آشنایی با لوازم آرایشی ارگانیک و بهترین برندهای آن

آشنایی با لوازم آرایشی ارگانیک و بهترین برندهای آن


منبع: مدیسه

5

1402/2/16

14:51


در دهه گذشته تولید لوازم آرایشی ارگانیک و طبیعی بسیار پرطرفدار شده است. محصولات ارگانیک در نظر بسیاری از مردم

آشنایی با لوازم آرایشی ارگانیک و بهترین برندهای آن

در دهه گذشته تولید لوازم آرایشی ارگانیک و طبیعی بسیار پرطرفدار شده است. محصولات ارگانیک در نظر بسیاری از مردم به معنی محصولاتی بدون هیچگونه آسیب و عوارض جانبی تداعی می‌شوند، اما سوالی که به میان می‌آید این است که آیا محصولات کاملا طبیعی یا همان ارگانیک ، می‌توانند تمام نگرانی‌های ما بابت آسیب‌های مواد شیمیایی آرایشی بر روی پوست را برطرف سازند؟ یا این محصولات بر اساس چه استانداردهایی تولید می‌شوند؟

لوازم آرایش ارگانیک چیست

لوازم آرایش ارگانیک چیست

لغت ارگانیک در شیمی به مواد آلی گفته می‌شد، اما امروزه این اصطلاح که بین مردم رواج پیدا کرده است معنایی متضاد دارد، یعنی محصولات آرایش ارگانیک به محصولاتی گفته می‌شود که در روند تولید آن هیچ ماده شیمیایی یا آلی به کار نرفته باشد.

به لوازم آرایشی و بهداشتی که با استفاده از مواد طبیعی مانند عسل، گیاهان و مواد معدنی نظیر خاک رس و… ساخته می‌شوند، لوازم آرایشی ارگانیک می‌گوییم.

ترکیبات آلی که در آزمایشگاه‌های شیمی یا در پتروشیمی از مشتقات نفت تولید می‌شوند ارگانیک نبوده و به لوازم آرایشی بهداشتی تولید شده با این مواد نمی‌توان ارگانیک گفت. محصولاتی که به صورت ارگانیک ساخته می‌شوند روی بسته‌بندی خود عبارت تهیه شده به روش کاملا طبیعی را دارند.

درباره لوازم آرایشی بهداشتی هم باید چنین قاعده‌ای وجود داشته ‌باشد، اما از آن جایی که تولید لوازم آرایشی بدون تداخلات شیمیایی کار سخت و هزینه‌بری است به نظر می‌آید که تولید یک محصول آرایشی بهداشتی صد درصد ارگانیک امکان پذیر نبوده و تنها درصد خاصی از مواد درون آن ارگانیک می‌باشند. در ادامه به شما توضیح می‌دهیم که ترکیبات موجود در لوازم آرایشی ارگانیک چه مواردی هستند.

ترکیبات لوازم آرایشی ارگانیک

ترکیبات لوازم آرایشی ارگانیک

در تهیه و تولید لوازم آرایشی ارگانیک از مواد طبیعی همچون شیرین بیان، عصاره سدر، عسل، بابونه، رزماری و از این قبیل استفاده می‌شود، همچنین این محصولات حاوی ضد آفتاب‌های طبیعی، آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی و انواع گوناگون ویتامین‌های مفید برای پوست مثل مانند ویتامین A، ویتامین E، ویتامین C  هستند که سبب جوانسازی و بهتر شدن بافت پوست می‌شوند. اکسید تیتانیوم، اکسید زینک و همچنین اکسید آهن جزو مواد معدنی طبیعی هستند که در لوازم آرایشی طبیعی استفاده می‌شوند و در افزایش شادابی پوست نقش مهمی دارند.

در ترکیبات لوازم آرایشی طبیعی و ارگانیک از موادی مثل عصاره چای سفید، روغن هسته انگور، هلو و دانه انار استفاده شده که شامل آنتی اکسیدان بوده و حالت ارتجاعی و نرمی پوست را افزایش می‌دهند. شی باتر نیز یکی از مواد طبیعی و کارآمدی است که در تولید لوازم آرایشی طبیعی استفاده می‌شود. از خواص روغن کاکائو یا همان شی باتر برای پوست می‌توان به دارا بودن خواص مرطوب کنندگی و جوانسازی پوست اشاره کرد. همچنین مصرف این روغن سبب حفاظت از اسیدهای چرب بدن می‌شود.

آشنایی با استانداردهای محصولات ارگانیک

آشنایی با استانداردهای محصولات ارگانیک

در سرتاسر جهان بیش از 350 نهاد بازرسی قانونی برای تایید ارگانیک بودن محصولات پایه گذاری شده است. در واقع در هر کشور بر پایه استاندارهای تولید و پرورش محصولات به آن‌ها لیبل ارگانیک تعلق می‌گیرد. همچنین بررسی و تایید بسیاری از لوازم آرایشی و بهداشتی مشهور ارگانیک در جهان بر اساس دو استاندارد USDA کشور آمریکا و COSMOS Organic اروپا است. استفاده از منابع سازگار با محیط زیست در تولید محصولات ارگانیک از مهمترین معیارهای این دو استاندارد جهانی می‌باشد.

قیمت انواع محصولات آرایشی و بهداشتی اورجینال

 

چرا محصولات آرایشی ارگانیک

محصولات آرایشی ارگانیک

امروزه از یک جهت به دلیل افزایش آلاینده‌های شیمیایی و محیطی، از جهت دیگر پیشرفت علم و کشف ضررهای بسیاری از مواد شیمیایی سبب شده است تا مردم برای داشتن زندگی سالم تمایل بیشتری نسبت به خرید محصولات ارگانیک و طبیعی داشته باشند. بانوان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. مطالعات نشان داده که برخی مواد شیمیایی به کار رفته در محصولات آرایشی نظیر سرب یا پارابن می‌توانند منجر به بیماری‌های خطرناکی مانند سرطان گردند، به همین دلیل بسیاری از خانم‌ها به استفاده از لوازم آرایش ارگانیک روی آورده‌اند، زیرا این محصولات از مواد طبیعی ساخته شده و در ترکیبات خود ضدآفتاب طبیعی نیز دارند.

در این لوازم آرایشی از ماده شیمیایی استفاده نشده و همین امر موجب می‌شود طرفداران زیادی داشته باشند، به ویژه در میان خانم‌هایی که به علت برخی مشکلات پوستی قادر به استفاده از محصولاتی با ترکیبات شیمیایی نیستند. همچنین محصولات ارگانیک روی صورت حالت طبیعی‌تری دارند و مدت زمان بیشتری روی پوست می‌مانند.

از دیگر فواید لوازم آرایشی طبیعی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • پوست را تغذیه می‌کند.
  • سبب شفاف شدن پوست می‌شود.
  • باعث آبرسانی پوست می‌شود.
  • از پوست در برابر اشعه مضر خورشید محفاظت می‌کند.
  • مواد ارگانیک در جوانسازی پوست تاثیر چشمگیری دارد.
  • موجب لطیف و نرم شدن پوست می‌شود.
  • به کلاژن سازی و بازسازی پوست کمک می‌کند.
  • محصولات آرایشی که از مواد طبیعی تولید شده‌اند، مناسب پوست‌های حساس هستند.
  • مواد معدنی و طبیعی به کار رفته در این مواد آرایشی به پوست حالتی طبیعی و درخشان می‌دهد.
  • لوازم آرایشی طبیعی روی پوست سبک بوده و به هنگام آرایش، احساس سنگینی روی پوست نخواهید داشت.
  • به تسهیل بهبود آسیب بافتی و برگرداندن وضعیت طبیعی پوست کمک کند.

مطالب پربازدید:  ترفندهای آرایشی بزرگ نشان دادن چشمها

 

نکات مهم درباره لوازم آرایش طبیعی و ارگانیک

محصولات آرایشی ارگانیک

اولین نکته این است که استفاده مداوم حتی از بهترین برندهای لوازم آرایشی ارگانیک می‌تواند باعث تشدید برخی بیماری‌های پوستی نظیر آکنه یا جوش شود، زیرا یکی از مواد ارگانیکی که از پشم گوسفند به دست می‌آید اوسرین بوده که در بسیاری از کرم‌های آرایشی و بهداشتی یافت می‌شود. در این صورت اگر افراد مستعد جوش از محصولات ارگانیک حاوی این ماده استفاده کنند، احتمال دارد سبب تشدید آکنه‌های صورتشان شود. پس فقط انتخاب یک محصول ارگانیک برای سلامت پوست کافی نبوده، بلکه باید شرایط پوست را نیز در نظر گرفت:

  1. همچنین بیشتر از اندازه از لوازم آرایش ارگانیک استفاده نکنید. مفیدترین مواد برای بدن نیز اگر به صورت افراطی و بیش از اندازه استفاده شوند ممکن است به بدن آسیب‌های متعددی برسانند.
  2. به تاریخ مصرف این محصولات دقت کنید. نداشتن مواد نگهدارنده مصنوعی در ترکیبات این نوع محصولات سبب کوتاه‌تر شدن عمر آن‌ها نسبت به محصولات دیگر می‌شوند.
  3. حتما محصولات ارگانیک را دور از آفتاب و همینطور رطوبت قرار دهید.
  4. در لوازم آرایشی طبیعی مثل کرم پودر و… از امولسیون‌های مصنوعی استفاده نمی‌شود. به خاطر همین امر بعضی از مواد داخل این محصولات ممکن است ته‌نشین شوند. پس برای فعال کردن مواد تشکیل‌دهنده این محصولات قبل از استفاده، آن‌ها را به خوبی تکان دهید.
  5. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که به خاطر نداشتن انواع نگهدارنده همچون پارابن، باید لوازم آرایش ارگانیک را زود مصرف کنید. همچنین این مواد نباید در مجاورت هوای آزاد و شرایط محیطی قرار گیرند، زیرا به دلیل نداشتن مواد نگهدارنده مستعد انواع قارچ‌ها، باکتری و … هستند.
  6. استفاده از لوازم آرایشی طبیعی و ارگانیک نسبت به مواد شیمیایی عوارض بسیار کمتری دارد.

بهترین مارک لوازم آرایشی گیاهی ایرانی

بهترین مارک لوازم آرایشی گیاهی ایرانی

بهترین برند تولیدکننده لوازم آرایش گیاهی در ایران را می‌توان به لوازم آرایش گیاهی ایرانی این لی، برند شون و همچنین سینره مرتبط دانست. برای خرید لوازم آرایش طبیعی و ارگانیک می‌توانید از بین سبد محصولات آرایشی طبیعی این برندها، نمونه‌های مورد نظر خود را انتخاب نمایید. لازم به ذکر است که لوازم آرایشی تولید شده در ایران سازگاری مناسبی با شرایط جغرافیایی و آب و هوایی و نوع پوست و موی ایرانی‌ها دارد.

مطالب کاربردی:  عکس علائم روی لوازم آرایشی به چه معناست

 

کلام آخر

در این مقاله از مجله مدیسه سعی کردیم تمام آنچه که لازم است درباره لوازم آرایش ارگانیک و طبیعی بدانید را به شما بگوییم. باید پذیرفت که هیچ لوازم آرایش ارگانیک کامل و صد درصد نیست، اما می‌توانید لوازم آرایشی ارگانیک ایرانی و خارجی که حداقل ۷۰ درصد ساخته شده از مواد طبیعی و ارگانیک هستند، به استاندارد زندگی بدون آلاینده‌ها و مواد شیمیایی نزدیک شوید.

 

منبع : cosmeticsbusiness

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو