آشنایی با طاق بستان کرمانشاه و نحوه بازدید از این منطقه تاریخی زیبا

آشنایی با طاق بستان کرمانشاه و نحوه بازدید از این منطقه تاریخی زیبا


منبع: آرگا

186

1399/4/7

12:43


طا بستان یکی از مهم ترین بناهای تاریخی در ایران است این مجموعه تاریخی ارزشمند شامل سنگ نبشته ها و سنگ نگاره های دوران ساسانی است و در یکی از مناطق شمال غربی استان کرمانشاه واقع شده است. قدمت تاریخی این طاق بسیار بالا است و به قرن سوم میلای باز می گردد این مجموعه نفیس در دنیا و در ایران بسیار شناخته شده است و یکی از مکان های دیدنی در کرمانشاه است.

این مجموعه تاریخی ارزشمند ارزش تاریخی و هنری بسیار بالایی دارد مهم ترین صحنه های تاریخی که شامل تاج گذاری خسرو پرویز، تاج گذاری شاهپور دوم و سوم و تاج گذاری اردشیر دوم است بر روی این سنگ نبشته ها حکاکی شده اند که بعد از گذشت سالیان دراز تاریخ این مرز و بوم را حفظ کرده اند و ارزش بالایی برخوردار می باشند. برخی از سنگ نوشته هایی که در این مجموعه یافت می شوند به خط پهلوی نگاشته شده اند کنده کاری هایی که در اینگونه از مجموعه ها به چشم می خورند بسیار زیبا و تاریخی هستند. این منطقه گردشگری نه تنها دارای ارزش تاریخی بالایی است بلکه یکی از مهم ترین جاذبه ها و چشم اندازهای طبیعی در استان کرمانشاه را به خود اختصاص می دهد. یکی از مهم ترین سنگ نگاره هایی که در این طاق  می توانید از آن دیدن کنید سنگ نگاره معروف شکارگاه سلطنتی است این تابلو بهترین و مهم ترین اصول و قواعد نقاشی را در خود جای داده است یکی از مهم ترین نقاشی های این سنگ نگاره ها نشان دهنده آثاری از موسیقی های زنان است و آثاری از نواختن چنگ و سازهای بادی به چشم می خورد. صنه هایی از شکار کردن گزار در این ساق ها دیده شده است که نشان دهنده شاهکار هنری در اینگونه از بناها است.

مجموعه تاریخی طاق بستان کرمانشاه:

درباره این بنای تاریخی در میان محققان و باستان شناسان اختلاف نظر زیادی وجود دارد در بسیاری از این کتاب های تاریخی عنوان شده است که این بنای ارزشمند برای الهه آناهیتا ساخته شده است و در حقیقت یک معبد بوده است همانطور که می دانید آناهیتا در دوران پیش از اسلام یکی از خدایان برکت و رحمت بوده است اما در برخی از آثار تاریخی نیز این طاق را یکی از کاخ های نیمه تمامی داسنته اند که برای خسرو پرویز ساخته شده است و امروزه نیز یکی از بناهای تاریخی ارزشمند و مهم است. مکان های دیدنی کرمانشاه و جاذبه های توریستی آن دارای تنوع تاریخی و طبیعی بسیار زیادی است و یکی از مهم ترین مکان های دیدنی در این استان نیز همین طاق تاریخی است.

سنگ نبشته های بستان

تاریخچه مجموعه:

طاق بستان یکی از مهم ترین مجموعه های تاریخی است در زبان کردی نیز نام این طاق را طاق وه سان نامیده اند در حقیقت نام واقعی این سنگ نگاره طاقی از سنگ است در این مجموعه هنر نقاشی و موسیقی به نمایش گذاشته شده است همانطور که بیان شد اصول نقاشی در این بنا به خوبی انجام شده است و این امر موجب حیرت بسیار زیادی است. جالب است بداندی در تاریخچه این بنا و تحقیقات نشان داده شده است که این حکاکی ها رنگ آمیزی شده اند لباس های اسب سواری که در طاق مشاهده می کنید با استفاده از نخ های زرین دوخته می شده اند در شکل اشکال هندسی لوزی به کار رفته شده است زیورآلاتی که در این نقاشی ها استفاده شده است زردوزی اند و به خوبی نقاشی شده اند.

جذابیت های طاق بستان

معماری و حکاکی های بنا:

یکی از مهم ترین ویژگی های برجسته در بنای طاق بستان معماری ها و حکاکی هایی است که بر روی این بنا انجام شده است نقش برجسته ها و سنگ نگاره های این بنا صحنه هایی از تاج ستانی اردشیر دوم را حک کرده است این حکاکی های سه بعدی بسیار ارزشمند و زیبا هستند و می توانیداز نزدیک آن ها را مشاهده کنید. مهم ترین اثری که در این بنا وجود دارد سنگ نگاره های مربوط به تاج گذاری خسرو پرویز است این سنگ نگاره ها دارای ایوانی مستطیلی است فرشتگان بال دار، مجالس شکار گراز، شکار مرغان، درخت زندگی و ماهیان از مهم ترین نقاشی ها و حکاکی های موجود بر روی این بنا هستند. در این مجموعه طاق های زبرگ و کوچک وجود دارد طاق بزرگ نقش برجسته های ساسانی است و متعلق به اردشیر دوم و اهورامزدا است همچنین در طاق کوچک آن سنگ نبشته هایی از دوران پهلوی است.

اهمیت بستان

این مجموعه کجاست؟

این مجموعه تاریخی در فاصله ۹ کیلومتری از شمال غربی کرمانشاه واقع شده است و یکی از مهم ترین دیدنی های کرمانشاه محسوب می شود این منطقه دارای آب و هوای بسیار مطبوعی است برای رسیدن به این طاق و مجموعه تاریخی ارزشمند باید باید با ماشین از میان سفره خانه ها و چایخانه ها عبور کنید وردی این مناطق بسیار جذاب و سرسبز است و یکی دیگر از مناطق زیبا محسوب می شود که باید از آن دیدن کنید.

زیبایی های این بنا:

در قسمت چپ سنگ نگاره های طاق بستان دارای کتیبه هایی است که با خط نستعلیق حکاکی شده اند بر روی این کتیبه وقف نامه ای نوشته شده است که مضمون آن درآمد سه دانگ از مزارع کشاورزی را که برای انجام شدن مراسم عزای حسینی وقف شده اند را نوشته است. در سال ۱۲۳۷ نیز دستوری مبنی بر حجاری ها و سنگ تراشی های این بنا صورت گرفته است که بر قدمت و ارزش این بنا افزوده است. این بنا دارای حکاکی های متعددی از دوران مختلف تاریخی است به ویژه در بخش های فوقانی آن نیز سنگ نگاره های قاجاری یافت شده است در برخی از این سنگ نگاشته ها نیز نقوشی گیاهی دیده می شود و شاهد گل های سه بعدی هستید این بنا دارای سه تندیس است که می توانید از آن ها دیدن کنید. برخی از نقوش خسروپرویز در حال اسب سواری نیز موجب جذابیت بسیار زیبای این بنا شده اند.

آثار تاریخی بستان

طاق بستان یکی از مهم ترین آثار تاریخی در ایران است شما علاقه مندان با بازدید از این طاق می توانید یکی از دیدنی های کرمانشاه و جاذب های گردشگری و تماشایی این منطقه را بهتر بشناسید و اطلاعات تاریخی بسیار مهمی را درباره این منطقه از ایران به دست آورید. این مجموعه دارای جذابیت های تاریخی بسیار زیادی و نشان دهنده تمدن چند هزار ساله در این رز و بوم است این منطقه در دنیا نیز شناخته شده است و اطلاعات تاریخی و باستان شناسی متعددی را در خود جای داده است همچنین تحقیقات زیادی بر روی این بنا صورت گرفته است. در نواحی اطراف این طاق نیز رستوران های متعددی وجود دارد که که از مهم ترین آن ها می توان به رستوران های حیدری و رضایی اشاره نمود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو