مشکلات سینما با «دینامیت قهرمان» هم رفع نشد

منبع: برترین ها

56

1400/8/12

14:05


آمار گیشه سینما‌ها در شرایط کنونی در شرایطی رقم خورده که تمام گیشه دراختیار تنها سه فیلم «دینامیت»، «درخت گردو» و «قهرمان» قرار داشته و مابقی آثار، مهندسی خاصی بر میزان فروش و تعداد مخاطبان ندارند. این هشدار در شرایطی جدی‌تر به‌نظر می‌رسد که قرار است تا انتهای پاییز، حدود ۱۰ فیلم دیگر هم روی پرده برود.

روزنامه فرهیختگان نوشت: از نوروز امسال که مشخص شد برنامه نمایش فیلم‌ها و مهم‌تر از آن، استقبال مخاطبان، با شرایط نرمال خود همچنان فاصله بسیاری دارد، می‌شد حدس زد که گره کور نجات سینماها در ایران، با فیلم‌های معمولی باز نمی‌شود.

از همان زمان، تمام تخم‌مرغ‌ها در این سبد قرار گرفت که فیلم‌های بفروش ملودرام و کمدی، همزمان روی پرده بروند تا مخاطبان هر دو گونه، بتوانند با استقبال خود، تنور سینماها را گرم کنند.  این فرمول در تابستان اجرایی نشد تا این فصل طلایی نیز به مانند اکران‌های نوروز و عیدفطر بسوزد.

با سپری شدن اکران تابستان، همه چشم‌ها به اکران پاییز بود؛ جایی که قرار بود «دینامیت» به‌عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین فیلم‌های کمدی، درکنار «قهرمان» فرهادی، رونق‌بخش گیشه سینماها باشد.  قرار شد درکنار این دو فیلم، چند فیلم دیگر نیز نمایش داده شود تا مخاطبان کم‌کم به سینماها برگردند.

مشکلات سینما با «دینامیت قهرمان» هم رفع نشد

فیلم‌ها به ترتیب اکران شد اما میزان استقبال، فاصله چشم‌گیری تا نقطه مطلوب داشت. تا امروز که 4 ماه از اکران «دینامیت» می‌گذرد، حدود 870 هزار نفر به تماشای این فیلم نشسته‌اند و گیشه‌‌ای 19 میلیاردی برای این فیلم رقم خورده است.

«درخت گردو» نیز پس از حدود 70 روز نمایش، توانست با 135 هزار مخاطب، 3 میلیارد فروش داشته باشد.

«قهرمان» که امید اصلی گیشه این روزهای سینمای ایران است، تا دیشب که یک هفته از اکران آن می‌گذشت، 115 هزار نفر را به سینماها کشانده و حدود 3 میلیارد هم فروش داشته است.

این آمار و ارقام از سه فیلم پرمخاطب سینماها در شرایطی رقم خورده که قرار بود با نمایش این آثار، گیشه سینماها با یک تکان جدی مواجه شود. هرچند میزان فروش این ماه‌ها، از رشد قابل‌توجهی به‌نسبت سال گذشته برخوردار است، اما این‌طور انتظار می‌رفت که نمایش این سه فیلم، بتواند جهشی در تعداد مخاطبان و میزان استقبال آنها به‌عمل آورد. آن‌گونه که از تصاویر دریافتی از سینماها و آمارهای رسمی مشخص است، هنوز سینما به آن درجه از استقبال نرسیده که بخواهیم برای این گیشه، از تیترهایی همچون «بازگشت مردم به سینماها» یا «آشتی نسبی مخاطبان با سالن‌های تاریک» استفاده کنیم.

گیشه این سه فیلم در شرایطی محقق شده که انتظار می‌رفت این آمارها در مدت‌زمان کمتر و کوتاه‌تری به‌دست بیاید. باور اینکه نماینده سینمای ایران در اسکار 2022 که نام «اصغر فرهادی» را با خود یدک می‌کشد، در 7 روز ابتدایی‌اش، تنها 115 هزار نفر را به سینماها بکشاند، کمی دور از انتظار بود. البته که فیلم فرهادی تا همین جا، یک دلگرمی خوب برای سینماداران و سینمادوستان محسوب می‌شود و می‌توان از نحوه استقبال از آن، به گیشه سینما امیدوار بود؛ چراکه «دینامیت» در سه روز نخست خود، 500 میلیون تومان فروخت و «قهرمان» در همین مدت‌زمان، گیشه یک میلیارد و 800 میلیونی را رقم زد.

 آیا واقعا روند استقبال از فیلم‌ها روبه بهبود است؟

شرایط کرونایی در سال گذشته، اوضاعی را رقم زد که فروش 1 میلیاردی برای فیلم‌ها به آرزویی بزرگ تبدیل شده بود. اگر بخواهیم وضعیت سینمای امروز را در قیاس با سال گذشته محک بزنیم، طبیعتا وضع، خیلی بهتر شده و دیگر فروش میلیاردی برای بسیاری از فیلم‌ها یک آرزوی بزرگ محسوب نمی‌شود.

البته که باتوجه به مهار نسبی کرونا و توزیع گسترده واکسیناسیون در کشور، ترس مردم از سالن‌های سینما تاحدود زیادی از بین رفته و اعتماد، به سالن‌های تاریک بازگشته است.

اما آیا این میزان استقبال از فیلم‌های مهم روی پرده، مورد رضایت سینماداران و دفاتر پخش و تهیه‌کنندگان است؟

سپهر پهلوانی، مدیر جوان پردیس ارگ تجریش که سالن‌هایش تا ماه‌ها به‌دلیل نبود فیلم بفروش تعطیل بود، به «فرهیختگان» گفت: «وضعیت استقبال از سینما به‌نسبت ماه‌های گذشته، خیلی بهتر شده، اما هنوز به وضع عادی نرسیده است. این‌ وضعیت هم تنها به‌دلیل نمایش فیلم «قهرمان» است. چون «دینامیت» دیگر فروش خودش را کرده و الان فیلم آقای فرهادی می‌تواند جان دوباره‌ای به سینمای کشورمان ببخشد.»

پهلوانی در ادامه با زیان‌ده دانستن تداوم روند ظرفیت 50درصدی در سینماهای کشور گفت: «درحال حاضر فیلمی مانند «قهرمان» روی پرده است که با استقبال خوبی هم مواجه شده، اما این ظرفیت 50درصدی سینماها، اجازه فعالیت بهتر را از سالن‌ها گرفته است. وقتی بسیاری از مشاغل دارند با تمام ظرفیت کار می‌کنند، سینما به‌عنوان یک مکان امن، چرا باید تنها با نیمی از ظرفیت خود مشغول به‌کار باشد؟ در سه روز پایانی هفته گذشته، سانس‌های «قهرمان» پر بود و درخواست برای سانس‌های اضافه وجود داشت، اما ظرفیت 50درصدی سالن‌ها، مانع از این اقدام می‌شد. حالا که سینما به مخاطبانی دست یافته، این ظرفیت محدود اجازه نمی‌دهد تا زیان‌های فراوان دوران کرونا، برای ما مرتفع شود.»

این مدیر جوان در ارتباط با لزوم تصمیم‌گیری سریع در این مورد گفت: «باید سریعا فکری برای این مشکل اندیشیده شود، چون «قهرمان» قرار نیست برای همیشه پرفروش بماند. تخمین من بر این است که میزان استقبال از این فیلم، بعد از دوهفته فروکش می‌کند و اگر نتوانیم در همین دو هفته، پاسخگوی مخاطبان باشیم، باید دوباره به روزهای سخت فکر کنیم.»

این صحبت‌های پهلوانی در شرایطی مطرح می‌شود که بسیاری از مشاغلی که در دوران کرونا، ملزم به رعایت پتانسیل 50 درصدی خود بودند، هم‌اکنون به‌شکلی عادی مشغول به فعالیت هستند. به‌عنوان مثال اتوبوس‌های بین‌شهری که در دوره‌ای ملزم به رعایت فروش بلیت برای نیمی از صندلی‌های خود بودند، هم‌اکنون بلیت تمام صندلی‌های خود را می‌فروشند و هیچ ظرفیت خالی را در اتوبوس باقی نمی‌گذارند.

حالا وضعیت اتوبوس‌های بین‌شهری که مردم باید برای چند ساعت، همدیگر را بدون ظرفیت خالی تحمل کنند بهتر و درمانی‌تر است یا سینمایی که چندین دستگاه تهویه دارد و نهایتا 90 تا 100 دقیقه از وقت مردم را می‌گیرد؟

سعید خانی که خود سینمادار و تهیه‌کننده است، این روزها پخش دو فیلم «دینامیت» و «قهرمان» را به‌عهده دارد، در صحبتی کوتاه با «فرهیختگان»، از میزان استقبال مردم اعلام رضایت کرد و گفت: «ظرفیت 50 درصدی برای سینماها در شرایط فعلی ضروری است و میزان استقبال مردم هم از همین میزان ظرفیت، بسیار خوب بوده است.»

ابراهیم عامریان در همین رابطه به «فرهیختگان» گفت: «قطعا وضعیت استقبال مخاطبان از سینما، هنوز به وضع نرمال خودش نرسیده که در این شرایط، علاوه‌بر کرونا، باید به بالا رفتن قیمت بلیت برای سال‌جاری نیز اشاره کنیم.»

این تهیه‌کننده در ادامه به آماری مصداقی روی آورد و گفت: «درحال حاضر، حدود 870 هزار نفر به تماشای «دینامیت» نشستند. ما قبل از کرونا، فیلم «تگزاس» را روی پرده داشتیم که 2 میلیون و 500 هزار نفر آن را تماشا کردند. یعنی مخاطبان «دینامیت» به یک‌سوم تقلیل یافته است و این آمار نشان می‌دهد مخاطبان سینما، هنوز به سالن‌ها بازنگشته و فاصله معناداری تا شرایط عادی داریم. البته که بخشی از این مخاطبان به‌دلیل بالا رفتن قیمت بلیت، سینما را از سبد ماهانه و سالانه خود خارج کرده‌اند، اما قدر مسلم تعدادشان به اندازه‌ای نیست که به یک‌سوم شرایط عادی سینما تقلیل یابد.»

سعید سعدی که این روزها فیلم «گیسوم» را در قامت تهیه‌‌کننده، روی پرده دارد، با ابراز امیدواری نسبت‌به این روند، به «فرهیختگان» گفت: «به‌نظر من این استقبالی که از دو فیلم «دینامیت» و «قهرمان» صورت گرفته، شرایط را به‌نحوی پیش خواهد برد که در آینده‌ای نزدیک سینما به شرایط نرمال خود بازگردد. اما برای رسیدن به این شرایط، هم فیلم خوب و پرفروش نیاز داریم و هم یک اطلاع‌رسانی درست و گسترده. همچنان اعتقاد دارم فیلمی که بازیگر شاخص داشته باشد، حتی در این شرایط هم با فروش خوبی مواجه خواهد شد.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو