معرفی کلید های ترکیبی لینوکس برای ۲۲ وظیفه کاربردی

معرفی کلید های ترکیبی لینوکس برای ۲۲ وظیفه کاربردی


منبع: آرگا

4

1402/1/22

16:37


در سیستم عامل لینوکس استفاده از کلیدهای ترکیبی کار را سریعتر و راحت تر می کند. در این مطلب به معرفی کلیدهای ترکیبی لینوکس خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

وقتی از سیستم عامل لینوکس صحبت می شود یعنی باید سعی کنید بیشتر فعالیت های خود را توسط کیبورد و در محیط ترمینال و متنی انجام دهید. از این رو داشتن تسلط نسبی روی کلیدهای ترکیبی و میانبر بسیار کمک کننده است. در ادامه برخی از کاربردی ترین کلید های ترکیبی لینوکس معرفی می شوند.

معرفی کلید های ترکیبی لینوکس

بکارگیری کلید های ترکیبی به ویژه در سیستم عامل لینوکس کار با آن را سریعتر و راحت تر می نماید. هنگامی که از پلتفرم لینوکس صحبت به میان می آید سعی بر کنار نهادن موس و ابزار گرافیکی شده و اکثر فعالیت ها توسط کیبورد و در محیط متنی و ترمینال صورت می گیرد.

    

به این ترتیب کسب اطلاع و تسلط نسبی بر کلیدهای ترکیبی و میانبر این سیستم عامل می تواند تا حد بسیاری در این زمینه کمک کننده باشد. در این مطلب به معرفی کاربردی ترین کلید های ترکیبی لینوکس می پردازیم. همانطور که می دانید لینوکس از سیستم عامل های متن باز می باشد که بر مبنای کرنل لینوکس نوشته شده است.

این پلتفرم در سال ۱۹۹۱ ارائه شد و ابتدا به شکل یک سیستم عامل توزیع عرضه شد. منظور از این پلتفرم توزیعی یک هسته یا کرنل همراه با یک سری نرم افزارهای سیستم و کتابخانه های پشتیبان می باشد که در قالب پکیج توسعه یافته است. در سیستم عامل ویندوز کاربر می تواند هم از موس و هم از کیبورد استفاده نماید تا دستور مورد نظرش را اجرا کند.

به این ترتیب کاربری استفاده از موس در پلتفرم های مرسوم مانند ویندوز، ساده بوده و عملیات اجرایی آن خیلی گسترده است. ولی کاربران قدیمی لینوکس می دانند که این سیستم عامل برخلاف ویندوز از رابط کاربری قوی در استفاده از کیبورد بهره می برد. به این معنی که کلیدهای ترکیبی متنوعی دارد که به جای اجرای یک فرمان با چندین کلیک روی موس، می توان فقط با فشردن این کلیدها آن را اجرا کرد.

این کلیدهای ترکیبی و میانبر خیلی کاربردی بوده و تعدادشان زیاد است. اما با دانستن حداقل بخشی از این کلیدهای ترکیبی لینوکس می توانید به راحتی فرمان ها را هرچه تمام تر در این محیط اجرا کنید. نکته ای که باید به آن دقت کنید این است که در بیشتر کیبوردهای استاندارد کلید ویندوز بین کلیدهای alt, ctr قرار دارد.

در سیستم عامل لینوکس این کلید با عنوان super شناخته می شود. در ادامه به کلید های ترکیبی عمومی و پرکاربرد این محیط اشاره می شود که بیشتر آن ها در محیط ویندوز نیز به این صورت مورد استفاده قرار می گیرند.

۱. کلیدهای کنترل و c

به کمک کلید کنترل و c هر بخش از متن انتخابی، عکس، فایل، ویدیو، دیگر آبجکت ها و کلیپ بوردها در محیط لینوکی کپی خواهد شد و می توان آن را به محیط دیگری منتقل کرد.

۲. کلیدهای کنترل و v

متن یا هر آبجکت کپی شده توسط این کلیدهای ترکیبی در محیط دلخواه پیست می شود.

۳. کلیدهای کنترل و x

دقیقا شبیه کلید ترکیبی ctr+c که برای کپی متن یا هر آبجکت دیگری استفاده می شود کلید کنترل و x برای کات کردن مورد استفاده قرار می گیرد. همانند محیط ویندوز با کات کردن یک آبجکت فایل مدنظر کاملا از محیط قبلی پاک می شود و در محیط جدید می توان درج کرد.

۴. کلیدهای کنترل و s

هر فایل یا محیط نرم افزاری باز در محیط لینوکس را می توان به کمک این کلیدها ذخیره نمود. اگر ذخیره سازی برای نخستین بار صورت گیرد با فشردن این کلیدها آدرس ذخیره سازی درخواست خواهد شد.

۵. کلیدهای کنترل و n

برای ایجاد فایل جدید در محیط نرم افزاری و یا دسکتاپ استفاده می شود.

۶. کلیدهای کنترل و z

شبیه محیط ویندز، این کلیدها برای بازگشت یک عملیات در محیط نرم افزاری یا اجرای یک فرمان در سیستم عامل مورد استفاده قرار می گیرد. توسط کلیدهای ctr+z آخرین عملیات انجام شده به یک مرحله قبل باز می گردد.

۷. کلیدهای کنترل و q

برای خارج شدن از یک برنامه و محیط نرم افزاری در لینوکس این کلیدها استفاده می شود. با این عمل اگر محیط برنامه ذخیره نشده باشد اول درخواست ذخیره فایل یا محیط نرم افزاری نمایش داده می شود.

۸. کلیدهای کنترل و alt+t

این کلیدها برای بالا آوردن سریع ترمینال استفاده می شود.

۹. کلیدهای alt+ f1

کلیدهای alt+ f1 منوی اپلیکیشن را باز می کنند.

۱۰. کلیدهای alt+ f2

این کلیدها برای باز کردن لانچر دستورات جهت پیدا کردن نرم افزارها با جستجوی اسم آن استفاده می شوند.

۱۱. کلیدهای alt و پرینت اسکرین

برای گرفتن اسکرین شات از صفحه مورد نظر استفاده می شود.

۱۲. کلیدهای شیفت و پرینت اسکرین

برای گرفتن اسکرین شات با انتخاب دلخواه تصویر مورد استفاده قرار می گیرد.

ضمنا با نگه داشتن کلید کنترل به همراه میانبرهای اسکرین شات، تصویر به طور خودکار در حافظه کپی شده و دیگر صفحه ای پس از گرفتن اسکرین شات باز نمی شود.

۱۳. کلیدهای super و s

همانطور که پیشتر اشاره شد کلید ویندوز در لینوکس به نام super شناخته می شود. به کمک این کلیدها تمام ورک اسپیس ها در یک نگاه کوچک نمایی و نشان داده می شود.

۱۴. کلیدهای  super و w

توسط این کلیدها همه پنجره ها در محیط کاری کنونی نمایش داده می شوند.

۱۵. کلیدهای super+w+shift

این کلیدها به نمایش همه پنجره ها در تمام محیط های کاری می پردازد.

۱۶. کلیدهای alt + f5

کلیدهای مذکور به تغییر سایز پنجره به اندازه متوسط یا اندازه قبلی می پردازند.

۱۷. کلیدهای alt + f4

با استفاده از کلیدهای ترکیبی می توانید پنجره کنونی را ببندید.

۱۸.کلیدهای alt + f9

این کلیدها پنجره کنونی را مینیمایز می کنند.

۱۹. کلیدهای alt + f7

توسط این کلیدهای ترکیبی تغییر مکان پنجره کنونی توسط موس یا کیبورد  صورت می گیرد.

۲۰. کلیدهای alt + f10

به کمک این کلیدهای ترکیبی می توانید پنجره کنونی را ماکسیمایز کنید.

۲۱. کلیدهای alt + tab

توسط کلیدهای ترکیبی مذکور بین برنامه هایی که در محیط کاری کنونی باز هستند می توانید جابجا شوید.

۲۲. کلیدهای کنترل +super+ d

این کلیدهای ترکیبی سبب مینیمایز شدن کل پنجره های محیط کاری می شوند.

از همراهی شما سپاسگزاریم. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با نحوه ساخت شورتکات در لینوکس و پارتیشن بندی در لینوکس روی لینک ها کلیک کنید.

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو