درمان فرورفتگی جای جوش با بهترین روشهای خانگی و پزشکی

درمان فرورفتگی جای جوش با بهترین روشهای خانگی و پزشکی


منبع: زیبامون

250

1399/6/27

15:27


در این بخش از زیبامون بهترین روش‌های درمانی خانگی و پزشکی که کمک میکنه تا جای زخم و فرو رفتگی جای جوش درمان بشه رو به شما معرفی کردیم! با ما همراه باشید.

درمان فرورفتگی جای جوش با بهترین روشهای خانگی و پزشکی

ایجاد جوش و آکنه بر روی صورت، یکی از مشکلات رایجی هست که از سن نوجوانی شروع میشه و کمتر کسی هست که با این مشکل مواجه نشده باشه! اگرچه برخی از این جوش‌ها خود به خود درمان میشن و هیچ اثری از اونها بر روی پوست باقی نمیمونه اما گاهی اوقات ممکنه جای جوش بر روی پوست حالت فرو رفته پیدا کنه و ظاهر نازیبایی رو برای پوست به وجود بیاره!

در این شرایط هست که افراد به دنبال بهترین روش برای از بین بردن فرو رفتگی جای جوش هستند تا بتونن دوباره پوستی صاف و یکدست داشته باشند! علاوه بر این ممکنه در اثر زخم، بخیه و سایر مشکلات پوستی هم فرو رفتگیهایی بر روی پوست ایجاد بشه و ظاهر صاف و یکدست پوست رو از بین ببره.

در واقع این جای زخم‌های فرو رفته بر روی پوست، نشونه‌ای از آسیب به پوست هستند. وقتی لایه دوم پوست یعنی درم (dermis) در اثر جوش و آکنه، زخم، بخیه و غیره آسیب ببینه، بدن شروع به تولید فیبرهای کلاژن برای ترمیم این آسیب دیدگی پوست میکنه و در نتیجه جای زخم بر روی پوست ایجاد میشه.

در بیشتر مواقع، هرچه زخم سریعتر بهبود پیدا کنه، کلاژن کمتری در محل زخم رسوب میکنه و جای زخم کمتری باقی خواهد ماند. به طور معمول، شدت جای زخم به شدت آسیبی که به پوست وارد شده بستگی داره و ممکنه این جای زخم و فرورفتگی جای زخم در هر بخشی از بدن ایجاد بشه. 

جای زخم، اسکار و فرورفتگی جای جوش و زخم انواع مختلفی دارند که لازمه ابتدا با این موارد آشنا بشید و بعد بهترین درمانهای خانگی و پزشکی برای از بین بردن فرو رفتگی جای جوش و زخم رو بشناسید و سپس بهترین و مناسبترین روش درمانی رو باری برطرف کردن این مشکل انتخاب کرده و مورد استفاده قرار بدید.

با ما در این بخش از زیبامون دات کام همراه باشید و با تمام چیزهایی که لازم هست در رابطه با انواع جای جوش و اسکار و بهترین روش درمانی خانگی برای از بین بردن فرو رفتگی جای جوش و جای زخم آشنا بشید.

 

حتما بخوانید: از بین بردن جای جوش، تمام بایدها و نبایدهای آن

 

معرفی انواع مختلف جای زخم، جای جوش و اسکار روی پوست

اسکارها و جای زخم پوست انواع مختلفی داشته که هر کدام از این موارد ویژگی‌ها و خصوصیات مشخصی نیز دارند:

 

اسکار و جای جوش فرو رفته (Atrophic scars)

جای زخم آتروفیک در واقع همان جای زخم یا جای جوش فرو رفته هست که در این شرایط جوش و آکنه در لایه زیرین پوست بهبود پیدا میکنه و باعث ایجاد فرو رفتگی روی سطح پوست میشه. اسکارهای آتروفیک زمانی ایجاد میشن که پوست قادر به بازسازی بافت نیست. در نتیجه، جای زخم‌های نامتعادل و فرو رفته روی پوست باقی می‌مونه.

در بیشتر مواقع، جای جوش فرورفته نسبت به سایر قسمتهای پوست دارای رنگ تیره‌تری هست و معمولا در اثر جوش و آکنه و آبله مرغان روی پوست ایجاد میشن.

 

اسکار و جای جوش فرو رفته

 

جای زخم هایپر تروفیک (Hypertrophic scars)

جای زخم هایپرتروفیک معمولا زخمی ضخیم، پهن و برجسته هست که در محلی که پوست دچار آسیب دیدگی شده به وجود میاد. این جای زخم در نتیجه پاسخ غیر طبیعی پوست به آسیب یا زخم و تولید بیش از حد کلاژن در پوست ایجاد میشه و معمولا در نتیجه سوختگی، سوراخ کردن، بریدگی و حتی آکنه و جوش به وجود میاد.

 

جای زخم هایپر تروفیک

 

جای زخم کلوئیدی (Keloid Scars)

اسکارهای کلوئیدی نتیجه بهبودی تهاجمی و تولید بیش از حد بافت هستند و ویژگی این مدل از جای زخم یک ظاهر برجسته، ضخیم و پف کرده روی پوست هست، دارای رنگ تیره‌تری نسبت به پوست اطراف بوده و برخلاف جای زخم هایپرپروفیک، می‌تونن فراتر از ناحیه آسیب دیده رشد کنند.

 

جای زخم کلوئیدی

 

جای زخم جمع شده و دارای انقباض (Contracture scars)

این مدل از جای زخم در اثر آسیب دیدن و از بین رفتن سطح وسیعی از پوست به وجود میاد که معمولا در اثر سوختگی ایجاد میشن. مشخصه اصلی این مدل اسکار و جای زخم، پوست جمع شده و تنگ هست که میتونه حرکت رو محدود کنه.

 

جای زخم جمع شده و دارای انقباض

 

درمان طبیعی و خانگی برای فرو رفتگی جای جوش و پوست

اگرچه درمانی قطعی برای از بین بردن فرو رفتگی جای جوش روی پوست وجود نداره و معمولا این فرو رفتگیهای پوستی با گذشت زمان و خود به خود کم و کمتر میشن، اما شما میتونید با استفاده از مواد طبیعی و روشهای درمان خانگی، روند بهبودی جای زخم فرو رفته روی پوست رو سریعتر کنید. در ادامه چند درمان خانگی و طبیعی برای فرورفتگی جای جوش رو بهتون معرفی کردیم:

 

آلوئه ورا برای از بین بردن فرورفتگی جای جوش

 

  • پوست سبز آلوئه ورا رو با چاقی جدا کرده و ژل آلوئه ورا رو خارج کنید.
  • ژل آلوئه ورا رو مستقیما بر روی فرو رفتگی‌های جای جوش قرار بدید و به شکل دایره‌ای پوست رو ماساژ بدید.
  • اجازه بدید این ژل نیم ساعت روی پوست بمونه و بعد با آب خنک بشویید. 
  • این روش درمانی رو روزی دوبار تکرار کنید.

 

آلوئه ورا

 

ویتامین E برای درمان فرورفتگی پوست صورت

 

  • یک یا چند کپسول ویتامین E رو با سوزن استریل شده سوراخ کنید و محتویات درون کپسول رو بروی پوست بریزید.
  • روغن کپسول ویتامین E رو به مدت 10 دقیقه بر روی فرورفتگی پوست صورت ماساژ بدید.
  • اجازه بدید این روغن 20 دقیقه روی پوست بمونه و بعد با آب گرم بشویید.
  • این روند رو حداقل 3 بار در روز تکرار کنید.

 

ویتامین E

 

عسل برای از بین بردن فرورفتگی جای جوش صورت

 

  • شبها قبل از خواب، فرو رفتگی جای جوش صورت رو با یک لایه عسل طبیعی بپوشانید.
  • جای جوش و محلی که عسل مالیده شده رو با یک گاز استریل بپوشانید.
  • اجازه بدید عسل تا صبح روی پوست بمونه.
  • صبح روز بعد بانداژ روی پوست رو بردارید و با آب گرم صورتتون رو شست و شو بدید.
  • این روش درمانی رو هر شب تکرار کنید.

 

عسل

 

روغن نارگیل به عنوان درمان گیاهی گودی جای جوش

 

  • چند قاشق روغن نارگیل اصل و باکیفیت رو کمی گرم کنید تا حالت مایع پیدا کنه.
  • روغن نارگیل رو حدود 10 دقیقه بر روی گودی جای جوش ماساژ بدید.
  • اجازه بدید روغن نارگیل حداقل 1 ساعت روی پوست بمونه تا به خوبی جذب پوست بشه و بعد با آب گرم بشویید.
  • این روش درمانی رو هر روز 2 تا 4 بار تکرار کنید.

 

روغن نارگیل

 

سرکه سیب برای درمان اسکار فرورفته صورت

 

  • 4 قاشق غذاخوری آب مقطر رو با 2 قاشق سرکه سیب طبیعی مخلوط کنید.
  • یک توپ پنبه ای رو به ترکیب آب و سرکه سیب آغشته کرده و بر روی اسکار فرورفته صورت قرار بدید.
  • اجازه بدید تا آب و سرکه سیب روی پوست خشک شوند.
  • این کار رو هر شب قبل از خواب انجام بدید و صبح روز بعد پوستتون رو بشویید.

 

سرکه سیب

 

روغن لوندر و روغن زیتون برای درمان فرورفتگی جای جوش

 

  • سه قطره از روغن لاوندر یا اسطوخودوس رو با 3 قاشق غذاخوری روغن زیتون بکر و خالص ترکیب کنید.
  • این ترکیب روغنی رو حدود 5 دقیقه بر روی فرورفتگی جای جوش یا جای زخم ماساژ بدید.
  • اجازه بدید تا این روغن 30 دقیقه بر روی پوست بمونه.
  • بعد از گذشت این مدت زمان، پوست رو با آب گرم بشویید.
  • این روش درمانی برای فرورفتگی جای جوش رو حداقل 3 بار در روز تکرار کنید.

 

روغن لوندر

 

حتما بخوانید: از بین بردن اسکار و جای جوش صورت با 3 ماده فوق العاده

 

روشهای پزشکی و تخصصی برای از بین بردن فرو رفتگی جای جوش صورت

جای زخم و اسکار فرورفته روی پوست یکی از مشکلات رایجی هست که هم خانمها و هم آقایان ممکنه با اون مواجه بشن. اگر روشها و درمانهای خانگی تاثیری در بهبودی و از بین بردن جای جوش فرو رفته نداشت، میتونید با مراجعه پزشک متخصص پوست، بهترین و مناسبترین روش پزشکی و تخصصی که با توجه به نوع مشکل پوستی شما انتخاب میشه، این فرو رفتگی و گودی جای جوش و جای زخم رو از روی پوست خود درمان کرده و از بین ببرید. در ادامه چندتا از بهترین روشهای پزشکی و تخصصی برای درمان فرورفتگی جای جوش و جای زخم رو بهتون معرفی کردیم:

 

پیلینگ یا لایه برداری شیمیایی برای درمان اسکار فرورفته صورت

لایه برداری شیمیایی از پوست، یکی از روشهای درمانی متداول برای اسکار فرورفته صورت هست. این روش، شامل از بین بردن لایه آسیب دیده پوست، با استفاده از یک محلول شیمیایی بر روی سطح پوست هست که این محلول باعث لایه برداری از پوست شده و باعث میشه تا لایه جدید و تازه‌ای از پوست تولید بشه.

این بازسازی پوست باعث کاهش ظاهر اسکارهای فرورفته صورت میشه و معمولا به زمان زیادی برای بهبودی نیاز داره تا بتونید نتیجه این روش درمانی رو مشاهده کنید.

با توجه به نوع جای زخم و اسکاری که روی پوست شما وجود داره، از مواد شیمیایی با غلظت مختلفی استفاده میشه تا اثربخشی خوبی بر روی برطرف کردن این مشکل پوستی شما داشته باشند.

 

 لایه برداری شیمیایی

 

درمان فرورفتگی جای جوش با میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ پوست، یکی از روشهای درمانی تقریبا جدید هست که با استفاده از یک غلتک پوشیده شده از سوزن‌های خیلی ریز و ظریف، سوراخ‌های ریز و متعددی روی سطح پوست ایجاد میشه. ایجاد این سوراخ‌های ریز روی پوست باعث خونریزی روی سطح پوست میشه. این روش درمانی پوست شما رو برای بازسازی و افزایش کلاژن، پروتئینی که برای حفظ خاصیت ارتجاعی و سلامتی پوست لازم است، تحریک میکنه و از این طریق در درمان فرو رفتگی جای جوش میتونه موثر باشه.

 

میکرونیدلینگ

 

درمان جای جوش با تزریق چربی و فیلر

استفاده از فیلر، چربی و به طور کلی پرکننده‌های پوستی هم یکی دیگه از روشهای درمانی رایج و متدوال برای درمان جای جوش فرو رفته روی پوست صورت هست. از این روش برای هم سطح کردن و بالابردن جای جوش روی پوست صورت استفاده میشه تا با لایه طبیعی پوست مطابقت پیدا کنه و ظاهری صاف و یکدست برای پوست به وجود بیاد. 

فیلر و پرکننده‌های پوستی معمولا به زیر پوست تزریق میشن و نتایج تقریبا فوری ایجاد می‌کنند. با گذشت زمان، فیلرهای پوستی نرم شده و باعث بهبود حجم پوست و کاهش ظاهر فرو رفته جای جوش خواهند شد.

 

تزریق چربی و فیلر

 

پانچ صورت (Punch excision) برای درمان سوراخ های جای جوش

پانچ صورت هم جز روشهای متداول و پرکاربرد برای درمان سوراخ های جای جوش هست. در این روش، پزشک با استفاده از سوزن یا کاتر مخصوص که دقیقا به اندازه جای جوش روی پوست شما هست، بافت اسکار رو قطع میکنه و بعد زخم رو با بخیه زدن میبنده و اگر جای زخم بسیار بزرگ باشه، ممکنه یک قسمت کوچک از پوست پشت گوش گرفته بشه و بر روی جای زخم پیوند بزنند.

البته استفاده از این روش ممکنه باعث ایجاد تغییر رنگ در محل پیوند خورده و یا باقی موندن جای بخیه بر روی پوست بشه که لازمه قبل از شروع به دریافت این روش درمانی، حتما از پزشک خود در رابطه با خطرات و عوارض جانبی این روش، پرس و جو کنید.

 

پانچ صورت

 

سابسیژن، درمان سریع جای جوش فرورفته

سابسیژن یکی عمل جراحی تقریبا ارزان قیمت هست که معمولا برای درمان سریع جای جوش فرورفته مورد استفاده قرار میگیره. اگرچه این روش به عنوان یک روش انفرادی برای درمان جای جوش فرورفته شناخته شده هست اما معمولا با روش میکرونیدلینگ و لایه بردای شیمیایی ترکیب میشه تا اثربخشی بهتری در درمان فرورفتگی جای جوش داشته باشه.

عمل سابسیژن، با استفاده از یک سوزن مخصوص تزریق زیر پوستی انجام میگیره و از طریق ایجاد یک سوراخ در سطح پوست، وارد پوست شده و این روش درمان برای جای جوش فرورفته شروع میشه.

لبه تیز این سوزن، اتصال رشته‌های فیبروتیکی که در زیر جای جوش و اسکار قرار دارند رو از بین میبره. با آزاد شدن این رشته‌های فیبروتیک، تولید کلاژن شروع میشه و به تدریج زخم و جای جوش ترمیم میشه و در نهایت فرورفتگی ناشی از جوش و آکنه صاف شده و پوستی یکدست و زیبا خواهید داشت. 

 

سابسیژن

 

از بین بردن جای جوش با لیزر

استفاده از لیزر برای از بین بردن جای جوش فرو رفته قدیمی و سمج کاربرد داره. در روش لیزر درمانی، از انرژی فوتوترمال (photothermal energy) برای تحریک بازسازی کلاژن و آلاستین در بافت اسکار و جای زخم و جای جوش فرورفته استفاده میشه و معمولا تاثیر خوبی هم در درمان این مشکل پوستی داره.

 

لیزر درمانی

 

حتما بخوانید: راه های موثر و قوی برای از بین برشدن جای جو

 

سخن آخر

درمان جای زخم و جای جوش میتونه تاثیر خوبی در کاهش فرو رفتگی پوست داشته باشه و پوستی طبیعی و یکدست رو برای شما به وجود بیاره. اما نکته مهمی که باید در این مواقع باید درک کنید این هست که هیچ راه حل سریعی برای درمان جای زخم و جای جوش فرو رفته وجود نداره و همه روشهایی که در بالا اشاره شد به زمان کافی و صبر شما نیاز دارند.

علاوه بر این، هر روش درمانی، در کنار مزایایی که داره، شامل مجموعه‌ای از خطرات و عوارض جانبی نیز هست که لازمه قبل از انتخاب هر روش درمانی، حتما با یک پزشک متخصص و ماهر در این زمینه مشورت کنید و بهترین روش یا روشها رو برای برطرف کردن این مشکل پوستی رو انتخاب کرده و مورد استفاده قرار بدید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو