img 334 154151831534

شهر بزرگ، زیبا و دوست‌داشتنی استانبول که مقصد بسیاری از گردشگران سراسر دنیاست، جاذبه‌های بی‌شماری را در خود جای داده است. موزه‌ها، مکان‌های تفریحی، تاریخی، مراکز خرید، خیابان‌ها و ساختمان‌های چشم‌نواز و ... همگی دلیلی بر سفر به استانبول هستند. اما در این میان مکان‌هایی هم وجود دارند که بسیاری از گردشگران از وجود آن‌ها بی‌خبر هستند یا حداقل کمتر راجع به آن‌ها شنیده‌اند.

سلطان سلیمان یکی از پادشاهان عثمانی یعنی سلطان سلیمان اول است . این پادشاه به کشورگشایی علاقه بسیاری داشت و در این زمینه تلاشهای بسیاری کرده، همسر سلطان سلیمان که به خرم سلطان مشهور است یکی از مشهورترین زنان عثمانی است که اصالتی لهستانی داراست . این زن یکی از زنان تاثیر گذار عثمانی ست .  کم و بیش با این دو شخصیت تاریخی ترک آشنایی دارید . سلطان سلیمان در سالهای حکومتش مساجد زیادی در سراسر ترکیه بنا نموده اند که مسجد سلیمانیه در استانبول که از مسجدهای جامع این شهر است ساخت این مسجد باشکوه در سال 1550 آغاز شد و ساخت بنای خود مسجد در سال 1557 به اتمام رسید.ساخت بقیه ساختمانها نیز چند سال بعد به اتمام رسید از این مساجد است.  سلیمانیه بزرگ ترین مسجد عثمانی نیست و برروی یکی از هفت تپه شهر استانبول قرار گرفته و مشرف بر خلیج شاخ طلایی است.

سلیمانیه چهارمین مسجد امپراتوری استانبول در تور استانبول است ، این مسجد دومین مسجد بزرگ شهر استانبول محسوب می‌شود که یکی از نمادهای این شهر نیز می‌باشد  و شامل مجموعه ای از بناها است که شامل مقبره سلیمان و همسرش نیز می شود . مسجد بارگاهی با ستون هایی از سنگ سماق ، گرانیت و مرمر دارد ، در چهار گوشه آن نیز چهار مناره بزرگ قرار گرفته است.چهار مناره به نشانه چهارمین حاکم استانبول بودن سلیمان با ده بالکن به نشانه دهمین سلطان عثمانی بودن وی . در داخل مسجد ،اطاق بزرگی وجود دارد،مربع شکل با گنبدی به ارتفاع 47 متر و ضخامتی برابر 27.5 متر.نور خورشید به زیبایی از پنجره های رنگ شده دوست داشتنی به درون می تابد . محراب و منبر از مرمر ساخته شده و کتیبه های خطی بسیاری نیز از خطاطان مشهور عثمانی دیده می شود.

به گزارش سفر باتو ،  سلیمان دستور داده بود که باید در مسجد او خدمات عمومی کاملی مثل مدرسه، حمام، آشپزخانه، بیمارستان و … وجود داشته باشد، این خدمات گسترده و ساختمان ها در آن زمان به خوبی به نیازهای کلی مردم پاسخ می دادند و امکانات بسیاری را برای آن ها به وجود آورده بودند . طراحی زیبایی شامل یک باغ، جلوخان سه طرفه و وضوخانه گنبدی شکل مرکزی دارد. طراحی آن ما را یاد ایاصوفیه می اندازد چون اندازه گنبد اصلی این دو بنا مانند همدیگر است. حیاط عظیم مسجد سلیمانیه با مجموعه ای از ستون‌های مرمر، گرانیت و سنگ آذرین احاطه شده‌است که گردشگران می‌توانند از آن بازدید کنند .

سبک معماری آن، مانند دیگر کارهای سنان و معماران عثمانی ترکیبی از سبک معماری بیزانسی و اسلامی است. بر پایهٔ رسم آن دوره این مسجد دارای ساختمان‌های جنبی مانند مدرسه و حمام و کتابخانه و کاروانسرا و بیمارستان و آشپزخانه عمومی نیز بوده‌است. این‌گونه ساختمان‌های جنبی را کلیهٔ مسجد («جامی کولیه‌سی) می‌نامیدند. مرمت‌های متعدد مسجد آنچه از دکوراسیون اولیهٔ سنان باقی مانده بود را نابود کردند (پاکسازی‌های جدید نشان می‌دهند که سنان قبل از اینکه رنگ غالب گنبد را قرمز کند، رنگ آبی را امتحان کرده بود).

پشت مسجد سلیمانیه و در باغ پشت این مسجد ، یک گورستان و دو آرامگاه شامل مقبره‌های سلطان سلیمان اول و همسرش روکسلانا (خرم سلطان) که به زیبایی بازسازی شده‌اند، مقبره دخترش مهریماه، مادرش صالحه دل آشوب و خواهرش آسیه قرار دارند. دقیقاً خارج از دیوارهای مسجد و جلوی بنا، آرامگاه معمار سنان واقع شده‌است. این آرامگاه برای عموم و گردشگران تور استانبول قابل بازدید نیست. در سمت راست ورودی اصلی مسجد مقبره سلیمان و همسرش قرار دارد ، کاشی کاری های زیبایی که در ورودی این مقبره ها وجود دارند بسیار تماشایی و منبت کاری های عاج بر روی مقبره واقعا زیباست. طراحی سلیمانیه نمایشگر تصور سلطان سلیمان از خودش به عنوان "سلیمان دوم" است.

حمام ترکی در ترکیه قدمت زیادی دارد و نمونه‌ای از جاذبه‌های فرهنگی-تاریخی این کشور محسوب می‌شود. اخیراً یکی از بهترین تفریحات استانبول ، قدم گذاشتن در حمام‌های ترکی است حمام سلیمانیه استانبول یکی از مکان های واقه شده در مسجد سلیمانیه است .

حمام سلیمانیه استانبول

در کنار بخشی از مسجد سلیمانیه ساخته شده است. بنابه گفته استاد سینان، حمام باشکوه سلیمانیه از بهترین آثار این هنرمند بزرگ است و شباهت زیادی به حمام حرم سلطان دارد ،این حمام نیز همانند سایر حمام‌های عثمانی از سه بخش تشکیل شده است. بخش سرد یا رختکن، بخش ملایم با تزئینات ویژه خود شامل دوش‌های خصوصی و عمومی و بخش گرم که سکوی گرمخانه است و مورد استفاده عمومی برای مراجعین می‌باشد. حمام سلیمانیه ، با هیزم گرم می‌شود و شیوه ی حمام در این حمام به این گونه است که ابتدا در اتاق گرم، ۴۰ دقیقه بر روی سکوی‌های مرمری گرم وسط اتاق دراز می‌کشید. سپس سایش بدن، ماساژ صابون و خدمات شستشو انجام می‌شود. بعد از آن نیز به روش مخصوصی خشک می‌شوید، سپس در اتاق دیگری استراحت می‌کنید و از نوشیدنی خود لذت می‌برید .