خونریزی در هفته ششم بارداری

منبع: اوما

345

1399/2/7

17:15


خونریزی در هفته ششم بارداری

بارداری اتفاقی مهم در زندگی یک خانم است و همه خانم ها دوست دارند که این دوران را با سلامت و آرامش کامل پشت سر بگذارند. اما در این میان ممکن است برخی از مادران باردار عزیز دچار مشکلاتی شوند که کمی نگرانشان کند. یکی از این مشکلات خونریزی در هفته ششم بارداری است. متاسفانه این خونریزی نشانه ای از ایجاد یک مشکل در بارداری است اما می تواند رفع شود و همیشه خطر آفرین نیست.

بیشتر خانم هایی که در سه ماهه اول دچار خونریزی می شوند زایمان موفقی داشته و فرزندان سالمی به دنیا آورده اند. بنابراین در صورتی که دچار خونریزی در این زمان شدید قبل از مراجعه به پزشک و تشخیص علت آن خودتان را نگران نکنید. زیرا می تواند کاملا طبیعی باشد.

در این مقاله می خواهیم به طور کامل خطر خونریزی در هفته ششم بارداری را بررسی کرده و راهکارهای مناسبی برای رفع آن به شما ارائه دهیم. پس با متخصصان اوما همراه باشید:

رشد جنین در هفته ششم بارداری

رشد جنین در هفته ششم بارداری زیاد است. این هفته زمانی حیاتی برای رشد اندام های جنین مانند گوش، دهان و بینی است. در این مرحله جنین به اندازه عدس است. شکل زیر تصویری بزرگ شده از جنین را نشان می دهد.

جنین در هفته ششم بارداری


در هفته ششم بارداری تغییرات روحی را در خود در کل روز مشاهده می کنید. گاهی پس از ادرار، لکه های خون نیز مشاهده می کنید. حدود یک چهارم خانم های باردار در هفته ششم بارداری لکه مشاهده می کنند که امری طبیعی است و نباید در مورد آن نگران باشید. منتها بی اهمیت هم نباشید و برای بررسی و تشخیص علت خونریزی به پزشک مراجعه کنید.

چه تغییراتی در بدن شما در هفته ششم بارداری رخ می دهد؟

در این زمان شما علائم مختلفی را تجربه خواهید کرد. رایج ترین این علائم عبارتند از:

  • برخی از زنان باردار در این زمان دچار افزایش وزن و برخی دچار کاهش وزن می شوند.
  • ممکن است تغییرات سینه از جمله حساسیت به لمس، تیره شدن نوک سینه (سیاه شدن نوک سینه در بارداری ) و تورم را نیز مشاهده کنید.
  • ممکن است شروع به تجربه سوزش سر دل کنید که در دوران بارداری رایج است.
  • بعضی از زنان خونریزی سبک در بارداری را در این زمان تجربه می کنند. این لکه بینی ممکن است همراه با گرفتگی سبک باشد.

مقاله پیشنهادی اوما: رشد جنین در بارداری هفته به هفته

آیا خونریزی یا لکه بینی درهفته ششم بارداری نشانه سقط جنین است؟

خونریزی یا لکه بینی (به ویژه در طی 12 هفته اول) همیشه به این معنی نیست که سقط جنین اتفاق افتاده است. طبق گزارش موسسه بهداشت ملی جهانی از هر 4 زن شرکت کننده در یک مطالعه یک نفر خونریزی داشته و 8٪ زنان خونریزی شدیدی داشته اند. اکثر این خونریزی ها کمتر از 3 روز طول کشیده است و بین هفته های 5 و 8 حاملگی رخ داده است. طبق نتیجه این مطالعه سقط جنین در 8٪ از زنان با خونریزی و در 13٪ بدون خونریزی اتفاق می افتد. بنابراین لکه بینی در هفته ششم نیز در برخی موارد نشانه سقط جنین است و در برخی موارد کاملا طبیعی است و مشکلی برای جنین ایجاد نمی شود. 

دلایل خونریزی در سه ماهه اول بارداری چیست؟

دانستن دلیل خونریزی در سه ماهه اول بارداری امری مهم است و به شما کمک می کند تا از خطرات احتمالی جلوگیری کنید. بنابراین با دیدن خونریزی به پزشک مراجعه کرده و مشاهدات خود را به طور کامل با پزشک در میان بگذارید. دلایل زیادی منجر به خونریزی می شود. موارد زیر دلایل خونریزی واژینال در سه ماهه اول بارداری می باشد:

1- خونریزی ناشی از لقاح

این اتفاق بسیار طبیعی است. لکه بینی در هفته اول و هفته دوم بارداری دیده می شود. همچنین لکه بینی در هفته ششم بارداری نیز مشاهده می شود. در ابتدای بارداری هنگامی که لکه می بینید فکر می کنید خونریزی ناشی از پریودی است اما لکه بینی به خاطر لقاح در رحم می باشد.  خونریزی ناشی از لقاح مشابه خونریزی پریودی نیست. این خونریزی خفیف تر است و ممکن است چند روز یا چند ساعت بیشتر طول نکشد.

2- بارداری خارج از رحم

این خونریزی زمانی اتفاق می افتد که لقاح در رحم انجام نشده باشد. در بیشتر موارد در بارداری خارج از رحم، نطفه در لوله های رحم تشکیل می شود. این لقاح نامناسب بر لوله های رحم تاثیر می گذارد و حتی در هنگام رشد نطفه باعث پارگی لوله های رحم می شود. این مسئله نه تنها باعث خونریزی شدید می شود بلکه احتمال مرگ مادر نیز وجود دارد. خوشبختانه بارداری خارج از رحم بسیار نادر است و طبق مطالعات فقط در دو درصد بارداری ها اتفاق می افتد.

3- بیماری تروفوبلاستیک بارداری

این مشکل بارداری مولار نیز نامیده می شود. در این حالت نطفه ای در رحم وجود ندارد و رشد سایر بافت ها در رحم اتفاق می افتد و گاهی اوقات سلول های سرطانی در رحم در حال رشد می باشند. خوشبختانه این مشکل نیز بسیار نادر است. سایر علائم بارداری مولار شامل بزرگ شدن رحم و حالت تهوع می باشند.

4- سقط جنین

این مشکل یکی از دلایل اصلی خونریزی می باشد که در سه ماهه اول اتفاق می افتد. سقط جنین معمولا تا هفته دوازدهم بارداری دیده می شود. همان طور که گفته شد نیمی از بارداریی ها همراه با خونریزی به سقط جنین منجر می شوند. اما اگر خونریزی داشته باشید حتما به معنی سقط جنین نیست. بنابراین بهتر است درباره علائم خود با پزشک صحبت کنید.

مقاله پیشنهادی اوما: علائم سقط جنین در ماه اول چیست؟

سایر دلایل خونریزی در هفته ششم بارداری

  • تغییرات دهانه رحم شامل تجمع خون در دهانه رحم منجر به خونریزی شدید واژینال می شود. در این مورد نگران نباشید اما به پزشک اطلاع دهید.
  • سرطان دهانه رحم
  • خونریزی ناشی از عفونت واژن که هنگامی که عفونت واژن یا دهانه رحم وجود داشته باشد خونریزی در هفته ششم یا سه ماهه اول بارداری دیده می شود. این عفونت در اثر بیماری های مقاربتی ایجاد می شود.

چه زمانی نیاز است بامشاهده خونریزی در هفته ششم بارداری به اورژانس مراجعه کنید؟

از آن جایی که خونریزی در هر زمانی در بارداری می تواند نشانه وجود مشکل باشد بهتر است درصورت مشاهده خونریزی علائم خود را به پزشک اطلاع دهید. مشخصات خون و رنگ آن را به خاطر بسپارید و مقدار خونریزی را نیز بدانید. اگر یکی از علائم زیر را داشتید باید به اورژانس یا سریعا به پزشک خود مراجعه کنید:

  • تب غیر طبیعی و بالا
  • ترشحات غیرطبیعی از واژن همراه با بافت
  • سرگیجه  شدید
  • خونریزی شدید بادرد  یا بدون درد
  • گرفتگی شدید عضلات در قسمت پایین شکم

هشدار مهم:

در هنگام خونریزی از تامپتون استفاده نکنید و نزدیکی جنسی نداشته باشید. پزشک برای تشخیص دقیق از شما می خواهد سونوگرافی و آزمایشات مورد نیاز دیگر را انجام دهید.

سخن آخر

همان طور که توضیح دادیم در دوران بارداری در زمان های مختلف ممکن است علائم مختلفی مانند خونریزی را تجربه کنید. منتها نباید تا قبل از انجام آزمایشات لازم و معاینات پزشکی به خودتان استرس وارد کنید. استرس برای شما و جنینتان بخصوص در صورت مشاهده علائمی مانند خونریزی می تواند خطرناک باشد.

منبع: www.healthclop.com

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو