نگاهی به زیبایی های قلعه یزدگرد کرمانشاه

نگاهی به زیبایی های قلعه یزدگرد کرمانشاه


منبع: آرگا

4

1402/4/10

23:43


اگر از علاقه مندان به جاذبه های تاریخی هستید، می توانید در این بخش با دیدنی های قلعه یزدگرد کرمانشاه آشنا شوید. این قلعه قدمتی به دوران ساسانیان دارد.

کرمانشاه سرزمین تاریخ و تمدن بوده و جاذبه های زیادی را در خود جای داده است. از مهم ترین دیدنی های تاریخی در این شهر می توان به بنای تاریخی قلعه یزدگرد کرمانشاه اشاره نمود. در این بخش با این بنا بیشتر آشنا می شوید.

جذابیت های قلعه یزدگرد

معرفی قلعه یزدگرد کرمانشاه:

این قلعه یک سرزمین تاریخی کهن با ویژگی های مختلف بوده بنایی که در شهرستان دالاهو واقع شده و در ۷۰۰ کیلومتری روستای زرده قرار دارد. همانطور که می دانید، کرمانشاه جاذبه های مختلفی داشته و از مهم ترین آن ها می توان به بیستون و طاق بستان اشاره کرد.

قلعه یزدگرد کرمانشاه

این قلعه امروزه یکی از دژهای مستحکمی بوده که شما عزیزان از آن ها دیدن می کنید. این قلعه که روی کوه های مرتفع واقع شده است، دارای افسانه های رازآلودی می باشد. عظمت و شکوه این ناحیه وصف نشدنی است و شما با ویژگی های مختلفی از آن رو به رو هستید. این بنا امروزه از مکان های دیدنی کرمانشاه می باشد.

تاریخچه قلعه:

طبق تحقیقات اولیه و باستان شناسی در این ناحیه قدمت این قلعه و دژ نظامی به زمان ساسانیان باز می گردد. برخی از باستان شناسان نیز قدمت این بنا را متعلق به زمان اشکانیان می دانند. حالا باید به سراغ معماری این بنا برویم که در ادامه توضیحات بیشتری در این باره ارائه می شود.

زیبایی قلعه یزدگرد

معماری دژ:

این دژ همچنین دارای معماری برجسته ای است. گچبری ها از ویژگی های زیبای این سازه هستند. با توجه به اینکه دوره ساخت این بنا به زمان اشکانی باز می گردد شما شاهد معماری های عجیبی در این بنا هستید. نقوش مختلفی که روی بخش های مختلف این بنا مشاهده می کنید، از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

گچبری ستون ها، سرستون ها، طاقچه ها و دیواره های این بنا ویژگی های زیادی به خود اختصاص می دهد و هر یک به نوعی توجه شما را جلب خواهد کرد. اغلب نقوشی که در این بنا مشاهده می کنید، گیاهان و اشکال هندسی هستند. نقش های اساطیری، انسانی و حیوانی نیز از مهم ترین این نقوش به شمار می آیند.

معماری قلعه یزدگرد

بخش های مختلف قلعه:

حالا بهتر است تا سری به بخش های قلعه بزنید. در این مجموعه باستانی می توانید، ۱۰ قلعه را مشاهده کنید. دیواره های گچی، دروازه، گچ گمبد و … از بخش های مختلف در این سازه هستند. نقاره خانه نیز قسمتی دیگر بوده که دارای زیبایی های ویژه ای است.

دیوار گچی، یکی از بخش های این مجموعه بوده که دارای لاشه سنگ و قلوه سنگ است. در این دیواره ها یک اتاق نگهبانی نیز تعبیه شده که مشاهده می کنید. حالا باید به قسمت آشپزخانه بروید. این قسمت محل استقرار سربازان بوده است.

قلعه یزدگرد

گچ بند، میدانی که در اطراف آن نیز دیواره هایی محاصره شده اند. قلعه دارو نیز بنایی است که در زمان ساسانیان به عنوان یک آتشکده شناخته می شد. قلعه یزدگرد کرمانشاه نیز یک دژ بسیار محکم بوده که ویژگی دفاعی داشته است. این قلعه امروزه از دیدنی های کرمانشاه است.

شما در سفر به این منطقه می توانید با جاذبه های بیشتری نیز آشنا شوید. این منطقه که دارای دیدنی های تاریخی و باستانی متعددی است از سوی گردشگران زیادی مورد توجه می باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو