لوسیون بدن چیست ؟ | طرز استفاده + مضرات لوسیون

منبع: زیبامون

160

1400/3/1

20:07


در این بخش از زیبامون با تمام چیزهایی که لازم هست در رابطه با نحوه مصرف لوسیون ، فواید و مضرات آن بدانید ، آشنا خواهید شد.

لوسیون بدن چیست ؟ | طرز استفاده + مضرات لوسیون

مراقبت از پوست فقط محدود به مراقبت از پوست صورت نیست و شامل تمام قسمت های بدن میشه. استفاده از لوسیون بدن یکی از بهترین روش ها برای مراقبت از پوست بدن هست و کمک میکنه تا شادابی ، نرمی ، لطافت و جوانی پوست بدن به بهترین شکل ممکن حفظ بشه. البته لازمه بهترین نوع لوسیون رو برای پوست بدن خود تهیه کنید و با روش درست استفاده از لوسیون بدن هم آشنا باشید تا از حداکثر فواید این محصول بهره مند شده و بهترین مراقبت رو از پوست بدن خود داشته باشید.

ما در این بخش از زیبامون دات کام ، به بررسی مزایای استفاده از لوسیون بدن ، نحوه استفاده از لوسیون بدن ، زمان مناسب برای استفاده از لوسیون بدن و غیره پرداخته ایم و اطلاعات کامل و دقیقی رو در این رابطه در اختیار شما قرار دادیم. با ما همراه باشید و اطلاعات خودتون رو در این زمینه افزایش بدید.

 

لوسیون بدن چیست؟

لوسیون بدن (body lotion) نوعی کرم موضعی هست که با دست یا پد پنبه ای روی پوست بدن مالیده میشه و تاثیر خیلی خوبی در مرطوب سازی و درمان مشکلات پوست بدن داره. معمولا لوسیون بدن به منظور نرم ، صاف و سالم نگه داشتن پوست بدن مورد استفاده قرار میگیره و ممکنه دارای ترکیبات ضد پیری پوست هم باشه و یا از مواد معطر برای خوشبو کردن بدن در ترکیبات آن استفاده شده باشه.

لوسیون بدن نسبت به کرم ، حالت چسبناک کمتری داره زیرا حاوی درصد زیادی آب هست و به همین دلیل قوام کمتری هم داره و به راحتی روی پوست بدن پخش میشه. این محصول بسیار سبک هست و به سرعت جذب پوست میشه و احساس چرب شدگی روی پوست بدن ایجاد نمیکنه.

گاهی اوقات ممکنه از لوسیون بدن به عنوان یک روش درمانی برای درمان یا جلوگیری از خشکی ، خشن ، پوسته پوسته ، خارش پوست و تحریکات جزئی پوست استفاده بشه. زیرا این محصول میتونه پوست رو نرم و مرطوب کرده و خارش و پوسته پوسته شدن پوست رو هم کاهش میده.

 

لوسیون بدن

 

حتما بخوانید : قویترین ماسک روشن کننده پوست صورت [100درصد موثر]

 

طرز استفاده لوسیون بدن

پوست خشک و خشن بدن احساس ناخوشایندی رو ایجاد میکنه. شما میتونید با استفاده از یک لوسیون بدن مناسب ، پوست بدن رو به خوبی نرم و لطیف کنید و از این طریق ظاهری جوان تر برای پوست بدن به وجود بیارید. استفاده از لوسیون بدن در روال مراقبت از پوست کمک میکنه تا هم پوست سالم تری داشته باشید و هم رطوبت پوست به بهترین شکل ممکن حفظ بشه.

اما آیا میدونید طرز استفاده از لوسیون بدن چگونه است؟ اجازه بدید ما در این زمینه بهتون کمک کنیم:

 

آموزش استفاده از لوسیون بدن

  • مرحله اول : لوسیون بدن مناسب با نوع پوست خودتون رو انتخاب کنید.
  • مرحله دوم : بهتره بلافاصله بعد از دوش گرفتن از لوسیون بدن استفاده کنید ؛ زیرا پوست مرطوب لوسیون رو به راحتی جذب می کنه.
  • مرحله سوم : به اندازه یک سکه از لوسیون بدن رو کف دست بریزید و برای چند ثانیه کف دستها رو به هم بمالید تا لوسیون بدن گرم بشه و سپس از پایین به بالای بدن شروع به استفاده کنید.
  • مرحله چهارم : لوسیون بدن رو به طور مساوی بر روی هر قسمت از بدن خود پخش کنید و اینکار رو برای تمام قسمت های بدن انجام بدید تا مطمئن بشید تمام قسمت های بدن به لوسیون آغشته شده است. بهتره از هر دو دست خود برای ماساژ لوسیون بر روی سطح کوچکی از پوست با حرکات دورانی آرام استفاده کنید.
  • مرحله پنجم : لوسیون بدن رو فقط به پوست بدن بزنید و برای پوست صورت از لوسیون صورت استفاده کنید و از این طریق نرمی و لطافت رو برای پوست خود ایجاد نمایید.

 

استفاده از لوسیون بدن

 

حتما بخوانید : چرا باید از رتینول برای مراقبت از پوست بدن استفاده کرد؟

 

ترکیبات لوسیون بدن چیست ؟

هنگام انتخاب لوسیون بدن لازمه که اطلاعات مناسبی در رابطه با ترکیبات این محصول داشته باشید. زیرا هر نوع پوستی مسائل منحصر به فرد خودش رو داره و باید این موضوع رو درک کنید که چه چیزی رو بر روی پوست خودبزنید تا از هرگونه شعله ور شدن یا واکنش های جانبی جلوگیری بشه. موارد زیر برخی از متداول ترین مواد موجود در لوسیون های بدن هستند:

 

1. سرامیدها (Ceramides)

سرامیدها مولکولهای لیپیدی هستند که در غشای سلولهای پوستی یافت میشن و معمولا برای جلوگیری از ، از دست دادن رطوبت مورد استفاده قرار میگیرن. در واقع سرامیدها به حفظ و بازیابی عملکرد لایه بالایی پوست کمک کرده و باعث حفظ رطوبت در پوست میشن.

 

2. اسیدهای چرب ضروری (Essential fatty acids)

اسیدهای چرب ضروری که به عنوان چربی های سالم هم شناخته میشن ، سوخت مورد نیاز سلول ها رو برای انجام فرآیندهای بیولوژیکی تأمین میکنن. لازمه بدونید بدن به خودی خود اسیدهای چرب ضروری تولید نمی کنه ، بنابراین باید از رژیم یا لوسیون بدن این اسیدهای چرب رو برای پوست تامین کنید. در واقع پوست برای عملکرد مرطوب کننده و حفظ سلامتی و درخشش به این سوخت نیاز داره.

 

3. گلیسیرین (Glycerine) ، گلیکول ها (glycols) و پلیول ها (polyols)

این مواد دارای قدرت ویژه ای برای جذب و نگهداری رطوبت هستند و به همین دلیل جز اصلی و ضروری در صابون ها و پاک کننده ها  محسوب میشن. وجود این مواد در لوسیون بدن به این معنی هست که پوست شما هنگام استفاده از این محصولات ، از رطوبت طبیعی خود محروم نخواهد شد.

 

4. اسید هیالورونیک (Hyaluronic acid)

مولکول اسید هیالورونیک حدود 1000 برابر وزن خود آب جذب می کنه و عمل آبرسانی سریع و موثری رو برای پوست ارائه میده و باعث میشه تا کلاژن و آلاستین پوست هم مرطوب بمونه و هم به خوبی کار کنه. اگه پوست چربی دارید ، هیالورونیک اسید ماده کاملی براتون هست. استفاده از آن بسیار سبک ، غیر چرب و بی خطره حتی برای پوستهای ترکیبی و مستعد آکنه هم مناسبه.

 

5. پپتیدها (Peptides)

پپتیدها آمینو اسیدهایی هستند که به پوست کمک میکنند تا به درستی کار کنه. علاوه بر این در کلاژن سازی پوست هم موثر بوده و با کاهش زمان ایجاد چین و چروک در پوست نقش بسیار مهمی در حفظ جوانی پوست خواهند داشت. علاوه بر این پپتیدها تاثیر خیلی خوبی هم در به حداقل رساندن علائم بیماری های پوستی مانند روزاسه ، پسوریازیس و درماتیت هم دارند.

 

6. ویتامین ای (Vitamin E)

ویتامین ای یکی از مواد ضروری هست که برای ابرسانی به پوست در ترکیبات لوسیون بدن وجود داره و باعث میشه تا خاصیت ارتجاعی پوست سالم بمونه و از پوست در برابر رادیکال های آزاد مراقبت میکنه. به همین دلیل هست که گفته میشه ویتامین ای یک ماده ضد پیری ایده آل برای پوست هست و به همین دلیل هست که بیشتر محصولات مراقبت از پوست بدن و صورت حاوی ویتامین e هستند.

 

7. آنتی اکسیدان ها (Antioxidants)

آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد ، آسیب سلول ها و چین و چروک ها مقابله می کنن و برای پوست بسیار مفید هستند. انواع مختلفی از آنتی اکسیدان ها وجود دارند که می تونید هم از طریق غذا و هم از طریق لوسیون های بدن جذب کنید و پوست رو از هم از درون و هم از بیرون سالم نگه دارید.

 

لوسیون بدن خانم ها

 

حتما بخوانید : علت خارش بدن چیست؟ + راه های درمان خارش بدن

 

بهترین زمان استفاده از لوسیون بدن

برای اینکه بتونید از حداکثر فواید و تاثیرات لوسیون بدن برای پوست بهره مند بشید بهتره که در زمان درست و مناسب از لوسیون بدن استفاده کنید. به طور کلی بهترین زمان استفاده از لوسیون بدن شامل موارد زیر هست :

 

  • بعد از حمام و دوش گرفتن
  • قبل از ورزش کردن
  • بعد از شیو کردن یا اصلاح پوست بدن
  • قبل از خواب
  • بعد از شستن و تمیز کردن دستها
  • بعد از لایه برداری از پوست بدن

 

فواید استفاده از لوسیون بدن چیست ؟

استفاده از لوسیون بدن یکی از معدود روش های ارزان قیمتی هست که میتونید با استفاده از اون لطافت و نرمی خیلی خوبی رو برای پوست بدن به وجود بیارید. این محصول تاثیر خیلی خوبی در برطرف شدن خشکی و زبری پوست آرنج ، زانو و پاشنه کف پا داره و باعث ایجاد نرمی و لطافت در تمام قسمت های پوست بدن میشه. به طور کلی لوسیون بدن فواید خیلی زیادی رو به همراه داره که در ادامه به برخی از این فواید اشاره کردیم:

 

1. آبرسانی و هیدراته کردن پوست خشک

پوست بدن ممکنه به دلایل مختلفی مثل افزایش سن ، آب و هوا و گاهی اوقات فقط عدم مراقبت مناسب خشک و پوسته پوسته بشه. شما میتونید با استفاده روزانه از لوسیون بدن ، رطوبت از دست رفته بدن رو بازگردانی کنید و نرمی و لطافت خیلی خوبی رو برای تمام قسمت های پوست بدن به وجود بیارید.

 

2. درمان لکه های خشک و قرمز و پینه های پوست بدن

ممکنه قسمت های از پوست بدن مثل آرنج و زانو دارای لکه های خشک و خشن باشه که میتونید این خشکی ها رو به سادگی با استفاده از لوسیدن بدن بعد از حمام و یا قبل از خواب ، درمان کنید. علاوه بر این ، استفاده از لوسیون بدن میتونه تاثیر خیلی خوبی در برطرف شدن خشکی کف پا هم داشته باشه و نرمی و لطافت رو به پوست پاهاتون برگردونه.

 

3. احساس و بوی خوبی رو برای بدن ایجاد میکنه

معمولا لوسیون های بدن نرم و خامه ای بوده و بسیار خوشبو هستند و باعث میشن تا بعد از استفاده احساس خیلی خوبی داشته باشید و پوست بدنتون رایحه دلپذیری پیدا کنه. در واقع رایحه نرم لوسیون بدن میتونه بسیار آرامش بخش باشه و در طولانی مدت تأثیر مثبتی بر روی روحیه شما خواهد داشت.

 

4. افزایش سلامت پوست

لوسیون های بدن انواع مختلفی دارند و برای اهداف مختلفی طراحی و تولید شدن. از لوسیون هایی که دارای رایحه های نرم و لطیف هستند گرفته تا لوسیون هایی که دارای اثر مرطوب کننده دارند و یا دارای خاصیت تغذیه رسانی عمیق به پوست!

به هر حال بعد از استفاده از لوسیون سلامت پوست به بهترین شکل ممکن تامین میشه و درخشش طبیعی و زیبایی برای پوست بدن به وجود میاد که نمیتونید مثل اون رو با هیچ چیز دیگه ای به وجود بیارید.

 

حتما بخوانید : دانه های قرمز روی پوست بدون خارش | لکه های قرمز روی پوست بدون خارش

 

مضرات لوسیون بدن چیست ؟

اگه لوسیون بدن رو متناسب برای شرایط و نوع پوست بدن خود انتخاب کنید ، میشه از این محصول به عنوان یکی از محصولات کم خطر و ایمن برای پوست یاد کرد که میتونید با خیال راحت استفاده کنید. اما به هر حال ممکنه بعد از استفاده از لوسیون بدن برای برخی از افراد احساس سوزش ، قرمزی و تحریک پوست ایجاد بشه.

اگرچه ایجاد واکنش های الرژیک به لوسیون بدن بسیار کم و ناچیز هست اما اگه بعد از استفاده از لوسیون بدن متوجه ایجاد بثورات پوستی ، خارش ، تورم در صورت یا گلو یا زبان ، سرگیجه شدید و مشکل تنفس شدید بهتره استفاده از لوسیون بدن رو متوقف کرده و حتمابه پزشک مراجعه کنید.

 

حتما بخوانید : چگونه پوست نرم و لطیفی داشته باشیم؟ (مناسب برای پوستهای خشک)

 

بهترین لوسیون بدن 

 

  • Cetaphil Moisturizing Cream (بهترین لوسیون بدن برای همه)

  • CeraVe Daily Moisturizing Lotion (بهترین لوسیون بدن برای انواع پوست)

  • CeraVe Moisturizing Cream (بهترین لوسیون بدن برای پوست خشک)

  • Aveeno Eczema Therapy Itch Relief Balm (بهترین لوسیون بدن برای پوست دارای اگزما)

  • EltaMD Moisture Rich Body Creme (2 oz.) (بهترین لوسیون بدن برای پوست خشک و ملتهب)

  • CeraVe SA Lotion for Rough and Bumpy Skin (بهترین لوسیون بدن برای پوست مستعد جوش و آکنه)

  • Cetaphil Moisturizing Cream for Dry, Sensitive Skin (بهترین لوسیون بدن برای پوست خشک و حساس)

  • Suave Soothing with Aloe Body Lotion (بهترین لوسیون بدن بدون چربی)

  •  Lubriderm Men's 3-In-1 Unscented Lotion (بهترین لوسیون بدن برای آقایان)

 

بهترین لوسیون بدن

 

حتما بخوانید : چگونه پوست سبزه را روشن کنیم؟ معرفی روش های 100 درصد تضمینی

 

سخن آخر

لوسیون بدن یکی از محصولات مراقبت از پوست بسیار سبکی هست که میتونه در حفظ نرمی و لطافت پوست موثر باشه و تاثیر خیلی خوبی هم در درمان خشکی پوست داره. این محصول حاوی ترکیبات بسیار مفیدی برای پوست هست و استفاده مداوم از ان میتونه نرمی و لطافت بسیار خوبی رو برای پوست به وجود بیاره و کمک میکنه تا پوست بدن جوانی ، زیبایی و درخشش طبیعی و خیلی خوبی رو پیدا کنه.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو