چگونگی درمان ترک خوردن و خشکی صاف لب

چگونگی درمان ترک خوردن و خشکی صاف لب


منبع: مینویسم

126

1399/3/12

12:04


درمان لب های ترک خورده با 5 روش

بهترین روش سرمایه گذاری برای کودکان

به یاد می آورید که چگونه لب های ترک خورده و شکسته شما در زمستان می سوزند؟ به ویژه زمانی که مشغول خوردن چیزی گرم یا تند هستید! در موارد شدید، پوست روی لب حتی لایه برداری کرده و خونریزی می کند.
اگر با لب های خشک و ترک خورده دچار مشکل شده اید و قادر به رفع مشکل نیستید، خواندن این مقاله برای شما مناسب است. ما تمام موارد از جمله دلیل ترک خوردن لب و چگونگی درمان و جلوگیری از آن را به شما می گوییم. به خواندن ادامه دهید.

علائم لب های ترک خورده

زمانی که لب های شما بیش از حد خشک است، پوست پوست می شود یا پوسته پوسته می شود، این موارد علائم لب های ترک خورده هستند. زخم ها، ترک های خونریزی در پوسته لب و حتی تورم نشان دهنده لب های ترک خورده می باشند.

آیا لب های ترک خورده مسری هستند؟

خیر، لب های ترک خورده مسری نیستند. آن ها در اثر علائم خاصی ایجاد می شوند که نمی توانند به شخص دیگری منتقل شوند. بیماری معروف به Cheilitis معمولا در اثر عفونت ناشی از گوشه های لب، جایی که ممکن است پوست شکسته شود، ایجاد می شوند.

علل داشتن لب های ترک خورده و خشک

۱٫ آب داغ
پوست لب بسیار نازک تر از جاهای دیگر است و غدد روغنی ندارد. این مورد باعث می شود که آن ها در مقابل خشک شدن و زخم شدن آسیب پذیر باشند. شستن صورت با آب داغ می تواند پوست لب را از بین ببرد و آن ها را خشک تر کند.

۲٫ عوارض جانبی داروها
بعضی از داروهای مانند آنتی هیستامین ها که برای آلرژی تجویز می شوند و ایزوترتینوئین که برای آکنه تجویز می شود، دارای عوارض جانبی هستند که باعث خشک شدن لب ها می شوند. داروهای شیمی درمانی و لیتیوم که برای درمان اختلال دوقطبی استفاده می شوندنیز می توانند باعث ایجاد خشکی و ترک خوردن لب شوند.

۳٫ لیسیدن لب ها
لیس زدن به صورت مداوم لب های شما یکی دیگر از دلایل ترک خوردن و خشک شدن لب است. دلیل این امر این است که پوشش بزاق لب ها آنزیم هایی دارد را برای کمک به هضم غذایی که می خوریم، کمک می کنند. زمانی که لب های خود را به صورت مداوم لیس می زنید، آنزیم ها شروع به از بین رفتن از روی پوست لب ها می کنند، و این مورد باعث می شود که ترک بخورند.
زمانی که لب های خود را به صورت لیس می زنید، به یک چرخه فاسد تبدیل می شود که این عمل باعث خشک شدن آن ها می شود و شما آن ها را برای کنترل احساس خشکی لیس می زنید و باعث بدتر شدن آن ها می شوید. این بیماری می تواند منجر به بیماری درماتیت لب لیس شود و علائم آن شامل خشکی شدید و قرمزی لب ها می باشد.

۴- کمبود دریافت آب و هوا
اگر شما به اندازه کافی آب نمی نوشید، یا در مکانی زندگی می کنید که هوا سرد و خشک است، این مورد می تواند باعث ترک خوردگی لب شود. سپری کردن ساعات طولانی در زیر آفتاب در ماه های گرم همچنین می تواند لب های شما را خشک کند. حتی در زمانی که از مرطوب کننده برای مرطوب نگه داشتن لب ها نیز استفاده نمی کنید؛ یا به صورت مرتب آن ها را لایه برداری نمی کنید، می توانند ترک بخورند و خشک شوند.

۵- شرایط سلامتی
مسائل مربوط به سلامتی مانند اسید معده کم، رژیم غذایی ضعیف و روده ناسالم می توانند منجر به ترک خوردگی لب شوند. در صورت کمبود آب بدن برای هیدراته کردن سلول ها، بدن آب را از بقیه اعضای بدن جذب می کند. این مورد می تواند باعث یبوست و خشکی پوست و لب شود.

علت های ترک خوردن لب ها

آیا می دانید؟
• لب های خشک می توانند نشان دهند که طحال شما به درستی کار نمی کند و مواد غذایی و آبی که مصرف می کنید به خوبی هضم نمی شود. این مورد می تواند یک مشکل در مکانیسم بدن شما باشد.
• شیلیت که ناشی از لیس زدن بیش از حد لب ها است، بیشتر در کودکان و نوجوانان بین سنین ۶-۱۵ سال رخ می دهد.

بیشتر بدانید :

» استفاده از وازلین برای ترک های لب

چگونه خشکی لب ها را برطرف کنیم؟

۱٫ از مرطوب کننده لب مناسب استفاده کنید
ساده ترین و بهترین راه برای درمان لب های خشک این است که همیشه یک مرطوب کننده لب مناسب با خود داشته باشید. استفاده مداوم از مرطوب کننده لب می تواند باعث خشک شدن آن ها شود. بهتر است از مرطوب کننده لبی که با مواد طبیعی ساخته شده است، استفاده کنید.

مرطوب کننده کردن لب طبق نظر متخصصان پوست باید حاوی هر یک از مواد زیر باشد:
• کره درخت روغن قلم
• موم زنبور عسل
•روغن نارگیل
• اسید هیالورونیک و گلیسیرین
• لانولین

موادی که نباید در مرطوب کننده های لب و یا هرگونه لوازم آرایشی پوست که برای رفع خشکی لب ها استفاده شوند، عبارتند از:
• عطرها یا رایحه های مصنوعی
• روغن معدنی و ژله نفتی
• هر نوع Paraben
• هیدروکسی آنیسول بوتیله (BHA) و هیدروکسی تولین بوتیله (BHT) – به عنوان مواد نگهدارنده در مرطوب کننده لب
• مواد ضد آفتاب شیمیایی
• اسید سالیسیلیک
• مانتول و نعناع
• آلدهید دارچین که طعم دارچین می بخشد

۲٫ لبه ها را لایه برداری کنید
می توانید لب های ترک خورده را با یک اسکراب صورت طبیعی صاف کنید. این حالت باعث ضعف پوست مرده خواهد شد. اما اطمینان حاصل کنید که اسکراب فاقد اسید سالیسیلیک یا گرانول های زیاد باشد که این مورد می تواند شرایط را بدتر کند. خمیر آرد گرم می تواند یک اسکراب خوب و ملایم برای استفاده باشد.

۳٫ داروهای خانگی را امتحان کنید
برای درمان لب های خشک در خانه و آشپزخانه خود می توانید مواد خوبی پیدا کنید. از جمله مواد طبیعی مناسب میتوان به مورد زیر اشاره کرد :
• عسل که یک مرطوب کننده طبیعی است.
• روغن نارگیل که حاوی اسیدهای چرب است، می تواند بر روی لب های خشک اثر تسکین دهنده داشته باشد.
• کره یا چربی می تواند روغن مورد نیاز را به لب شما بدهد و روغن های طبیعی را بازیابی کند.
• ژل آلوئه ورا که مستقیما از گیاه گرفته می شود، می تواند لب های خشک و آفتاب خورده را تسکین دهد.

۴- از مرطوب کننده استفاده کنید
یک مرطوب کننده را در خانه خود نگه دارید. این مورد می تواند رطوبت هوا را وارد کرده و از خشک شدن لب های شما جلوگیری کند. اگر آب و هوایی که در آن زندگی می کنید، روزهای سرد و خشک مداوم با وزش باد شدید به همراه دارد، با پوشاندن دهان و استفاده از مقادیر زیاد ی مرطوب کننده لب از خود محافظت کنید.

درمان ترک خوردن لب ها

۵- آب بیشتری بنوشید
آبرسانی و نوشیدن آب کافی در طول روز به جلوگیری از خشک شدن لب های شما کمک می کند. شما حتی می توانید آب نارگیل بنوشید، زیرا این ماده معدنی، آب مورد نیاز بدن را برای شاداب ماندن تامین می کند.

مطالب مرتبط :

» ساخت رژ لب خانگی

جلوگیری از ترک خوردن لب ها

• برای جلوگیری از ترک خوردن لب ها، از شستشو یا لکه گیری بیش از حد، به خصوص با آب گرم خودداری کنید.

• اگر در زمان تابش خورشید بیرون می روید، از مرطوب کننده لب با SPF 15 استفاده کرده یا ضد آفتاب خود را روی لب های خود بمالید.

• شما باید در رژیم های غذایی خود چربی های بیشتری مانند روغن ماهی و روغن نارگیل را وارد کنید. این موارد به روانکاری روده ها، کاهش هرگونه التهاب در روده و تقویت سطح هیدراتاسیون در بدن کمک می کنند. می توانید با روغن نارگیل غذا بپزید و از مکمل روغن ماهی استفاده کنید تا از خشکی لب جلوگیری کنید.

• اگر لب های خشک دارید، استفاده از کارد و چنگال های فلزی یا نگه داشتن فلز در بین لب های خود خودداری کنید تا از تحریک بیشتر جلوگیری نمایید.

• اگر در زمستان مستعد خشکی لب هستید، بیشتر غذاهای پخته شده مانند خورش، سوپ و آبگوشت را با ادویه هایی مانند زردچوبه و زنجبیل مصرف کنید. سالادها، بستنی ها و میوه ها می توانند باعث آسیب به طحال شوند، بر متابولیسم مایعات تأثیر بگذارند و باعث خشکی لب شوند.

• اگر لب های ترک خورده دارید، قبل از استفاده از رژ لب، همیشه از مرطوب کننده لب استفاده کنید. این کار رژ لب را یکدست تر می کند و از ترک خوردن و خشک شدن لب ها جلوگیری می کند.

چرا آشامیدن آب برای لب های ترک خورده کافی نیست؟

کم آبی بدن می تواند باعث ایجاد مسائل سلامتی در دستگاه گوارش شما شود. نوشیدن آب کافی ممکن است در دراز مدت روی بدن شما تأثیر بگذارد، اما ممکن است در کوتاه مدت به لب های ترک خورده کمک نکند. برای جلوگیری از ترک خوردن لب ها باید علاوه بر نوشیدن آب کافی، از تمام داروها و موارد ذکر شده در بالا نیز پیروی کنید.

چه مدت طول می کشد تا لب های ترک خورده التیام پیدا کنند؟

بسته به شرایط آن ها، لب های ترک خورده می توانند از یک روز تا ۲-۳ هفته به صورت کامل بهبود یابند. اگر ترک خوردن، لایه برداری یا خونریزی لب حتی بعد از امتحان کردن تمام درمان ها متوقف نشود، باید با پزشک خود مشورت کنید.

کلام آخر

برای بازگرداندن نرمی طبیعی، لب های ترک خورده نیاز به مراقبت زیادی دارند. استفاده از یک مرطوب کننده لب مناسب با مواد طبیعی، در صورت آبرسانی و خارج شدن از زیر آفتاب از جمله مواردی است که می توانید برای مرطوب نگه داشتن لب ها انجام دهید.

ونیسا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو