پیج شخصی اینستاگرام یا بیزینسی و کریتور؟ از کدام استفاده کنیم؟

پیج شخصی اینستاگرام یا بیزینسی و کریتور؟ از کدام استفاده کنیم؟


منبع: پلازا

1

1402/12/16

20:26


پیج شخصی اینستاگرام یا بیزینسی و کریتور؟ از کدام استفاده کنیم؟

درک تفاوت پیج شخصی و بیزینسی و کریتور می تواند به شما کمک کند در راه اندازی پیج خود بهترین تصمیم را بگیرید. در این مقاله از پلازا در مورد این سه دسته از پیج های اینستاگرام و امکاناتی که هر یک می توانند داشته باشند با هم صحبت خواهیم کرد.

همه ما در روز بخش عظیمی از اوقات فراغت خود را صرف استفاده از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی می کنیم. البته این اوقات فراغت برای خیلی از افراد می تواند تبدیل به یک منبع درآمد شده و کسب و کارهای زیادی هستند که روی آن برای جذب مشتری و حساب می کنند. حالا بماند که خیلی ها هم از همان ایجاد سرگرمی و بدون اینکه کسب و کار فیزیکی خود را عرضه کنند درآمد کسب می کنند. از مهمترین ویژگی هایی که اینستاگرام در اختیار کاربران خود قرار می دهد می توان به دسته بندی اکانت ها برای هر کدام از این افراد اشاره کرد. ما در اینجا می خواهیم با بررسی تفاوت پیج شخصی و بیزینسی و کریتور در مورد هر کدام از این انواع اکانت ها صحبت کنیم.

برای اینکه متوجه تفاوت پیج شخصی و بیزینسی و کریتور شوید باید اول به بررسی ویژگی هایی که در آن‌ها وجود دارد بپردازیم و ببینیم که هر کدام از آنها چه تعریفی دارند و چه هستند. در ادامه این موارد را با هم دنبال خواهیم کرد.

فهرست مطالب

انواع اکانت های اینستاگرام

اینستاگرام یکی از شبکه های اجتماعی است که از زمان شروع خود در مدتی بسیار کوتاه توانست به اوج برسد و حتی آنقدر پیشرفت کرده که شرکت بزرگ فیسبوک که این روز ها آن را با نام متا میشناسیم، آن را به طور کامل خریداری کند. اینستاگرام برای اینکه بتواند باز هم در اوج بماند و با ورود رقبای جدید از راه به در نشود، یک اصل مهم را برای خود نهادینه کرده است و آن توجه به نیاز های کاربران برای بیشتر شدن تعامل با این برنامه هستند. همین موضوع باعث شد تا انواع مختلف اکانت ها تولید شود تا دسته های مختلفی که از این برنامه استفاده می کردند، بتوانند با امکاناتی که این اکانت ها به انها می دادند، فعالیت بهتر و هدفمند تری داشته باشند.

پیج شخصی و بیزینسی و کریتور سه دسته اصلی از اکانت های Instagram هستند و هر کدام با هدفی خاص ارائه شده اند که هر کدام از آنها مناسب بخشی از کاربران هستند. در ادامه هر یک از آنها و ویژگی هایی که دارند را با هم بررسی می کنیم.

اکانت شخصی اینستاگرام

اکانت های شخصی یا همان Personal Account ها اولین نوعی از اکانت هستند که اینستاگرام ارائه کرد. این اکانت ها ویژگی های کامل ارائه پست ها، استوری ها، ریلز ها و IGTV را داشته و تقریبا کاربران می توانند به هر نحوی که سایر اکانت ها در اینستاگرام مطالب خود را نشر می دهند در این اکانت ها آن کار را انجام دهند. ویژگی اصلی این اکانت ها این است که شخص می تواند اکانت خود را خصوصی کرده و برای استفاده شخصی ساخته شده اند.

در واقع امکانات تجاری سازی و پیگیری کاربران برای کسب و کار در این اکانت ها ارائه نشده و می توان گفت به نوعی برای سرگرمی هستند. پس اگر قصد دارید از اکانت اینستاگرام خود درآمد کسب کنید، باید آن را به سایر انواع اکانت ها  تغییر داده تا امکانات بیشتری برای این موضوع در اختیار داشته باشید.

انواع اکانت های اینستاگرام

اکانت های بیزینسی

اکانت های کاری یا همان Business Account ها نوعی از پروفایل ها بودند که اینستاگرام برای اولین بار در سال 2016 آن را برای کاربران فعال کرد. این اکانت ها با هدف این طراحی شده است که امکان فروش محصولات را برای کسب و کار های مختلف فراهم کند. برای این منظور امکانات مختلفی وجود دارند که می توان از مهمترین آنها به این موارد اشاره کرد:

  • امکان فروش مستقیم محصولات؛
  • امکان بررسی آمار بازدید ها و پیگیری کاربران؛
  • امکان تبلیغ کردن و پروموت برخی از پست ها با پرداخت هزینه؛
  • ارائه دکمه های مختلف برای فراخوانی کاربران یا همان Call to Action ها؛
  • اتصال سایت و یا پروفایل های فیسبوک به پیج ها؛
  • ارائه لینک های Swipe Up یا همان لینک های بالا کشیدنی؛

تمامی این موارد در کنار هم این پروفایل را به ابزاری برای فروش محصولات تبدیل می کند که خیلی هم مورد استقبال کاربران قرار گرفت و خیلی از افراد به سراغ آن رفتند. در صورتی که سری به مقاله فعال کردن حالت بیزینس اینستاگرام بنزید می توانید با روش تغییر وضعیت اکانت خود به این اکانت بیشتر آشنا شوید.

اکانت کریتور

کانت های Creator در حال حاضر جدیدترین نوع اکانت های اینستاگرام است که از سال 2019 در اختیار کاربران قرار گرفت. درک این اکانت و کاری که انجام می دهد برای خیلی از افراد کمی مشکل خواهد بود. در واقع این اکانت برای دیجیتال کریتور ها یا همان تولید کنندگان محتوا طراحی شده است. در اینستاگرام مشاغلی وجود دارند که شاید درآمد خیلی بالایی داشته باشند، اما باید گفت که محصولی برای ارائه ندارند و همین محتوایی که ارائه می کنند ابزار کار آنهاست. به عنوان مثال بلاگر ها، کسانی که ویدئو های طنز درست می کنند، پیج های یکه در زمینه اطلاعات عمومی فعالیت دارند و هر کسی که صرفا کار تولید محتوا را برای شما انجام می دهد، همه در این زمینه قرار دارند.

این اکانت ها می توانند ویژگی های اکانت های بیزینسی را با گیر و گرفتاری های کمتری در اختیار کاربران قرار دهند. در اکانت های بیزنسی خیلی از موارد مانند استفاده از موسیقی ها با قانون کپی رایت مواجه شده و به نوعی یک فعالیت تجاری در حال انجام است، اما در این نوع اکانت از این محدودیت ها خبری نیست و می توانید بدون نگرانی از کپی رایت کار تولید محتوا را انجام دهید.

اکانت کریتور

درک تفاوت پیج شخصی و بیزینسی و کریتور می تواند به شما برای انتخاب از بین این اکانت ها کمک ویژه ای کند. در بخش بعدی با هم به سراغ این مورد خواهیم رفت.

تفاوت پیج شخصی و بیزینسی و کریتور چیست؟

مطمئنا با بررسی تعاریف هر کدام از انواع اکانت هایی که داریم، به صورت ضمنی متوجه تفاوت پیج شخصی و بیزینسی و کریتور شده اید و تا حدودی دستتان آمده است قضیه از چیست. در این بخش از مقاله می خواهیم به صورت موردی به بررسی این تفاوت ها بپردازیم و لیستی از آنها را ارائه دهیم.

در جدول زیر می توانید موارد تفاوت پیج شخصی و بیزینسی و کریتور را به صورت کلی مشاهده کنید:

ویژگی هااکانت شخصیاکانت بیزینسیاکانت کریتور
امکان Private کردنداردنداردندارد
تبلیغات پولی (Paid Ads)نداردداردندارد
آمار بازدید و Insightندارددارد (به صورت هفتگی)دارد (به صورت روزانه)
دکمه های تماس و CTA هاندارددارددارد (محدود)
استفاده از برنامه های دیگرنداردداردندارد
مرتب سازی دایرکت هانداردداردندارد
کپی رایت مویک های ریلز هابدون محدودیتمحدود استکمی محدود است

در ادامه هر یک از موارد گفته شده در این جدول را به صورت موردی با هم بررسی خواهیم کرد:

خصوصی کردن اکانت اینستاگرام

یکی از قابلیت هایی که خیلی از افراد از آن استفاده می کنند شخصی کردن اکانت خود می باشد. در طی این کار نه تنها کسانی که دنبال کننده یک اکانت باشند می توانند به پست ها، استوری ها و محتوای منتشر شده از آن دسترسی داشته باشند. در خصوص امکان استفاده از این ویژگی باید گفت که اینستاگرام آن را فقط در اختیار اکانت های شخصی قرار می دهد. به این صورت که اکانت های Creator و Bussiness نمی توانند از این ویژگی استفاده کنند و اکانت آنها به صورت Public در اختیار تمامی کاربران قرار خواهد گرفت.

تفاوت پیج شخصی و بیزینسی و کریتور در ارائه Insight

بخش Insight اینستاگرام همان بخشی است که شما می توانید با استفاده از آن کلیه بازدید های خود را کنترل کرده و به نوعی داده های بازدید کاربران، آمار جذب، بازدهی استوری ها و پست ها و به طور کلی یک ارزیابی کامل در مورد نحوه عملکرد شما در اینستاگرام را به شما بدهد. این امکان در اختیار اکانت های کریتور و بیزینسی قرار گرفته است که می خواهند نحوه بازدهی مطالب خود را کنترل کنند و اکانت های شخصی نیازی به این بخش ندارند. پس در صورتی که به دنبال اطلاعات دقیقی از وضعیت نمایش پست های خود هستید، لازم است اکانت خود را به یکی از این دو ارتقا دهید.

البته باید گفت که این اکانت ها در مورد بررسی آمار با هم تفاوت هایی هم دارند. به این صورت که اکانت های کریتور می توانند گزارشات خود را به صورت روزانه دریافت کنند و اکانت های بیزینسی این گزارش ها را به صورت هفتگی دریافت می کنند.

تفاوت پیج شخصی و بیزینسی و کریتور چیست

تبلیغات پولی یا همان Paid Ads ها

یکی از مهمترین موارد تفاوت پیج شخصی و بیزینسی و کریتور، امکان استفاده از تبلیغات برای نمایش بیشتر پست ها است. این موضوع که با صرف کمی هزینه بتوانید مخاطبان هدف خود را پیدا کرده و پیگیر آنها شوید، می تواند برای خیلی از کسب و کارهایی که دنبال عرضه محصولات و خدمات خود هستند، به عنوان یک مورد مهم تلقی شود. این امکانی است که اینستاگرام صرفا در اختیار اکانت های بیزینسی خود قرار داده است و کریتور ها و اکانت های شخصی نمی توانند این ویژگی ها را داشته باشند.

دکمه های تماس، لینک ها و CTA ها

در این رابطه باید گفت سایر امکاناتی که برای برقراری تماس بین مخاطبین و گردانندگان یک پیج وجود دارد، برای پیج های کریتور و بیزینسی در نظر گرفته شده اند و در پیج های شخصی، کاربران صرفا از طریق پیام های دایرکت و یا کامنت ها و ریپلای کردن ها می توانند با کاربر مورد نظر ارتباط بگیرند. معنی این تفاوت پیج شخصی و بیزینسی و کریتور این است که اگر به دنبال استفاده از لینک ها و یا هدایت کاربر به سمت سایت خود و یا بستر فروش محصولاتی که دارید هستید، لازم است به سراغ اکانت های کریتور و بیزنس بروید.

تفاوت پیج شخصی و بیزینسی و کریتور در استفاده از برنامه های مجزا

برنامه های مجزا یا همان 3rd Party Apps برنامه هایی هستند که می توانند در کنار برنامه اصلی شما برای ارتباط برقرار کردن با کاربران مورد استفاده قرار بگیرند. به طور مثال با استفاده از این برنامه ها می توانید دایرکت های خود را به صورت خودکار پاسخ داده و یا انتشار پست های خود را تنظیم نمایید. در این حالت باید گفت که تفاوت پیج شخصی و بیزینسی و کریتور خود را نشان خواهد داد و این امکان تنها در انحصار پیج های بیزینسی باقی مانده است.

استفاده از برنامه های مجزا

تفاوت پیج شخصی و بیزینسی و کریتور در دایرکت ها

یکی از مهمترین موارد تفاوت پیج شخصی و بیزینسی و کریتور دسته بندی و قابلیت مرتب سازی است که اینستاگرام برای پیام های دایرکت در نظر خواهد گرفت. در این ویژگی کاربران می توانند پیام های خود را به سه دسته اصلی تقسیم کنند:

  • پیام های عادی یا General
  • پیام های دارای اولویت یا Primary
  • درخواست ها یا Request ها

امکان استفاده از این دسته بندی تنها در اختیار بیزینس اکانت ها بود اما بعد از مدتی اکانت های کریتور نیز به این دسته بندی مجهز شدند. اما هنوز این ویژگی در اختیار اکانت های شخصی قرار نگرفته است.

تفاوت پیج شخصی و بیزینسی و کریتور در مواجهه با کپی رایت

اینستاگرام یکی از برنامه های پویا است که روز به روز امکانات بیشتری را در اختیار کاربران خود قرار می دهد. یکی از امکانات خوبی که می توان از آن برای تولید محتوای حرفه ای در این بستر استفاده کرد کتابخانه و آرشیو موزیک هایی است که می تواند در اختیار کاربران خود بگذارد. این موزیک ها می توانند باعث شوند تاثیرپذیری ویدئو های شما بالاتر رفته و بازدهی آنها نیز تا حد قابل توجهی بهبود پیدا کند. البته باید گفت تفاوت پیج شخصی و بیزینسی و کریتور در امکان استفاده از این آهنگ ها کمی برای شما دردسر ساز خواهد شد.

در این خصوص باید گفت برخلاف سایر موارد که اکانت های بیزینسی برتری خود را ثابت کرده بودند در اینجا  به دلیل وجود قانون کپی رایت این اکانت ها قادر به استفاده از خیلی از این آهنگ ها نیستند. در واقع این آهنگ ها تنها برای استفاده شخصی در اینستاگرام قرار گرفته اند و پیج های بیزینسی این مورد را نقض می کنند. پس در صورتی که یک پیج بیزینسی داشته باشید لازم است خودتان دست به کار شده و این آهنگ ها را ادیت کنید و روی ویدئوی خود قرار دهید. این کار می تواند وقت زیادی از شما بگیرد، اما اکانت های کریتور و اکانت های شخصی دسترسی آزادانه ای به این آهنگ ها و کتابخانه های قدرتمند اینستاگرام خواهند داشت.

در صورتی که سری به مقاله موزیک ریلز بزنید می توانید با روش استفاده از این کتابخانه و موزیک های آن به صورت کامل آشنا شوید.

عدم کپی رایت موزیک

نتیجه گیری

در این مقاله تفاوت پیج شخصی و بیزینسی و کریتور را با هم بررسی کردیم و دیدیم که هر کدام از آنها در چه مواردی برتری و قدرت دارند و کاربرد هر یک چیست. در صورتی که شما یکی از کسانی هستید که انتظار ندارید از صفحه اینستاگرام خود کسب درآمد کنید، اکانت های شخصی هم از نظر حریم خصوصی و هم آزاد بودن امکانات برای شما ایده آل خواهند بود. در صورتی که محصولی برای فروش دارید و به دنبال پروموت کردن کسب و کار فیزیکی خود هستید، اکانت ها بیزینسی هر آنچه که نیاز داشته باشید را در اختیار شما می گذارند. همینطور اگر کسب و کار فیزیکی ندارید و از طریق تولید محتوا کار کسب درآمد از اینستاگرام را انجام می دهید، بهتر است که به سراغ اکانت های کریتور بروید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو