راهنمای خرید دوربین دوچشمی یا دوربین شکاری

راهنمای خرید دوربین دوچشمی یا دوربین شکاری


منبع: فوت و فن

138

1400/8/12

11:09


راهنمای خرید دوربین دوچشمی یا دوربین شکاری

قسمت اول:‌ انتخاب نوع دوربین دوچشمی

دوربین‌های دوچشمی برای شکار، تماشای پرندگان و ستارگان یا مشاهده رخدادهای ورزشی در مسابقات و یا حتی کنسرت‌ها استفاده می‌شوند.

اما همه دوربین‌های دوچشمی مثل هم ساخته نشده‌اند و باید بتوانید دوربین دوچشمی مناسبی را که ویژگی‌های آن مد نظرتان است برای سرگرمی خاص خود بخرید تا بتوانید در مدت زمان طولانی از آن استفاده کنید. وقتی بدانید به دنبال چه دوربینی باید بگردید و چطور باید آن را ارزیابی کنید، دیگر به راحتی خواهید توانست دوربین دوچشمی دلخواه و مناسب خود را بیابید.

در این مطلب، می‌خواهیم به شما یاد بدهیم که چه نوع دوربینی را انتخاب کنید و کدام یک برای شما مناسب است.

در انتخاب نوع دوربین به چه نکاتی باید توجه کرد؟

۱- این که بدانید کدام نوع از دوربین‌های دوچشمی برای شما مناسب هستند و می‌خواهید بخرید یکی از مسائل مهمی است که با اطلاع از آن نیمه بیشتر راه را طی کرده‌اید.

برای استفاده معمولی، دوربین دوچشمی با بزرگنمایی ۷ (۷X) تا ۱۰ برابر (۱۰X) را انتخاب کنید. عددی که قبل از X آمده است به فاکتور بزرگنمایی و این که اشیا چقدر نزدیک‌تر دیده شوند مربوط می‌شود. اگر می‌خواهید برای استفاده معمولی دوربین دوچشمی بخرید، نه استفاده تخصصی، مدل‌هایی که بزرگنمایی ۷ تا ۱۰ برابر دارند بهترین انتخاب خواهند بود. این میزان بزرگنمایی برای بیشتر فعالیت‌ها کافی است و اگر دستتان کمی لرزش داشته باشد، ثبات خود را از دست نمی‌دهد.

شاید در ابتدا کمی گمراه‌کننده باشد اما روی برخی از دوربین‌های دوچشمی دو عدد جداگانه مثلا ۷ x 35 یا ۱۰ x 50 نوشته شده است. در این دوربین‌ها، عدد اول به بزرگنمایی اشاره دارد و عدد دوم  به قطر لنزهای اصلی. دوربین‌های دوچشمی ۷ x 35 قطر ۳۵ میلی‌متری دارند و دوربین‌های ۱۰ x 50 قطر ۵۰ میلی‌متری.

با این که دوربین‌های دوچشمی با فاکتور بزرگنمایی کم تصاویری تولید می‌کنند که قدرت بزرگنمایی آنها کمتر از مدل‌هایی است که فاکتور بالاتری دارند، اما در عوض تصاویر واضح‌تری را نمایش می‌دهند و میدان دید وسیع‌تر و گسترده‌تری دارند. اگر میدان دید عریض برای شما اهمیت دارد، مثل وقتی که مسابقات فوتبال را در استادیوم از ردیف‌های بالا و فاصله دور تماشا می‌کنید، توصیه می‌کنیم مدلی را انتخاب کنید که بزرگنمایی کمتری دارد.

 

۲- برای تماشای ستارگان در شب یا شکار در مسافت دور به دنبال دوربین دوچشمی با بزرگنمایی بالاتر باشید.

اگر برای شکار به کوهستان یا دشت‌های وسیع رفته‌اید، حتما می‌خواهید بزرگنمایی دوربین دوچشمی شما بیشتر باشد؛ مثلا چیزی در حد ۱۰ تا ۱۲ برابر. این میزان بزرگنمایی برای مشاهده دقایق بیشتری از آسمان شب و نقاط نورانی در خوشه‌های ستاره‌ای متراکم مناسب خواهد بود.

توجه داشته باشید که هر چه بزرگنمایی دوربین دوچشمی شما بالاتر یا بیشتر باشد، تصویری که مشاهده می‌کنید تارتر یا محوتر خواهد بود. اما در نهایت تصویر بزرگتر خواهد بود و میدان دید شما باریک‌تر. در نتیجه تصویر به سختی در فوکوس باقی می‌ماند. اگر دوربین دوچشمی منتخب شما بزرگنمایی ۱۰ برابر یا بیشتر داشته باشد، لازم است یک سوکت سه پایه هم بخرید تا بتوانید دوربین را روی آن ثابت و بدون حرکت نگه دارید.

اگر به قصد کار به یک منطقه جنگلی سفر می‌کنید، ممکن است فاکتورهای ۷X و ۱۰X برای شما مناسب‌تر باشد.

۳- لنزهای بزرگتر برای تماشای پرندگان یا فعالیت‌هایی که در محیط کم‌نور اتفاق می‌افتند اولویت دارند.

دوربین‌های دوچشمی با لنز شیئی بزرگ‌تر میدان دید وسیع‌تری دارند و برای یافتن و تعقیب پرندگان در زمان مشاهده آنها بهتر هستند. این دوربین‌ها نور بیشتری را نیز دریافت می‌کنند و مهم‌تر از همه این که در زمان انجام فعالیت‌هایی نظیر شکار در محیط کم‌نور یا در زمان طلوع و غروب آفتاب عملکرد رضایت‌بخش‌تری دارند.

اگر دلتان می‌خواهد جزییات پرندگان کوچک‌تر در فاصله دورتر را مشاهده کنید، احتمالا دوربین‌های دوچشمی با بزرگنمایی بیشتر و لنز کوچک‌تر برای شما مناسب‌تر خواهد بود.

یادتان باشد که هر چه لنزها بزرگتر باشند، وزن دوربین دوچشمی نیز سنگین‌تر خواهد بود.

عموما، قطر لنزهای شیئی در دوربین‌های دوچشمی که ابعاد استاندارد دارند بیشتر از ۳۰ میلی‌متر است اما قطر لنز در آنهایی که جمع و جورتر و اصطلاحا کامپکت هستند ۳۰ میلی‌متر و کمتر خواهد بود.

۴- قبل از هر چیز، به محدوده قیمتی و بودجه مورد نظرتان فکر کنید!

ضرب‌المثل قدیمی «هر چقدر پول بدهی، همان قدر آش میخوری» در خرید دوربین دوچشمی هم صدق می‌کند. هر چه دوربین دوچشمی شما پیشرفته‌تر بوده و امکانات بیشتری داشته باشد، طبعا کیفیت تصویر بالاتری خواهد داشت و دوام آن نیز طولانی‌تر خواهد بود. با این حال، دوربین‌های دوچشمی ارزان‌تری نیز در بازار وجود دارند که از دوام کافی و کیفیت تصویر خوبی برخوردارند. بنابراین، در هنگام انتخاب محدوده قیمتی که برای خرید دوربین دوچشمی مد نظر خواهید داشت، سعی نکنید بیش از اندازه هزینه یا ولخرجی کنید.

به این مورد هم فکر کنید که چطور می‌خواهید از دوربین دوچشمی خود استفاده کنید؛ دوربین دوچشمی که می‌خواهید در خانه نگهداری کنید و با آن از پنجره به تماشای چشم‌انداز بیرون بپردازید لازم نیست مانند دوربینی که می‌خواهید در زمان کوهنوردی همراه داشته باشید بادوام و جان‌سخت باشد.

۵- در مورد سنگینی و شیوه حمل کردن دوربین دوچشمی خود تصمیم‌گیری کنید.

همان طور که گفتیم، بزرگنمایی بالا و لنزهای بزرگ باعث بالاتر رفتن وزن دوربین دوچشمی بیش از مقدار وزن دوربین دوچشمی استاندارد می‌شود. اگر تصمیم دارید به فواصل دور سفر کنید یا فضای کافی برای نگهداری آن ندارید، بهتر است دوربین‌های دو چشمی منتخب شما قدرت کمتری داشته اما در عوض سبک‌تر باشند.

شما می‌توانید این وزن اضافی را با نصب دوربین روی سه‌پایه یا آویزان کردن دوربین به دور گردن خنثی کنید.

در این مورد نیز روش استفاده شما اهمیت دارد. اگر تصمیم دارید دوربین دوچشمی را در زمان کوهنوردی از گردن آویزان کنید، هر چه سنگین‌تر باشند، ممکن است واقعا عذاب بیشتری برای شما ایجاد کنند.

۶- بین دوربین‌های دوچشمی ضدآب و دوربین‌های دوچشمی مقاوم در برابر آب تمایز قائل شوید.

اگر نمی‌خواهید در شرایط جوی بد از دوربین دوچشمی خود استفاده کنید که اغلب در معرض خیس شدن باشد، می‌توانید مدل‌هایی را بخرید که مقاوم در برابر آب هستند اما اگر تصمیم به قایق‌سواری یا اسکی گرفته‌اید و باید دوربین دوچشمی خود را همراه داشته باشید، بهتر است دوربین‌های دوچشمی ضدآب بخرید.

حواستان باشد که دوربین‌های دوچشمی ضدآب گران‌تر از دوربین‌های دوچشمی مقاوم در برابر آب هستند.

در قسمت بعدی، با نحوه ارزیابی دوربین‌های دوچشمی آشنا خواهید شد و از بررسی نوع لنز، کیفیت و طراحی دوربین گرفته تا فوکوس، برند و ضمانت را یاد خواهید گرفت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو