فواید عناب برای لاغری + طرز مصرف

منبع: زیبامون

162

1399/11/12

12:57


در این بخش از زیبامون با تمام خواص و فواید عناب برای لاغری و کاهش وزن آشنا بشید و طرز مصرف آن را یاد بگیرید.

فواید عناب برای لاغری + طرز مصرف

عناب که با عنوان خرما قرمز یا خرما چینی هم شناخته شده است، یکی از میوه های بومی جنوب آسیا هست و این روزها در سراسر جهان محبوب و شناخته شده است. 

این میوه کوچک و قرمز رنگ، دارای طعم شیرین و بافت جویدنی هست و معمولا خشک شده آن به عنوان خشکبار مورد استفاده قرار میگیره. عناب در طب سنتی چین به دلیل تاثیر خیلی خوبی که در بهبود کیفیت خواب و کاهش استرس و اضطراب داره، بسیار پرکاربرد و پر مصرف هست.

در ادامه با زیبامون دات کام همراه باشید و با تمام خواص و فواید عناب برای سلامتی بدن و همچنین خواص میوه عناب برای لاغری آشنا بشید و این میوه خوشمزه رو به برنامه غذایی خودتون اضافه کنید تا از تمام خواص و فواید آن بهره مند بشید.

 

آیا عناب برای لاغری خوب است؟

عناب یکی از میوه های خوشمزه های هست که کالری کمی داره و کاملا بدون چربی بوده و همچنین حاوی فیبر و پروتئین بسیار بالایی نیز هست. مواد غذایی غنی از فیبر و پروتئین تاثیر خیلی زیادی در افزایش احساس سیری در بدن شده و به طور بالقوه در کاهش وزن و لاغری موثر هستند. 

شما میتونید با استفاده از چند عناب در طول روز و بین وعده های غذایی، خیلی سریع احساس سیری داشته باشید. استفاده از میوه عناب تازه میتونه به راحتی شما رو از ریزه خواری دور کنه و باعث میشه تا تمایلی برای استفاده از میان وعده های ناسالم و پر کالری نداشته باشید.

 

عناب تازه

 

حتما بخوانید: توصیه های عالی برای از بین بردن چربی زیر شکم

 

خواص برگ عناب برای لاغری

همانطور که در بالا اشاره شد، میوه عناب تاثیر خیلی خوبی در کاهش وزن و لاغری داره اما آیا می دونسیتد برگ عناب برای لاغری هم مفید هست؟

طبق تحقیقات انجام شده در این زمینه، به این نتیجه رسیدند که عصاره برگ عناب میتونه در هنگام کاهش وزن و لاغری بسیار کارآمد باشه. اعتقاد بر این هست که عصاره برگ عناب، تاثیر خیلی خوبی در مهار گرسنگی، کاهش سطح سرمی گلوکز، کاهش سطح چربی خون و به تاثیر قابل توجهی در کاهش چربی سطحی اطراف بدن به ویژه چربی های قدیمی و سمج (چربی های قدیمی دور شکم و ران) بدن داره.

استفاده از عصاره برگ عناب برای افرادی که عادت های ناسالم دارند یا رژیم غذایی روزانه آنها حاوی مقدار زیادی چربی هست، اکیداً توصیه میشه.

 

طریقه مصرف برگ عناب برای لاغری

برای اینکه از فواید برگ عناب برای لاغری بهره مند بشید باید مشت برگ عناب تازه رو درون یک ظرف آب خیس کنید و اجازه بدید این برگها به مدت شب تا صبح درون آب باقی بمونن. 

سپس این آب و عصاره برگ عناب رو هر روز صبح ترجیحا ناشتا و با معده خالی بنوشید. اگر به مدت 1 ماه هر روز از عصاره برگ عناب استفاده کنید میتونید نتیجه خیلی خوبی که بر روی لاغری و کاهش وزن شما داره رو مشاهده کنید. با این حال، میتونید برای سرعت بخشیدن به روند کاهش وزن و لاغری خودتون، روزانه 2 لیوان از عصاره برگ عناب (یک لیوان صبح و یک لیوان عصر) بنوشید.

 

برگ عناب

 

حتما بخوانید: بهترین رژیم های غذایی مناسب لاغری شکم و پهلو

 

مواد مغذی موجود در عناب

100 گرم عناب تازه یا حدود 3 عدد میوه عناب حاوی این مقدار از مواد مغذی و سالم هست:

  • کالری: 79
  • پروتئین: 1 گرم
  • چربی: 0 گرم
  • کربوهیدرات: 20 گرم
  • فیبر: 10 گرم
  • ویتامین C: به اندازه 77 درصد ارزش روزانه (DV)
  • پتاسیم: به اندازه 5 درصد ارزش روزانه

 

عناب به دلیل دارا بودن فیبر بسیار بالا و کالری کم، یک میان وعده عالی و سالم محسوب میشه. این میوه حاوی مقادیر خوبی از چند ویتامین و مواد معدنی هست اما ویتامین C موجود در عناب یکی از ویتامینهای مهم و خیلی خوبی موجود در این میوه کوچک و خوشمزه هست که خاصیت آنتی اکسیدانی برای بدن داره و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن میشه.

عناب حاوی مقادیر خیلی خوبی از پتاسیم نیز هست که در کنترل عضلات و تعادل الکترولیت ها نقش حیاتی داره.

علاوه بر این، میوه عناب حاوی کربوهیدرات به شکل قندهای طبیعی نیز هست که انرژی بدن رو به بهترین شکل ممکن تأمین میکنه. اما لازمه بدونید عناب خشک که معمولا شناخته شده تر هست و در همه جای دنیا به این شکل مصرف میشه، حاوی قند و کالری بالاتری نسبت به عناب تازه هست. زیرا در حین خشک شدن عناب، قندهای موجود در این میوه غلیظ میشن و ممکن هست در حین فرآوری قند اضافی به آن اضافه شود.

بنابراین بهتره برای اینکه از حداکثر فواید عناب برای لاغری و سلامتی بدن بهره مند بشید، حتما از عناب تازه استفاده کنید. در ادامه به تعدای از فواید عناب تاز برای سلامتی بدن آشنا خواهید شد.

 

حتما بخوانید: بهترین حرکات یوگا برای لاغری + عکس


خواص عناب تازه برای سلامتی بدن

میوه عناب از زمانهای خیلی قدیم به عنوان یک داروی طبیعی برای درمان بیماری هایی مثل بی خوابی و اضطراب مورد استفاده قرار میگرفته. اما طبق مطالعات مختلفی که بر روی این میوه انجام گرفته به این نتیجه رسیدند که عناب تازه فواید چشمگیری برای سلامتی سیستم عصبی، سیستم ایمنی و هضم بدن داره. 

 

1. عناب تازه سرشار از انتی اکسیدان

میوه عناب غنی از چندین ترکیب آنتی اکسیدانی مانند فلاونوئیدها، پلی ساکاریدها و اسیدهای تری ترپنیک هست. عللاوه بر این حاوی مقادیر خیلی خوبی از ویتامین C نیز هست و به همین دلیل به عنوان یک منبع غنی از انتی اکسیدان محسوب میشه.

آنتی اکسیدانها ترکیباتی هستند که میتونن از آسیب ناشی از رادیکالهای آزاد جلوگیری کنند. رادیکالهای آزاد یکی از عوامل اصلی ایجاد کننده چندین بیماری از جمله دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و برخی سرطانها هستند.

 

2. عناب تازه برای بهبود خواب و عملکرد مغز

عناب یکی از میوه های طبیعی و عالی برای بهبود کیفیت خواب و بهبود عملکرد مغز هست. در واقع آنتی اکسیدانهای منحصر به فرد موجود در عناب تازه، مسول این تاثیرات مثبت و عالی هستند.

طبق تحقیقات انجام شده، به این نتیجه رسیدند که عصاره میوه و دانه عناب، باعث افزایش زمان خواب و کیفیت خواب میشه. علاوه بر این عناب تازه یک داروی طبیعی و عالی برای کاهش اضطراب هست که معمولا توسط پزشکان هم توصیه و تجویز میشه.

عناب تازه همچنین میتونه تاثیر خوبی در تقویت حافظه داشته باشه و از سلولهای مغزی در برابر آسیب های ترکیبات تخریب کننده اعصاب محافظت میکنه.

 

3. عناب تازه برای تقویت دستگاه گوارش بدن

اگر روزانه چند عدد عناب تازه مصرف کنید، سلامت دستگاه گوارش بدن بهبود پیدا خواهد کرد. عصاره میوه عناب میتونه از زخم معده جلوگیری کنه و به دلیل مواد شیمیایی - گیاهی موجود در عناب، تاثیر خیلی خوبی در حفظ سلامت دستگاه گوارش و سلامتی بدن داره.

 

4. عناب تازه برای تنظیم گردش خون در بدن

گردش خون مطلوب به این معنی هست تمام اعضای بدن اکسیژن رو به طور کامل دریافت کرده و احساس شادابی و پر انرژی بودن رو برای بدن ایجاد می کنند. مصرف چند عدد عناب تازه در طول روز یکی از روشهای عالی برای تنظیم گردش خون در بدن هست؛ زیرا این میوه به عنوان تغذیه کننده خون شناخته شده است.

آهن و فسفر موجود در عناب تازه ممکن هست در این زمینه نقشی داشته باشند؛ با این حال، تحقیقات بیشتر لازم است.

 

5. عناب تازه برای تقویت استخوان ها

میوه عناب میتونه برای افراد مسن و یا افرادی که استخوانه ضعیف و شکننده دارند، بسیار مفید باشه؛ چرا که این میوه دارای غلظت بالایی از مواد معدنی و مورد نیاز برای تشکیل استخوان و تقویت استخوانهاست. این میوه کوچک سرشار از کلسیم و فسفر است که باعث سلامت استخوان میشه و میتونید با مصرف روزانه چند عدد عناب تازه، استخوان های بدن رو به بهترین شکل ممکن تقویت کنید.

 

عناب خشک

 

6. فواید عناب برای سلامتی پوست

خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی موجود در عناب تازه میتونه در درمان اکنه، لکه ها و اسکارهای موجود بر روی پوست موثر باشه. علاوه بر این مشخص شده که عناب میتونه خارش ماشی از اگزما رو برطرف کنه و پتانسیل مهار کردن گسترش بیماری ملانوم (سرطان پوست) رو هم داره.

 

7.  خواص عناب برای تقویت رشد موها

استفاده از روغن ضروری عناب بر روی موها میتونه باعث افزایش رشد موها شده و در ضخیم تر شدن موها نیز موثر و مفید هست. 

 

روش استفاده از عناب برای لاغری و سلامتی بدن

  • میوه عناب معمولا به شکل تازه یا خشک شده مورد استفاده قرار میگیره و یک میان وعده عالی برای تمام سنین محسوب میشه.
  • شما میتونید از عناب در تهیه چای، دم نوش استفاده کنید و از فواید و خواص این میوه کوچک و خوشمزه بهره مند بشید.
  • در بعضی از مناطق هند از عناب برای تهیه ترشی هم استفاده میشه.
  • در کشور کرواسی از میوه عناب برای تهیه مارمالاد و آب میوه استفاده می کنند.

 

عوارض جانبی عناب چیست؟

طبق مطالعات انجام شده، مصرف زیاد و بیش از حد عناب میتونه منجر به ایجاد خواب آلودگی، اسهال، کاهش اشتها، یبوست، نفخ و بی حالی بشه. به جز این موادر هیچ عارضه جانبی جدی و نگران کننده ای برای عناب وجود نداره.

علاوه بر این، ممکن هست استفاده از عناب خشک برای افراد مبتلا به دیابت ممنوع باشه. 

 

حتما بخوانید: روشهای ساده برای کاهش وزن دختران نوجوان

 

سخن آخر

عناب یک میان وعده سالم هست که حاوی کالری بسیار کم و فیبر بالایی بوده و به همین دلیل هست که گفته میشه عناب برای لاغری مفید و موثر هست. علاوه بر این عناب حاوی سایر مواد مغذی به ویژه ویتامین C هست و از این جهت نیز برای حفظ سلامتی بدن بسیار مفید خواهد بود. این میوه برای تمام سنین مناسب هست و عوارض جانبی نگران کننده و خطرناکی به همراه نداره.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو