نگاهی به مسجد نور عثمانیه در استانبول

نگاهی به مسجد نور عثمانیه در استانبول


منبع: آرگا

85

1400/5/8

10:07


مسجد نور عثمانیه یکی از مساجد تاریخی مشهور دنیا است این مسجد در شهر استانبول واقع شده است این مسجد از بخش های مختلفی ساخته شده است و دارای ویژگی های منحصر به فردی است. معماری این بنا به سبک باروک ایتالیی است و یکی از بناهای تاریخی مشهور است که به دلیل گنبد بزرگ خود شهرت زیادی دارد.

در دنیا مساجد تاریخی معروفی وجود دارند که به دلیل پیشنه تاریخی خود با اهمیت می باشند مسجد نور عثمانیه نیز یکی از این بناها است که در شهر استانبول واقع شده است این مسجد باشکوه در زمان عثمانیان ساخته شده است و یکی از مجموعه مساجد تاریخی ارزشمند دنیا محسوب می شود. این مسجد بزرگ دارای بخش های مختلفی است یکی از ورودی های مسجد که به بازار بزرگ استانبول راه دارد دارای عظمت زیادی است و از ورودی های پر تردد می باشد. ساخت این مسجد از معماری باروک برخوردار است و به دستور سلطان محمد ساخته شده است ساخت این بنا به سال ۱۷۴۸ باز می گردد. این بنا با شکوه و دیدنی است و مانند بسیاری از بناهای تاریخی در این شهر بازسازی و مرمت شده است ویژگی های برجسته ای در این مسجد وجود دارند که موجب جذابیت بیشتر آن شده اند از مهم ترین ویژگی های این بنا می توان به گنبد بزرگ آن اشاره کرد که در بین مهم ترین مساجد دوران عثمانیان شهرت دارد.

مسجد نور عثمانیه را بشناسید:

شهر استانبول یکی از شهرهای توریستی مشهور در دنیا است این شهر پایتخت کشور ترکیه است و جذابیت های بسیار زیادی دارد در سفر به این شهر می توانید از جاذبه های زیادی دیدن کنید. از مهم ترین ویژگی های توریستی در این شهر می توان به جاذبه های مدرن، فرهنگی، تاریخی و طبیعی آن اشاره کرد هر یک از این جاذبه ها علاقه مندان خود دارد. با توجه به اینکه استانبول پیشینه تاریخی بالایی دارد در این شهر بناهای تاریخی زیادی وجود دارند که نشان دهنده بخش مهمی از تاریخ این منطق می باشند. این شهر دارای مساجد تاریخی گوناگونی است اما یکی از مشهورترین مساجد آن مسجد عثمانیه است که در دوران حکومت عثمانیان ساخته شده است این بنا به دلیل ویژگی های برجسته خود در میان مهم ترین مساجد دنیا به شهرت رسیده است. این مسجد یکی از دیدنی های رایگان استانبول است که تجربه های جدیدی در اختیار شما می گذارد.

مسجد نور

ویژگی های مسجد:

 مسجد نور عثمانیه از ویژگی های ارزشمندی برخوردار است و دارای امتیازات برجسته ای می باشد نوع معماری که در این بنا وجود دارد بسیار ارزشمند است سبک معماری که در این بنا به کار رفته است معماری باروکی است معماری باروک یک معماری ایتالیایی است که در بسیاری از بناهای تاریخی و باستانی به چشم می خورد این نوع از معماری امروزه نیز جذابیت های زیادی دارد.

یکی دیگر از ویژگی های مهم در این بنا که موجب شده است در میان مهم ترین مساجد دنیا شناخته شده باشد گنبدهای بزرگی است که در آن ساخته شده است معماری این بنا دارای ویژگی های برجسته دیگری نیز می باشد و شما با بازدید از این بنا می توانید اطلاعات گردشگری زیادی را درباره آن کسب کنید. این مسجد تنها مسجدی است که در استانبول با معماری باروک ساخته شده است و متعلق به قرن ۱۸ می باشد این مسجد در نزدیکی بازار بزرگ شهر واقع شده است و یک نمونه ارزشمند از معماری عثمانی است.

مسجد نور عثمانیه

پیشینه تاریخی مسجد:

این مسجد از نواحی اطراف به بخش های مختلفی از شهر راه دارد بسیاری از گردشگران بعد از گشت و گزار در بازار بزرگ سری به این مسجد نیز می زنند این بنا متعلق به دوران عثمانیان است و یک اثر تاریخی بسیار ارزشمند محسوب می شود. در واقع این مسجد تاریخی متعلق به قرن ۱۸ می باشد.

در قرن ۱۸ این بنا توسط سلطان محمود دوم و به دستور او ساخته شده است در آن دوران سلطان محمود در سفرهای خود به ایتالیا با معماری های ایتالیایی آشنا شد و از معماران خواست تا بنایی با سبک معماری باروک ایتالیایی بسازند. در ابتدا ساخت این مسجد با مخالفت های زیادی همراه شد به ویژه از سوی علمای دینی مخالفت های شدیدی صورت گرفت اما در  نهایت این بنا ساخته شده و امروزه یک اثر تاریخی ارزشمند است.

یکی از روایت های تلخ درباره این مسجد مرگ ناگهانی سلطان محمود است در واقع او دوست داشت تا معماری این بنا را ببینید اما مرگ ناگهانی او موجب شد تا هیچ گاه نتواند این مسجد را تمام شده ببیند. در نهایت وظیفه تکمیل شدن این بنای ارزشمند به برادرش سلطان محمود سوم رسید و در دوران حکومت او این بنا تکمیل شد. پیش از ساخت این مسجد نیز مسجد دیگری وجود داشته است که از آن با عنوان مسجد فاطمه خاتون یاد می شده است و بعدها مسجد نور عثمانیه در این منطقه ساخته شد و به یکی از بناهای تاریخی در استانبول تبدیل شد.

مسجد نور را بشناسید

بخش معماری بنا:

همانطور که گفتیم معماری این بنا معماری باروکی است این مسجد از بخش های مختلفی ساخته شده است ۱۲ ستون در این بنا مشاهده می کنید که نشان دهنده عظمت آن می باشند این مسجد بزرگ دارای گنبد بزرگی است که ۲۶ متر ارتفاع دارد این مسجد تشکیل شده از ۳۲ پنجره است. شما بر روی گنبد عظیم این بنا حکاکی هایی از سوره نور می بینید به همین دلیل این مسجد را مسجد نور نامگذاری کرده اند از سویی در برخی از روایت ها عنوان شده است که علت این نامگذاری تابش زیاد نور از پنجره های مسجد می باشد.

برای بازدید از این مسجد تاریخی و آشنایی با بخش های مختلف آن باید به شهر استانبول سفر کنید مسیر رسیدن به این مسجد بسیار راحت است و شما می توانید از بازار بزرگ شهر به این منطقه بروید یکی از نکات جالب دیگر درباره این بنا این است که بر روی شیب قرار دارد فضای خالی و گسترده ای که در زیر حیاط وجود دارد با تزئینات بسیار زیبای آن می تواند مورد توجه باشد و جذابیت های زیادی برای گردشگران خواهد داشت.

مسجد نور استانبول

در حیاط مسجد نور عثمانیه مسجد چیز زیادی وجود ندارد و خبری از فواره ها نیز نمی باشد اما با این وجود آرامش خاصی در آن موج می زند که شما را به سمت  خود می کشاند بخش های دیگری از این مسجد نیز وجود دارند که شامل وضوخانه، تالار مجلسی، آشپرخانه و … می باشند هر یک از این بخش ها به نوعی دارای جذابیت هستند و مورد توجه گردشگران قرار می گیرند. این بنا یکی از مکان های دیدنی استانبول است که با آن آشنا خواهید شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو