وقتی «تکم‌چی» راوی معضلات اجتماعی روز می‌شود | تأکید زینال‌پور بر لزوم اتحاد میان اقوام

116

1400/9/20

02:44


امیر زینال‌پور، کارگردان نمایش «تکم‌چی» می‌گوید: با ورود نگاهی پست‌مدرن به آیین نمایشی «تکم‌چی» تلاش کردیم بخشی از مشکلات روز جامعه را مطرح و دیگربار بر لزوم اتحاد میان اقوام در تمامی بخش‌ها تأکید کنیم.

وقتی «تکم‌چی» راوی معضلات اجتماعی روز می‌شود | تأکید زینال‌پور بر لزوم اتحاد میان اقوام

گروه تئاتر هنرآنلاین: امیر زینال‌پور کارگردان نمایش «تکم‌چی» از آثار پذیرفته‌شده در بخش معرکه‌ها، آئین‌ها و بازی‌های نمایشی (یادواره زنده‌یاد استاد محمود استادمحمد) بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی درباره جزئیات این نمایش گفت: «تکم‌چی» یکی از آئین‌های نمایشی خطه آذربایجان است که با قدمتی بیش از 90 سال در حدفاصل 20 روز مانده به نوروز، تکم‌چی‌ها یا عروسک‌گردان‌های نوروزی، بشارت‌دهندگان بهار و نوروز در مناطق آذربایجانی‌نشین ایران بوده‌اند و با حرکت دادن تکم‌‌ها یا عروسک‌های کوچک چوبی تزئین شده و خواندن آواز به نوروزخوانی و بهارخوانی می‌پرداختند.

او در ادامه افزود: متأسفانه بسیاری از آئین‌های نمایشی در سال‌های اخیر به دست فراموشی سپرده‌ شده‌اند و به دلیل منسوخ شدن، نسل‌های جدید به دنبال احیای آن هستند.  

زینال‌پور با اشاره به اینکه با ورود نگاهی پست‌مدرنیسم به آئین نمایشی تکم چی تلاش کرده است تا بخشی از مشکلات روز جامعه را مطرح و دیگربار بر لزوم اتحاد میان اقوام در تمامی بخش‌های تأکید کند، اذعان داشت: تلاش کردم تا نگاهی جهان‌شمول به این جریان داشته باشیم و از بستر یک آئین نمایشی کهن، بازگوکننده بخشی از مشکلات و معضلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باشیم. 

این کارگردان نمایش گفت: امروز جامعه با مشکلات بسیاری همچون اعتیاد و بیکاری دست‌وپنجه نرم می‌کند و در حقیقت با تکیه‌بر آئین‌های نمایشی که ماهیتی تأثیرگذار روی مردم از طیف‌های مختلف دارد، می‌توان این موضوعات را بیان کرد. 

او اذعان داشت: تکم چی از دیرباز دارای جایگاه ویژه‌ای در بحث انجام امور خیر است حال‌آنکه در این آئین، تکم چی هر آنچه به‌عنوان انعام جمع‌آوری می‌کند در میان فقرا تقسیم می‌کند و پرورش روح انسان‌دوستی در او به عنوان مؤلفه‌ای مهم‌ترین و ارزشمندترین قابل‌توجه است.

زینال‌پور با اشاره به اینکه امروز بسیاری از آیین‌های نمایشی در کشورمان به دست فراموشی سپرده‌شده است، بیان کرد: یکی از رسالت‌های ما هنرمندان توجه بر لزوم احیای این آئین‌ها بوده و من بشخصه با بیش از 500 بار اجرای نمایش تکم چی در مدارس کشور تلاش کردم گامی هرچند کوچک در مسیر احیای این ظرفیت‌های فرهنگی بردارم.

بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی از 14 آذرماه سال جاری به دبیری داود فتحعلی بیگی در حال برگزاری است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو