موارد مصرف پماد تتراسایکلین | عوارض و تاثیرات

منبع: زیبامون

138

1400/2/29

12:22


در این بخش از زیبامون اطلاعات کاملی در رابطه با موارد مصرف ، عوارض و تاثیرات پماد تتراسایکلین کسب خواهید کرد.

موارد مصرف پماد تتراسایکلین | عوارض و تاثیرات

تتراسایکلین از خانواده دارویی هایی به نام انتی بیوتیک هست که نوع موضعی و پماد ان معمولا برای درمان عفونت های پوستی مورد استفاده قرار میگیره. پماد تتراسایکلین یا به تنهایی یا با چند داروی دیگه میتونه در کنترل جوش و اکنه موثر باشه.

اگرچه پماد تتراسایکلین بدون نسخه هم در داروخانه ها به فروش میرسه اما لازمه حتما با یک پزشک در رابطه با دستورالعمل استفاده از این پماد مشورت کنید. در ادامه با زیبامون دات کام همراه بمانید و اطلاعات کاملی رو در رابطه با نحوه مصرف ، تاثیرات و عواض پماد تتراسایکلین کسب کنید.

 

پماد تتراسایکلین  برای چیست؟

تتراسایکلین معمولا برای درمان عفونت های ناشی از باکتری ها که ممکنه در پوست ، چشم ، دستگاه تناسلی و ادراری ایجاد بشه و یا عفونت هایی که ممکنه توسط کنه ، شپش ، کنه و حیوانات آلوده منتشر بشه ، مورد استفاده قرار میگیره. 

در واقع کرم موضعی یا پماد تتراسایکلین (Tetracycline) نوعی آنتی بیوتیک موضعی هست که با جلوگیری از رشد و انتشار باکتری ها میتونه در درمان عفونت پوستی و کنترل جوش و اکنه موثر باشه.

نکته ای که در رابطه با این پماد باید بدونید این هست که پمادتتراسایکلین جوش و اکنه رو درمان نمیکنه و فقط در کنترل جوش موثر هست و میتونه به پاکسازی عفونت در پوست کمک کنه.

هنگامی که استفاده از پماد تتراسایکلین رو شروع می کنید باید دوره درمان رو به طور کامل طی کنید ؛ حتی اگه بعد از گذشت چند روز از مصرف این پماد ، آثار بهبودی روی پوست خود مشاهده کردید. زیرا با قطع مصرف این پماد ، ممکنه علائم و شرایط پوست دوباره به حالت اول برگرده.

 

پماد تتراسایکلین

 

حتما بخوانید : بیماری اگزمای پوستی چیست؟ + علت و درمان اگزما پوست

 

پماد تتراسایکلین برای جوش

پماد تتراسایکلین میتونه یکی از داروهای موضعی موثر در کنترل جوش و آکنه باشه. قبل از استفاده از این پماد باید ابتدا پوست صورت رو با آب گرم و صابون بشویید و خشک کنید تا پوستتون کاملا تمیز باشه.

سپس یک لایه نازم از پماد تتراسایکلین رو بر روی قسمت هایی از پوست که دارای جوش و اکنه هست قرار بدید و روی پوست پخش کنید. البته لازمه این پماد رو بر روی تمام قسمت های پوست هم پخش کنید. اینکار کمک میکنه تا جوش جدیدی روی پوست ایجاد نشه.

پماد تتراسایکلین رو هرگز نباید در نزدیکی چشم ، بینی و دهان یا سایر قسمت های بدن که دارای غشای مخاطی هستند ، استفاده کنید و سعی کنید این پماد رو با فاصله از این قسمت ها روی پوست پخش کنید.

 

حتما بخوانید : همه چیز درباره قارچ پوستی و انواع درمان آن

 

موارد مصرف پماد تتراسایکلین

 

  • پماد تتراسایکلین برای جلوگیری از عفونت زخم و بخیه

همونطور که می دونید تتراسایکلین از خانواده انتی بیوتیک هاست و در از بین بردن باکتری هایی که ممکنه در محل زخم یا بخیه وجود داشته باشند ، بسیار موثره. البته لازمه برای استفاده از پماد تتراسایکلین برای زخم و بخیه حتما با پزشک مشورت کنید و  با توجه به دستورالعملی که پزشک توصیه میکنه از این پماد استفاده کنید.

اگه استفاده از پماد تتراسایکلین رو برای جلوگیری از عفونت زخم و بخیه شروع کردید نباید مصرف پماد رو به طور خودسرانه قطع کنید ؛ حتی اگه علائم پوستی بهبود پیدا کرده باشند. زیرا در صورتی که مصرف پماد تتراسایکلین زود قطع بشه ، ممکنه علائم عفونت زخم و بخیه برگرده و شرایط رو برای شما سخت تر کنه. 

 

  • پماد تتراسایکلین برای عفونت سوراخ گوش

برای اینکه سوراخ گوش عفونت نکنه و خیلی زود بهبود پیدا کنه بهتره در 24 تا 48 ساعت اول بعد از سوراخ کردن گوش از پماد تتراسایکلین استفاده کنید. این پماد رو 3 بار در روز بر روی محل زخم قرار بدید تا هم از عفونت سوراخ گوش جلوگیری بشه و هم محل زخم زودتر بهبود پیدا کنه.

 

  • پماد تتراسایکلین برای سوختگی

اگه پوست دچار سوختگی ، بریدگی یا زخم ها بشه ، برای جلوگیری از رشد باکتری ها در محل زخم ، ممکنه استفاده از پماد تتراسایکلین تجویز بشه. چرا که با رشد باکتری ها در زخم و سوختگی و ناحیه ی آسیب دیده پوست ، ممکنه باعث ایجاد عفونت بشه. پماد تتراسایکلین با از بین بردن باکتری ها میتونه از بروز عفونت در محل سوختگی و زخم جلوگیری کنه و همچنین برای درمان انواع عفونت های فعال در پوست هم موثره.

 

حتما بخوانید : مشکلات و بیماری پوستی رایج در فصل تابستان و درمان آن

 

پماد تتراسایکلین چشمی

پماد تتراسایکلین چشمی نوعی انتی بیوتیک هست که معمولا برای درمان عفونت های چشمی  و  جلوگیری از التهاب عفونی چشم نوزادان مورد استفاده قرار میگیره. این دارو در معاینات چشم پزشکی ، کشیدن بخیه چشمی و در جراحی های مربوط به چشم مورد استفاده قرار میگیره و حتما باید با تجویز پزشک مورد استفاده قرار بگیره.

برای استفاده از پماد تتراسایکلین چشمی ابتدا باید دستهاتون رو بشویید و ضد عفونی کنید و بعد بسته بندی پماد رو باز کنید. سر رو به سمت پایین نگه دارید و سپس با انگشت پلک پایین رو کمی به سمت جلو بکشید. مقدار کمی از پماد رو به آرومی درون پلک بزنید بدون اینکه نوک لوله پماد با چشم تماس پیدا کنه. سپس چشم هاتون رو به مدت 1 تا 2 دقیقه ببندید و مردمک چشم رو بچرخونید تا پماد در کل سطح چشم پخش بشه. سپس با استفاده از یک دستمال مقدار اضافی پماد رو پاک کنید.

ممکنه بعد از استفاده از پماد تتراسایکلین چشمی با تاری دید مواجه بشید ، بنابراین تا زمانی که این تاری دید برطرف نشده ، رانندگی نکنید.

لازمه بدونید تجویز و استفاده همزمان تتراسایکلین با کورتیکواستروئیدها برای چشم مثل دگزامتازون ، پردنیزولون یا هیدروکورتیزون توصیه نمیشه.

 

تتراسایکلین چشمی

 

حتما بخوانید : گل مژه چیست و چه علائمی دارد؟ + روش های درمانی

 

عوارض جانبی پماد تتراسایکلین

مانند تمام داروها و پمادها ، تتراسایکلین هم ممکنه با یکسری عوارض جانبی احتمالی همراه باشه که در زیر به برخی از عوارض جانبی پماد تتراسایکلین اشاره کردیم:

 

  • اختلالات چشمی مثل تاری دید ، احساس سوزش ، خارش ، قرمزی و التهاب چشم
  • واکنشهای آلرژیک موضعی مثل التهاب و تحریک پوست ، بثورات پوستی ، خارش ، فوتودرماتیت (افزایش حساسیت به نور خورشید و اشعه UV)
  • واکنشهای آلرژیک عمومی مثل بثورات ، خارش و تورم صورت ، زبان و گلو
  • سرگیجه
  • تنگی نفس

اگرچه ممکنه برخی از این عوارض جانبی خیلی زود برطرف بشن اما در صورتی که احساس کردید این عوارض جانبی شدید هستند و یا در صورت بروز هر یک از این عوارض ، به پزشک خود اطلاع دهید.

 

حتما بخوانید : علائم و درمان لکه های سفید قارچی روی پوست + تصاویر

 

پماد تتراسایکلین برای زنان باردار و شیرده

اگه در حال اقدام برای بارداری هستید یا در دوران بارداری به سر میبرید و یا به نوزاد شیر میدهید باید قبل از مصرف پماد تتراسایکلین حتما با پزشک مشورت کنید. زیرا ممکنه این پماد بر روی رشد استخوان و استخوان بندی نوزاد تأثیر گذار باشه.

 

حتما بخوانید : علت خارش بدن چیست؟ + راه های درمان خارش بدن

 

سخن آخر

پماد تتراسایکلین یکی از پمادهای انتی بیوتیکی هست که برای جلوگیری از رشد باکتری و بروز عفونت در محل زخم ، بریدگی و بخیه و جوش مورد استفاده قرار میگیره و تاثیر خوبی هم در این زمینه داره. اگرچه این پماد بدون نسخه هم در داروخانه ها به فروش میرسه اما لازمه قبل از مصرف این پماد حتما با پزشک مشورت کنید و با توجه به دستورالعمل توصیه شده توسط پزشک از پماد تتراسایکلین استفاده کنید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو