مراقبت از ناخن ها در منزل با چند توصیه ریز اما مهم

مراقبت از ناخن ها در منزل با چند توصیه ریز اما مهم


منبع: آرگا

4

1402/1/22

13:18


برای این که ناخن های زیبا و مرتبی داشته باشید بخصوص داشتن ناخن های بلند و یکدست بایستی با نکات مراقبت از ناخن ها آشنایی داشته باشید. با این مطلب همراه ما باشید تا این نکات را فرا بگیرید.

چه ناخن هایی کوتاه یا بلند داشته باشید داشتن ناخن هایی با ظاهر یکدست قطعا احساس خوبی به همراه دارد. برای این که ناخن های زیبا و یکدستی داشته باشید باید مراقبت از ناخن ها اهمیت بدهید. در ادامه مطلب نکات مهمی پیرامون این موضوع ارائه می شود.

نکات مهم مراقبت از ناخن ها

همه افراد تمایل دارند که ناخن هایشان زیبا و مرتب باشد. اصولا داشتن ناخن های بلند و یکدست همواره برای خانم ها موضوع مهمی بوده ولی حفظ ناخن های بلند هرگز کار راحتی نیست. سعی کنید عادات اشتباه نگهداری از ناخن های زیبای خود را ترک کنید. 

ناخن های سالم و محکم به مراقبت خاص نیاز دارند. چه ناخن بلند دوست دارید یا کوتاه به هر روی داشتن ناخن هایی با ظاهر یکدست مسلما حس خوبی به همراه دارد. از این رو برای مراقبت از ناخن حتما لازم نیست به سالن های زیبایی بروید و هزینه کنید بلکه می توانید با آگاهی از نکاتی که در ادامه بیان می شود به راحتی از ناخن هایتان مراقبت کنید.

۱. عدم استفاده از سوهان زبر

سوهان زبر و قدیمی دشمن اصلی ناخن ها می باشند این نوع سوهان روی ناخن شکاف و ترک های ریز ایجاد می کنند. و این شکاف ها به مرور سبب شکستن ناخن می گردند. افراد فعال در زمینه آرایش و بهداشت توصیه می کنند سوهان نرم استفاده و هنگام سوهان کشیدن آن را به شکل رفت و برگشتی روی ناخن نکشید زیرا احتمال شکستگی ناخن وجود دارد. از این رو به آرامی و آن هم در یک جهت سوهان بکشید.

۲. عدم استفاده از استون

همواره از لاک پاک کن های فاقد استون استفاده نمایید. استون روی ناخن و پوست سخت شده و خیلی آسیب پذیر می شود. این ماده سبب خشکی ناخن و شکستن آن می گردد.

۳. استفاده از مرطوب کننده

برای این که ناخن های شما در مقابل ضربات محکم، نرم و منعطف باشند می توانید نرم کننده را به پایه ناخن زده و زمینه بروز عفونت های ناخن و گوشه های آن را بکاهید. این کار به حفظ سلامت ناخن کمک می کند و از خشکی بیش از حد آن جلوگیری می کند.

۴. عدم جویدن ناخن

یکی از عادات غلط که سبب تضعیف ناخن ها خواهد شد، جویدن ناخن می باشد. این کار فرم ناخن را تغییر داده و بزاق دهان می تواند سبب ضعف و شکنندگی ناخن ها شود. همچنین میزان زیادی آلودگی از این طریق به بدن وارد می کنید. برای ترک این عادت اشتباه، از لاک ژل یا لاک و لوسیون های ناخن استفاده نمایید تا کمتر به جویدن ناخن رغبت پیدا کنید.

۵. استفاده از روغن تقویتی

استفاده از روغن ها سبب مقاومت بیشتر و رشد ناخن ها خواهد شد و به حفظ سلامت ناخن ها هم کمک می کند. روغن مورد نظر را درون ظرفی ریخته و بعد از گرم کردن کمی صبر تا خنک شود. سپس ناخن ها را به مدت ۱۵-۳۰ دقیقه درون این ظرف حاوی روغن قرار داده تا جذب ناخن ها شود. بعد دست ها را خارج کرده و ناخن ها را با انگشت های دست دایره وار ماساژ دهید.

۶. پوشیدن دستکش

بیشتر مواد شوینده صنعتی دارای مواد شیمیایی هستند که در صورت تماس با ناخن به آن ها آسیب می زنند. برای جلوگیری از رسیدن هر نوع آسیبی به ناخن ها بهتر است موقع انجام کارهای منزل دستکش استفاده کنید و دقت کنید پس از اتمام کار دستکش ها را خوب شسته و در آفتاب آویزان تا کاملا ضد عفونی شوند.

۷. عدم خراشیدن لاک ناخن

خراشیدن لاک ناخن بدترین کاری است که می توان با ناخن انجام داد. این کار سبب شده سطح ناخن خشن و لک دار شود. ضمنا لایه رویی ناخن از بین می رود.

چند روش گیاهی جهت مراقبت از ناخن در منزل

مراقبت از ناخن با روش گیاهی تنها برای احساس زیبایی نبوده و واقعیت این است که ظاهر ناخن می تواند تاثیر شایانی بر جذبه شخص داشته باشد. تحقیقات نشان می دهد ناخن ها استحکام بالایی دارند ولی ترک خوردن و شکنندگی آن مشکل متداولی است که به علت خشکی، رطوبت بیش از حد، استفاده بسیار از لاک پاکن و نظیر این ها ایجاد می شود.

خوشبختانه درمان های گیاهی و طبیعی زیادی برای مراقبت از ناخن ها وجود دارد که می توانید بر حسب تمایل از هر یک استفاده نمایید.

استفاده از خیار برای رفع شکنندگی ناخن

در صورتی که اغلب ناخن های شما می شکند می توانید به کمک خیار به راحتی این مشکل را رفع کنید. خیار سرشار از ویتامین و مواد معدنی است. کافی است ناخن ها را به مدت ۵ دقیقه در عصاره آب و خیار قرار دهید.

استفاده از روغن درخت چای برای رفع قارچ ناخن

روغن درخت چای خواص ضد قارچی شگفت انگیزی دارد و می تواند در سلامت ناخن موثر باشد. اگر ناخن شما با قارچ روبرو شد می توانید پنبه آغشته به روغن درخت چای را روی ناخن ها اعمال نمایید تا هر چه زودتر این مشکل رفع شود.

استفاده از روغن پونه کوهی برای رفع قارچ و باکتری ناخن

روغن پونه کوهی حاوی تیمول است که خواص ضد باکتریایی شگفت انگیز آن شناخته شده است. در صورت بروز قارچ ناخن یا مشکلات باکتریایی روی ناخن توصیه می شود پنبه آغشته به روغن پونه کوهی را به ناخن ها بزنید.

استفاده از روغن نارگیل برای استحکام ناخن ها

روغن نارگیل باعث تغذیه و مرطوب شدن ناخن شده و در حفظ سلامت کوتیکول های ناخن تاثیر دارد. چند قطره روغن نارگیل را روی ناخن ها ماساژ داده تا جذب شود. این کار سبب استحکام و تغذیه ناخن ها می شود.

استفاده از گوجه فرنگی برای سلامت ناخن ها

گوجه فرنگی حاوی ویتامین های ب ۷، آ و ث می باشد که برای سلامت مو، پوست و ناخن ضروری است. برای حفظ سلامت ناخن ها هنگام صبح یک لیوان آب گوجه فرنگی ارگانیک میل کنید. یا در هنگام ناهار و شام به سالاد خود چند برش گوجه فرنگی اضافه تا سلامت ناخن ها تضمین شود.

استفاده از سرکه سیب و آب برای رفع عفونت ناخن

برای بهبود عفونت ناخن، مقداری سرکه و آب را با هم ترکیب کرده و ناخن ها را به مدت نیم ساعت در محلول ایجاد شده قرار دهد. برای بهبود سریعتر می توانید پنبه آغشته به سرکه سیب را روی ناخن عفونت کرده بزنید.

استفاده از سیر برای استحکام و رفع قارچ ناخن

سیر فواید بسیاری برای ناخن به همراه دارد از جمله این که سبب استحکام آن شده و قارچ ناخن پا را از بین می برد. سیر دارای مواد ضد میکروبی است که می تواند قارچ های ناخن را از بین ببرد. به این ترتیب چند حبه سیر را له کرده و خمیر ایجاد شده را روی ناحیه آلوده ناخن قرار دهید.

استفاده از غذاهای حاوی بیوتین برای رشد سریع ناخن

برای رشد سریع ناخن استفاده از غذاهای سرشار از بیوتین تاثیر زیادی دارد. پژوهش ها نشان می دهد که بیوتین در مدت چند هفته می تواند ناخن های شکننده و ضعیف را مستحکم نماید. از جمله مواد غذایی حاوی بیوتین می توان به موز، قارچ، تخم مرغ، آجیل، گل کلم اشاره کرد که با قرار دادن در رژیم غذایی خود به رشد و تقویت ناخن هایتان کمک می کنید.

همچنین در صورت تمایل برای آشنایی با ویتامین های ضروری ناخن و رفع خشکی دور ناخن روی لینک ها کلیک کنید.

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو