طرز تهیه سوتی پلو لذیذ و فوت و فن های پخت بهتر این غذای ایرانی محبوب

طرز تهیه سوتی پلو لذیذ و فوت و فن های پخت بهتر این غذای ایرانی محبوب


منبع: آرگا

149

1399/1/3

12:35


در این مطلب با طرز تهیه سوتی پلو خوشمزه و خوش طعم آشنا خواهید شد که امیدواریم از پخت این غذای ایرانی لذیذ در منزل نهایت لذت را ببرید و مورد توجه تان قرار بگیرد.

سوتی پلو از انواع غذاهای اردبیلی لذیذ می باشد که به شیرین برنج یا شیر پلو نیز معروف می باشد و شما می توانید این نوع غذا را به راحتی در منزل بپزید همچنین سوتی پلو در اردبیل و تبریز اغلب برای چهارشنبه سوری و عید نوروز تهیه می گردد.

سوتی پلو و مرصع پلو و رشته پلو و شیرین پلو از انواع پلوهای مخلوط ایرانی می باشند و شما می توانید برای تنوع در پخت پلوی ایرانی از این دستورات پخت استفاده نمایید.

دستور تهیه سوتی پلو

مواد لازم

  • شیر : ۴ پیمانه
  • برنج : ۴ پیمانه
  • زعفران : به مقدار لازم
  • نمک : به مقدار لازم
  • روغن حیوانی یا کره : به مقدار لازم

طرز تهیه سوتی پلو در منزل

برای تهیه سوتی پلو ابتدا برنج را بشویید سپس آن را به همراه مقداری آب و نمک به مدت دو ساعت خیس نمایید سپس برنج را آبکشی نمایید تا شوری آن از بین برود.

برنج را به همراه شیر و مقداری نمک و زعفران درون قابلمه ای مناسب بریزید سپس آن را روی حرارت گاز قرار دهید توجه داشته باشید که درب قابلمه را باید باز بگذارید تا شیر سر نرود.

طرز تهیه سوتی پلو

کره را به مخلوط برنج و شیر بیفزایید و بعد از اینکه شیر به صورت کامل جذب برنج شد درب قابلمه را روی آن قرار دهید و اجازه دهید تا سوتی پلو دم بکشد.

دستور پخت سوتی پلو در منزل

در مرحله بعدی طرز تهیه سوتی پلو قابلمه را از روی حرارت گاز بردارید و اگر از قابلمه نچسب برای پخت این غذای خوشمزه استفاده کرده اید می توانید آن را درون ظرفی مناسب برگردانید و این غذای لذیذ را به همراه خلال پسته و کشمش و … تزیین نمایید.

شیرین پلو خوش طعم

نکات طلایی برای پخت سوتی پلو

۱.در دستور پخت تهیه سوتی پلو می توانید از مقداری کشمش و خرما استفاده نمایید که باید به مدت دو یا سه دقیقه خرما و کشمش را درون مقداری روغن یا کره به همراه مقداری دارچین تفت دهید. توجه داشته باشید که لازم است قبل از تفت دادن خرما هسته های آن را باید بیرون آورید و خرما را به قطعه های کوچکی تبدیل نمایید همچنین کشمش را هم باید درون مقداری آب خیس نمایید سپس آن را درون آبکش بریزید و تفت دهید.

۲. سوتی پلو را می توانید به همراه ماهی دودی میل کنید و در هنگام دم کشیدن برنج ماهی دودی شده را روی برنج قرار دهید و درب قابلمه را ببندید.

۳. اگر تمایل دارید سوتی پلو را به همراه گوشت میل نمایید باید مقداری گوشت را به همراه نمک و فلفل و پیاز تفت دهید و گوشت را به صورت کوفته های ریز در آورید سپس به همراه برنج آن را میل نمایید.

روش تهیه سوتی پلو در منزل

۴. سوتی پلو را می توانید به همراه خورشت هویج یا فسنجان میل نمایید.

۵. در صورت تمایل می توانید زعفران را از دستور تهیه این غذا حذف نمایید و به جای آن از زردچوبه استفاده نمایید همچنین می توانید این غذا را به صورت سفید سرو نمایید.

۶. در هنگام دم کشیدن سوتی پلو باید توجه داشته باشید که برنج بیشتر از ۲۰ دقیقه دم نکشد زیرا ته دیگ آن می سوزد و تیره می شود.

۷. برای خوش طعم تر شدن این غذا می توانید از هل و گلاب و دارچین استفاده نمایید.

طرز تهیه سوتی پلو در منزل

در این بخش از آشپزی مجله آرگا با دستور پخت سوتی پلو آشنا شدید که امیدواریم از پخت این غذای بی نظیر و خوش طعم در منزل نهایت لذت را ببرید و لحظات خوب و خوشی را در کنار اعضای خانواده خود سپری نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو