از خواص روغن تخم کدو چه می دانید؟

از خواص روغن تخم کدو چه می دانید؟


منبع: آرگا

3

1402/2/2

02:44


روغن تخم کدو حاوی آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی فراوانی است که علاوه بر حفظ سلامت بدن دارای فواید و خواص دارویی و درمانی هم می باشد. این مطلب به خواص روغن تخم کدو می پردازد.

از دانه های کدو تنبل روغنی استخراج می شود که سرشار از آنتی اکسیدان و مواد مغذی است. روغن تخم کدو برای سلامت قلب و حفظ فشار خون مفید است. همچنین فواید و خواص متعدد دیگری دارد. در ادامه با برخی از فواید و خواص روغن تخم کدو آشنا می شوید.

فواید و خواص روغن تخم کدو تنبل

روغن تخم کدو روغن استخراج شده از دانه های کدو تنبل می باشد که سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان است. این روغن دارای خواص دارویی و درمانی بسیاری بوده و به حفظ سلامت بدن کمک می کند. روغن تخم کدو حاوی اسیدهای چرب اشباع شده و غیر اشباع مفید نظیر اسیدلینولئیک و اسید اولئیک است که برای بهبود عملکرد اندام های بدن مفید است.

ضمنا این روغن غنی از کارتنوئیدها و استرول های گیاهی هم می باشد.  به این ترتیب همانطور که دانه های کدو سرشار از چربی های مفید، مواد معدنی و ویتامین ها هستند که برای درمان بسیاری بیماری ها کاربرد دارند روغن تهیه شده از دانه های کدو نیز سرشار از خواص دارویی و درمانی است.

ضمنا دانه کدو فیبر زیادی دارد که برای درمان یبوست و کاهش وزن موثر است. در ادامه با فواید و خواص روغن تخم کدو بیشتر آشنا می شوید.

پایین آوردن کلسترول خون

روغن تخم کدو سبب پایین آمدن کلسترول خون می شود زیرا در جذب کلسترول از طریق دستگاه گوارش اختلال ایجاد و سبب کاهش سطح کلسترول بد خون می گردد. این روغن به علت حضور استرول های گیاهی که شبیه ساختار و سنتز کلسترول در بدن می باشد مانع از جذب کلسترول می شود.

بهبود علائم دوران یائسگی

تحقیقات صورت گرفته بر زنان یائسه نشان داده که مصرف روغن تخم کدو باعث کاهش علائم یائسگی مثل گر گرفتن، سردرد، افزایش کلسترول، تنظیم فشار خون و سردرد می شود. البته برای تایید این نتایج به تحقیقات بسیاری نیاز است.

بهبود بیماری های پروستات

بر اساس یافته های آزمایشگاهی، مصرف روغن تخم کدو برای بیماری های پروستات مفید می باشد. پژوهش ها نشان داده علائم این بیماری همچون قدرت ادرار کردن بهتر می شود. ضمنا پژوهشگران دریافتند که ترکیب روغن تخم کدو با روغن نخل موجب کنترل تستوسترون شده و از بزرگ شدن پروستات جلوگیری می کند.

بهبود مشکلات پوستی

خواص دیگر روغن تخم کدو این است که به خاطر داشتن اسیدهای چرب سبب مرطوب ماندن پوست به مدت طولانی می شود و میزان ترشح چربی از پوست را تنظیم می کند. از این رو یک روغن طبیعی بوده که برای هر نوع پوستی مفید است. همچنین روغن تخم کدو سبب بهبود مشکلات پوستی از جمله کاهش چین و چروک، بهبود زخم، کاهش التهاب پوستی، درمان آکنه می شود و با لایه برداری پوست و رفع سلول های مرده به پاکسازی پوست کمک می کند.

همانطور که می دانید پوست به مراقبت خاصی نیاز دارد و از آنجا که همواره در معرض آلودگی قرار دارد به تدریج سبب چین و چروک و علائم پیری می گردد. گزارش شده در بیشتر داروهای ضد پیری از روغن تخم کدو برای پوست استفاده شده است.

این روغن از پوست در مقابل عفونت مراقبت کرده و برای درمان زخم و ترمیم پوست هم موثر است. روغن تخم کدو خشکی پوست را رفع و برای درمان جوش هم مفید می باشد.

بهبود عملکرد قلب

در روغن تخم کدو عنصر منیزیم وجود دارد. این روغن تاثیر زیادی بر بهبود عملکرد قلب خواهد داشت. این روغن سبب بهبود گردش خون شده و از بروز لخته خون پیشگیری می کند. روغن تخم کدو سبب درمان تپش قلب شدید می شود. منیزیم با کاهش فشار خون خطر بروز بیماری های قلبی را برطرف می سازد.

همچنین این روغن از بروز سکته قلبی جلوگیری کرده و با کاهش کلسترول بد خون از رسوب آن در رگ ها جلوگیری می کند. روغن تخم کدو موجب جذب اسیدهای چرب ضروری به بدن می گردد. این ترکیبات سلامت قلب را حفظ کرده و کلسترول خوب را در بدن خانم های یائسه افزایش می دهد.

کنترل قند خون

پژوهش ها نشان می دهد روغن تخم کدو قند خون را کاهش داده و افراد مبتلا به دیابت می توانند آن را در برنامه غذایی خود قرار بدهند.

بهبود رشد موها

یکی دیگر از خواص روغن تخم کدو بهبود وزی موها می شود. این روغن سبب نرم و لطیف شدن موها شده و ریشه مو را تقویت می کند. روغن کدو از ریزش مو جلوگیری نموده و فرایند رشد موها را بهبود می دهد. این روغن به عمق موها نفوذ و سبب تقویت فولیکول مو می شود.

گفتنی است روغن تخم کدو پر از ویتامین های مورد نیاز مو است. برای جذب خواص آن به مو روغن را به موها اعمال کنید. درضمن این روغن به نوعی سبب آبرسانی موها شده و از بروز خشکی مو جلوگیری می کند. روغن تخم کدو سبب ترمیم موهای آسیب دیده شده و برای موهایی که با مواد شیمیایی مانند رنگ و دکلره آسیب دیده مفید بوده و سبب نرم و خوش حالت شدن آن ها می شود.

در ضمن این روغن مانع از بروز حساسیت پوستی در کف سر می گردد. به این ترتیب روغن تخم کدو برای سلامتی و رشد مو تاثیر زیادی دارد. این روغن حاوی ویتامین ای، کا، ب ۷، و مواد معدنی گوگرد، روی و امگا ۳ می باشد. گزارش شده این روغن سبب کاهش ریزش مو و طاسی، درمان خارش سر، تقویت مو، درمان موهای خشک و آسیب دیده، افزایش رشد و تراکم موها و افزایش نرمی و درخشندگی آن ها می شود.

کمک به کاستن وزن

تحقیقات زیادی اثرات روغن تخم کدو برای مقابله با چاقی را تایید کرده است. اگر از افزایش وزن خود شدیدا رنج می برید روغن تخم کدو می تواند کمک موثری به کاهش وزن شما نماید. این روغن غنی از ویتامین آ و ای است و به طور معجزه آسایی موجب تجزیه چربی های بدن به ویژه نواحی مانند داخل ران ها، شکم و باسن می گردد.

همچنین سموم بدن را حذف و سبب بهبود ترکیب لنفاوی می گردد. یک روش کاهش وزن مصرف روانه یک قاشق غذاخوری روغن تخم کدو در حالت ناشتا و قبل از صبحانه می باشد. در صورتی که مزه آن برای شما خوشایند نیست آن را با کمی عسل مصرف کنید.

همچنین در صورت عدم تمایل به مصرف خالی روغن یا همراه با عسل آن را در سالاد بریزید. چند قاشق از این روغن را به سالاد سبزیجات و چند تکه گوشت پخته شده اضافه و سه هفته وعده شام شما باشد. بعد دو هفته مصرف آن را قطع کنید. به این ترتیب حدود ۴-۵ کیلوگرم کاهش وزن پیدا می کنید.

از دیگر فواید و خواص روغن تخم کدو می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بهبود عملکرد کبد و درمان کبد چرب
  • پیشگیری یا درمان اختلالات ادراری مانند مثانه بیش فعال
  • تقویت قلب
  • کاهش تب
  • تقویت مغز و بهبود عملکرد اعصاب
  • رفع انگل و کرم های روده
  • مفید برای بیماران مبتلا به دیابت
  • رفع بی خوابی و سایر اختلالات خواب

  • پیشگیری از پوکی استخوان
  • درمان خشونت سینه و سرفه
  • تسکین س دردهای شدید
  • کاهش استرس و افسردگی
  • جلوگیری از رشد سلول های سرطانی
  • تسریع روند هضم
  • بهبود یبوست و بواسیر

قابل ذکر است روغن تخم کدو به دو  شکل خوراکی و موضعی مورد استفاده قرار می گیرد. برای رفع مشکلات پوست و مو آن را روی موضع ماساژ بدهید. و در مورد مصرف خوراکی برای بزرگسالان دو بار در روز (صبح و عصر) یک قاشق چای خوری توصیه شده است. همچنین در صورت تمایل برای آشنایی با خواص روغن چهل مغز  و خواص روغن نخود کدو روی لینک ها کلیک کنید.

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو