آشنایی با تکنولوژی e-Power و نحوه عملکرد آن

آشنایی با تکنولوژی e-Power و نحوه عملکرد آن


منبع: آرگا

3

1401/10/22

17:40


مدتی است تکنولوژی e-Power هیبرید نیسان سریعتر بسیاری از خبرها شده و گفتنی است برای اولین بار در بازار استرالیا روی خودروهای قشقایی و ایکس تریل به کار گرفته شده است.

تکنولوژی e-Power یک سیستم نیرو محرکه جدید می باشد که از فناوری خودروی برقی که در نیسان لیف به کار رفته الگوبرداری کرده است. برای آشنایی بیشتر با این تکنولوژی، پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با تکنولوژی e-Power : سیستم هیبریدی جدید

چند وقتی است که بسیاری از خبرهای حوزه خودرو به تکنولوژی e-Power سیستم هیبریدی جدید پرداخته است. از این رو تصمیم گرفتیم در این مطلب از آرگا شما را با تکنولوژی کاهش مصرف سوخت e-Power بیشتر آشنا نماییم. اگر با خودروی هیبریدی و مزایا و معایب این سیستم آشنایی داشته باشید تا حدودی درک این تکنولوژی برای شما ساده تر خواهد بود.

شرکت نیسان در اکتبر ۲۰۱۶ سیستم e-Power را در فیس لیفت نیسان نوت معرفی کرد.  بعد از این خودرو نیسان سرنا هم در اکتبر ۲۰۱۷ رونمایی شد. همچنین قرار شد نیسان نوت e-Power سال ۲۰۱۹ در تایلند ارائه شود. این خودرو بعد از نیسان نوت استاندارد در این بازار عرضه شد که ژانویه ۲۰۱۷ در تایلند مورد معرفی قرار گرفته بود. در ادامه با تکنولوژی e-Power بیشتر آشنا می شوید.

سیستم e-Power

به طور کلی e-Power یک سیستم نیرومحرکه جدید می باشد که از فناوری خودروی برقی به کار رفته در نیسان لیف الهام گرفته است. این سامانه از یک موتور برقی، یک باتری ، یک ژنراتور برق، یک موتور بنزینی کوچک و اینورتر بهره می برد.

موتور برقی این سامانه به چرخ ها متصل نشده و فقط برای شارژ باتری مورد استفاده واقع می شود. چرخ ها در این سیستم کاملا از طریق موتور برقی به حرکت می افتند. در ضمن سیستم مذکور مانند یک نیرو محرکه تمام برقی تقریبا حجم بالایی از گشتاور را مستقیما فراهم می نماید.

شایان ذکر است این سامانه به موتور وابستگی کمتری داشته از این رو میزان مصرف سوخت آن در حد مقایسه با نسخه های هیبریدی خواهد بود. با توجه به ارزیابی های صورت گرفته در ژاپن، گزارش شده نوت e-Power نسبت به نوت اصلی ۳۰ درصد بهره وری سوخت بیشتری دارد.

گفته شده در ژاپن ۶۰ درصد از فروش نیسان نوت و ۴۰ درصد از فروش نیسان سرنا در اختیار نسخه e-Power می باشد. ضمنا نیسان از برنامه اش برای پنج نسخه e-Power جدید در سال ۲۰۲۲ خبر داده بود. و پیش بینی کرده بود مدل های e-Power تا این سال حدود ۴۰ درصد از فروش این برند در بازار بومی را در اختیار بگیرند.

عملکرد سیستم e-Power

گزارش شده فروش خودروهای هیبریدی در استرالیا با سرعت زیادی در حال افزایش بوده و نیسان یکی از برندهایی است که می خواهید مشتریان شرکت هایی مانند تویوتا، کیا و سوبارو را به سمت خود بکشاند. سیستم ارائه شده توسط این خودرو ساز با اسم e-Power اولین بار در بازار استرالیا روی خودروهای نیسان قشقایی و نیسان ایکس تریل استفاده شده است.

حال می خواهیم بدانیم که عملکرد سیستم e-Power به چه صورت است. این سیستم هیبریدی بنزین/ برق نیسان با سایر سیستم های هیبریدی که می شناسید، تفاوت دارد. اگر بخواهیم e-Power  را در یک جمله توصیف کنیم باید بگوییم که e-Power  هیبرید نیسان سبب می شود خودرویی الکتریکی تولید شده که می توان آن را با بنزین پر نمود.

قابل ذکر است که در یک خودروی هیبریدی عادی مانند تویوتا هر دو موتور درون سوز و الکتریکی می توانند به طور همزمان یا در زمان های مختلف چرخ ها را حرکت دهند. پیشرانه برقی توسط یک باتری کوچک پشتیبانی شده و این باتری از طریق پیشرانه یا کسب انرژی جنبشی در زمان کاهش سرعت شارژ می شود.

در مقابل بایستی بیان کرد تکنولوژی e-Power هیبرید نیسان، فقط سبب می شود پیشرانه برقی چرخ ها را به حرکت درآورد و این نکته شبیه خودروهای تمام برقی می باشد. پیشرانه درون سوز نیز به عنوان یک ژنراتور به کار گرفته شده و با سرعت بهینه عمل می کند تا باتری شارژ شود.

برای ایجاد حداکثر راندمان، ماشین های مجهز به این فناوری از ترمز احیا شونده هم برای ایجاد انرژی کمک می گیرند. این تکنولوژی با قوای محرکه پلاگین هیبرید هم فرق دارد زیرا در خودروی پلاگین هیبرید می توان از پیشرانه های درون سوز و الکتریکی برای حرکت دادن چرخ ها بهره برد که این مورد مشابه خودروهای هیبرید عادی است. ضمنا در خودروی پلاگین هیبرید می توان توسط دو شاخه بیرونی باتری را شارژ کرد.

مزیت سیستم e-Power

شایان ذکر است که مزیت سیستم e-Power به ارائه بهترین ها اشاره دارد یعنی تجربه رانندگی یک خودروی برقی که شامل گشتاور آنی و حس نرمی بوده و در ضمن تایم سوخت گیری کم در خودروهای درون سوز هم از مزیت دیگر این سامانه به شمار می رود و دیگر مالک خودرو از بابت شعاع حرکتی نگرانی نخواهد داشت.

شرکت نیسان مدعی است این سیستم جذابیت، نرمی و سکوت را مشابه خودروهای الکتریکی به همراه آرامش خاطر از شعاع حرکتی و سوخت گیری خودروهای درون ساز عرضه می کند. البته برخی معتقدند خودروهای نیسان فاقد آلایندگی نبوده زیرا پیشرانه بنزینی بایستی همواره کار کرده تا پیشرانه برقی و باتری را فعال نگاه دارد.

ممکن است این سوال ایجاد شود خودروهای هیبرید نیسان به شارژ نیاز دارند یا نه؟ در پاسخ بایستی گفت نه به شارژ نیاز نداشته و تنها منبع بیرونی انرژی برای این خودروها، بنزین می باشد. مجموعه باتری ایکس تریل و قشقایی ظرفیت ۲.۱ کیلو وات ساعتی داشته که نسبت به ظرفیت باتری ۵۰-۷۰ کیلو وات ساعت یک خودروی برقی با ابعاد مشابه خیلی کمتر است.

از این رو پیشرانه درون سوز و ترمز احیا شونده می توانند به آسانی باتری را بدون احتیاج به استفاده از دوشاخه بیرونی شارز نمایند. شعاع حرکتی محصولات هیبریدی نیسان به باک سوخت آن ها باز می گردد و مصرف بنزین نیز در هر ۱۰۰ کیلومتر اندازه گیری می گردد که مشابه مدل های درون سوز عادی می باشد.

به گفته نیسان مصرف سوخت خودروهای قشقایی و ایکس تریل هیبرید در هر صد کیلومتر به ترتیب ۴.۹ و ۶.۳ لیتر است. همچنین این دو خودرو به باک سوخت ۵۵ لیتری مجهز بوده از این رو روی کاغذ مسافت ۱۱۲۰ و ۸۷۰ کیلومتر را با یک بنزین می توانند طی نمایند. در حالت تئوری هنگامی که باک سوخت خالی می شود خودرو تا موقع خالی شدن شارژ باتری کوچک به حرکتش ادامه می دهد.

اگر چه این مسافت بیش از چند کیلومتر نیست ولی ممکن است این سوال در ذهن شکل گیرد که آیا سیستم e-Power  هیبرید نیسان یک فناوری هیبریدی افزایش دهنده  برد می باشد؟ پاسخ این سوال هم بله است هم خیر. عبارت فنی نیسان برای این سیستم «هیبرید سری» بوده یعنی پیشرانه درون سوز و برقی به صورت سری عمل می کنند و چرخ ها به طور همزمان به حرکت در نمی آیند.

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو تا عید

‎ نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۱۲ کیلو لاغری با دمنوش گیاهی تا عید، همین الان میتونین مشاوره رایگان بگیرین.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو