معرفی دیدنی های تاریخی و چشم اندازهای طبیعی زیبا در کنگان

معرفی دیدنی های تاریخی و چشم اندازهای طبیعی زیبا در کنگان


منبع: آرگا

222

1399/4/26

12:37


کنگان یکی از مهم ترین شهرهای ایران است که در استان بوشهر واقع شده است این بندر اهمیت تجاری بسیار زیادی دارد و به دلیل موقعیت جغرافیایی خود بسیار شناخته شده است بسیاری از دیدنی های این شهر دارای ارزش تاریخی هستند این شهر به دلیل پتانسیل بالای خود هر ساله گردشگران زیادی را جذب می کند و یک شهر گردشگری در بوشهر است.

شهرستان کنگان به واسطه قدمت تاریخی خو.د یکی از مناطق شناخته شده در استان بوشهر است این شهر دارای قدمتی بسیار طولانی است و همانطور که در تحقیقات باستان شناسی نشان داده شده است این شهر متعلق به دوران صفویان است. در آن دوران این بندر یکی از توابع سیراف بوده است و بعد از اینکه حکومت صفویان برچیده شد این منطقه به شکلی مستقل گسترش یافت و امروزه نیز یکی از بنادر مهم در ایران به شمار می آید که اهمیت گردشگری بالایی نیز دارد. بندر کنگان به دو بخش دهستان طاهری و دهستان حومه تقسیم می شود که بسیاری از جاذبه های گردشگری آن نیز در همین دهستان ها واقع شده اند هر ساله گردشگران زیاد هستند که از جاذبه های مهم این شهرستان دیدن می کنند. ریشه اوستایی نام کنگان موجب شده است تا خیلی از افراد قدیمی این شهر را یک شهر مقدس بدانند برخی از کتیبه های تاریخی که از دوران ایلامی ها باقی مانده است نشان می دهد که در آن دوران ایلامی ها در این منطقه سکونت داشته اند همچنین این شهر دارای مکان های تاریخی بسیار ارزشمندی است.

دیدنی های کنگان و جاذبه های تاریخی شهر:

این شهر به دلیل پتانسیل بالای گردشگری که دارد هر ساله گردشگران زیادی را از نقاط مختلف به خود جذب می کند سازه های تاریخی در این منطقه دارای ارزش بسیار زیادی هستند به همین دلیل این شهر تاریخی را به یکی از مکان های پر جاذبه تبدیل کرده اند. این منطقه دارای بناهای تاریخی متعددی همچون مساجد و تپه های تاریخی است که در ادامه این بخش بیشتر با آن ها آشنا می شوید و اطلاعات تاریخی بیشتری را درباره آن ها کسب می کنید.

خانه ثروتمندان زیر خاک:

از مهم ترین جاذبه های تاریخی که در بندر کنگان می توانید از آن دیدن کنید این بنای تاریخی است یکی از مهم ترین بناهایی که در این شهر باقی مانده است خانه های ثروتمندانی است که پیش از اسلام زندگی می کرده اند معماری این خانه ها به قدری جذاب و دیدنی است که باید از نزدیک مشاهده کنید. جالب است بدانید در آن این دوران این خانه ها کوچه بندی شده اند و از معماری شگفت انگیزی برخوردار هستند این مکان برای اولین بار توسط وایتهاوس کشف شده است و یکی از خانه های اعیانی که در آن دیده شده است بسیار مورد توجه است. این خانه های اعیانی که در منطقه سیراف واقع شده اند یکی از مهم ترین جاذبه هایی هستند که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده اند.

دیدنی های کنگان

آرامگاه صخره ای کنگان:

این آرامگاه یکی دیگر از دیدنی های کنگان است که در میان کوهستان های سیراف قرار دارد گودال هایی که در این منطقه حفاری شده اند در گذشته مکان هایی برای تامین آب ساکنین بوده است همچنین در برخی از اسناد اینگونه بیان شده است که این گودال های مکان های دفن اشراف زاده و اعیانی ها بوده است. به دلیل اینکه در گذشته طاعون یکی از مهم ترین مریضی های کشنده و دسته بوده است می توان این احتمال را داد که این گورستان های دسته جمعی برای دفن طاعون زده ها بوده است.

بندر کنگان

بندر سیراف:

در شهر باستانی سیراف جاذبه های دیدنی بسیار زیادی وجود دارد که از جمله آن ها می توان به بندر زیبا و دیدنی سیراف اشاره کرد در دوران پیش از اسلام بسیاری از تجارت ها در این بندر انجام می شده است از این رو یکی از مهم ترین مناطق تجاری و ارتباطی محسوب می شود. در آن دوران این شهر از اهمیت تجاری بالایی برخوردار بوده است از این رو بسیاری از تاجران در این شهر زندگی می کرده اند برخی از خانه های اعیانی که می توانید هنوز آثاری از آن را رد این منطقه مشاهده کنید متعلقه به همان دوران است.

طیبعت کنگان

قلعه شیخ کنگان:

این قلعه نیز یکی دیگر از دیدنی های تاریخی و مهم در کنگان محسوب می شود این قلعه اوج معماری قجری را به نمایان می گذارد و در دوران قاجاریان ساخته شده است مصالحی کعه در ساخت این بنا به کار رفته شده است گچبری های هنرمندانه ای که در این بنا مشاهده می شود ارزش معماری آن را برای بازدیدکنندگان دو چندان کرده است. جالب است بدانید در این قلعه نماهایی از شاهنامه نگاشته شده است که به آن ارزش بیشتری داده است. چوب بری، درب های ورودی، هشتی ها، ستون ها و … از مهم ترین بخش هایی هستند که در معماری این بنا به چشم می خورد.

زیبایی های کنگان

 

آب انبار کنگان:

آب انبار کنگان یکی دیگر از مکان هایی است که در سفر خود به این منطقه می توانید از آن دیدن کنید قدمت تاریخی این آب انبار موجب شده است تا خیلی از گردشگران آن را به عنوان یکی دیگر از جاذبه های مهم بشناسند. آب انبار اختر نیز یکی از بناهایی است که دوران صدر اسلام ساخته شده است این سازه تاریخی بسیار ارزشمند است و از معماری ویژه ای برخوردار می باشد. از دیگر آب انبارهایی که در منطقه سیراف ساخته شده اند می توان به آب انبار تل گنبد، دلیر سیراف و آسیاب آبی اختر اشاره کرد که بسیار زیبا و چشم نواز هستند. خیلی از گردشگرانی که به کنگان و یا سیراف سفر کرده اند از این منطقه و آب انبارهای آن نیز دیدن خواهند کرد و تجربه ها و اطلاعات تاریخی مهمی را درباره این بناها به دست می آورند.

بنای کنگان

اگر از علاقه مندان به جاذبه ها و دیدنی های کنگان هستید می توانید در  سفر خود به این منطقه از نزدیک تمامی جاذبه ها و چشم اندازهای این منطقه و بندر قدیمی را مشاهده کنید این منطقه یکی از مهم ترین دیدنی های بوشهر است که به دلیل قدمت تاریخی خود در این استان شناخته شده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو