مهاجرت ۹ درصد پزشکان به خارج کشور

109

1398/6/7

01:50


لاریجانی گفت: طبق آمار تنها ۹ درصد از پزشکان برای ادامه تحصیل به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند.

مهاجرت ۹ درصد پزشکان به خارج کشور

 
به گزارش بهداشت نیوز، باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، اظهار کرد: وضعیت علمی کشور در حوزه علوم پزشکی در حال رشد است. ایران در سال ۲۰۱۸ برترین کشور اسلامی از نظر پیشرفت‌های علمی بوده و رتبه ما به ۱۵ در دنیا رسیده است.
 
او ادامه داد: طی ۵ سال گذشته هزار پروانه اختراع را ثبت کرده‌ایم و تعداد زیادی دانشجوی یک درصد برتر به نظام سلامت کشور اضافه شده‌اند و ۵۰ دانشمند یک درصد و برتر پراستناد داریم.
 
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: ۷ هزار دانشجوی پزشکی داریم که طی سال‌های آینده فارغ‌التحصیل می‌شوند، همچنین محاسبات نیروی انسانی را به طوری انجام دادیم که در سه سال گذشته توانستیم نیاز کشور به پزشک را تأمین کنیم.
 
لاریجانی با اشاره به آمار دانشجویان پزشکی اظهار کرد: محاسبات نیرو‌های مورد نیاز در حوزه تخصصی به پایان رسیده است و به تدریج توزیع تخصصی پزشکی در کشور اصلاح خواهد شد. در ۱۰ سال گذشته حدود ۲۴ دانشگاه، ۳۲۷ دانشکده و ۴ هزار رشته مقطع در حوزه علوم پزشکی راه‌اندازی شده است و برآورد‌های لازم را در حیطه آموزش پزشکی انجام داده‌ایم.
 
او ادامه داد: در حال حاضر ۵۵ هزار دانشجوی پزشکی داریم، ۱۴ هزار و پانصد دانشجوی دندانپزشکی، ۱۱ هزار دانشجوی داروسازی، ۵۰ هزار دانشجوی پرستاری و ۱۰ هزار دانشجوی مامایی در حال تحصیل داریم.
 
معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: در ۱۰ سال گذشته رشته پزشکی ۷۵ درصد، پرستاری ۱۷۰ درصد رشد داشته است، اما باید توجه داشت که افزایش و ظرفیت پزشکی باید مطابق زیرساخت‌های کشور باشد تا به کیفیت آموزش پزشکی کشور آسیبی وارد نشود.
 
لاریجانی با اشاره به جذب ۲ هزار عضو هیئت علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی تصریح کرد: ۵۰ درصد اعضای هیئت علمی علوم پایه در کارآفرینی مشارکت می‌کنند و هر ۲۸ عضو هیئت علمی یک شرکت دانش بنیان دارند. برنامه داریم اعضای هیئت علمی در شرکت‌های دانش بنیان و هسته‌های فناور فعال باشند همچنین در کنار کار آموزشی خود بتوانند کارآفرینی کنند.
 
معاون آموزشی وزارت بهداشت به آمار پزشکانی که در دوره پزشکی خانواده آموزش می‌بیند اشاره کرد و گفت: حدود ۱۰۰ نفر متخصص پزشک خانواده تربیت کرده‌ایم و ۱۵ هزار نفر پزشک عمومی به صورت مجازی در رشته پزشکی خانواده آموزش خواهند دید.
 
او درباره آمار مهاجرت پزشکان گفت: مرجع آمار نخبگان را معاونت علمی ریاست جمهوری و بنیاد علمی نخبگان ارائه می‌کند و ما بر اساس اطلاعات و شواهدی که در دست داریم، این آمار را مد نظر قرار می‌دهیم و نمی‌خواهیم چالش آماری در کشور ایجاد کنیم.
 
لاریجانی ادامه داد: طبق آمار ۱۰ درصد پزشکان پس از فارغ‌التحصیلی مشغول متادون تراپی می‌شوند، ۱۰ درصد به کار‌های غیرپزشکی روی می‌آورند و ۹ درصد برای ادامه تحصیل و فعالیت در رشته پزشکی یا سایر شغل‌ها به خارج کشور مهاجرت می‌کنند.
 
معاون آموزشی وزارت بهداشت در خصوص طرح افزایش ظرفیت پزشکی که درباره بازگشت دانشجویان پزشکی در حال تحصیل خارج کشور هستند، گفت: بر اساس طرحی که برخی نمایندگان مجلس آن را امضا کرده‌اند درخواست شده است، تا سازمان سنجش صلاحیت دانشجویان پزشکی شاغل در خارج از کشور را برای ادامه تحصیل در داخل ایران بررسی کند، اما بر اساس سازمان یاد شده، صلاحیت علمی برای بررسی بازگشت دانشجویان را ندارد.
 
لاریجانی با بیان اینکه ۱۰ هزار دانشجوی پزشکی در خارج از کشور داریم، گفت: به دلیل بالا رفتن نرخ ارز تمایل دانشجویان پزشکی برای بازگشت به داخل کشور افزایش پیدا کرده است و ما نمی‌توانیم اجازه دهیم تحصیل در خارج از کشور مسیری برای دور زدن کنکور باشد چرا که بسیاری از این افراد با نمره‌های پایین به خارج از کشور می‌روند و بنا دارند تا با دور زدن کنکور پس از مدتی تحصیل در خارج ازکشور به ایران بازگردند.
 
لاریجانی با بیان اینکه ۲۶ دوره مهارتی برای دانشجویان حوزه علوم پزشکی داریم که در ۵۵ مرکز مهارتی این دوره‌ها آموزش داده می‌شود و امیدواریم تا پایان سال ۱۰۰ برنامه مهارتی در مراکز جدید ارائه شود.
 
معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: در سال جدید ۲۵ هزار دوره آموزش مداوم داشتیم و این نشان می‌دهد که آموزش پزشکی به طور فعال ادامه دارد.
 
او با بیان اینکه افزایش ظرفیت پزشکی در شرایط کنونی ممکن نیست، گفت: وزارت بهداشت با توجه به زیرساخت‌ها، ظرفیت‌های لازم را ایجاد می‌کند.
 
۳۰ درصد پزشکان به صورت بومی در کشور جذب می‌شوند
 
معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: ۳۰ درصد پزشکان به صورت بومی در کشور جذب می‌شوند و باید سه برابر مدت تحصیل یعنی ۲۱ سال در منطقه‌ای که در آن پذیرفته شده‌اند خدمت کنند.
 
لاریجانی افزود: با جذب دانشجو با ظرفیت‌های بومی و شیب متعادلی که وزارت بهداشت در نظر گرفته است، سرانه پزشک در ایران به ۲ پزشک به ازای هر هزار نفر خواهد رسید که عدد معقولی محسوب می‌شود.
 
معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه به سمت الکترونیکی شدن آزمون‌های پزشکی حرکت می‌کنیم، گفت: برنامه داریم ارزیابی دانشجویان الکترونیکی انجام شود. در حال حاضر ۷۳ درصد آزمون‌ها الکترونیکی بوده و بانک سوالات سامان پیدا کرده است و سنجش پزشکی برخلاف سنجش آموزش کشور به طور کاملا تخصصی انجام می‌شود.
 
او گفت: چند هزار متخصص در امتحان برد‌های تخصصی به رقابت می‌پردازند تا به عنوان هیئت علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی جذب شوند.
 
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اعتبار بخشی بیمارستان‌های آموزشی گفت: مرحله دوم اعتباربخشی بیمارستان‌ها تا پایان سال به اتمام می‌رسد و برای پنجمین بار تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی رتبه‌بندی می‌شوند.
 
لاریجانی گفت: یک هزار و ۴۰۰ برنامه آموزشی برای مخاطبان خارجی داریم و تلاش می‌کنیم تا بتوانیم دانشجوی بیشتری در این حوزه جذب کنیم.
 
معاون آموزشی وزارت بهداشت تصریح کرد: حدود ۱۰ درصد از فارغ التحصیلان آزمون دانشنامه تخصصی پزشکی که فردا برگزار می‌شود، می‌توانند به عنوان عضو هیئت علمی در دانشگاه علوم پزشکی مشغول به کار شوند.
 
او از تجویز آیین‌نامه جدیدی برای بازنشستگی اعضای هیئت علمی خبر داد و گفت: این آیین‌نامه برای نخستین بار در هیئت ممیزی مصوب شده است و اگر پروژه نوآورانه داشته باشد، می‌تواند ارتقا پیدا کند. براین اساس آیین‌نامه چگونگی ادامه خدمت استادان دانشگاه‌های علوم پزشکی پس از بازنشستگی تعیین می‌شود.
 
طرح پایلوت جذب دانشجوی پزشکی از لیسانس
 
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به طرح پایلوت جذب دانشجوی پزشکی از لیسانس بیان کرد: افزایش ظرفیت پزشکی بحث سیاسی نیست و موضوعی تخصصی محسوب می‌شود. فردی که قصد دارد در رشته پزشکی ادامه تحصیل بدهد باید از توانمندی‌های زیادی برخوردار باشد؛ بنابراین قصد اریم طرح پایلوت پذیرش دانشجو از رشته لیسانس را در دو دانشگاه علوم پزشکی اجرایی کنیم؛ این طرح حتما در شورای آموزش پزشکی مطرح خواهد شد.
 
لاریجانی ادامه داد: اگر بخواهیم قانون مجلس را اجرایی کنیم باید پذیرش پزشک از دوره لیسانس و المپیاد‌های پزشکی را گسترش دهیم.
 
جدایی آموزش پزشکی از وزارت بهداشت ممکن نیست
 
معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره جدایی آموزش پزشکی از وزارت بهداشت گفت: جدایی آموزش پزشکی از وزارت بهداشت ممکن نیست؛ در این شرایط ما توانسته‌ایم نیاز‌های مردم را به خوبی برطرف کنیم و جایگاه برجسته‌ای در حوزه پزشکی در دنیا و منطقه کسب کنیم.
 
او ادامه داد: اوایل انقلاب ۷۰۰ پزشک داشتیم که عمده آن‌ها خارجی بودند، اما اکنون متخصصان زیادی در مناطق دور افتاده داریم؛ از طرفی آموزش پزشکی نیاز به بیمارستان‌های آموزشی دارند، به همین دلیل آموزش پزشکی گران قیمت است، از طرفی پزشکان احتیاج به حضور در بالین بیمار دارند و باید بیماردهی را برای آموزش پزشکی مد نظر قرار دهیم.
 
معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه ۱۰ درصد استادان کل کشور در حوزه علوم پزشکی هستند، گفت: ۳۰ درصد تولیدات علمی کشور در حوزه آموزش پزشکی است و تمام رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی دنیا را در کشور داریم. گروه پزشکی ما بسیار به روز است و ادغام پزشکی در آموزش پزشکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.
 
او افزود: باید توجه داشت که جدایی آموزش پزشکی از وزارت بهداشت هزینه بالایی می‌طلبد، اما با توجه به اینکه توانسته‌ایم جایگاه خوبی از نظر علمی در دنیا کسب کنیم ادامه مسیر با این روش برای کشور سودمندتر است. در مجموع حوزه پزشکی در فرایند‌ها نسبت به سایر علوم موفق‌تر عمل کرده است.
دانشگاه آزاد چالش اعتباری دارد
لاریجانی درباره افزایش شهریه دانشگاه آزاد گفت: شهریه دانشگاه آزاد را اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد تعیین می‌کنند و نماینده وزارت بهداشت در این هیئت امنا حضور دارد. دانشگاه آزاد چالش اعتباری دارد و هزینه‌ای که برای شهریه دریافت می‌کند نسبت به هزینه تمام شده زیاد نیست. مسئولان این دانشگاه تلاش می‌کنند تا هزینه‌های دانشجویان افزایش پیدا نکند.
 
معاون آموزشی وزارت بهداشت یادآوری کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی هنوز شیرینی جذب پذیرش دانشجوی پزشکی را نچشیده‌اند؛ از سال ۹۹ فارغ‌التحصیلان به دانشگاه‌ها خواهند رفت و به مدت ۲۱ سال در منطقه‌ای که پذیرفته شده اند به مردم خدمت‌رسانی خواهند کرد.
 
منبع:باشگاه خبرنگاران

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو