آشنایی با مسجد چاملیجا استانبول و جذابیت های آن

آشنایی با مسجد چاملیجا استانبول و جذابیت های آن


منبع: آرگا

4

1402/4/20

10:39


مسجد چاملیجا به عنوان یکی از بزرگ ترین مسجدهای ترکیه شناخته می شود. این بنا شامل طاق ها و مناره های یلندی است. مساحت این مسجد بالا بوده و دیدنی های زیادی دارد.

مسجد چاملیجا که به عنوان بزرگ ترین مجسد شهر استانبول شناخته می شود از جذابیت های زیادی برخوردار است. این مسجد ۳۰ هزار متر مربع مساحت داشته و گنجایش آن نیز ۶۳ هزار نفر می باشد. مسجد میلیون ها دلار هزینه ساخت داشته و یکی از سازه های شگفت انگیز می باشد.

معماری عظیم چاملیجا

آشنایی با مسجد چاملیجا:

با افتتاحیه این مسجد علی ارباش که مقام ارشد دینی ترکیه بود نمازجمعه این شهر را با بیشترین جمعیت برگزار کرد. در این افتتاحیه برخی از افراد مشهور کشورهای خارجی نیز حضور داشتند. موزه ای به مساحت ۱۱ هزار متر از مجموعه های دیدنی این بنا به شمار می آید. ما در ان بخش به معرفی یکی از ارزان ترین مکان های دیدنی استانبول می پردازیم.

مسجد چاملیجا

حالا بهتر است تا سری به گالری هنری این مجموعه هم بزنید. این گالری ۳۵۰۰ متر مساحت داشته و دارای سالن کنفرانس، کتابخانه و دیگر تاسیسات می باشد. این مسجد را می توان یک پروژه بزرگ دانست که مورد حمایت اردوغان نیز واقع شده است. برخی نیز انتقادهایی به این سازه داشته اند.

بررسی ویژگی های سازه:

بد نیست نگاهی به معماری این سازه بیاندازیم. این مجسد دارای شش مناره بوده و ارتفاع ۱۰۷۰ متری دارد. مناره ها سمبل مهمی از این سازه هستند و نشان دهنده پیروزی آلپ ارسلان است. عدد ۶ نیز دیگر نمادی بوده که به معنای اعتقاد اصلی مسلمانان می باشد. این بنا در نزدیکی میدان تکسیم قرا دارد.

آشنایی با چاملیجا

گنبدی با ارتفاع ۷۲ متر نیز از دیگر ویژگی های این بنا محسوب می شود. درون این مسجد نیز دارای مساحت زیادی بوده و دارای یک فرش ۱۷ هزار متر مربعی می باشد. بخش مهمی از ویژگی های این بنا را طراحی توسط معماران زن تشکبل می دهدو دو معمار زن توانا با نام های «بهار میزراق» و «خیریه گول توتی» در ساخت این بنا نقش زیادی داشته اند.

طبق برسی های مختلف در این معماری این بنا تلفیقی از زمان سلجوقی، عثمانی است. در بخش هایی از این بنا نیز اهد معماری های مدرن خواهید بود. این بنا از بهترین مکان های دیدنی استانبول است.

معماری چاملیجا

مراسم افتتاحیه مسجد:

در این مسجد نیز مراسم افتتاحیه بزرگی برگزا شد که با حضور حمعی از بزرگان کشورهای همسایه بود. روسای جمهوری آلبانی، گینه، مقمامات ارشد سنگال، یونان، آذربایجان و … نیز در این مراسم حضور داشتند. این مسجد امروزه یکی از بزرگ ترین سازه هایی است که از آن دیدن می کنید.

مسجد چاملیجا بنایی است که در استانبول دیدنی های زیادی دارد. شما می توانید با دیدنی های استانبول نیز بیشتر آشنا شوید. این بنا را امروزه از بزرگ ترین مسجد های ترکیه و استانبول می دانند که معماری و در و دیوارهای آن نیز بسیار جدید و تازه ساخت هستند.

سازه چاملیجا

هر ساله تورهای گردشگری زیادی به ترکیه و استانبول برگزار می شوند که شما می توانید با آن ها آشنا شوید. این جاذبه ها برای شما عزیزان نیز به شدت جذب کننده هستند. همنطور که می دانید، ترکیه یکی از شهرهای توریستی مهمی بوده که در ایران نیز طرفداران زیادی دارد. شما می توانید در ساعت های مختلفی از روز از این مسجد دیدن کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو