فصل سفر به بالی و بازدید از شگفتی‌ها و عجایب سرزمین خدایان

منبع: فوت و فن

90

1400/7/21

10:31


فصل سفر به بالی و بازدید از شگفتی‌ها و عجایب سرزمین خدایان

راهنمای سفر به بالی و مواردی که شما را در سفر اول به این جزیره رویایی شگفت‌زده می‌کند!

شما هم مثل خیلی‌های دیگر حتماً می‌دانید که انجام یک سری کارها در بالی قدغن است: نوشیدن افراطی نوشابه‌های الکلی، برهنه شدن در ساحل و نادیده گرفتن تعمدی فرهنگ جزیره. اما بالی فقط که این نیست. در آن سوی کوتا سرزمینی است که شما را در سفر اولتان به جزیره خدایان شاد و شگفت‌زده می‌کند.

ا- همه می‌دانند که بار اولتان است

خانم‌های فروشنده‌ای که کالایی برای فروش ندارند اما از شما طلب پول می‌کند در سرتاسر خیابان‌های بالی پیدا می‌شوند! مواظب باشید رنگ از رخسارتان نپرد وقتی به شما قیمت می‌دهند.

۲- تا حد مرگ خیس عرق می‌شوید

شلوار جین و ژاکت را فراموش کنید. متوسط دما در بالی ۳۲ درجه سانتی‌گراد است. لباس‌های نخی و کفش سندل با خودتان ببرید. آن قدر هوا گرم است که شاید لازم باشد با مایو تعطیلات خود را سپری کنید. از ماه می تا جولای بهترین ماه‌ها برای سفر به بالی است.

۳- سواحل بالی رقیب سواحل استرالیا هستند

وقتی می‌شنوید استرالیا به داشتن بهترین سواحل دنیا مشهور است حتماً تعجب نمی‌کنید اما این فقط تا زمانی است که پایتان به بالی نرسیده باشد. وقتی به بالی سفر می‌کنید و سواحلش را می‌بینید از سواحل استرالیا ناامید می‌شوید. به دلیل جمعیت زیاد، آب سواحل پرطرفدار شفاف نیست و ممکن است هنگام غواصی چیزی نبینید. اما استثنا هم وجود دارد. سواحل اونگاسون که کلوب‌های ساحلی زیادی دارد شبیه ساحل آمالفی هستند اما باید مراقب جریان شدید و امواج بلند آب باشید. این ساحل هر چیزی که کم داشته باشد با کلوب‌های کنار ساحل و غروب بارونکردنی‌اش جبران مافات می‌کند.

۴- فرهنگ همه جا هست

بالی واقعی را با مراسم و جشن‌های سنتی و فرهنگ باستانی همه جا می‌توانید مشاهد کنید؛ از مغازه‌های کوچک گرفته تا هزاران معبد که از کنار هتل‌ها تا جاده‌ها و سواحل امتداد دارند. هر جایی که می‌بینید جشن و مراسم سنتی و نذورات بر پاست. اهالی بالی مراسم مذهبی و واجبات دین خود را با افتخار انجام می‌دهند و همه در این مراسم شرکت می‌کنند؛ از کودکان گرفته تا سالمندان و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها. همه با لباس‌های متحدالشکل خود را برای حضور در معابد آماده می‌کنند.

۵- یک سارونگ لازم دارید

حالا که صحبت از معابد به میان آمد، خوب است بدانید که اگر می‌خواهید به یکی از معابد بروید و از آنجا بازدید کنید باید یک سارونگ (نوعی دامن سنتی) و ساش بر تن کنید. اگر فراموش کردید با خودتان ببرید، می‌توانید کرایه کنید یا آنها را با قیمتی نسبتاً ارزان بخرید. هم مردان و هم زنان باید پاهای خود را تا زانو با سارونگ بپوشانند و ساش (نوعی کمربند) را دور کمر خود بپیچند و ببندند.

۶- نوشیدنی‌ها باورنکردنی و ارزان هستند!

بهترین نوشیدنی‌ها را می‌توانید در بارها، کلوب‌های ساحلی و رستوران‌های سمینیاک و لگیان پیدا کنید. ماءالشعیر هم ارزان است. به شما توصیه می‌کنیم که از قوطی‌های نوشیدنی حاوی الکل که قیمت ارزانی دارند بپرهیزید زیرا گاهی اوقات مطابق با استانداردهای بالی نیستند.

۷- خرید کردن عالیست اما نه به اندازه خرید از حراجی‌ها!

برای آنهایی که اولین بار به بالی سفر می‌کنند، بازارها جالب و سرگرم‌کننده هستند و چانه‌زنی هم طبق معمول رواج دارد. بوتیک‌های شگفت‌انگیز و فروشگاه‌های لوازم خانگی پیشرفته، نقره‌فروشی‌ها و آنتیک‌فروشی‌ها را می‌توان در بالی یافت و کلی خرید کرد. البته، خیلی از چیزها شاید هم قیمت با کشورتان باشد. بنابراین، چیزهایی را بخرید که در حراجی‌ها پیدا می‌کنید و ارزان‌تر هستند.

۸- کوتا دلچسب نیست اما بالی در کوتا خلاصه نمی‌شود

کوتا مهجور و پرت و بی‌روح است و پر از گردشگرانی که عاشق چنین محیط‌هایی هستند اما همه بالی که کوتا نیست. برخی از اهالی بالی موج‌سواری در استرالیا را با ساحل کوتا در هم آمیخته‌اند و برای افزایش گردشگران در فصل تعطیلات سخت در تلاش‌اند منتها فکر می‌کنند همه از این تفریح لذت می‌برند. باید به آنها نشان دهید که موج‌سواری دوست ندارید!

۹- بهترین قهوه عمرتان را بنوشید

روزی روزگاری بالی برای عاشقان کافئین مثل یک بیابان برهوت بود. اما دیگر این طور نیست! قهوه‌خانه‌ها یا کافی‌شاپ‌های بالی وای-فای رایگان دارند و شما می‌توانید در آنجا به یک جهانگرد دیجیتال مبدل شوید.

۱۰- لازم نیست کلاه کاسکت سرتان کنید اما مجبور می‌شوید!

بسیاری از گردشگران موتور کرایه می‌کنند و بدون کلاه کاسکت و با شلوارک و دمپایی رانندگی می‌کنند تا حسابی باد بخورند. اما به شما توصیه می‌کنیم که این کار را نکنید. وقتی از کلاه کاسکت و لوازم ایمنی استفاده نکنید مطمئن باشید که تصادف دردناکی خواهید داشت. در بالی خبری از سرویس حمل و نقل عمومی نیست اما تاکسی‌های آبی رنگ بلوبِرد کیلومترشمارند و خیلی تمیز و ارزان هستند.

۱۱- بالی پر از کِتوت است

همه مردمان بالی ۴ اسم مشترک دارند: وایان، مِید، نیومان یا کِتوت. نوع اسم بستگی به مذکر یا مؤنث بودن آنها ندارد و ترتیب تولدشان مهم است. مثلاً اگر در یک خانواده فرزند پنجمی به دنیا بیاید، نام او را دوباره وایان می‌گذارند و این سریال به ترتیب ادامه پیدا می‌کند.

۱۲- بیشتر مردم سیگار می‌کشند و سیگارها هم ارزان هستند

زنان و مردان بومی (بیشتر مردان) و گردشگران سیگار می‌کشند. بنابراین، ممکن است از دیدن مکان‌های عمومی که سیگار رایگان می‌دهند شوکه شوید. اصلاً هم از مشاهده سیگار کشیدن پسران جوان و سیگار فروختن کودکان تعجب نکنید.

۱۳- ممکن است حالتان از ناسی گورنگ به هم بخورد ولی باید امتحانش کنید

غذاهای بالی خیلی شهرت جهانی ندارد اما ارزان و خوشمزه هستند. باید حداقل بابی کولینگ (بچه خوک)، ناسی گورنگ (برنج سرخ شده اندونزی) و سِیت لمبات (نوعی کباب چوبی) را امتحان کنید. رستوران‌های بالی در کلاس جهانی هستند و شما باورنکردنی‌ترین غذاهای دنیا را می‌توانید آنجا امتحان کنید.

۱۴- قبل از اینکه به خودتان بیایید به بالی رسیده‌اید

بالی از کشورهای آسیایی است که مسافت زیادی با کشور ما فاصله ندارد. بنابراین، تا به خودتان بیایید باید کمربندها را باز کنید. هزینه سفر به بالی ارزان است اما به شرطی که در ایام اوج مسافرت‌ها که جولای تا آگوست و فصل تعطیلی مدارس و دانشگاه‌هاست تصمیم به سفر نداشته باشید.

۱۵- آب را نمی‌توانید بنوشید

فقط باید آب‌های موجود در بطری را بنوشید و دندان‌هایتان را نیز با همان مسواک بزنید. بطری‌های آب ارزان هستند و بسیاری از هتل‌ها و اقامت‌گاه‌ها آب معدنی ارائه می‌دهند. به شما توصیه می‌کنیم که در نوشیدنی‌های خود یخ سفارش ندهید مگر اینکه هتل، رستوران یا بار مشهوری باشد. زیرا ممکن است طعم نوشیدنی شما را عوض کند و حتی منجر به معده‌درد شما شود؛ مخصوصاً برای آنهایی که اولین بار است به بالی سفر می‌کنند.

۱۶- مناظر زیبا و چشم‌نواز

از مناطق توریستی اصلی بیرون بروید و شالیزارهای مطبق، که میراث جهانی بالی هستند، را مشاهده کنید؛ کشاورزی را تماشا کنید که در حال چراندن گله اردک‌های خود است؛ زنی که بر روی زین موتور نشسته و به سوی معبد راه خود را در پیش گرفته است. کمی پیاده‌روی کنید و با بومی‌ها آشنا شوید.

۱۷- حس می‌کنید میلیونرید

نرخ ارز بدین گونه است که هر ۱۰۰ دلار استرالیا معادل یک میلیون روپیه اندونزی است بنابراین با صد دلار هم کیف شما به اندازه یک صراف پرپول است. همه جا پول را چنج یا تبدیل می‌کنند و می‌توانید با کارت اعتباری از دستگاه‌های خودپرداز پول بگیرید اما حسابی مراقب جیب‌برها باشید.

۱۸- کسی انتظار انعام ندارد، اما بدهید بهتر است

مردم بالی کم‌درآمد هستند اما با این وجود بسیار سخاوتمند و مهمان‌نوازند. اگر خدمات خوبی به شما ارائه دادند، کمی انعام جای دوری نمی‌رود. اگر با یک گروه به سفر رفته‌اید، چند دلار انعام بدهید و یادتان نرود که به زبان خودشان تشکر کنید و بگویید: «تریما کاسی». بومی‌های بالی عاشق شما خواهند شد وقتی ببینند که شما چند کلمه‌ای از زبان آنها را یاد گرفته‌اید.

۱۹- دوباره برمی‌گردید

وقتی طعم بالی را دل و جان بچشید، وقتی به خانه برسید، مطمئن باشید دوباره و دوباره قصد سفر به این سرزمین رویایی را خواهید کرد. برخی از ایرانی‌ها هر سال برای تعطیلات به اندونزی می‌روند و بعضی‌ها هم اصلاً به خانه برنمی‌گردند. بالی، این سرزمین زیبا و ابدی، جادویی در دل خود نهفته دارد و شا را با طلسمش محسور خود می‌کند. حتماً وقتی به بالی می‌روید از هتل بیرون بروید و تا می‌توانید همه جا بگردید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو