درمان آفتاب سوختگی با ساده‌ترین روش‌های خانگی

درمان آفتاب سوختگی با ساده‌ترین روش‌های خانگی


منبع: مدیسه

5

1402/2/10

11:28


آفتاب گرم و دلچسب روزهای تابستان بهانه خوبی برای حمام آفتاب است، ولی همین آفتاب که که بی‌منت بر ما

درمان آفتاب سوختگی با ساده‌ترین روش‌های خانگی

آفتاب گرم و دلچسب روزهای تابستان بهانه خوبی برای حمام آفتاب است، ولی همین آفتاب که که بی‌منت بر ما می‌تابد، می‌تواند سبب آفتاب سوختگی پوست افراد شود. این معضل بزرگ ممکن است سبب سوزش، خارش و در ادامه تیرگی پوست شود. درمان‌های متفاوتی برای این مشکل در نظر گرفته شده است. درمان آفتاب سوختگی به روش‌های خانگی نیز از جمله متداول‌ترین آن‌ها خواهد بود.

افراد در سنین مختلف از کودکی تا بزرگسالی ممکن است دچار آفتاب سوختگی شوند. این معضل روی پوست آن‌ها می‌تواند در نواحی مختفی ایجاد شود. درمان هرچه سریع‌تر می‌تواند روند بهبود را در افراد تسریع ببخشد. درمان سریع آفتاب سوختگی صورت به کاهش اثرات آسیب ناشی از این عارضه منجر خواهد شد. در ادامه راهکارهای درمان سوختگی ناشی از آفتاب را در منزل بیان خواهیم کرد. با ما همراه شوید.

1-آب خنک

آب خنک

به طور کلی به التهاب پوستی که در معرض تابش خورشید قرار داشته باشد، آفتاب سوختگی گفته می‌شود. آب خنک را می‌توان درمان افتاب سوختگی دانست، چراکه اولین قدم برای درمان خنک کردن ناحیه مورد نظر است.‌ آب خنک یکی از ساده‌ترین و راحت‌ترین مراحل درمان برای آفتاب سوختگی تلقی می‌شود، حتی زمانی که خارج از منزل باشید. غوطه‌ور شدن در آب رودخانه و دریا نیز به درمان این عارضه کمک شایانی خواهد کرد، ولی در این خصوص باید مراقب استخرها باشید، چرا که کلر موجود در آب استخر می‌تواند به تشدید سوختگی منجر شود.

2-آلوئه ورا

آلوئه ورا

علاوه بر خواص بی‌نظیر گیاه آلوئه ورا برای کلیه، عفونت، زیبایی و … باید به خواص درمانی این گیاه جادویی برای درمان افتاب سوختگی نیز اشاره کرد. این گیاه آبدار با ژل درون خود می‌تواند به درمان این عارضه و کاهش التهابات ناشی از آن منجر شود.

این گیاه که بدون نسخه پزشک به عنوان یکی از روش‌های قوی درمان برای آفتاب سوختگی در منزل شناخته شده است، روش استعمال ساده‌ای دارد. قرار دادن ژل این گیاه روی سطح سوختگی به تسکین درد کمک قابل ملاحظه‌ای خواهد کرد. چنانچه این گیاه را به صورت تازه در منزل نگهداری نمی‌کنید، شاید بهتر باشد، کرم درمان آفتاب سوختگی و تیرگی پوست که حاوی این گیاه معجره‌آسا است را منزل نگهداری کنید.

3-خیار

خیار

خیار با خواص آبرسانی خود به عنوان درمانی موثر برای آفتاب سوختگی شناخته می‌شود. تسکین درد و التهاب ناشی از این عارضه به واسطه قرار دادن برش‌هایی از خیار روی پوست به راحتی قابل دست‌یابی است. همچنین می‌توانید برش‌هایی از این سبزیجات پرخاصیت را در خرد کن بریزید و خمیر حاصل از آن را روی پوست اسکراب کنید.

قیمت انواع کرم ضد آفتاب باکیفیت و اورجینال

 

4-جوش شیرین به همراه بلغور جو دو سر

جوش شیرین به همراه بلغور جو دو سر

همانطور که عنوان شد، برخورد آب با سطح آفتاب سوختگی را می‌توان یکی از درمان‌های اولیه و راحت این عارضه دانست. استحمام در وان آب خنکی که با چند قاشق غذاخوری جوش شیرین ترکیب شده باشد، تسکین این درد خواهد بود.

همچنین برای حفظ رطوبت بیشتر روی پوست و درمان سوختگی ناشی از آفتاب می‌توان یک فنجان جو دو سر را به وان آب اضافه کرد. بهتر است یک فنجان بلغور جو دو سر را در غذاساز بریزید و پس از خرد کردن آن 2 فنجان آب گرم را به آن بیافزایید. افزودن این محلول به وان آب درمانی جادویی خواهد بود.

اگرچه استفاده از پماد آفتاب سوختگی بزرگسالان روش درمانی خوبی برای این مشکل به شمار می‌رود، ولی باید این نکته را در نظر داشت که پس از استحمام نباید پوست را با حوله کشید. پوست در این حالت کمی حساس خواهد شد و این حرکت سبب تحریک پوست می‌شود.

مطالب کاربردی:  چگونه ضد آفتاب فاسد را تشخیص دهیم؟

 

5-اسکراب روغن روی پوست

اسکراب روغن روی پوست

استفاده از روغن‌های مفید برای درمان افتاب سوختگی همانند روغن اسطوخودوس، روغن درخت چای و بابونه به عنوان اسکراب روی پوست درمانی شگفت‌انگیز برای عارضه سوختگی ناشی از آفتاب به شمار می‌رود. رقیق کردن روغن بادام و ترکیب آن با ژل آلوئه ورا نیز می‌تواند اثرات جادویی از خود بر جای بگذارد.

خواص جادویی روغن نارگیل در خصوص ضد میکروب بودن و مرطوب کنندگی بر هیچ‌کس پوشیده نیست. در مراحل بعدی درمان و برای ترمیم پوست بهتر است از خواص این روغن بهره‌مند شوید.

6-چای بابونه

چای بابونه

در صورتی که به گیاه بابونه حساسیت و آلرژی نداشته باشید، چای بابونه نیز روش درمانی خوبی برای آفتاب سوختگی محسوب می‌شود. دم کرده این گیاه را پس از خنک شدن می‌توان روی سطح پارچه نخی و تمیزی ریخت و آن را روی محل سوختگی پانسمان کرد. تکرار این کار شما را از نتیجه کار در مورد درمان افتاب سوختگی شگفت زده خواهد کرد.

7-استفاده از لبینات

استفاده از لبینات

درمان آفتاب سوختگی با ماست نیز یکی از روش‌های درمان سوختگی ناشی از آفتاب است. به طور کلی آغشته کردن پارچه نخی تمیز به شیر سرد یا ماست و استعمال آن روی ناحیه آفتاب سوخته به عنوان یکی از روش‌های درمان افتاب سوختگی در منزل شناخته می‌شود.

مطالب دیدنی:  بهترین برندها و مدل‌های کرم ضد آفتاب سفید کننده صورت

نکات برای درمان آفتاب سوختگی

درمان آفتاب سوختگی

در صورتی که در ذهن شما نیز سوالی مانند برای آفتاب سوختگی صورت چی خوبه شکل گرفته است، بهتر است نکات ذیل را نیز به خاطر داشته باشید.

  • پوشیدن لباس‌های کمتر و البته نخی می‌تواند به درمان هرچه سریع‌تر آفتاب سوختگی کمک کند.
  • نوشیدن آب کافی در طول شبانه روز علاوه بر داشتن پوست سالم و شاداب می‌تواند به حفظ رطوبت پوست و بدن و در نتیجه درمان افتاب سوختگی منجر شود.
  • پوست پس از درمان با راهکارهای عنوان شده همچنان نیاز به مراقبت و رسیدگی خواهد داشت. استفاده از مرطوب کننده باکیفیت نه تنها به عنوان لوازم آرایشی و بهداشتی بلکه به جهت درمان تا حصول نتیجه نهایی برای افراد دچار سوختگی پیشنهاد می‌شود. بهتر است این کرم‌های مرطوب کننده فاقد هرگونه بو و رنگ باشند.
  • کاهش التهاب و تورم رگ‌های خونی پوست در اثر آفتاب سوختگی به وسیله کمپرس سرد میسر خواهد شد.
  • فراموش نکنید درمان افتاب سوختگی را هیچگاه نباید به تعویق انداخت و باید به محض اطلاع از آن برای درمان این مشکل اقدام کرد. در صورتی که پوست صورت دچار این عارضه شود، باید سریعا درمان را آغاز کرد. استفاده از پماد برای آفتاب سوختگی صورت یکی از راهکارهایی است که قطعا مثمر ثمر واقع می‌‌شود. خیس کردن یک پارچه تمیز با آب خنک و اصابت آن روی پوست آسیب دیده حداقل 5 بار در روز نیز به کاهش این التهابات کمک خواهد کرد.
  • برخی افراد پس از کمپرس سرد پوست و آبرسانی به ناحیه آفتاب سوخته، درمان آفتاب سوختگی با وازلین را به عنوان راهکاری مناسب برای این موضوع عنوان می‌کنند.

کلام آخر

مطالب پربازدید:  درمان جای سوختگی و اسکار با روش‌های خانگی ساده

 

نکته اصلی برای درمان آفتاب سوختگی پس از اینکه می‌توان از این موضوع پیشگیری به عمل آورد، اقدام سریع برای درمان آن خواهد بود. استفاده از کرم ضدآفتاب در طول روز و شارژ آن هر 3 ساعت یک بار عامل مهمی برای پیشگیری از آفتاب سوختگی و حفظ سلامت پوست خواهد بود.

یکی از راهکارهای سریع و مفید برای درمان این عارضه استحمام و حفظ رطوبت روی پوست محسوب می‌شود. اگرچه استفاده از قرص برای آفتاب سوختگی درمان مناسبی خواهد بود، ولی باید به خاطر داشه باشید که استفاده از هرگونه دارو تنها زیر نظر پزشک معالج آغاز کنید.

استفاده از ژل آلوئه ورا نیز به عنوان راهکاری مناسب برای درمان سوختگی و کاهش التهابات شناخته می‌شود. این گیاه مفید نه تنها به عنوان هیدراته کننده قوی بلکه به عنوان درمان آفتاب سوختگی و تیرگی پوست در صنعت لوازم بهداشتی و آرایشی شهرت دارد.

 

منبع : healthline

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو