چگونه بهترین لایه بردار شیمیایی را برای پوست خود انتخاب کنیم؟

چگونه بهترین لایه بردار شیمیایی را برای پوست خود انتخاب کنیم؟


منبع: زیبامون

266

1398/12/4

16:48


ما در این بخش از زیبامون به تمام نکاتی که باید در هنگام لایه بردار های شیمیایی برای پوست خود بدانید، اشاره کرده ایم. با ما همراه باشید.

چگونه بهترین لایه بردار شیمیایی را برای پوست خود انتخاب کنیم؟

مراقبت از پوست مراحل مختلفی داره و لایه برداری از پوست رو میتونیم به عنوان یکی از مهم ترین اقدامات در روال مراقبت از پوست معرفی کنیم. از بین بردن سلول های مرده از روی پوست نه تنها کمک میکنه پوستی شاداب تر و تازه تر داشته باشید، بلکه تاثیر خیلی خوبی در جلوگیری از ایجاد جوش، برطرف کردن جای جوش و لکه های پوستی و همچنین درخشان تر کردن پوست داره. 

به طور کلی، دو نوع لایه بردای از پوست وجود داره: لایه برداری فیزیکی و لایه برداری شیمیایی!

در روش لایه برداری فیزیکی از پوست، از موادی که خاصیت اسکراب داشته و دارای دانه های ریز هستند، برای لایه برداری از پوست استفاده میشه. اگرچه این مدل از لایه برداری احساس رضایت خیلی خوبی رو به همراه داره اما به اندازه لایه بردارهای شیمیایی موثر نیستند!

لایه بردارهای شیمیایی معمولا از اسیدهای ملایم برای حل کردن و از بین بردن سلول های مرده پوست ساخته شدند و معمولا شامل دو نوع AHA و BHA هستند. این دو نوع لایه بردار تقریبا متفاوت بوده و کاربردهای متفاوتی نیز دارند. 

در ادامه با زیبامون دات کام همراه باشید و با تمام چیزهایی که باید در رابطه با لایه بردارهای شیمیایی و نحوه انتخاب ان برای انواع پوست بدانید، بیشتر آشنا شوید.

 

AHA و BHA چیست؟

به طور کلی، لایه بردار های شیمیایی دارای 2 نوع اصلی هستند که با نام های اسید آلفا هیدروکسی اسید یا AHA  و بتا هیدروکسی اسید یا BHA شناخته میشن. این ترکیبات هم میتونن طبیعی باشن و هم به صورت مصنوعی در آزمایشگاه ها ساخته میشن.

برخی از AHA های طبیعی عبارتند از:

  • اسید لاکتیک که در شیر وجود داره
  • اسید سیتریک در میوه ها
  • اسیدگلیکولیک موجود در نیشکر یا عصاره قند

ترکیبات موجود در خانواده AHA ها معمولا محلول در آب هستند و به هنگام استفاده بر روی پوست، لایه بیرونی پوست رو پوسته پوسته کرده و لایه برداری میکنه. 

ترکیبات موجود در خانواده BHA ها معمولا محلول در چربی یا روغن بوده و به همین دلیل توانایی نفوذ به عمق منافذ پوستی رو دارند. از شناخته شده ترین BHA ها میتونیم به اسید سالسیلیک که یکی از ماده های رایج در محصولات درمان جوش و اکنه هست، اشاره کنیم.

 

AHA و BHA

 

لایه بردای شیمیایی از پوست چه مزایا و فوایدی دارد؟

لایه بردارهای شیمیایی خاصیت ساینده تری بر روی پوست نسبت به لایه بردارهای فیزیکی دارند. علاوه بر این لایه بردارهای شیمیایی برای هر نوع از پوست اعم از پوست خشک، پوست حساس، پوست چرب، پوست مستعد جوش و ... بسیار مناسبه و هر فردی میتونه با استفاده از لایه بردارهای مخصوص پوست خودش، از فواید این محصولات بهره مند بشه.

استفاده از لایه برارهای شیمیایی تاثیر خیلی خوبی در تمیزتر شدن منافذ پوستی به شکل عمیق داره، ظاهر خطوط و چین و چروک ظریف پوست رو تا حد زیادی کاهش میده و همچنین کمک میکنه تا ظاهر منافذ پوستی به حداقل برسه.

علاوه بر این استفاده از لایه بردار های شیمیایی یک روش عالی برای اماده سازی پوست قبل از استفاده از مرطوب کننده های پوستی هست و با از بین بردن لایه بیرونی و سلول های مرده پوست کمک میکنه تا این محصولات مراقبتی بهتر و موثرتر جذب پوست شوند.

 

لایه بردار شیمیایی برای پوست

 

چه تفاوت ها و چه شباهت هایی بین AHA و BHA وجود داره؟

از نظر شیمیایی، AHA و BHA کاملا مشابه هستند! هر دو این ترکیبات از پوست لایه برداری می کنند و کمک میکنند تا پوستی صاف و نرم داشته باشید، تاثیر خیلی خوبی در درمان و جلوگیری از ایجاد جوش های سرسیاه دارند، باعث میشن تا رنگ پوست روشن تر و شفاف تری داشته باشید، پوست رو سفت و محکم می کنند و باعث میشن تا ظاهر خطوط و چین و چروک ظریف پوست به حداقل برسه.

اما با این حال تفاوت های اساسی هم بین این دو ماده شیمیایی وجود داره! همونطور که قبلا اشاره شد، BHA محلول در چربی هست و میتونه به عمق منافذ پوستی نفوذ کنه و تمام آلودگی ها و چربی هایی اضافی که در منافذ پوستی وجود داره رو حل کنه و از بین ببره اما AHA محلول در اب هست و فقط از لایه بیرونی پوست لایه برداری میکنه. AHAها تاثیر خیلی خوبی در درمان رنگدانها و لکه های پوستی دارند. علاوه بر این باعث میشه تا پوست در برابر نور خورشید حساس تر بشه.

 

مراقبت از پوست

 

آیا میتوان از ترکیب AHA و BHA استفاده کرد؟

به طور خلاصله میشه گفت بله! شما میتونید از ترکیب AHA و BHA در روال مراقبت از پوست خود استفاده کنید؛ اما با این وجود باید به چند فاکتور مهم دقت داشته باشید. 

محصولات بسیاری در بازار وجود دارند که از هر دو ترکیب برای ساخت آن استفاده شده است و حتی برخی از این محصولات حاوی لایه بردارهای شیمیایی دیگری مانند آنزیم های گیاهی و PHA (اسیدهای پلی هیدروکسی) نیز هستند. استفاده از این محصولات میتونه یک روش موثر برای درمان بسیاری از مشکلات و نگرانی ها مربوط به پوست باشه. 

به عنوان مثل ممکنه روی پوستتون هم دارای لکه های پوستی باشید و هم منافذ پوستی شما مسدود شده باشه و هم اینکه چین و چروک و خطوط ریزی بر روی پوستتون ایجاد شده باشه. شما میتونید با استفاده از محصولاتی که دارای ترکیبی از AHA و BHA هست از فواید و نقاط قوت هر دو این ترکیبات بهره مند بشید.

البته باید دقت داشته باشید که محصولات لایه بردار قوی تر، ممکنه با سوزش و قرمزی پوست همراه باشند. در نتیجه بهترین کار این هست که از محصولاتی استفاده کنید که دارای فرمول های خفیف و ملایم بوده و یا از محصولات AHA و BHA به طور جداگانه استفاده کنید تا نتیجه هر دو این ترکیبات شیمیایی رو بر روی پوستتون ببینید و بعد بهترین و مناسب ترین انتخاب رو متناسب با نوع پوست خود داشته باشید.

 

لایه بردرای از پوست

 

کدام نوع از لایه بردارهای شیمیایی برای پوست من مناسب هستند؟

به طور کلی، لایه بردارهای شیمیایی حاوی BHA، برای افرادی که دارای پوست طبیعی و چرب هستند توصیه میشه. به این دلیل که اسیدهای موجود در این گروه از لایه بردارها میتونه روغن طبیعی پوست رو که با نام سبوم شناخته میشه، تجزیه کنه. به همین ترتیب، برای افرادی که دارای پوست مستعد آکنه و جوش های سرسیاه هستند هم مفید و مناسب خواهد بود. علاوه بر این BHAها بسیار ملایم تر از AHA ها بوده و به همین دلیل برای افرادی که دارای پوست حساس هستند هم مناسب خواهد بود. 

لایه بردارهای AHA، میتونن توانایی پوست در تولید کلاژن رو تحریک کنند به همین دلیل معمولا این گروه از لایه بردارها برای افرادی که داری پوست خشک بوده و دچار پیری پوست شده اند، مناسب تو خواهد بود.

 

انتخاب کرم لایه بردار

 

چگونه میتوان از هر دو محصول، در روتین مراقبت از پوست استفاده کرد؟

 

AHA

اگر قصد دارید بعد از لایه برداری از پوست، لایه بیرونی پوست که حالت کدر و کسل کننده پیدا کرده، پوسته پوسته بشه و یا اینکه با هدف کمرنگ شدن چین و چروک های ناشی از تابش نور خورشید، قصد استفاده از لایه بردار دارید، بهتره به سراغ AHA ها بروید. این محصولات به شکل مایع یا ژل در دسترس هستند.

از اونجایی که این مدل از لایه بردارها دارای اسید قوی هستند، بهتره از فرومولهایی که دارای درصد کمتری مثلا 5 درصد هست، شروع کنید و در صورت نیاز، از محصولات دارای درصد بیشتری از AHA استفاده نمایید. 

افرادی که دارای پوست حساس هستند، ممکنه فقط یک بار در هفته به استفاده از این لایه بردارها نیاز داشته باشند در حالی که سایر افراد میتونن دو روز در میان، از این مدل لایه بردار شیمیایی استفاده کنند.

از انجایی که استفاده از لایه بردارهای شیمیایی AHA و BHA میتونن پوست رو در برابر نور خورشید حساس کنند، بهتره این محصولات رو شب ها مورد استفاده قرار بدید و در طول روز هم ضد آفتاب بزنید. در هنگام استفاده از لایه بردارهای AHA نباید به هیچ عنوان از سایر محصولات مراقبتی که حاوی ویتامین C یا رتینول هستند استفاده کنید، زیرا این کار میتونه باعث عدم تعادل و تحریک پوست بشه.

 

روش استفاده از لایه بردار برای پوست

 

BHA

BHAها به اندازه کافی ملایم بوده و شما میتونید هر روز برای انواع پوست طبیعی، چرب، مستعد جوش و ... استفاده کنید. اگرچه لازم هست درصد ماده فعال موجود در این لایه بردارها رو هم در نظر بگیرید. به عنوان مثال اگر پوست حساس دارید محصولی با اسید سالسیلیک 0.5 درصد برای شما به اندازه کافی قوی هست اما سایر انواع پوست میتونن تا 2 درصد یا بیشتر رو هم تحمل کنند.

اگرچه BHA ها به عنوان یک ماده فعال در تولید بسیاری از پاک کننده ها مورد استفاده قرار می گیره اما استفاده از این محصولات، بهترین راه برای لایه بردای از پوست نخواهد بود. برای اینکه BHA اثربخشی خودش رو بر روی پوست نشون بده به زمان نیاز داره تا بتونه به منافذ پوستی نفوذ کنه.

توصیه آخر این هست که اگر از هر محصول شیمیایی برای لایه برداری از پوست استفاده می کنید، استفاده مرتب از کرم ضد آفتاب رو هرگز فراموش نکنید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو