ترجیح تجمل بر تندرستی با تولدهای لاکچری

48

1399/9/9

10:39


زمانی‌که تاریخ تولد دستاویزی برای تفاخر می‌شود دیگر عواقب آن مهم نیست حتی اگر به قیمت جان کسی تمام شود مهم رُند بودن ارقام است!

ترجیح تجمل بر تندرستی با تولدهای لاکچری

به گزارش بهداشت نیوز، آیا دوست داشتید زاد روز تولد فرزندتان در تاریخ۹/۹/ ۹۹باشد؟ زمانی‌که تاریخ تولد دستاویزی برای تفاخر می‌شود دیگر عواقب آن مهم نیست حتی اگر به قیمت جان کسی تمام شود مهم رُند بودن ارقام است، دقیقا یک دهه از تاریخ ۸۸/٨/٨ می‌گذرد و نزدیک می‌شویم به لاکچری ترین تاریخ دهه نود؛ ۹۹/٩/٩ بهترین فرصت برای ثبت لحظات مهم زندگی اگر عمر دست خودمان بود احتمال اینکه تاریخ مرگمان را هم لاکچری کنیم کم نبود! انسان از بدو پیدایش غیر قابل پیش بینی بوده و است در میان دو دو تا چهار تا کردن تاریخ مناسبت‌ها گروهی از پدران و مادران تصمیم گرفتند در چنین تاریخ رُندی فرزنداشان را به دنیا بیایید حتی اگر به قیمت آسیب رساندن به خود یا فرزندانشان باشد.

آگهی‌های ریز و درشتی از ۹۹/۹/۹ در شبکه‌های مجازی منتشر می‌شود حتی ساعت رزرو اتاق عمل به زمان ۹:۹ برای تولد نوزاد رُند؛ شاید باورش سخت باشد اما طبق گزارش یکی از کارکنان بیمارستان‌ها، زوجی میلیون‌ها پول داده‌اند تا اتاق عمل در تاریخ لاکچری برای تولد فرزندشان رزرو شود!

آمار و ارقام تولد لاکچری در تاریخ های رُند

طبق آمار به دست آمده ۵۲۴۲ نوزاد در تاریخ ۹۸/۸/۸ متولد شدند و ۲۱۸۷ (تعداد تولد‌های ثبت شده در ثبت احوال طی ۴ روز از ۱۵ روز مهلت قانونی)در تاریخ ۹۷/۷/۷ به دنیا آمدند،۵۶۸۰ نوزاد به روز ۹۶/۶/۶ و ثبت تولد ۴۱۹۵ نوزاد در تاریخ۸۸/۸/۸ اعداد و ارقامی وسوسه آمیز و زیبا که زاییده شده ذهن خبرنگاران نیست، بلکه تعدادی از این ارقام ثبت شده آمار سزارین‌های نامتعارف در تاریخ‌های رُند هر سال است که نشان از رشد این معضل یا آسیب، هر اسمی که بر روی آن می‌گذارید می‌دهد و خبر از تولد نوزادان نارسی که بسیاری از آنها به اتاق آی سی یو منتقل می‌شوند و گاهی برخی از آنها به دلیل نارس بود دچار عیوبی می‌شوند که تا پایان عمر قابل جبران نیست.

هشدار وزارت بهداشت به سزارین‌های نامتعارف در تاریخ ۹ آذر ۹۹

در پی همین اتفاقات قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ابلاغی به معاونین درمان دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور، نسبت به افزایش انجام تولدهای تقویمی به روش سزارین طی چند سال گذشته هشدار داد.در این ابلاغیه افزایش انجام تولدهای تقویمی به روش سزارین در چند سال گذشته را برخلاف برنامه‌ها و سیاست‌های اجرایی وزارت بهداشت در حوزه ترویج زایمان طبیعی و کاهش سزارین‌های الکتیو دانسته و تاکید کرده است: دستکاری و یا تولد زودهنگام یا دیرتر از زمان اصلی، ضمن تحمیل هزینه اضافی به خانواده ‌ها و سیستم درمان، باعث ایجاد عوارض جسمانی و به خطر افتادن سلامت مادر و نوزاد می شود.
بیشترین تکامل مغزی جنین در چند هفته آخر حاملگی است و این درحالیست که در کشور ما به طور میانگین در ۳۸ هفتگی سزارین انجام می‌شود و به این ترتیب جنین، دو هفته از رشد مغزی محروم می‌شود

پیش از این ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت ضمن تشریح عوارض تولد زودرس نوزادان، از افزایش زایمان سزارین در برخی تاریخ‌های خاص در بیمارستان‌های خصوصی انتقاد کرده و گفته بود: بیشترین تکامل مغزی جنین در چند هفته آخر حاملگی است و این درحالیست که در کشور ما به طور میانگین در ۳۸ هفتگی سزارین انجام می‌شود و به این ترتیب جنین، دو هفته از رشد مغزی محروم می‌شود. همچنین در صورت تمایل والدین به تولد نوزاد در تاریخی خاص یا روزهای مناسبتی، به دلیل سزارین زودرس، نوزادان بیشتر در معرض نارسایی تنفسی قرار می‌گیرند. علاوه بر این خود مادر نیز دچار عوارض متعدد جراحی، بیهوشی و طبی می‌شود.

تمام هشدارها به دو مسئول وزارت بهداشت ختم نشد در چند روز گذشته علیرضا رییسی معاون بهداشتی وزیر بهداشت نیز دستکاری در تاریخ تولد نوزادان و یا همان "تولدهای تقویمی" را فاجعه خوانده و تاکید کرده بود که متاسفانه مشکلی که در برخی جوامع به ظاهر مترقی می‌بینیم این است که افراد تمایل دارند تاریخ زایمان و تولد نوزادشان را تغییر دهند و مثلا طبق روز ازدواج یا تاریخ دیگری که مد نظرشان است، زایمان را تنظیم کنند. به همین دلیل مثلا اگر قرار است کودک‌شان در ۹۷/۷/۲۰ متولد شود؛ طوری برنامه‌ریزی می‌کنند که به صورت سزارین نوزاد را در ۹۷/۷/۷ به دنیا آورند تا تاریخ تولد جالبی از کار درآید، اما این کار فاجعه است و واقعا اینطور رفتار کردن با سلامت نوزادان و نسل آینده کشور نگران کننده است.

اعداد رُند فقط در شناسنامه می‌ماند

در این میان محسن فتحی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مورد تولد نوزادان تقویمی می‌گوید:۹ ماه تمام نیاز است تا جنین سیر تکاملی خود را در رحم طی کند تا به یک نوزاد تبدیل شود؛ والدینی که چنین ریسک و خطراتی را می‌پذیرند بدون شک از عواقب آن هم خبر دارند گاهی چنین زایمان‌های به ضرر جان مادر و نوزاد تمام شود؛ این گونه تولدها مادر و پدر شدن‌ها مسائل دیگری را ترویج می‌دهند که هیچ تاثیری در آینده و زندگی نوزاد و والدین ندارد؛ این اعداد رُند فقط در شناسنامه می‌ماند.

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی ادامه می‌دهد: سزارین‌های تقویمی در حقیقت جلو انداختن زمان زایمان هم برای نوزاد هم برای مادر بسیار خطرناک است وعوارضی برای جنین، نوزاد و حتی مادر به همراه دارد، اما در زمان شیوع کرونا معضل چند برابر است، چون تعدادی از مادران بدون علامت هستند و به‌دلیل مداخله‌های غیرضروری و جراحی‌های بی‌موردی که امکان دارد انجام شود، کرونا در این افراد شدت گرفته و جان مادر را به خطر بیندازد و یا تمام این تفاسیر گاهی این تولدهای تقویمی یک عمر پشیمانی به همراه دارد.

عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید می‌کند: وزارت بهداشت متولی اصلی جلوگیری از این فرهنگسازی‌های نادرست خواهد بود، باید به چنین مسئله‌ای با جدیت تمام ورود پیدا کنند تا چنین موضوعی در جامعه فرهنگسازی نشود، در چند سال اخیر با تبلیغات گسترده سزارین در تاریخ رُند مواجه هستیم۹۹/۹/۹ رُندترین تاریخ دهه نود است که امسال این تبلیغات در شبکه‌های مجازی بیشتر از هر سال دیگر شروع شده باز تاکید می‌کنم؛ باید وزارت بهداشت با این بیمارستان‌ها و پزشکان که چنین مواردی را منتشر می‌کنند برخورد داشته باشد علی الخصوص با والدینی که دست به چنین اقدامات خطرناکی می‌زنند.

احتمال ورود مجلس به بحث زایمان‌های تقویمی

محمدعلی محسنی بندپی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مورد سزارین‌های تقویمی هشدار و تاکید می‌کند: آمار تعداد زایمان‌های سزارین در روزهای لاکچری به سه برابر رسیده است اگر وزارت بهداشت نتواند کاری کند ما باید در مجلس قوانین سختگیرانه تصویب کنیم. در این بین مادران ما باید بدانند تک تک روزهای جنینی مربوط به رشد یکی از بخش‌های بدن نوزاد است و قطعاً رشد سلول‌های مغزی، بینایی تنفسی و بقیه بخش‌های بدن نوزاد حتی به آخرین روز حضور در رحم مادر وابسته است.
اگر وزارت بهداشت نتواند با این پدران و مادران و جراحان مقابله کند ما باید در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی قانونی برای جلوگیری از این اعمال تصویب کنیم تا تصمیمات سختگیرانه‌تری در این خصوص اعمال شود

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ادامه داد: هر گونه شتاب زدگی در تولد یک نوزاد به ایجاد ضایعه در بدن نوزاد منجر خواهد شد مگر اینکه تولد زودرس نوزاد به واسطه اجبار و مجوز پزشکی صورت گیرد. توصیه من به تمامی والدین این است که از این کار دوری کنند چون هویت نوزاد به شرایط دیگری به غیر از تاریخ تولد بستگی دارد.

محسنی بندپی می افزاید: اگر وزارت بهداشت نتواند با این پدران و مادران و جراحان مقابله کند ما باید در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی قانونی برای جلوگیری از این اعمال تصویب کنیم تا تصمیمات سختگیرانه‌تری در این خصوص اعمال شود.

مهم پرورش فرزند صالح است

علی اصغر عنابستانی عضو کمیسیون اجتماعی در مورد تولدهای لاکچری به خبرنگار خانه ملت می‌گوید: زمانی که در کشور هنجارها به ناهنجاریها تبدیل می‌شود نباید با تکرار آن را در جامعه عادی کنیم؛ تغییر تاریخ تولد زودتر از زمان مقرر گاهی به قیمت جان مادر و کودک تمام می‌شود؛ باید فرزندآوری به گونه‌‌ای فرهنگ سازی شود که چنین مواردی اصلا اهمیت نداشته باشد مهم پرورش فرزندی صالح است چه اهمیتی دارد در چه تاریخی متولد شده باشند.

نماینده مردم سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد در مجلس یازدهم، می‌افزاید: نباید بر روی چنین تاریخ‌های خاصی که باز می‌گردد به زندگی خصوصی افراد جامعه حساسیت زیاد نشان دهیم؛ با توجه اولویت‌های بسیاری که در مجلس وجود دارد فکر نکنم چنین موضوعی در صدر تصمیمات رسیدگی مجلس قرار بگیرد .

این نماینده مجلس می‌گوید: برای  تعریف  نظام ارزش‌های برای خود و فرزندانمان باید فرهنگی را تعریف کنیم که در زندگی دنیوی و اخروی آنها تاثیر داشته باشد؛ نامگذاری بر روی فرزندان یکی از وظایف پدر و مادر است که بارها به آن  توصیه شده است، روی فرزندانتان نام نیکو بگذارید تا شخصیت به فرزندان بدهد. توجه به اعداد و ارقام تولد، رُند بودن تاریخ تولد، چه اهمیتی می‌تواند در زندگی پدر و مادر یا فرزند داشته باشد چه بسا گاهی هم منجر به آسیب جسمانی در فرزند می‌شود باید هنجارهای اصلی زندگی را در فرزندان تقویت کنیم؛ فرزنددار شدن امر مقدسی است یکی از بهانه‌های خلقت  در آفرینش انسان است، تربیت فرزندان و تحویل آن به  جامعه یکی از رسالت‌های انسانی است .
پزشکان از اتفاقات ناخوشایند تولدهای تقویمی بگویند تا جامعه آگاهی بیشتر نسبت به رُند بودن تولدهای تقویمی کسب کنند

وی ادامه داد: در حال حاضر نرخ رشد جمعیت در کشور بسیار کم است، ایران در رتبه۱۴۳ نرخ باروری دنیا قرار دارد و همین عاملی بر هشدارهای جهانی نسبت به سالمندی ایران است و تاکید به نکاتی همچون سالروز تولد و رُند بودن چندان دارای اهمیت نیست که بخواهیم با رسانه‌‍‌ای کردن چنین مواردی، اصل ماجرا به سمت فرعیات اشاعه دهیم و حتی با چنین اقداماتی جان کودک و مادر را به خطر بیندازیم، پزشکان از اتفاقات ناخوشایند تولدهای تقویمی بگویند تا جامعه آگاهی بیشتر نسبت به رُند بودن تولدهای تقویمی کسب کنند.

سیف اله ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت احوال در گفت‌وگوی خود تا حدودی حلال مشکل لاکچری پسندان شد و با اشاره به بحث داغ شدن ثبت ولادت‌ها در تاریخ ۹۹/۹/۹ تاکید می‌کند: سازمان ثبت احوال کشور محدودیتی برای ثبت تاریخ تولد با تاریخ ۹ آذر ندارد و اگر فردی در تاریخ ۵ آذر یا ۶ آذر به دنیا بیایید والدین می‌تواند تاریخ صدور شناسنامه را در ۹۹/۹/۹ ثبت کند.

کلام پایانی؛ تاریخ ۹ آذر این روزها سر و صدای بسیاری به پا کرد تا جایی که پای بیمارستان‌های خصوصی و مبالغ کلانی که برای تولد نوزادان ۹ آذری دریافت می‌کردند و رزرو اتاق عمل برای ساعت ۹:۹  را رسانه‌ای کرده، که تک تکشان چنین موضوعاتی را انکار کرده‌اند، بیشتر متخصصان و مسئولان وزارت بهداشت در راستای و تبعات سزارین‌های زودرس طی چند روز گذشته هشدار داده اما بعید است، بشر به عنوان موجودی پیش بینی نشده در دنیای به ظاهر مدرن دست به چنین اقداماتی برای یک تاریخ رُند نزد.آنچه امروز در زیر پوست جامعه مدرن رخ می‌دهد زایمان‌های لاکچری است مدرن بودن با اعداد شناسنامه حتی به قیمت جان دادن مادر یا نوزاد را نشان می‌دهد در میان پزشکانی که دست به چنین اقدامی می‌زنند برای دریافت مبلغی بیشتر با  رضایتنامه‌ای که زیر آن را پدر و مادر امضا می‌کند این قصور را از گردن خود برمی‌دارند.

آنچه در این میان کم رنگ جلوه داده می‌شود ماهیت فرزنددار شدن است، در یک کشور مسلمان زندگی می‌کنیم که ازدواج و فرزنددار شدن امر مقدسی محسوب می‌شود که متاسفانه از چنین موضوعی دور شده‌ایم، و به سمت تجملاتی و لاکچری شدن پیش رفته‌ایم توجه به مسائل حاشیه‌ای نقطه آغاز زندگی دیگری است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو