بهترین فیلم های سینمایی تاریخی ؛ معرفی 24 فیلم برتر تاریخی جهان

بهترین فیلم های سینمایی تاریخی ؛ معرفی 24 فیلم برتر تاریخی جهان


منبع: پلازا

29

1401/9/11

21:49


بهترین فیلم های سینمایی تاریخی ؛ معرفی 24 فیلم برتر تاریخی جهان

برترین فیلم های تاریخی مانند یک ماشین زمان عمل می‌کنند و به مخاطبانشان این فرصت را می‌دهند که با گذشته‌های دور و نزدیک و انسان‌هایی که هرگز ندیده‌اند، آشنا شوند. برای آشنایی با فهرست فیلم برتر تاریخی جهان همراه ما باشید.

انسان‌ها در طول تاریخ همواره تلاش کرده‌اند که وقایع مهم را به هر نحو ممکن ثبت کنند تا به نسل‌های بعد نشان دهند که چگونه وقایع گذشته زندگی، آنچه «حال» نامیده می‌شود را شکل داده است. از داستان‌های تاریخی مثل ایلیاد و شاهنامه گرفته تا مشهورترین فیلم‌ های تاریخی دنیای سینما، همگی قصد دارند با غرق کردن ما در برهه‌ای از تاریخ، گذشته را تبدیل به درسی برای زندگی امروز کنند. فیلم‌ های تاریخی زیادی در طول تاریخ سینما بر روی پرده رفتند. این فیلم‌ها با نگاهی تازه به جنبه‌هایی از گذشته توجه دارند که قبلا به خوبی به نمایش درنیامده‌اند. این دست از فیلم‌ها جزء معدود آثاری هستند که مخاطبانی از سرتاسر جهان دارند.

انتخاب بهترین فیلمهای سینمایی تاریخی قطعا کار دشواری است؛ زیرا همیشه کسانی هستند که از بیان واقعیت خوششان نمی‌آید یا حداقل از شیوه بیان آن در این فیلم‌ها گله دارند. در این مقاله از پلازا تلاش کردیم تا بهترین فیلم های سینمایی تاریخی را معرفی کنیم و گریزی نیز بر نظرات منتقدان و جوایز و افتخارات فیلم های ذکر شده بزنیم.

بهترین فیلم های تاریخی

فهرست مطالب:

بهترین فیلم های سینمایی تاریخی

در ادامه به بررسی بهترین فیلم های سینمایی تاریخی می‌پردازیم. در چند بخش با کلیک روی نام فیلم می‌توانید برای دانلود فیلم های تاریخی باستانی اقدام کنید. ما در این مقاله تلاش کرده‌ایم بهترین فیلم های تاریخی دنیا، از کشورهای مختلف را مورد بررسی قرار دهیم؛ از فیلم های تاریخی خارجی آلمانی گرفته تا فیلمهای تاریخی هالیوود. همچنین در این لیست از بهترین فیلم های تاریخی جنگی تا بهترین فیلم های اکشن تاریخی را معرفی کرده‌ایم. اما قبل از اینکه برویم سراغ معرفی فیلم‌ها، می‌توانید در جدول پایین فهرستی از 10 فیلم برتر تاریخی جهان را ببینید.

ردیفنام فیلمسال ساختکارگردان
1Schindler’s List1993استیون اسپیلبرگ
2Gladiator2000ریدلی اسکات
3Braveheart1995مل گیبسون
4Downfall2004الیور هیرشبیگیل
5Hacksaw Ridge2016مل گیبسون
612Years a Slave2013استیو مک‌کوئین
7Gandhi1983ریچارد اتنبرا
8The King’s Speech2011تام هوپر
9The Northman2022رابرت ایگرز
10JFK1991الیور استون

1. فیلم Schindler’s List – فهرست شیندلر ؛ از بهترین فیلمهای ژانر تاریخی

برترین فیلم های تاریخی

  • سال ساخت: 1993
  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ (Steven Spielberg)
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 8.9/10
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: 98%
  • بازیگران: لیام نیسون، بن کینگزلی، رالف فاینز، کارولین گودال

مقاله خود را با یکی از فیلمهای سینمایی تاریخی جنگی شروع می‌کنیم. به جرئت می‌توان گفت فیلم فهرست شیندلر بهترین فیلم تاریخی جهان است. این فیلم برتر تاریخی جهان به کارگردانی استیون اسپیلبرگ بر پایه کتاب «شیندلرز آرک» که برنده جایزه بوکر نیز شده ساخته شده است. فهرست شیندلر روایتگر صنعتگری آلمانی به نام اسکار شیندلر است که به علت روابط دوستانه‌اش با سران ارتش نازی، موفق می‌شود کارخانه‌ای با پول شرکای مخفی یهودی‌اش بخرد. او پس از مشاهده آزار و اذیت یهودیان توسط سران نازی تصمیم می‌گیرد تا کارگران یهودی خود را از اتاق‌های گازی که در انتظارشان است نجات دهد.

این فیلم که نمایشگر یکی از فجیع‌ترین حوادث تاریخ است، با بودجه نزدیک به 22 میلیون دلار ساخته شده و فروشی بالغ بر 322 میلیون دلار داشته است. فهرست شیندلر علاوه بر موفقیت تجاری خود، برنده جوایز بسیاری نظیر جایزه اسکار بهترین فیلم و همچنین جایزه اسکار بهترین کارگردنی شد.

لیام نیسون بازیگر مطرح و  سرشناس هالیوود با ایفای نقش اسکار شیندلر در این فیلم خوش درخشید. منتقد سرشناس نیویورکر، استفان شیف مدعی شد که این فیلم بهترین فیلم تاریخی دنیا درباره هولوکاست است. راتن تومیتوز نیز با دادن امتیاز 97 درصدی، این فیلم را شاهکار استیون اسپیلبرگ خواند. این اثر در فهرست فیلمهای سینمایی تاریخی جنگی به انتخاب پلازا هم قرار گرفته است که از اینجا می‌توانید آن مقاله را نیز بخوانید.

2. فیلم Gladiator – گلادیاتور ؛ از بهترین فیلم های سینمایی تاریخی

بهترین فیلم های تاریخی جدید

  • سال ساخت: 2000
  • کارگردان: ریدلی اسکات (Ridley Scott)
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 8.5/10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 78%
  • بازیگران: راسل کرو، واکین فینیکس، کانی نیلسن، الیور رید، درک جاکوبی، جایمن هانسو و ریچارد هریس

گلادیاتور را می‌توان از بهترین فیلم های افسانه ای تاریخی نامید. این فیلم تاریخی درباره ژنرال بزرگ ارتش روم، ماکسیموس است. او توانسته است محبت مردم و همچنین فرمانروا به خودش جلب کند. هنگامی‌که فرمانروا در بستر مرگ است، بدون توجه به حضور پسرش، کومودوس، ماکسیموس را به‌عنوان جانشین خود انتخاب می‌کند. اما این عمل او آتش حسد را در دل کومودوس روشن می‌کند و باعث آغاز سلسله اتفاقات تلخی برای ماکسیموس و خانواده‌اش می‌شود. اگر به فیلم‌های تاریخی و افسانه‌ای علاقه دارید، قطعا از تماشای گلادیاتور لذت خواهید برد.

گلادیاتور، از فیلمهای ژانر تاریخی، بعد از اکران با نظرات مثبت منتقدان و مخاطبان روبه‌رو شد. بسیاری از بینندگان این فیلم کارگردانی اسکات، جلوه‌های فیلم، فیلمنامه، صحنه‌های اکشن، موسیقی فیلم و ایفای نقش تیم بازیگران آن به‌خصوص کرو و فینیکس را تحسین کردند. فیلم گلادیاتور در گیشه‌ها نیز عملکرد موفقی داشت و توانست عنوان دومین فیلم پرفروش سال 2000 را به خودش اختصاص دهد.

گلادیاتور، از بهترین فیلم های سینمایی تاریخی، بعد از انتشار جوایز متعددی را از آن خود کرد که از میان آن‌ها می‌توان به پنج جایزه اسکار برای بهترین فیلم، بهترین بازیگر (برای راسل کرو)، بهترین طراحی لباس، بهترین صداگذاری و بهترین جلوه‌های ویژه و همچنین چهار جایزه بفتا اشاره کرد. خبر خوب برای طرفداران این فیلم برتر تاریخی این است که در سال 2021 رسما اعلام شد که دنباله‌ای برای این فیلم ساخته خواهد شد. البته این دنباله فعلا در مرحله نگارش فیلمنامه است.

3. فیلم Braveheart – شجاع دل ؛ از برترین فیلم های تاریخی

بهترین فیلم های تاریخی جنگی

  • سال ساخت: 1995
  • کارگردان: مل گیبسون (Mel Gibson)
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 8.3/10
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: 78%
  • بازیگران: مل گیبسون، سوفی مارسو، پاتریک مک‌گوئن، برندن گلیسون

مبارزه با ظلم و ظالم درون‌مایه اصلی بسیاری از داستان‌ها و فیلم‌هاست. در میان هزاران فیلمی که درباره این موضوع ساخته شده‌اند، فیلم شجاع‌دل بی‌شک بهترین آنها در فهرست برترین فیلم های باستانی است. داستان درباره مردی به نام ویلیام والاس است که در پی کشته شدن نامزدش به دست سربازی انگلیسی، دست به شورش علیه پادشاه انگلیس، ادوارد اول می‌زند. مل گیبسون که کارگردانی فیلم را نیز برعهده داشت، با بازی در نقش والاس نشان داد که بازیگر خوبی هم هست.

شجاع‌دل، از بهترین فیلم های افسانه ای تاریخی، در مجموع با فروش بیش از 210 میلیون دلار توانست نامزد 10 جایزه اسکار شود که در نهایت موفق به کسب 5 جایزه اسکار شامل جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمبرداری و … شد. مل گیبسون توانست جایزه بهترین کارگردانی گلدن گلوب را نیز برای خود کند. با وجود اینکه این فیلم در خصوص طرز بیان تاریخ با انتقاداتی روبه‌رو شد، ولی در مجموع توانست نظر مثبت بیشتر مخاطبان را جلب کند و جای خود را در بین فیلم های تاریخی برتر باز کرد. منتقد روزنامه نیویورک تایمز با تمجید از این فیلم آن را به عنوان «یکی از تماشایی‌ترین فیلم های باستانی سال» معرفی کرد.

4. فیلم تاریخی خارجی Downfall – سقوط

بهترین فیلم های تاریخی جهان

  • سال ساخت: 2004
  • کارگردان: الیور هیرشبیگل (Oliver Hirschbiegel)
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 8.2/10
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: 90%
  • بازیگران: برونو گانتس، الکساندرا ماریا لارا، بولیانه کولر، کورینا هارفوش

یکی از بهترین فیلمهای سینمایی تاریخی فیلم سقوط است. نزدیک به 61 سال پیش هیلتر با حمله به لهستان آغازگر یکی از مرگبارترین جنگ‌های تاریخ شد. فیلم سقوط، یکی از فیلم های برتر ژانر تاریخی، 12 روز پایانی حکومت رایش سوم را روایت می کند که براساس خاطرات آخرین منشی هیتلر، تراودل یونگه ساخته شده است.

این فیلم آلمانی در سال 2004 نامزد بهترین فیلم خارجی زبان جایزه اسکار شد؛ ولی موفق به کسب این عنوان نشد. مجله انگلیسی امپایر درباره این فیلم نوشت: «فیلم سقوط، جذاب، تکان دهنده و در آخر هم فیلمی هولناک بود». وبسایت متاکریتیک این فیلم را در خور تحسین جهانی معرفی کرد و به آن نشان «باید دیده شود» (Must-see) را داد. بدون اغراق سقوط بهترین فیلم تاریخی خارجی در فهرست فیلم های برتر تاریخی جهان است که دیدن آن به دوستداران سینما پیشنهاد می‌شود.

5. فیلم تاریخی جنگی Hacksaw Ridge – سه تیغ اره‌ ای

دانلود فیلم های تاریخی باستانی

  • سال ساخت: 2016
  • کارگردان: مل گیبسون
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 8.1/10
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: 84%
  • بازیگران: اندرو گارفیلد، سم ورثینگتون، لوک بریسی، هوگو ویوینگ، رایان کر

بسیاری از بهترین فیلمهای ژانر تاریخی و جنگی، معمولا داستانی در جنگ جهانی دوم را روایت می‌کنند. در نبرد اوکیناوا که در آخرین ماه‌های جنگ جهانی دوم رخ داد، یک حماسه اتفاق میفتد؛ این حماسه به دست نامحتمل‌ترین گزینه ممکن رقم خورد؛ کسی که حاضر نبود اسلحه به دست بگیرد و به سربازان ژاپنی شلیک کند. فیلم سه‌تیغ اره‌ای در مورد دزموند داس است؛ سربازی که اسلحه بدست گرفتن را با عقاید مذهبی‌اش مغایر می‌داند. او در طی جنگ و به تنهایی موفق به نجات ده‌ها سرباز زخمی شد. این فیلم با کارگردانی مل گیبسون توانست نامزد 6 جایزه اسکار شود و با راضی نگه داشتن 96 درصد از مخاطبان، بی‌شک بهترین فیلم تاریخی جنگی و یکی از بهترین فیلم های تاریخی هالیوود است.

در جمع‌بندی نهایی راتن تومیتوز آمده «سه‌تیغ اره ای از میراث زندگی یک صلح‌جو استفاده کرده است تا به شجاعت و وفاداری به عقاید شخصی ادای احترام کند». گاردین نیز با اعطای چهار ستاره از پنج ستاره معروف خود اظهار کرد که مل گیبسون این فیلم را به بهترین نحو ممکن ساخته است. تماشای این فیلم سینمایی هالیوودی تاریخی را به همه دوستداران این ژانر پیشنهاد می‌کنیم.

6. فیلم تاریخی 12Years a Slave – دوازده سال بردگی

بهترین فیلم های افسانه ای تاریخی

  • سال ساخت: 2013
  • کارگردان: استیون مک‌کوئین (Steven McQueen)
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 8.1/10
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: 95%
  • بازیگران: چیویتل اجیوفور، مایک فاسبندر، بندیکت کامبربچ، پل دینو، برد پیت

اصطلاح «برده» و هم‌خانواده‌های این کلمه به‌طور قطع یکی از منفورترین کلمات تاریخ هستند؛ ولی فیلم 12 سال بردگی به کارگردانی استیو مک‌کوئین یکی از بهترین فیلمهای تاریخی جهان است. داستان در مورد یک سیاه آزاد است که توسط گروهی ربوده و به عنوان برده فروخته می‌شود. او به یکی از مزارع پنبه در جنوب آمریکا منتقل می‌شود و 12 سال از زندگی خود را به عنوان برده سپری می‌کند. این فیلم با بازی درخشان چیویتل اجیوفور نامزد دریافت 9 جایزه اسکار شد و توانست جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش مکمل زن و بهترین فیلمنامه اقتباسی را با خود به خانه ببرد.

گاردین با اهدای هر پنج ستاره به این فیلم نوشت «12 سال بردگی تنها یک فیلم عالی نیست، بلکه برای سینمای دنیا یک فیلم ضروری است» و آن را یکی از فیلم های تاریخی برتر دنیای سینما خطاب کرد. سینما اسکور هم در بررسی‌های خود عنوان کرد که تماشاچیان با دادن نمره A به این فیلم، راضی به خانه خود برگشتند. این فیلم سینمایی هالیوودی تاریخی در فهرست بهترین فیلم‌های واقعی به انتخاب پلازا قرار گرفته و از اینجا می‌توانید آن مقاله را نیز بخوانید.

7. فیلم Gandhi – گاندی ؛ از برترین فیلمهای ژانر تاریخی

فیلم تاریخی امریکایی

  • سال ساخت: 1983
  • کارگردان: ریچارد اتنبرا (Richard Attenborough)
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 8/10
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: 85%
  • بازیگران: بن کینگزلی، روهینی هاتانگادی، مارتین شین، برنارد هپتون، شین ریمر

گاندی یکی از تأثیرگذارترین شخصیت‌های دنیاست که زندگی او سوژه بسیاری از فیلم‌ها و کتاب‌ها شده است. بنابراین شاید اگر فیلمی شایسته قرار گرفتن در جایگاه بهترین فیلم های تاریخی جهان در فهرست برترین فیلم های تاریخی باشد، اولین گزینه فیلم گاندی است. فیلم گاندی که در سال 1982 به کارگردانی ریچارد اتنبرا ساخته شد، درباره زندگی این شخصیت بزرگ تاریخ دنیاست. عملکرد بن‌ کینگزلی در این فیلم بارها و بارها مورد تحسین قرار گرفت و جک کرول منتقد هفته‌نامه نیوزویک نوشت «فیلم‌های کمی شایسته کامل دیده شدن هستند؛ فیلم گاندی یکی از آن‌هاست».

سینما اسکور نیز اذعان داشت که تماشاگران به این فیلم رتبه درجه یک (A+) را دادند. سایت راتن تومیتوز نیز 85 درصد از نقدها را مثبت ارزیابی کرد و در جمع‌بندی پایانی خود نوشت «ریچارد اتنبرا کارگردان مطمئن و دلسوزی است؛ ولی این بازی خیره‌کننده بن کینگزلی بود که مخاطبان را میخکوب کرد». فیلم گاندی، فیلم برتر تاریخی جهان، برنده 8 جایزه اسکار شامل بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد و … شد. همچنین دایره منتقدان فیلم لندن، بن کینگزلی را به عنوان بازیگر سال انتخاب کردند.

8. فیلم خارجی تاریخی The King’s Speech – سخنرانی پادشاه

بهترین فیلم های اکشن تاریخی

  • سال ساخت: 2011
  • کارگردان: تام هوپر (Tom Hooper)
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 8/10
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: 94%
  • بازیگران: کالین فرث، جفری راش، هلنا بونهام کارتر، گای پیرس، تیموتی اسپال

آشنایی با فیلمهای ژانر تاریخی را با فیلمی از تام هوپر ادامه می‌دهیم. فیلم سخنرانی پادشاه یکی از بهترین فیلمهای تاریخی جهان است که دقت تاریخی نسبتا خوبی دارد. این فیلم را می‌توانیم بهترین فیلم تاریخی هوپر بدانیم. او در فیلم سخنرانی پادشاه به سراغ پادشاه فقید بریتانیا، جورج پنجم، رفته است. این فیلم برتر تاریخی جهان در زمان جنگ جهانی دوم روایت می‌شود، زمانی که  جورج پنجم بر تخت سلطنت می‌نشیند. او اکنون باید برای مردم سخنرانی کند، اما لکنت زبان این اجازه را به وی نمی‌دهد.

فیلم سخنرانی پادشاه یکی از فیلم های برتر تاریخی جهان است که با استقبال بسیار گرمی از سوی منتقدین و مردم روبرو شد. این فیلم نامزد 12جایزه اسکار شد و از این میان 4 اسکار را از آن خود کرد. اگر قصد دارید به تماشای یکی از فیلم های تاریخی برتر بنشینید، فیلم سخرانی پادشاه را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

9. فیلم The Northman – مرد شمالی ؛ از بهترین فیلمهای ژانر تاریخی

فیلم سینمایی تاریخی قرون وسطی

  • سال ساخت: 2022
  • کارگردان: رابرت اگرز (Robert Eggers)
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 8/10
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: 88%
  • بازیگران: الکساندر اسکارشگارد، نیکول کیدمن، آنیا تیلور جوی، ایتن هاوک، ویلم دفو

فیلم مردشمالی یکی از برترین فیلم های سینمایی 2022 تاریخی در ژانر اکشن و حماسی است. داستان مرد شمالی، از بهترین فیلم های حماسی تاریخی، یک شاهزاده جوان وایکینگ را دنبال می‌کند که به دنبال انتقام مرگ پدرش است. فیلم مرد شمالی، فیلم برتر تاریخی جهان، تا کنون نظرات مثبتی از سوی منتقدین، به خصوص برای کارگردانی، فضای فیلم، و بازی بازیگران کسب کرده است.

10. فیلم JFK – جی اف کی ؛ از بهترین فیلم های سینمایی تاریخی

بهترین فیلم های تاریخی انگلستان

  • سال ساخت: 1991
  • کارگردان: الیور استون (Oliver Stone)
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 8/10
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: 84%
  • بازیگران: کوین کاستنر، کوین بیکن، تامی لی جونز، گری الدمن، جو پشی

جی اف کی که مخفف نام جان اف کندی است، داستانی مهیج از ترور رئیس جمهوری آمریکا، جان اف کندی است. نقش اول این فیلم تاریخی را کوین کاستنر در نقش بازپرس بخش قضایی بازی کرد و  این فیلم به کارگردانی الیور استون با بودجه‌ای 40 میلیون دلاری ساخته شده و فروشی بالغ بر 205 میلیون دلار داشته است. بعد از این فیلم، الیور استون دو فیلم دیگر درباره رؤسای جمهوری آمریکا (نیکسون و جورج دبلیو بوش) ساخت که از هیچ کدام به اندازه فیلم جی اف کی استقبال نشد.

با انتشار این فیلم، از برترین فیلمهای ژانر تاریخی، کارگردان با واکنش‌های منفی زیادی روبه‌رو شد و خیلی‌ها از تحریف تاریخ در این فیلم انتقاد کردند؛ ولی در نهایت با بررسی 62 نقد توسط راتن تومیتوز مشخص شد 84 درصد آن‌ها مثبت بودند. وبگاه IMDB با نمره 8 از 10 از این فیلم تمجید کرد. این فیلم، از بهترین فیلمهای ژانر تاریخی، نامزد دریافت 8 جایزه اسکار نیز شد.

11. فیلم Spartacus – اسپارتاکوس ؛ از فیلمهای ژانر تاریخی

فیلم های تاریخی ایران هالیوود

  • سال ساخت: 1960
  • کارگردان: استنلی کوبریک (Stanley Kubrick)
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 7.9/10
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: 93%
  • بازیگران: کرک داگلاس، لارنس الیویه، ژان سیمونز، پیتر اوستینوف، جان گوین

یکی از برترین فیلم های باستانی جنگی، فیلم اسپارتاکوس است. این فیلم که به کارگردانی استنلی کوبریک در سال 1960 ساخته شد، یکی از سردمداران اصلی مبارزه علیه بردگی است. داستان در مورد برده‌ای به نام اسپارتاکوس است که از 13 سالگی مشغول بردگی در امپراطوری رم است. او توسط شخصی خریداری شده و به مدرسه گلادیاتورها فرستاده می‌شود. این فیلم بی‌شک یکی از بهترین فیلم های افسانه ای تاریخی دنیاست که دیدن آن به علاقه‌مندان به برترین فیلم های باستانی تاریخی توصیه می شود.

این اثر با نقدهای مثبت زیادی مواجه شد و منتقد لس آنجلس تایمز با ستودن «بازیگران افسانه‌ای»، «فیلمنامه خیره‌کننده» و «صحنه‌های درخشان نبرد» نوشت: «عملکرد کارگردان در استفاده از دوربین‌ها بسیار ستودنی است و این همان نقطه‌ای است که پس از آن کوبریک مورد توجه همگان خواهد بود». متاکریتیک با اعطای نمره 87 از 100 به این فیلم، آن را لایق تحسین جهان قلمداد کرد.

12. فیلم تاریخی The White Ribbon – ربان سفید

فیلم برتر تاریخی جهان

  • سال ساخت: 2009
  • کارگردان: میشائیل هانکه (Michael Haneke)
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 7.8/10
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: 86%
  • بازیگران: کریستیان فریدل، اولریش توکور، یوسف بیربیخلر

ربان سفید فیلمی آلمانی، و یکی از فیلم های برتر تاریخی جهان ، است که در سال 2009 به کارگردانی میشل هانکه اتریشی ساخته شد. ماجرای این فیلم تاریخی قبل از جنگ جهانی اول اتفاق میفتد؛ جایی که یک اشراف‌زاده، یک پزشک و یک کشیش با سواستفاده از موقعیت خود و بکارگیری مجازات‌های سخت بر دهکده‌ کوچکی در آلمان حکومت می‌کنند. وقایع عجیب، روستاییان را با ترس‌های بسیار زیادی رو‌به‌رو می‌کند. این فیلم با نظرات مثبت منتقدان آلمانی روبه‌رو شد. کایل اسمیت، منتقد نیویورک پست هم در ستایش از فیلم گفت «هم ساده و هم پیچیده … کنترل عالی هانکه بر روی فیلم به او اجازه داد تا معماری باشکوهی از شرارت را به تصویر بکشد».

این فیلم برنده بهترین فیلم خارجی زبان جشنواره گلدن گلوب شد و همچنین برنده نخل طلای شصت‌ودومین جشنواره فیلم کن شد. IMDB با قرار دادن این فیلم در دسته بهترین فیلمهای سینمایی تاریخی ، به این فیلم امتیاز 7.8 از 10 را داده است.

13. فیلم Dunkirk – دانکرک ؛ از بهترین فیلمهای ژانر تاریخی

بهترین فیلم های تاریخی

  • سال ساخت: 2017
  • کارگردان: کریستوفر نولان (Christopher Nolan)
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 7.8/10
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: 92%
  • بازیگران: فیون وایتهد، تام گلین-کارنی، جک لودن، هری استایلز، جیمز دارسی

فیلم دانکرک یکی از برترین فیلمهای سینمایی تاریخی جنگی است. این فیلم تاریخی خارجی اثری از کارگردان مشهور هالیوودی، کریستوفر نولان است. به جرات می‌توانیم فیلم دانکرک را بهترین فیلم تاریخی نولان در ژانر جنگی بدانیم. این فیلم تحسین منتقدین به خصوص در مورد فیلمنامه، کارگردانی، موسیقی و فیلمبرداری را برانگیخت. بسیاری از منتقدین نه تنها این فیلم را یکی از بفیلم های برتر تاریخی جهان ، بلکه بهترین فیلم نولان می‌دانند.

فیلم دانکرک، یکی از فیلم های سینمایی تاریخی برتر، افتخارات بسیاری کسب کرد که از مهمترین آنها می‌توانیم 8 نامزدی اسکار را نام ببریم. این فیلم در نهایت موفق شد 3 اسکار را با خود به خانه ببرد.

داستان یکی از بهترین فیلم های تاریخی جنگی، در زمان جنگ جهانی دوم روایت می‌شود. در فیلم عملیات تخلیه نیروهای فرانسه، بلژیک و بریتانیا از شهر دانکرک به تصویر کشده شده است. در جریان این عملیات حداقل 335هزار سرباز نجات یافتند. برای آشنایی و دانلود فیلم دانکرک، از بهترین فیلم های تاریخی جهان، به این مقاله مراجعه کنید.

14. فیلم Argo – آرگو

برترین فیلم های تاریخی

  • سال ساخت: 2012
  • کارگردان: بن افلک (Ben Affleck)
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 7.7/10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 96%
  • بازیگران: بن افلک، برایان کرانستون، آلن آرکین، جان گودمن

آرگو یکی از فیلم های تاریخی ایران هالیوود است که در سال 2012 و توسط بن افلک ساخته شد و ماجرای فرار آمریکایی‌ها از ایران را روایت می‌کند. این عنوان از بهترین فیلم های تاریخی جهان پس از انتشار با نظرات مثبت منتقدانی مواجه شد که بازی بازیگران، کارگردانی افلک، فیلمنامه، تدوین و موسیقی متن فیلم را تحسین کردند. برخی‌ها نیز از اینکه وقایع این فیلم با  واقعیت تفاوت زیادی دارد انتقاد کردند.

فیلم آرگو، از بهترین فیلم های تاریخی نامزد دریافت 7 جایزه اسکار شد و در نهایت توانست اسکار بهترین فیلم،‌ بهترین فیلمنامه و بهترین تدوین را از آن خود کند. این فیلم همچنین 5 جایزه گلدن گلوب دریافت کرد.

15. فیلم The Trial of the Chicago 7 – دادگاه شیکاگو هفت

بهترین فیلم های تاریخی جدید

  • سال ساخت: 2020
  • کارگردان: آرون سورکین (Aaron Sorkin)
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 7.7
  • امتیاز راتن تومیتوز: 89%
  • بازیگران: یحیی عبدالمتین دوم، ساشا بارون کوهن، دانیل فلاهرتی، جوزف گوردون لویت

دادگاه شیکاگو هفت یکی دیگر از برترین فیلم های تاریخی است که به شما معرفی می‌کنیم. این فیلم برتر تاریخی جهان در ژانر درام تاریخی و حقوقی ساخته شده و ماجرای گروهی از مخالفان جنگ ویتنام را به تصویر می‌کشد که به توطئه و عبور از مرزهای آمریکا برای راه انداختن تظاهرات در سال 1968 محکوم می‌شوند.

این فیلم تاریخی امریکایی پس از انتشار با نظرات مثبت منتقدان مواجه شد. آن‌ها بازی بازیگران و فیلمنامه این اثر را تحسین کردند. فیلم دادگاه شیکاگو هفت، از بهترین فیلم های تاریخی جدید، نامرد دریافت 6 جایزه اسکار، 5 گلدن گلوب، 3 جایزه انجمن بازیگران سینما و 3 جایزه بفتا شد و توانست گلدن گلوب بهترین فیلمنامه و جایزه بهترین گروه بازیگران از انجمن منتقدان را دریافت کند.

16. فیلم The Favourite – سوگلی ؛ از فیلم های سینمایی تاریخی

بهترین فیلم های تاریخی جنگی

  • سال ساخت: 2018
  • کارگردان: یورگوس لانتیموس (Yorgos Lanthimos)
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 7.5/10
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: 93%
  • بازیگران: اولیویا کلمن، ریچل وایز، اما استون، نیکولاس هولت، جیمز اسمیت

فیلم سوگلی عنوانی در ژانر کمدی سیاه- تاریخی است که در فهرست فیلم های تاریخی برتر قرار می‌گیرد. این فیلم پس از اکران با استقبال خوبی از سوی بینندگان و منتقدین روبرو گشت. در کارنامه افتخارات فیلم 9 نامزدی و 1 برد جایزه اسکار، 4 نامزدی و 7 برد جایزه بفتا، و 1 نامزدی و 4 برد جایزه گلدن گلوب را می‌بینیم.

داستان این فیلم، از برترین فیلمهای ژانر تاریخی، در قرن 18 میلادی روایت می‌شود. جایی که دوشس مارلبورو و ابیگیل ماشام در رقابت‌اند تا توجه ملکه آن، را به خود جلب کرده و سوگلی او شوند.

17. فیلم سینمایی تاریخی قرون وسطی The Last Duel – آخرین دوئل

بهترین فیلم های تاریخی جهان

  • سال ساخت: 2021
  • کارگردان: ریدلی اسکات (Ridley Scott)
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 7.4/10
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: 85%
  • بازیگران: مت دیمن، آدام درایور، جودی کومر، بن افلک

یک فیلم سینمایی تاریخی قرون وسطی در فهرست بهترین فیلم های اکشن تاریخی، فیلم آخرین دوئل است. این فیلم براساس کتابی به همین نام به قلم اریک جاگر (Eric Jager) محصول سال 2004، ساخته شده است. فیلم The Last Duel در اکتبر 2021 در سینماها اکران شد و نظرات مثبتی از سوی منتقدین، به خصوص در تحسین بازی بازیگران کسب کرد. برخی از آنان این اثر را به فیلم Rashomon (1950) اثر آکیرا کوروساوا تشبیه کردند. این فیلم از برترین فیلم های باستانی است که گرچه نامش به عنوان یکی از 10 فیلم برتر سال 2021 از سوی هیئت ملی بازبینی فیلم ذکر شده، اما متأسفانه در گیشه فروش خوبی نداشت.

داستان این فیلم، که یکی از بهترین فیلم های تاریخی سینمایی 2021 محسوب می‌شود، در فرانسه قرون وسطی روایت می‌شود. ژان دو کاروژ شوالیه‌ای است که دوست قدیمی‌اش، ژاک لو گری، را به دوئل دعوت می‌کند. این دوئل با ادعای همسر ژان، مارگارت، مبنی بر اینکه ژاک لو گری به او تجاوز کرده، شکل می‌گیرد.

18. فیلم Elizabeth – الیزابت؛ از برترین فیلم های سینمایی تاریخی

دانلود فیلم های تاریخی باستانی

  • سال ساخت: 1998
  • کارگردان: شکهار کاپور (Shekhar Kapur)
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 7.4/10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 83%
  • بازیگران: کیت بلانشت، جفری راش، کریستوفر اکلستون، جوزف فاینز، جان گیلگد، ریچارد اتنبرا، کنی داوتی، جیمی فورمن، انگس دیتن، جرمی هاک

یکی از بهترین فیلم های تاریخی دنیا که در این فهرست به شما معرفی می‌کنیم، فیلم بریتانیایی الیزابت محصول سال 1998 است. این فیلم بیوگرافی تاریخی درباره سال‌های ابتدایی حکومت ملکه الیزابت است که بعد از مرگ خواهرش ماری اول که او را زندانی کرده بود، به تاج و تخت پادشاهی می‌رسد. بعد از دست‌یابی به این مقام، الیزابت متوجه می‌شود که برخی از افراد به روش‌های مختلف قصد برکناری او را دارند.

فیلم الیزابت، از بهترین فیلمهای ژانر تاریخی، به موفقیت خوبی از لحاظ دیدگاه‌های منتقدین و همینطور فروش در گیشه‌ها دست پیدا کرد. بینندگان این فیلم، کارگردانی کاپور، طراحی لباس، کیفیت ساخت فیلم و بازی کیت بلانشت را تحسین کردند. الیزابت جوایز و افتخارات متعددی نیز کسب کرد. این فیلم برتر تاریخی جهان در پنجاه و سومین مراسم گلدن گلوب، نامزد دریافت سه جایزه شد که از میان آن‌ها، کیت بلانشت موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر زن شد. این فیلم همچنین نامزد دریافت هفت جایزه اسکار شد که از میان آن‌ها جایزه اسکار بهترین گریم را دریافت کرد.

ناگفته نماند که در سال 2007 کاپور دنباله‌ای برای این فیلم ساخت که در آن نیز دورانی از حکومت ملکه الیزابت را به تصویر می‌کشد. این فیلم Elizabeth: The Golden Age نام دارد و بلانشت و راش نیز در آن به هنرنمایی پرداخته‌اند.

19. فیلم Lincoln – لینکلن ؛ از فیلم های سینمایی تاریخی

بهترین فیلم های افسانه ای تاریخی

  • سال ساخت: 2012
  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 7.3/10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 89%
  • بازیگران: دنیل دی-لوئیس، سالی فیلد، دیوید استراترن، جوزف گوردون لویت، جیمز اسپیدر، هال هالبروک، تامی لی جونز

یکی از فیلم های تاریخی خارجی دیگر به کارگردانی اسیتون اسپیلبرگ، فیلم لینکلن است. این فیلم درواقع چهار ماه انتهایی زندگی لینکلن و به‌خصوص تلاش‌های او برای ریشه‌کن کردن برده‌داری در ژانویه سال 1865 را به تصویر می‌کشد.

منتقدین، بازی دی-لوئیس، کارگردانی اسپیلبرگ و کیفیت بالای این فیلم را تحسین کردند. فیلم لینکلن موفق به دریافت جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر فیلم درام (برای دی-لوئیس) و اسکار بهترین طراحی صحنه و بهترین بازیگر (برای دی-لوئیس) شد.

20. فیلم The Patriot – میهن‌پرست ؛ از برترین فیلم های تاریخی

فیلم تاریخی امریکایی

  • سال ساخت: 2000
  • کارگردان: رولند امریش (Roland Emmerich)
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 7.2/10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 62%
  • بازیگران: مل گیبسون، هیث لجر، جولی ریچاردسون، جیسون آیزکس

فیلم میهن‌پرست از بهترین فیلم های تاریخی جنگی است که توسط رولند امریش ساخته شده است. در این فیلم با بنجامین مارتین همراه می‌شویم که در قرن 18 در کارولینای جنوبی زندگی مي‌کند و مخالف جنگ با بریتانیای کبیر است اما وقتی یکی از پسرهایش توسط یک افسر بی‌رحم بریتانیایی به قتل می‌رسد، ناخواسته پایش به این جنگ باز می‌شود.

این عنوان از بهترین فیلم های افسانه ای تاریخی جنگی پس از انتشار با نظرات مثبت منتقدان مواجه شد اما به خاطر نشان دادن چهره‌ای بی‌رحم و غیرواقعی از بریتانیایی‌ها، مورد انتقاد منتقدان بریتانیایی قرار گرفت.

21. فیلم تاریخی خارجی Cold Mountain – کوهستان سرد

بهترین فیلم های اکشن تاریخی

  • سال ساخت: 2003
  • کارگردان: آنتونی مینگلا (Anthony Minghella)
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 7.2/10
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: 70%
  • بازیگران: جود لا، نیکول کیدمن، رنه زلوگر، برندن گلیسون، فیلیپ سیمور هافمن

یکی از بهترین فیلم های تاریخی عاشقانه جنگی و اکشن، فیلم کوهستان سرد است. این فیلم به خوبی توانسته ژانرهای مختلف را باهم پیوند بزند و داستانی گیرا را برای مخاطب به نمایش بگذارد. داستان کوهستان سرد درباره سرباز جوانی به نام اینمن است که در جنگ‌های داخلی آمریکا به شدت مجروح می‌شود. او با وجود زخم‌های جان‌فرسا، سفرش را به سوی خانه‌اش در کوهستان سرد آغاز می‌کند؛ جایی که نامزدش آدا منتظر اوست. کوهستان سرد با ستاره‌هایی نظیر جود لا، نیکول کیدمن و با کارگردانی آنتومی مینگلا در سال 2003 ساخته شد. مینگلا این فیلم را با اقتباس از رمان معروفی از چارلز فریزر ساخته است.

این فیلم در کل با نقدهای مثبت زیادی روبه‌رو شد و راتن تومیتوز با بررسی نظرات 228 منتقد بیان کرد که 70 درصد نظرات مثبت بوده‌اند. منتقد تایم هم فیلم را «سرسختانه‌ترین عاشقانه سال» خواند و گفت «فیلم در مورد جنبه‌ای از زندگی است که در جنگ گم می‌شود، ولی زندگی واقعی نمایان است». فیلم کوهستان سرد نامزد دریافت 70 جایزه مختلف در سراسر دنیا شد که این فیلم را در طبقه بهترین فیلمهای سینمایی تاریخی قرار داد. این اثر موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد.

22. فیلم Suffragette – حق رأی ؛ فیلم برتر تاریخی جهان

فیلم سینمایی تاریخی قرون وسطی

  • سال ساخت: 2015
  • کارگردان: سارا گورون (Sarah Gavron)
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 6.9
  • امتیاز راتن تومیتوز: 73%
  • بازیگران: کری مولیگان، هلنا بونهام کارتر، برندن گلیسون

فهرستمان را با یکی از بهترین فیلم های تاریخی انگلستان ادامه می‌دهیم. فیلم حق رأی یک درام تاریخی و محصول کشور انگلستان است که ماجراهایش در سال 1912 رخ می‌دهند. در این فیلم با یک دختر 24 ساله همراه می‌شویم که با شرکت در کمپین‌های مربوط به دریافت حق رأی توسط زنان، زندگی‌اش برای همیشه دستخوش تغییر می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم تماشای این عنوان از برترین فیلم های تاریخی را از دست ندهید.

23. فیلم Outlaw King – پادشاه یاغی ؛ از برترین فیلم های تاریخی

بهترین فیلم های تاریخی انگلستان

  • سال ساخت: 2018
  • کارگردان: دیوید مکنزی (David Mackenzie)
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 6.9
  • امتیاز راتن تومیتوز: 62%
  • بازیگران: کریس پاین، آرون تایلر-جانسون، فلورنس پیو، بیلی هوول

پادشاه یاغی یکی از بهترین فیلم های اکشن تاریخی است که در قرن 14 رخ می‌دهد و درباره یک پادشاه اسکاتلندی است که جنگی علیه ارتش انگلستان به راه می‌اندازد. بیشتر وقایع این فیلم برتر تاریخی جهان طی سال‌های 1304 و 1307 میلادی رخ می‌دهد. این فیلم در سال 2018 توسط شبکه نتفلیکس منتشر شد و با نظرات مثبت و منفی منتقدان مواجه شد. آن‌ها دکور، ایفای نقش و طراحی حرکت این فیلم را تحسین کردند اما از وجود برخی کلیشه‌ها و اشتباهات تاریخی انتقاد کردند. اگر قصد دانلود فیلم های تاریخی باستانی را دارید، پادشاه یاغی می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

24. فیلم Operation Finale – عملیات نهایی

فیلم های تاریخی ایران هالیوود

  • سال ساخت: 2018
  • کارگردان: کریس ویتز (Chris Weitz)
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 6.6
  • امتیاز راتن تومیتوز: 61%
  • بازیگران: اسکار آیزاک، بن کینگزلی، ملانی لوران

فیلم عملیات نهایی نیز یکی از برترین فیلم های تاریخی این فهرست است. ماجراهای این فیلم برتر تاریخی جهان در سال 1960 رخ می‌دهد و درباره یک عملیات مخفی توسط کماندوهای اسرائیلی است که وظیفه دارند یک افسر سابق نازی را دستگیر و به اورشلیم منتقل کنند تا در دادگاه به‌خاطر ارتکاب جرم علیه بشریت محاکمه شود. پیشنهاد می‌کنیم تماشای فیلم عملیات نهایی، از برترین فیلم های تاریخی، را از دست ندهید.

سخن پایانی

فیلم برتر تاریخی جهان

قطعا فیلمهای ژانر تاریخی از مورد توجه‌ترین فیلم‌های سینما هستند که علاقه‌مندان خاص خود را دارند. در این مقاله تلاش کردیم تا بهترین فیلمهای ژانر تاریخی و برترین فیلم های سینمایی تاریخی را مورد بررسی قرار دهیم و از بازتاب فیلم های برتر ژانر تاریخی سخن گفتیم. در نظرات برایمان از فیلم تاریخی محبوب خود بگویید. به نظر شما بهترین فیلم تاریخی سینما کدام است؟ به نظرتان بهترین فیلم های تاریخی با موضوع ایران یا فیلم های تاریخی ایرانی هخامنشی کدامند؟ اگر بخواهید لیستی از برترین فیلم های تاریخی جنگی بنویسید، کدام فیلم در صدر جدول قرار می‌گیرد؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو