درد هنگام مدفوع چه دلیلی دارد؟

درد هنگام مدفوع چه دلیلی دارد؟


منبع: آرگا

9

1402/1/22

13:18


در این مطلب شما را ببا علت های ایجاد درد هنگام مدفوع آشنا می کنیم و شما باید این مشکل را سریعا پیگیری نمایید.

داشتن حرکات روده ای دردناک یا داشتن درد در هنگام مدفوع در موارد خفیف هیچ مشکلی ایجاد نمی کند با این حال اگر درد بسیار شدید باشد امکان دارد ناراحتی زیاد برای فرد ایجاد کند. در ادامه تمامی دلایل ایجاد این درد ها را برایتان بررسی می کنیم.

 

بواسیر و درد در حین مدفوع

علت های درد هنگام مدفوع

درد در هنگام مدفوع به عوامل زیادی بستگی دارد و اگر بسیاری از این عوامل در زمان مناسب شناسایی شوند می توانید به راحتی آن ها را درمان کنید اما یک سری از عوامل بسیار جدی می باشند و  نیاز به درمان پزشکی دارند.

بخشی از این درد ها می تواند ناشی از فعالیت های روزمره، استرس و ناراحتی و  رژیم غذایی نامناسب باشد بنابراین مشکلاتی برای شما ایجاد می کند و ممکن است این کار  زمانی که شما در حین اجابت مزاج هستید درد زیادی را به همراه داشته باشد بنابراین بهتر است علت علت این مشکل را پیدا کنید در غیر این صورت امکان دارد بیماری های نهفته زیادی در کمین سلامتی شما باشند.

جالب است بدانید که بیماری های مقعدی یکی از اصلی ترین موارد ایجاد کننده درد در هنگام مدفوع می باشند از این رو نیاز به پیگیری در این زمینه جدی می باشد.

هموروئید

شاید شما هم تا کنون نام بیماری هموروئید را شنسده باشید و باید بدانید که این بیماری بر اثر تورم رگ های خونی در ناحیه مقعد می باشد و از هر چهار نفر سه نفر ممکن است به ان مبتلا باشند. جالب است بدانید که یکی از شایعترین عارضه های این ناحیه از بدن به شمار می رود و عواملی مانند زور زدن، فشار بیش از حد در حین مدفوع و نشتن به مدت طولانی در سرویس بهداشتی می تواند بر تشدید این مشکل تاثیر گذار باشد.

این بیماری در زنان شایع تر می باشد و علت آن زایمان و بارداری است. از دیگر عواملی که همزمان با این عارضه بروز می کند ممکن است شامل خونریزی و خارش و یا تورم اطراف مقعد باشد و همچنین ممکن است زائده و بیرون زدگی در این ناحیه مشاهده گردد. این بیماری دارای درمان های متفاوتی می باشد و شما می توانید با توجه به نظر پزشک یکی از درمان های مناسب انتخاب نمایید.

درد هنگام مدفوع

زخم مقعدی

شقاق مقعدی یکی دیگر از عارضه هایی است که می توان گفت بر اثر پارگی و شکاف های کوچک و بزرگ در دهانه مقعد ایجاد می شود بنابراین علت درد در مدفوع می توان درد های مقعدی و یا شقاق مقعدی باشد. اگر این بیماری سطحی باشد می توانید آن را در کمتر از یک ماه و تنها با رعایت کردن رژیم غذایی خود و نداشتن یبوست درمان نماید و در این زمینه نیز می توانید از پماد های مختلف نیز استفاده کنید اما اگر بیشتر از ۶ هفته از ایجاد شدن این مشکل گذاشته باشد و شما آن را درمان نکرده باشید ممکن است تبدیل به شقاق مزمن شده و درد و ناراحتی بسیاری هنگام اجابت مزاج برای تان ایجاد کند.

باید بدانید این بیماری باید درمان شود در غیر این صورت ناراحتی های بسیاری برای شما ایجاد می شود و یکی از سریع ترین راه ها و بهترین آن ها استفاده کردن از لیزر می باشد که این کار نیز باید توسط متخصص انجام شود.

یبوست

داشتن یبوست در واقع حالتی است که مدفوع خشک می باشد و به سختی می توانید اجابت مزاج کنید. در نظر داشته باشید که افرادی که به یبوست مبتلا هستند در یک هفته کمتر از سه بار مدفوع می کنند. خشک بودن مدفوع باعث ایجاد درد در حین دفع آن می گردد و اگر این امر ادامه دار باشد امکان دارد عوارض جدی برای فرد ایجاد شود. برای اینکه بتوانید از این مشکل پیشگیری کنید بهتر است رژیم غذایی خود را تغییر داده و در آن فیبر بیشتری بگنجانید.

درد حین مدفوع

بیماری پروکتیت

التهاب رکتوم و یا پروکتیت یکی دیگر از عوامل ایجاد درد در حین مدفوع کردن می باشد و این بیماری ممکن است ناشی از کرون یا کولیت اولستراتیو باشد.  عفونت ها و بیماری های جنسی نیز می تواند وارد بدن فرد شده و این التهاب را ایجاد کند. در واقع رکتوم در بالای مقعد قرار دارد و التهاب آن می تواند منجر به سخت تر شدن دفع مدفوع گردد.

اسهال شدن

اسهال شدن به معنای داشتن مدفوع شل و آبکی می باشد و اگر بیشتر از یک هفته ادامه داشته باشد به اسهال مزمن معروف خواهد شد و در واقع اسهال داشتن و دفع بیش از حد  و تمیز کردن بیش از حد این ناحیه از بدن می تواند منجر به ایجاد التهاب و درد در آن شود.

Hpv و درد های مقعدی

‏hpv عفونت ویروسی می باشد و می تواند منجر به ایجاد زگیل در نزدیکی مقعد، دستگاه تناسلی، دهان و یا گلو شود و در واقع در حین مدفوع کردن این بخش تحریک شده و احساس درد و سوزش فراوان احساس خواهد شد. در واقع بیماری اگر درمان نشود امکان ایجاد سرطان مقعد را فراهم می نماید.

سرطان مقعد

در بسیاری از موارد نادر امکان دارد درد هنگام مدفوع بر اثر سرطان مقعد باشد و این مشکل به تنهایی قابل شناسایی نیست و در ادامه باید یک سری از عوامل دیگر نیز همراه با این درد ها باشند و این عوامل عبارتند از :

  • تغییرات در رنگ و حالات مدفوع
  • ترشحات غیر معمول
  • خارش اطراف مقعد
  • یبوست و اسهال پی در پی
  • مشاهده توده های غیر معمول در اطراف مقعد
  • خونریزی مقعدی

درد شدید مدفوع

اگر از این مطلب رضایت داشتید برای ادامه می توان اطلاعات دیگری در مورد شقاق مقعدی و هموروئید بدست آورید و برای این کار نیاز است که از لینک های داده شده در این زمینه استفاده شود.

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو