و بزرگترین بازار آنلاین کسب و کار ایران در بستر این پلتفرم برپا است. در اینجا ما می‌خواهیم کار بررسی نکات مهم در ساخت کلیپ را برای این پلتفرم دنبال کنیم و ببینیم برای اینکه بتوانیم ویدئو‌های خوب و موفقی بسازیم که در اینستاگرام و البته سایر پلتفرم‌ها بازدهی خوبی داشته باشد، لامز است چه کاری انجام دهیم.

نکات مهم در ساخت کلیپ کدامند؟

مواردی که می‌تواند به عنوان نکات مهم در ساخت کلیپ ارائه شود بسیار زیادند اما مهمترین آنها این ده مورد هستند:

1- کیفیت ویدئو‌های خود را بالا ببرید؛ مهمترین نکته در ساخت کلیپ

اولین موردی که باید در نظر داشته باشید سطح کیفی ویدئویی شماست. اشتباه نکنید! منظور ما از سطح کیفی این نیست که شما ویدئویی با کیفیت 4K را آپلود کنید و حجم آن را بیهوده بالا ببرید. بلکه برای داشتن یک ویدئوی با کیفیت نیاز دارید تا موارد متعدد دیگری را در نظر داشته باشید. در اینجا منظور از ویدئوی با کیفیت ویدئویی اصولی است که ویژگی‌های یک کلیپ حرفه ای مانند نورپردازی، کادر بندی اصولی زاویه دوربین و موارد دیگری از این دست در آن رعایت شده باشد.

نکات مهم در ساخت کلیپ که می‌توانند زیر مجموعه این مورد قرار گیرند و به شما کمک کنند از این قرارند:

  • نورپردازی حرفه ای: اولین موردی که در نکات مهم در ساخت کلیپ باید در نظر داشت این است که آیا میزان نور محیط برای شما مناسب است یا نه. دقت داشته باشید نور مناسب به معنی نور زیاد نیست! در این حالت شما نیاز به سه نور اصلی دارید، نور پس زمینه، نور اصلی و نور سایه پر کن یا همان نور مکمل بهتر است قبل از اینکه شروع به ساخت ویدئو بکنید، خصوصا اگر ویدئو‌های شما به صورت ولاگ می‌باشد، در مورد این نور‌ها تحقیق کنید و کار کردن با آنها را یاد بگیرید. برای اطلاعات بیشتر در این مورد مقاله تجهیزات فیلمبرداری حرفه ای می‌تواند به شما کمک کند.
  • از پایه استفاده کنید: مورد دیگری که می‌تواند برای ویدئوی شما ضروری باشد، ثابت بودن دوربین است. برای این منظور بهتر است از پایه‌های دوربین و استند‌ها استفاده کنید. در صورتی که می‌خواهید در حال حرکت نیز ویدئوی خوبی داشته باشید، می‌توانید از گیمبال برای ثابت نگه داشتن دوربین یا گوشی خود استفاده نمایید. در صورتی که سری به مقاله تجهیزات بلاگری بنزید می‌توانید به اطلاعات کاملی در مورد این تجهیزات دسترسی داشته باشید.
  • قانون یک سوم را رعایت کنید: در صورتی که در دوربین گوشی خود حالت گرید یا همان شبکه‌های روی تصویر را فعال کنید. مشاهده خواهید کرد که تصویر شما به ۹ بخش تقسیم می‌شود. در نظر داشته باشید سوژه مورد نظر برای فیلم برداری باید روی یکی از این خط‌ها و در یک سوم کناری تصویر قرار داشته باشد. این کار می‌تواند نمای خوبی در اختیار شما قرار دهد.

کیفیت ویدئو‌های خود را بالا ببرید

2- کاور خوبی انتخاب کنید

کاور‌های اینستاگرام از موراد اصلی ای هستند که می‌توانند برای داشتن بازدید مناسب و جذب مخاطبان به شما کمک کنند، ساخت و ایجاد یک کاور حرفه ای از نکات مهم در ساخت کلیپ در این پلتفرم به شمار می‌رود. برای کاوری که بتواند انتظارات شما را تا حد زیادی برطرف کند باید از این تکنیک‌ها استفاده کنید:

  • ساخت کاور اختصاصی: بهتر است برای ویدئویی که کلی روی آن زحمت کشیده اید از کاور‌های آماده و یا بخشی از ویدئو استفاده نکنید و یک یا چند تصویر مجزا گرفته و کار ساخت کارو را به صورت اصولی در برنامه‌های ادیت تصویر مانند فتوشاپ دنبال نمایید.
  • استفاده از لحظات حساس: دقت داشته باشید حتما برای کاور لازم نیست که لحظه شروع ویدئو خود را در نظر بگیرید. در این موارد شما باید به سراغ نقاط اوج ویدئوی خود رفته و بخشی از آن را که فکر می‌کنید بیشتر می‌تواند بیانگر محتوای شما باشد برای کاور انتخاب کنید.
  • از عکس با کیفیت استفاده کنید: یکی از نکات مهم در ساخت کلیپ این است که در زمان فیلم برداری برای کاور خود در زمان‌های حساس عکس‌های با کیفیت بگیرید و از اسکرین‌های ویدئو استفاده نکنید. این کار می‌تواند تاثیر زیادی روی بازدهی کاور شما و خوب از آب در آمدن آن داشته باشد.

کاور خوبی انتخاب کنید

3- زمان را کم کنید؛ از نکات مهم در ساخت کلیپ

شما برای ساخت ویدئو‌های مختلف در اینستاگرام و یا شبکه‌های اجتماعی دیگر محدودیتی ندارید و در صورتی که قالب‌های ویدئو را در نظر نگیریم (مثل ریلز ها، پست‌های عادی یا ویدئو‌های بلند)، باید گفت که می‌توانید تا هر میزانی که می‌خواهید ویدئو تولید کنید. اما بهتر است ویدئوی خود را کوتاه نگه دارید تا بازدهی بهتری داشته باشد. دقت داشته باشید هر چه مدت زمان ویدئو‌های شما بیشتر باشد، امکان از دست دادن مخاطب در این میان بیشتر وجود دارد و ممکن است نتوانید تمام محتوای خوبی که برای آن زحمت کشیده اید را به کاربران خود ارائه دهید.

4- محتوای یونیک تولید کنید

یکی دیگر از نکات مهم در ساخت کلیپ برای اینستاگرام و یا هر شبکه اجتماعی دیگری این است که خودتان محتوای یونیک درست کنید. برای این منظور ممکن است کمی به دردسر بیفتد و روش‌های مختلف زیادی را دنبال کنید و مجبور به آزمون و خطا شوید. اما بهترین کار این است که یک محتوای خوب و یونیک داشت باشید تا بتوانید خود را به عنوان یک ارائه دهنده حرفه ای در بین کاربران جا بیندازید. برای ساخت چنین ویدئو‌هایی لازم است که به سراغ یادگیری مهارت‌های جدید بروید و روی چیز‌هایی مانند سناریو نویسی، داستان نویسی و یا ساخت تیم‌هایی که بتوانند این کار را برای شما انجام دهند، کار کنید.

نکات مهم در ساخت کلیپ : محتوای یونیک تولید کنید

5- اضافه کردن متن از نکات مهم در ساخت کلیپ

یکی دیگر از نکات مهم در ساخت کلیپ و در واقع یکی از روش‌های مورد تایید برای بهبود اوضاع ویدئو این است که تنها به جنبه‌های بصری آن اکتفا نکرده و به روش‌های مختلفی متن را هم درگیر تصویر کنید. این کار می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام گیرد که مهمترین آنها از این قرارند:

  • استفاده از زیرنویس: آمارها نشان می‌دهد بیش از ۸۰ درصد افراد ویدئو‌های اینستاگرام را به صورت بی صدا تماشا می‌کنند. برای اینکه بتوانید برقراری ارتباط با این کاربران را هم در برنامه کاری خود داشته باشید، بهترین راه این است که از زیرنویس برای ویدئو‌های خود استفاده نمایید. اینگونه کاربرانی که به هر دلیلی نمی‌خواهند و یا نمی‌توانند صدای ویدئو شما را بشنوند هم آن را تماشا خواهند کرد.
  • از متن برای جلب توجه استفاده کنید: یکی دیگر از تکنیک‌های جذاب کردن و کاربر پسند کردن ویدئو، استفاده از متن‌های مختلف در روند ساخت این ویدئو است. در واقع این متن‌ها می‌تواند موضوعات مهم را به کاربر یادآوری کرده و در صورتی که آنها را با فونت و قلمی درشت تر از حالت عادی و در جایی غیر از محل قرار گرفتن زیرنویس در تصویر قرار دهید، می‌توانید روی آنها برای جلب توجه به خوبی حساب کنید.
  • با متن اطلاع رسانی کنید: مورد دیگری که می‌تواند به شما کمک کند این است که با استفاده از متن توضیح دهید که چه اتفاقی در حال رخ دادن است. این حالت با زیرنویس تفاوت دارد. در زیرنویس شما هر چیزی که می‌گویید را زیرنویس می‌کنید، اما در اینجا تنها توضیح کوتاهی در مورد وضعیت موجود کفایت می‌کند. به عنوان مثال می‌توان کاربرد این روش را در ویدئو‌های آشپزی را در نظر گرفت. در این ویدئو‌ها در زمان اضافه کردن هر کدام از مواد تنها نام آنها گفته شده و بقیه موارد را به ادراک کاربر و آنچه که می‌بیند می‌سپارند.

6- از ابزار‌های ادیت استفاده کنید

خیلی از افراد فکر می‌کنند در دست داشتن یک گوشی آیفون به همراه برنامه InShot می‌تواند تمام نیاز‌های آنها را رفع کرده و این تنها کاری است که بلاگر‌های معروف برای تولید محتوا در اینستاگرام انجام می‌دهند. باید گفت که این تفکر کاملا اشتباه است و شما هرچقدر هم که حرفه ای باشید بدونه کمک گرفتن از ابزار‌های تدوین حرفه ای و ادیت کردن ویدئوی خود نمی‌توانید از سطح متوسط بیشتر رشد کنید و با حرفه ای‌ها رقابت کنید.

در این مورد می‌توان گفت برنامه‌های زیر بهترین برنامه‌هایی هستند که می‌توانند در این خصوص به شما کمک کنند:

  • InShot
  • Adobe Premiere Rush
  • Filmora
  • KineMaster
  • Canva
  • CapCut

از ابزار‌های ادیت استفاده کنید

7- یکی از نکات مهم در ساخت کلیپ: ساخت انواع مختلف محتوا

یکی دیگر از مواردی که در بین نکات مهم در ساخت کلیپ در خیلی از منابع به چشم می‌خورد، اهمیت استفاده از انواع مختلف محتوا است. در این رابطه باید گفت که برای استفاده از نوع خاصی از ویدئو قطعا به مشکل خواهید خورد و بهتر است بازه فعالیت خود را گسترش دهید، به این صورت که از تمامی انواع ویدئو، مانند نقد و بررسی، مصاحبه های معرفی محصولات، ویدئو‌های آموزشی و… برای صفحه خود در شبکه‌های اجتماعی مختلف استفاده کنید. هرچند این موضوع که تنها یک نوع ویدئو تولید کنید می‌تواند امضای شما باشد، اما تفاوت در ساختار می‌تواند کاربران را بیشتر به شما جذب کند.

8- از موسیقی جذاب استفاده کنید

یکی دیگر از تکنیک‌هایی که می‌توانید بازدید ویدئو‌های خود را چند برابر کنید، استفاده از موسیقی‌های جذاب است. حتی در صورتی که خود شما روی این ویدئو صحبت می‌کنید، استفاده همزمان از یک موزیک ترند می‌تواند به شما کمک کند که ویدئوی خود را برای کاربران بیشتری نمایش دهید و در این خصوص بسیار موثر خواهد بود. بهتر است برای این کار از آهنگ‌هایی که در اینستاگرام بیشتر به گوش می‌رسند و محبوبیت بیشتری دارند استفاده کنید.

نگران پیدا کردن این آهنگ‌ها هم نباشید، زیرا خود اینستاگرام می‌تواند مجموعه کاملی از آنها را در اختیار شما قرار دهد. در صورتی که سری به مقاله موزیک ریلز بزنید، می‌توانید به آموزشی کاملی برای به کار گرفتن این آهنگ‌ها آن هم به صورت خودکار دسترسی داشته باشید.

استفاده از موسیقی جذاب از نکات مهم در ساخت کلیپ

9- جلوی دوربین بیایید

یکی دیگر از نکات مهم در ساخت کلیپ که می‌تواند در بین روش‌های افزایش بازدهی ویدئو‌ها قرار بگیرد و از آن استفاده کنید تا بازدهی ویدئو‌های خود را بالا ببرید و آنها را موثر کنید این است که خودتان جلوی دوربین بیایید و صحبت کنید. این موضوع که مخاطب شما ببیند چه کسی در حال ارائه محتوا به آن می‌باشد و طرف حساب او کیست می‌تواند در برقراری یک رابطه عمیق میان شما .و مخاطبانتان بسیار موثر باشد. البته در این میان باید به جنس محتوا نیز توجه داشت. پس در صورتی که محتوایی که تولید می‌کنید، این امکان را دارد که خودتان هم جلوی دوربین بیاید، بهتر است حتما این کار را انجام دهید.

10- زمان انتشار را مدیریت کنید

آخرین مورد از نکات مهم در ساخت کلیپ این است که باید زمان انتشار ویدئو را هم در نظر داشته باشید. در واقع نمی‌توان گفت که تنها با ساخت خوب می‌توانید از ویدئوهایی که دارید بازدهی بگیرید. حالتی را در نظر بگیرید که در آن شما وقت و انرژی زیادی گذاشته و برای ساخت یک ویدئو هزینه کرده اید، اما این ویدئو بعد از انتشار توسط الگوریتم‌های اینستاگرام به اعمال تایم لاین کاربران منتشر شده و در بین کوله باری از ویدئو‌های دیگر مخفی خواهد شد.

برای جلوگیری از این اتفاق لازم است که بدانید کی و چه زمانی باید چه کار را انجام دهید. برای این موضوع بهترین مورد این است که به صورت تجربی ساعاتی که معمولا مخاطبان شما از اینستاگرام استفاده می‌کنند و گروه سنی کاربران هدف را پیدا کرده و تصمیم گیری کنید. همینطور مقاله بهترین زمان پست گذاشتن می‌تواند در این مورد راهنمایی‌های خوبی را برای شما فراهم کند.

زمان انتشار از نکات مهم در ساخت کلیپ

نتیجه گیری

در این مقاله با هم به بررسی نکات مهم در ساخت کلیپ در اینستاگرام پرداختیم و ده مورد از مهمترین مواردی که باید در نظر داشت را معرفی کردیم، به طور خلاصه میتوان گفت که برای موفق بودن ویدئویی که تولید می‌کنید، لازم است یک ویدیو با کیفیت، با نور خوب، زاویه درست دوربین، کادر بندی مناسب، همراه با یک کاور گیرا و جذاب درست کنید. همینطور ویدیوی شما از نظر محتوایی باید کوتاه و مفید، دارای محتوایی یونیک و منحصر به فرد، همراه با متن و زیرنویس و ترجیحا با حضور خود شما در داخل آن ساخته شود. در صورتی که انواع مختلفی از محتوا را با این ویژگی‌ها ساخته و زمان انتشار آنها را مدیریت کنید، موفقیت شما تضمینی خواهد بود. در صورتی که موردی را سراغ دارید که جای آن در این مقاله خالیست، خوشحال می‌شویم آن را با ما و سایر کاربران در میان بگذارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو