اپیلاسیون چیست؟ تمام آنچه باید درباره اپیلاسیون بدن زنانه بدانید

اپیلاسیون چیست؟ تمام آنچه باید درباره اپیلاسیون بدن زنانه بدانید


منبع: زیبامون

399

1399/4/18

15:12


در این بخش از زیبامون به تمام چیزهایی که لازم هست در رابطه با اپیلاسیون و وکس کردن بدن و صورت بدونید، اشاره کردیم. با ما همراه باشید.

اپیلاسیون چیست؟ تمام آنچه باید درباره اپیلاسیون بدن زنانه بدانید

از بین بردن موهای اضافی و زائد روی پوست بدن و صورت یکی از دغدغه‌های اصلی برای تمام خانم‌هاست و این موضوع در روزهای گرم تابستانی و زمان‌هایی که قرار هست لباس‌های باز و کوتاه پوشیده بشه، اهمیت بیشتری پیدا میکنه.

اگرچه شیو کردن پوست یکی از روش‌های سریع و بدون درد برای از بین بردن موهای بدن هست اما همونطور که میدونید بعد از شیو کردن پوست، موهای زائد خیلی سریع رشد می‌کنند و این روش موندگاری خیلی کمی داره و همچنین ممکنه نرمی و لطافتی که مورد نظرتون هست رو برای پوست ایجاد نکنه.

خوشبختانه روش‌های زیادی برای از بین بردن موهای اضافی بدن و صورت وجود داره که اگه قصد دارید از روشی استفاده کنید که برای مدت زمان طولانی از شر این موهای اضافی خلاص بشید و ظاهری نرم، لطیف و یکدست برای پوستتون به وجود بیارید، بهترین پیشنهاد برای شما این هست که اپیلاسیون یا وکس کردن رو امتحان کنید.

اپیلاسیون یا وکس کردن یکی از روش‌های پرکاربرد برای از بین بردن موهای زائد بدن و صورت هست اما برخلاف شیو کردن پوست، این روش به تخصص و مهارت خیلی زیادی نیاز داره و معمولا با مقداری درد و سوزش در پوست همراه هست! شما میتونید خدمات اپیلاسیون رو در سالن‌های زیبایی و یا سالن‌های مخصوص اپیلاسیون و اسپا دریافت کنید و یا اینکه با رعایت نکات مهم در این زمینه، اپیلاسیون رو در منزل انجام بدید.

ما در این بخش از زیبامون دات کام به تمام چیزهایی که لازم هست در رابطه با اپیلاسیون بدن و صورت بدونید اشاره کردیم تا اطلاعات شما در این زمینه افزایش پیدا کنه و بتونید با خیال راحت از این روش استفاده کنید. با ما همراه باشید.

 

اپیلاسیون یعنی چه؟

اپیلاسیون یا وکس کردن (Waxing) یکی از مفیدترین روش‌ها برای از بین بردن موهای اضافی و زائد بدن و صورت هست و کمک میکنه تا پوست فوق العاده نرم و لطیف بشه. اپیلاسیون کمک میکنه تا رشد موها فوق العاده کم بشه و باعث میشه تا شما هر 4 تا 5 هفته یکبار به از بین بردن موهای بدن نیاز پیدا کنید.

موها در فرآیند اپیلاسیون از ریشه خارج میشن و در نتیجه موهای بدن به تدریج نرم‌تر، ظریف‌تر و کمرنگ‌تر خواهند شد. اپیلاسیون میتونه جز انتخاب‌های عالی برای افرادی باشه که از چند بار اصلاح و شیو کردن پوست در هفته خسته شده اند!

 

موم اپیلاسیون

 

چند مدل اپیلاسیون وجود دارد؟

 

اپیلاسیون با موم داغ یا وکس سخت

این یکی از رایج‌ترین روش‌های اپیلاسیون هست که در آن موم مخصوص اپیلاسیون گرم میشه و یک لایه ضخیم از موم، روی ناحیه مورد نظر مالیده میشه و بعد از اینکه موم کاملا روی پوست چسبید و کمی خنک شد، با یک حرکت سریع، موم از روی پوست کشیده میشه و همزمان با آن، موهای اضافی بدن هم از ریشه و هم از روی پوست جدا خواهند شد.

 

موم اپیلاسیون گرم

 

اپیلاسیون نواری یا وکس نرم

در این روش ابتدا یک لایه نازک از موم روی پوست مالیده میشه و بعد یک لایه پارچه یا کاغذ مخصوص رو بر روی موم قرار داده و کمی روی پوست فشار میدهند و سپس با یک حرکت سریع و در خلاف جهت رشد موها، از روی پوست جدا می‌کنند تا تارهای مو از روی پوست جدا بشه.

 

اپیلاسیون پا

 

حتما بخوانید: اپیلاسیون و وکس بدن، اثرات جانبی رایج و درمان آن ها

 

اپیلاسیون زنانه چیست؟

اپیلاسیون زنانه معمولا برای تمام قسمت‌های بدن زنان انجام میگیره و کمک میکنه تا پوستی بدون مو، صاف و لطیف داشته باشند. علاوه بر اینکه اپیلاسیون تاثیر خیلی خوبی در از بین بردن موهای اضافی بدن داره میتونه یکی از روش‌های خیلی عالی برای از بین بردن موهای صورت زنان هم باشه و کمک میکنه تا موهای صورت نازک‌تر و کمرنگ‌تر شده و به اصلاح کمتری نیاز داشته باشه.

اپیلاسیون زنانه معمولا در سالن‌های زیبایی در یک اتاق مجزا و مخصوص و با رعایت تمام موارد بهداشتی انجام میگیره. علاوه بر این مراکز اپیلاسیون تخصصی مخصوص بانوان و همچنین اسپاها هم خدمات اپیلاسیون زنانه رو ارائه میدن که میتونید به این مراکز مراجعه کنید و از خدماتی که دارند بهره‌مند بشید.

 

اندازه موهای بدن باید به چه اندازه‌ای برسد تا برای اپیلاسون مناسب باشد؟

اگر قصد اپیلاسیون کردن بدن رو دارید بهتره اجازه بدید تا موهای بدن به اندازه نیم تا یک سانتی‌متر رشد کنند. اگر موهای شما درشت و ضخیم هست، بهتره برای اولین اپیلاسیون اجازه بدید تا موها به اندازه یک سانتی‌متر و حتی بیشتر رشد کنند. اما وقتی موها ظریف‌تر و نازک‌تر می‌شوند میتونید زمانی که موها کوتاه‌تر از این مقدار هستند رو هم وکس کنید.

اگر موهای شما بلندتر از این مقدار هست، توصیه میشه که موهای بدن رو اصلاح کنید و قرار ملاقات اپیلاسیون خودتون رو برای 2 یا 3 هفته دیگه، رزرو کنید.

گاهی اوقات لازمه برای رسیدن به یک پوست صاف و یکدست، به دو تا سه جلسه اپیلاسیون نیاز داشته باشید؛ زیرا رشد تمام موهای بدن در یک مرحله قرار ندارند و برای اینکه تمام موهای بدن به طور کامل با وکس کردن و اپیلاسیون از پوست خارج بشه نیاز به زمان بیشتری دارند.

شما نباید به هیچ عنوان بین جلسات اپیلاسیون موهای بدن رو شیو کنید و بتراشید؛ زیرا این کار باعث قطع روند و تحریک مجدد رشد مو میشه. بنابراین بهتره که جلسات اپیلاسیون خودتون رو به گونه‌ای برنامه ریزی کنید که فرصتی برای تراشیدن و شیو کردن بدن نداشته باشید و تمام جلسات رو به مرتب دنبال کنید تا به تدریج رشد موهای بدن کم شده و موهایی نازک‌تر و کمرنگ‌تر داشته باشید.

 

اپیلاسیون دست

 

حتما بخوانید: دستورالعمل ساده ساخت موم خانگی برای حذف موهای صورت

 

چند وقت یکبار باید اپیلاسیون انجام داد؟

اگر تصمیم جدی برای از بین بردن موهای اضافی بدن گرفته‌اید باید این موضوع رو بدونید که هر 4 تا 5 هفته یکبار، باید اپیلاسیون انجام بدید. اگر این کار به طور مرتب انجام بشه، حساسیت پوستی هم به مراتب کمتر خواهد شد و با گذشت زمان، فولیکول‌ها مو کوچکتر شده و موها راحت‌تر از پوست خارج میشن و درد و سوزش کمتری رو هم احساس خواهید کرد.

علاوه بر این اگر به طور مرتب اپیلاسیون کنید، به مرور زمان رشد موهای اضافی بدن هم کم میشه و شما همیشه پوستی صاف و یکدست خواهید داشت.

 

قبل از انجام اپیلاسیون چه کارهایی باید انجام داد؟

 

  • قبل از جلسه اپیلاسیون دوش نگیرید. زیرا حمام کردن باعث نرم و شکننده شدن موهای بدن میشه و اپیلاسیون رو سخت میکنه.
  • از بلند بودن اندازه موها مطمئن باشید تا اپیلاسیون فوق العاده‌ای داشته باشید.
  • قسمت‌هایی از بدن که قراره اپیلاسیون بشه رو به خوبی تمیز کنید.
  • قبل از اپیلاسیون نباید از لایه بردارهای موضعی و داروهایی مانند رتین-آ (Retin-A)، رنووا (Renova)، هیدروکینون (hydroquinone)، داروهای رقیق کننده خون و کورتیزون (cortisone) موضعی یا خوراکی استفاده کنید. زیرا این داروها باعث میشن تا احتمال تحریک شدن پوست در هنگام اپیلاسیون بیشتر بشه.

 

قبل و بعد از اپیلاسیون

 

بعد از انجام اپیلاسیون چه انتظاری باید داشت؟

معمولا افراد مختلف نسبت به اپیلاسیون واکنش‌های مختلفی دارند اما در حالت کلی ممکنه یک یا دو روز بعد از اپیلاسیون پوستتون کمی قرمز و تحریک بشه اما بعد از گذشت این مدت زمان، باید پوستی کاملا صاف، نرم و بدون مو داشته باشید.

با شروع رشد مجدد موها، ممکنه کمی خارش در پوست ایجاد بشه اما اگر بعد از اپیلاسیون از روش‌های مراقبتی مناسب استفاده کنید این علائم هم به سرعت از بین خواهد رفت.

 

حتما بخوانید: چگونه بعد از اپیلاسیون بدن جوش نزنیم؟

 

اپیلاسیون عروس چیست؟

اگر قرار هست قبل از برگزاری مراسم عروسی اپیلاسیون داشته باشید، به شما توصیه میکنیم که این کار رو حداقل یک ماه قبل از روز مراسم انجام بدید تا نحوه واکنش پوستتون به اپیلاسیون رو ببینید و اگر مشکلی در این زمینه نداشتید و همه چیز خوب و پرفکت بود، میتونید 2 یا 3 روز قبل از برگزاری مراسم عروسی، برای انجام مجدد اپیلاسیون وقت رزرو کنید.

زیرا پوست شما در روز عروسی در مرکز توجه قرار داره و اگر دچار قرمزی، جوش و حساسیت بشه، ممکنه جلوه زیبایی در کنار لباس عروس نداشته باشه. پس بهتره که در انجام اپیلاسیون عروسی دقت و وسواس زیادی داشته باشید و این کار رو دقیقا به چند روز قبل از عروسی موکول نکنید و حتما از یک یا دو ماه قبل اپیلاسیون رو تست کنید.

 

اپیلاسیون صورت

 

بعد از اپیلاسیون چه کارهایی باید انجام داد؟

برای اینکه پوست شما بدن از اپیلاسیون دچار تحریک و قرمزی نشه و ظاهری صاف و یکدست داشته باشه لازمه بعد از اپیلاسیون به چند تا نکته مهم توجه داشته باشید و این موارد رو تا 24 الی 48 ساعت بعد از اپیلاسیون رعایت کنید:

 

  • تا 24 الی 48 ساعت بعد از اپیلاسیون در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار نگیرید
  • از لایه بردارهای شیمیایی مانند آلفا هیدروکسی یا اسکراب شدید روی پوست استفاده نکنید
  • از کرم و لوسیون‌های دارای رایحه و عطر استفاده نکنید؛ زیرا این محصولات باعث تحریک پوست می‌شوند
  • دئودورانت یا محصولات ضد تعریق استفاده نکنید، زیرا باعث مسدود شدن فولیکول‌های باز پوست می‌شوند
  • بعد از اپیلاسیون لباس راحت و گشاد بپوشید و از پوشیدن لباس‌های ضخیم و تنگ خودداری کنید
  • می‌تونید بعد از اپیلاسیون از دوش آب گرم یا سونا استفاده کنید
  • از ورزش شدید که باعث تعریق زیاد میشه خودداری کنید
  • پوست تازه اپیلاسیون شده رو لمس نکنید؛ زیرا اینکار باعث تحریک و قرمز شدن پوست میشه

 

بعد از گذشت 24 تا 48 ساعت از اپیلاسیون پوست بدن، میتونید از یک اسکراب ملایم استفاده کنید تا پوستتون فوق العاده نرم‌تر و تمیز تر بشه. علاوه بر این میتونید از ترکیب روغن درخت چای و اسطوخودوس که دارای خاصیت ضد باکتری و ضد میکروبی هستند استفاده کنید و از این طریق مانع از تحریک شدن بیشتر پوست بشید.

پوست اپیلاسیون شده فوق العاده حساس هست به همین دلیل توصیه میشه حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید تا دچار آفتاب سوختگی نشید.

 

حتما بخوانید: بایدها و نبایدها در اپیلاسیون آقایان و نکات مهم آن

 

موس اپیلاسیون چیست؟

موس اپیلاسیون یکی از محصولاتی هست که بعد از اپیلاسیون مورد استفاده قرار میگیره تا منافذ پوستی باز شده بعد از اپیلاسیون به طور کامل بسته بشه، درد، خارش، التهاب، جوش، قرمزی و حساسیت بعد از اپیلاسیون رو تا حد امکان کم بشه و از آنجایی که این محصول با ترکیبات طبیعی مانند آلوئه ورا و ویتامین غنی شده هست تاثیر خیلی خوبی نرم، مرطوب و شفاف شدن پوست بعد از اپیلاسیون خواهد داشت.

علاوه بر این موس اپیلاسیون دارای ترکیباتی هست که رویش مو رو بعد از اپیلاسیون کاهش میده و اگر روزی یک یا دوبار بر روی پوست اپیلاسیون شده ماساژ داده بشه، رشد موها رو تا 30 درصد کم میکنه.

 

موس اپیلاسیون

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو