اختصاصی/ بزودی 5 میلیون دز واکسن خارجی وارد ایران می‌شود

30

1400/4/25

09:43


نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: تا شهریورماه میزان تولیدات واکسن آنها به حدود 10 میلیون دز در ماه برسد که در آن صورت بخش عمده‌ای از افراد جامعه هدف تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

اختصاصی/ بزودی 5 میلیون دز واکسن خارجی وارد ایران می‌شود

سید جلیل میرمحمدی میبدی نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت نیوز درباره آخرین وضعیت تولید واکسن کرونا که توسط شرکت‌های ایرانی ساخته شده است، اظهار داشت: واکسیناسیونی که هم‌اکنون در حال انجام است از 2 محل صورت می‌گیرد که از طریق واکسن‌های وارداتی و از طریق واکسن‌های تولیدی است.

وی افزود: ما حدود 7 میلیون دز واکسن وارد کشور کرده‌ایم و تعداد زیادی از این واکسن‌ها هم به جامعه هدف تزریق شده است ضمن اینکه محموله 5 میلیون دزی واکسن هم براساس گزارشات وزارت بهداشت خریداری شده و تقریباً ورود آن به کشور نهایی شده است.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: تولید واکسن ایرانی کرونا از طریق بنیاد برکت با عنوان «کوو ایران برکت» در مرحله خوبی است و به صورت روزانه تولیدات انبوهی دارد و این واکسن‌ها در اختیار مراکز بهداشت و درمان کشور قرار گرفته است و به صورت مستمر در حال تولید و توزیع است.

میرمحمدی خاطرنشان کرد: طبق گزارشات مسئولین بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام قرار است تا شهریورماه میزان تولیدات واکسن آنها به حدود 10 میلیون دز در ماه برسد که در آن صورت بخش عمده‌ای از افراد جامعه هدف تحت پوشش قرار خواهند گرفت. واردات واکسن کرونا همراه با افزایش تولید واکسن در کشور از سوی شرکت کوو ایران برکت و کوو پاستور شرایط به گونه‌ای است که در حال افزایش تولید هستیم.

وی افزود: اقدامات خوبی هم برای واردات واکسن از خارج انجام شده که بخشی از آن را هم‌اکنون شاهد هستیم و تلاش می‌شود ان‌شاءالله واردات واکسن خارجی و تولید واکسن داخلی سرعت بیشتری گرفته تا پیش از بازگشایی مدارس تعداد قابل توجهی از مردم و به ویژه آنهایی که در آموزش عالی و در آموزش پرورش دخیل هستند واکسن زده و جامعه هدف دانش‌آموزی و فرهنگی و دانشجویی سریع‌تر واکسن بزنند.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه در هفته آینده آخرین وضعیت تولید واکسن و تزریق آن در کمیسیون بهداشت و درمان با حضور مسئولین مربوطه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و همواره در جلسات متعدد این موضوع در دستور کار این کمیسیون قرار داشته است.

میرمحمدی گفت: متأسفانه برخی نقل قول‌ها از سوی برخی مسئولین غیررسمی درباره واکسن توانسته آرامش جامعه را برهم بزند؛ این در حالی است که متآسفانه ما همواره مورد عناد دشمنان بوده‌ایم و آنها در رسانه‌های عمومی علیه ما کار کرده‌اند و بنا دارند تمام دستاوردهای جمهوری اسلامی را با سیاه‌نمایی کم‌اثر جلوه داده و ورود جمهوری اسلامی به تولید واکسن را به سخره بگیرند که همین موضوع را در روزهای اول تلاش برای ساخت واکسن به‌عینه دیدیم و آنها اعلام کردند که ایران اصلاً قدرت تولید واکسن و زیرساخت‌های آن را ندارد. اما هم‌اکنون به جایگاه خوبی رسیده‌ایم و دشمنان سعی می‌کنند این کار بزرگ را کم‌اهمیت جلوه بدهند.

وی با بیان اینکه وقتی واکسن کوو برکت به تولید انبوه رسید دشمنان به دنبال تخریب و سیاه‌نمایی علیه جمهوری اسلامی برآمدند، عنوان کرد:‌ مسئولین دولتی به ویژه وزارت بهداشت و سایر نقاط باید تلاش کنند در موضوع واکسن تک‌صدایی داشته باشیم و به اطلاع‌رسانی‌هایی که در این باره صورت می‌گیرد توجه کنند.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: ایران تنها کشوری است که هر6 نوع واکسن کرونایی که در کل دنیا تولید می‌شود را در حال مطالعات انسانی است اما فقط واکسن کوو ایران برکت و کوو پاستور اجازه تولید انبوه را گرفته است. این در حالی است که واکسن نورا، واکسن فخرا و ... در مسیر فاز مطالعات انسانی قرار دارند که پس از اتمام فاز سوم اجازه تولید خواهند یافت و در یک پروژه زمانی کوتاه در زمره معدود کشورهایی خواهیم بود که بخش قابل توجهی از گروه هدف را واکسینه کنیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو