چشمه آب چگونه به وجود می آید؟

منبع: آرگا

3

1402/1/23

01:38


در این مطلب شما را با نحوه تشکیل شدن چشمه آب آشنا می کنیم و شما می توانید اطلاعات بسیار خوب و سودمندی در این زمینه بدست آورید.

چشمه های آب معمولا دارای مقادیر بسیار زیادی مواد معدنی می باشند و از این رو خوردن آب چشمه ها می تواند برای بدن مفید و یا حتی مضر باشد. در ادامه شما را با نحوه ایجاد شده چشمه آب و انواع آن آشنا خواهیم کرد تا بتوانید اطلاعاتی در این زمینه کسب نمایید.

 

چشمه آب چیست؟

طرز تشکیل چشمه آب و انواع آن

زمانی می توانید شاهد تشکیل چشمه ها باشید که یک سری از رسوبات نفوذ پذیر مانند شن و ماسه، قلوه سنگ، ماسه سنگ و غیره روی یک سری از رسوبات غیر قابل نفوذ و یا نفوذ ناپذیر قرار بگیرند و در ادامه آب های زیر زمینی از بخش هایی که دارای درز و شکاف و گسل می باشند خارج می شوند و چشمه ها شکل می گیرند. در تغییرات مسیر این چشمه ها یک سری از نکات دارای اهمیت بالایی می باشند و از این نکات می توان به نوع گسل و وضع زمین شناسی موجود در آن اشاره کرد.

اگر این چشمه ها در دامنه کوه ها و یا کف دره ها باشند در بسیاری از موارد دارای فشار های بالایی می باشند و می تواند حتی قبل از این که با آب های شور دریا ترکیب شوند به سطح آن برسند.

انواع چشمه ها

چشمه هایی که در جهت امتداد کوه ها شکل گرفته اند دارای چند مدل متفاوت می باشند که بهتر است با آن ها آشنا شوید تا بتوانید هر کدام را از دیگری تشخیص دهید.

چشمه های افقی

چشمه های افقی بیش تر از سایر چشمه ها یافت می شوند و دارای شیب بسیار کم می باشند. در واقع در این چشمه ها آب از طبقات سست رسوبی خارج می شود که کم شیب و گاها بدون شیب می باشند.

چشمه آب

چشمه های آرتزین

شاید جالب باشد که بدانید یک سری از چشمه ها هستند که بر اثر فشار ایستایی به سمت بالا حرکت می کنند و به این مدل چشمه ها اصطلاحا به آن ها آرتزین گفته می شود.

آبفشان ها

یک سری دیگر از چشمه ها هستند که به دلیل داشتن سرعت و فشار زیاد گاز به خارج از لایه های رسوبی فوران می کنند. به این مدل از چشمه ها آبفشان می گویند.

چشمه های مطبق

چشمه های مطبق معمولا از چشمه های متعددی تامین می شود و در فصول مشترک دو سری از طبقات نفوذ پذیر ظاهر می شوند.

چشمه های ناودییسی

در این مدل از چشمه ها آب در آن ها بسیار زیاد می شد و به خارج از سطح زمین راه پیدا می کنند. در بسیاری از محل هایی که ناودیس شکل بوده اند بوجود می آیند.

چشمه های گسلی

یک سری از چشمه ها نیز هستند که به دلیل ایجاد گسل تشکیل شده اند. در این مدل چشمه ها اختلاف ارتفاع نیز بسیار مهم می باشد تا آب بتواند از میان لایه ها عبور نماید.

انواع چشمه ها

تشکیل شدن چشمه ها به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد و حال که با این مسئله آشنا شدید در ادامه می توانید علت وقوع طوفان و علت وقوع گردباد را نیز مشاهده نمایید و برای این کار کافی است تا از لینک های داده شده در این زمینه استفاده نمایید.

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو