مراقبت از پیرسینگ تازه؛ چطور بفهمیم پیرسینگ عفونت کرده است؟

منبع: خبرنما

4

1402/2/15

10:30


این مقاله به نکات مهمی برای تمیز کردن و مراقبت از پیرسینگ تازه و علائم احتمالی عفونت می‌پردازد. اگر به پیرسینگ علاقه دارید و به تازگی یکی روی گوش، بینی یا ابروی‌تان ایجاد کرده‌اید با ما همراه باشید!

مراقبت از پیرسینگ تازه؛ چطور بفهمیم پیرسینگ عفونت کرده است؟

سوراخ کردن گوش و بینی از رایج‌ترین انواع پیرسینگ هستند. لاله گوش، انحنای غضروف بالای گوش و چین‌های دور کانال گوش و همینطور دو طرف بینی معمولا قسمت‌های پرطرفدار برای پیرسینگ هستند. اگرچه پیرسینگ بسیار محبوب و نسبتاً ایمن است، اما باید با دقت و توجه به آن رسیدگی کنید تا از هر گونه عفونت و عارضه‌ای جلوگیری شود.

این مقاله به نکات مهمی برای تمیز کردن و مراقبت از پیرسینگ تازه و علائم احتمالی عفونت می‌پردازد. اگر به پیرسینگ علاقه دارید و به تازگی یکی روی گوش، بینی یا ابروی‌تان ایجاد کرده‌اید با ما همراه باشید!

نکات مهم قبل از انجام پیرسینگ

مراقبت از پیرسینگ تازه

اولین نکته‌ای که باید در نظر بگیرید این است که پیرسینگ را کجا ایجاد کنید.

در اینجا چند گزینه محبوب وجود دارد:

  • لوب یا نرمه گوش. رایج‌ترین نقطه پیرسینگ گوش قسمت پایین است. این پیرسینگ به راحتی تمیز می‌شود و نسبت به سایر سوراخ‌های گوش بسیار سریع‌تر بهبود می‌یابد.
  • بخش خمیده لبه‌ گوش (پیچه گوش). این بافت منحنی در بالای گوش قرار دارد. به لحاظ محبوبیت پس از پیرسینگ نرمه در جایگاه دوم قرار می‌گیرد. کمی کندتر از سوراخ روی لوب بهبود می‌یابد، اما تمیز نگه داشتن آن همچنان آسان است.
  • تراگوس. درست بالای نرمه یا لوب گوش. این بخش سفت‌ گوش درست جلوی مجرای گوش قرار دارد. سوراخ کردن این قسمت به اندازه لوب یا پیچه گوش رایج نیست و مراقبت از آن کمی دشوارتر است. برخی شواهد روایتی وجود دارد که نشان می‌دهد پیرسینگ تراگوس ممکن است برای افراد مبتلا به اضطراب و میگرن فوایدی داشته باشد.

هنگامی که متوجه شدید که چه نوع پیرسینگی می‌خواهید، در مورد محل انجام پیرسینگ تحقیق کنید.  کجا پیرسینگ را انجام بدهیم؟ در اینجا یک چک لیست کوتاه می‌بینید که برای پیدا کردن جای مناسب باید آنها را در نظر بگیرید:

  • آیا مرکز انجام پیرسینگ دارای مجوز است؟ این مرکز باید توسط مراجع ذی‌ربط تایید شده باشد.
  • آیا معتبر است؟ آیا در انجام پیرسینگ تخصص دارند؟ از فروشگاه‌هایی که پیرسینگ ارائه می‌دهند خودداری کنید، زیرا ممکن است تمیز و ایمن نباشند یا حتی اصلا مجوز نداشته باشند.
  • آیا مرکز انجام پیرسینگ مورد نظر شما اقدامات ایمنی مناسب را انجام می‌دهد؟ آیا انجام دهنده پیرسینگ دست‌های خود را می‌شوید، برای هر بار سوراخ کردن گوش یا بینی یک جفت دستکش جدید می‌پوشد و برای هر پیرسینگ از سوزن‌های استریل جدید استفاده می‌کند؟

نکاتی برای تمیز کردن پیرسینگ

 

مراقبت از پیرسینگ تازه

اکنون که پیرسینگ را انجام داده اید، مهم است که از آن به درستی مراقبت کنید. مراقبتِ چند هفته اول برای اطمینان از بهبودی درست پیرسینگ، اهمیت زیادی دارد. در اینجا 10 نکته مهم برای تمیز کردن سوراخ گوش جهت جلوگیری از عفونت را می‌بینید:

  1. هنگامی که سایر موارد روتین بهداشتی منظم‌تان را انجام می‌دهید، پیرسینگ را نیز تمیز کنید. هنگام مسواک زدن یا دوش گرفتن آن را تمیز کنید تا هر روز تمیز و عاری از آلودگی بماند.
  2. دست‌هایتان را بشویید. قبل از اینکه پیرسینگ را لمس کنید، با آب گرم و صابون ملایم دست‌تان را بشویید تا از ورود باکتری به سوراخ جلوگیری کنید.
  3. با یک پد پنبه ای تمیز و آغشته به محلول آب و نمک پیرسینگ را تمیز کنید. می‌توانید این محلول را با مخلوط کردن 1 قاشق چایخوری نمک در یک فنجان آب گرم درست کنید. از محلول اطراف ناحیه سوراخ شده چند بار در روز استفاده کنید تا هر گونه باکتری احتمالی از بین برود.
  4. سوراخ را با ضربات آرام پنبه تمیز کنید (ناحیه سوراخ شده را نکشید). با یک حوله یا دستمال تمیز ناحیه خشک کنید تا به بافت آسیب نرسانید.
  5. از شستشوی گوش با استفاده از صابون‌های معطر خودداری کنید. پوست اطراف پیرسینگ را با آب و صابون ضد عفونی کننده ملایم تمیز کنید.
  6. هر زمان که گوشواره یا پیرسینگ را بیرون می‌آورید، ناحیه سوراخ شده را تمیز کنید. وقتی که آن را دوباره داخل گوش قرار می‌دهید باز هم ناحیه را تمیز کنید. وقتی جواهرات را در معرض هوا قرار می‌دهید یا روی سطحی مانند پیشخوان یا میز قرار می‌دهید، باکتری‌ها می‌توانند به سرعت روی آنها نفوذ کنند.
  7. پیرسینگ را در دستشویی تمیز نکنید. این امر به ویژه در مورد دستشویی عمومی صادق است. حتی تمیزترین دستشویی‌ها معمولاً غلظت بالایی از باکتری دارند.
  8. به مدت طولانی روی ناحیه سوراخ شده دراز نکشید. خوابیدن یا دراز کشیدن روی پیرسینگ می‌تواند رطوبت یا باکتری‌ها را در آن ناحیه به دام بیندازد و خطر عفونت را افزایش دهد.
  9. هیچ گونه محصول مو یا بدن را در ناحیه پیرسینگ استعمال نکنید. هنگام استفاده از شامپو، صابون، ژل، اسپری مو یا سایر محصولاتی که می‌توانند به سوراخ نزدیک شده و بافت آن را تحریک کنند، مراقب باشید.
  10. مراقب هرگونه ترشح غیر طبیعی یا تغییر رنگ باشید. در صورت مشاهده هر گونه ترشح غیرعادی فوراً به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است نشانه عفونت باشد.

چقدر زمان می‌برد تا پیرسینگ خوب شود؟

مراقبت از پیرسینگ تازه

پیرسینگ لوب گوش سریع‌تر از سایر پیرسینگ‌ها التیام می‌یابد. معمولاً حدود 1 تا 2 ماه طول می‌کشد تا لوب گوش به طور کامل بهبود یابند.

بهبودی و التیام سوراخ روی قسمت‌های غضروفی گوش مدت بیشتری طول می‌کشد. ممکن است 6 ماه یا حتی 1 سال طول بکشد تا پیرسینگ پیچه گوش یا تراگوس به طور کامل بهبود یابد.

در زمانی که پیرسینگ در حال بهبود است، گوشواره یا هر زیورآلات دیگری که در آن استفاده می‌کنید را به مدت طولانی بیرون نیاورید. انجام این کار ممکن است باعث بسته شدن سوراخ شود.

چه زمانی می‌توانید زیورآلات دیگری استفاده کنید؟

پاسخ به این سوال برای هر کسی متفاوت است. همه چیز به سرعت بهبودی و نوع سوراخ روی گوش بستگی دارد.

اگر مطمئن نیستید که آیا آماده تعویض گوشواره هستید یا خیر، یک یا دو ماه پس از پیرسینگ از مرکزی که خدمات را دریافت کرده‌اید سوال کنید. آنها می‌توانند ناحیه سوراخ شده را بررسی کنند و پاسخ قطعی به شما بدهند.

چگونه می‌توانید تشخیص دهید که پیرسینگ شما عفونت کرده است؟

مراقبت از پیرسینگ تازه

علائم عفونت پیرسینگ معمولا شامل موارد زیر است:

  • درد ضربان‌دار در داخل و اطراف سوراخ
  • تورم
  • قرمزی
  • خارش
  • سوزش
  • ترشح غیر طبیعی زرد یا سفید

اگر فکر می‌کنید پیرسینگ شما عفونت کرده است، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

نحوه تمیز کردن و نگهداری از سوراخ و پیرسینگ بینی

در مقایسه با سوراخ گوش، مراقبت از پیرسینگ جدید روی بینی ضرورت بیشتری دارد. لازم است که این ناحیه را به طور مکرر تمیز کنید. مانند هر پیرسینگ جدیدی، تمیز کردن منظم و دور نگه داشتن آلودگی از سوراخ تازه و همچنین جلوگیری از عفونت اهمیت زیادی دارد.

با این حال، مراقبت‌های پیرسینگ جدید بینی به همین جا ختم نمی شود. شما باید به طور مرتب اطمینان حاصل کنید که سوراخ بینی و زیورآلاتی که استفاده می‌کنید هر دو در حالت خوبی قرار دارند تا از هر گونه مشکلی در آینده جلوگیری شود.

مراقبت‌های بعد از پیرسینگ بینی

سوراخ کردن بینی یک فرآیند نسبتا سریع است. با این حال، روند بهبودی آن متاسفانه چندان سریع نیست. چندین هفته و تا چند ماه طول می‌کشد تا پیرسینگ بینی به طور کامل بهبود یابد. در چند روز اول، سوراخ بینی قرمز، ملتهب و احتمالاً دردناک خواهد بود.

اولین قدم برای مراقبت از پیرسینگ بینی تمیز کردن است. فردی که پیرسینگ. بینی را برای شما زده، احتمالا توصیه می‌کند که از یک محلول شستشوی نمکی دست کم دو بار در روزی استفاده کنید. همچنین اگر بینی شما حساس است، استفاده از محلول شستشوی حاوی نمک دریایی که خودتان آماده کرده‌اید یا حتی روغن درخت چای گزینه‌ مناسبی است.

همچنین لازم است تا مدتی پیرسینگ بینی را عوض نکنید زیرا تعویض پیرسینگ، بینی را در معرض خطر عفونت قرار می‌دهد. همچنین، در صورتی که پیرسینگ را بیرون بیاورید ممکن است سوراخ بسته شود.

سوراخ بینی را لمس نکنید، مگر اینکه دست‌های‌تان را خوب شسته باشید؛  ممکن است به طور تصادفی باکتری وارد آن کنید و باعث بروز عفونت شوید.

اگر عفونت پیرسینگ بینی درمان نشود، می‌تواند منجر به زخم بینی و تعداد زیادی علائم دیگر از جمله مشکلات تنفسی و تغییر شکل بینی شود.

پیرسینگ بینی را چطور تمیز کنیم؟

مراقبت از پیرسینگ تازه

به طور متوسط دو تا چهار ماه طول می‌کشد تا سوراخ بینی به طور کامل بهبود یابد. هنگامی که پیرسینگ شما بهبود یافت، دیگر مجبور نخواهید بود که ناحیه سوراخ شده را مثل قبل تمیز کنید. با این حال، باز هم برای مراقبت از آن باید گاهی اوقات سوراخ بینی را تمیز کنید. این کار به جلوگیری از عفونت و زخم کمک می‌کند.

برای تمیز کردن پیرسینگ بینی به موارد زیر نیاز دارید:

  • محلول تهیه شده با نمک معمولی یا نمک دریا
  • توپ پنبه ای
  • حوله کاغذی ضخیم یا پارچه نخی، زیرا دستمال نازک ممکن است در برخورد با محلول آب و نمک حل شده و باز شود و لای پیرسینگ گیر کند.

اگر خودتان محلول نمکی درست می‌کنید، ۴/۱ قاشق چای‌خوری نمک دریا را در آب مقطر گرم خوب حل کنید. می‌توانید توپ پنبه ای یا حوله کاغذی را در محلول فرو کنید و روی سوراخ بزنید یا بینی‌تان را در یک فنجان آب و نمک قرار دهید.

نحوه مراقبت از پیرسینگ جدید بینی

شما باید دو بار در روز پیرسینگ جدید را تمیز کنید، اما در صورت تمایل بیشتر تمیز کردن سوراخ هم مشکلی ندارد.

پس از چند ماه، زمانی که سوراخ کاملاً بهبود یافت، تنها در صورتی که ناحیه سوراخ‌ شده کثیف یا چرب شده بود، می‌توانید به تعداد دفعات شستشو با محلول نمک را کاهش بدهید. همچنین می‌توانید استفاده از صابون ملایم و بدون عطر را برای پیرسینگ بینی شروع کنید. لازم به ذکر است که استفاده از صابون بعد از التیام بینی مجاز است.

چگونه پیرسینگ بینی را تمیز کنیم

علاوه بر تمیز کردن سوراخ بینی، تمیز کردن پیرسینگ بینی (زیورآلاتی که برای آن استفاده می‌کنید) نیز مهم است. این کار به از بین رفتن هر گونه چربی، کثیفی یا آلودگی که به فلز پیرسنیگ چسبیده است کمک می‌کند. همچنین ممکن است باکتری‌های ا احتمالی ایجاد کننده عفونت را با این کار از بین ببرید.

پیرسینگ جدید باید به طور مرتب تمیز شود. همانطور که در حین بهبود پیرسینگ به سراغ انواع دیگر زیورآلات می‌روید، بهتر است همچنان به تمیز کردن سوراخ و زیورآلات ادامه بدهید. این کار را می‌توانید با محلول نمکی معمولی یا آب و صابون معمولی انجام شود.

اگر زیورآلات نقره را برای بینی‌تان استفاده می‌کنید، بهتر است گاهی اوقات آن را با تمیزکننده جواهرات نقره تمیز کنید. این کار به گیر کردن هر گونه خوردگی در سوراخ بینی‌تان کمک می‌کند.

نکات ایمنی و اقدامات احتیاطی برای مراقبت از پیرسینگ تازه

مراقبت از پیرسینگ تازه

وقتی پای پیرسینگ و سرواخ بینی در میان است، دانستن اینکه چه کاری را نباید انجام بدهید به اندازه شیوه مراقبت از آن مهم است. برای مراقبت از پیرسینگ بینی:

  • از ضد عفونی‌کننده‌های بدون نسخه از جمله نئوسپورین استفاده نکنید. اگر فکر می‌کنید پیرسینگ شما در حال عفونی شدن است، شستشو با محلول نمکی را ادامه دهید و برای مشاوره به پزشک یا مرکزی که در آن پیرسیتنگ را انجام داده‌اید، مراجعه کنید.
  • از پراکسید هیدروژن استفاده نکنید – این محلول باعث تحریک شدن سوراخ می‌شود.
  • پیرسینگ بینی را در سوراخش نپیچانید یا با آن بازی نکنید، زیرا این کار باعث تحریک بینی می‌شود.
  • پیرسینگ را با دست های کثیف لمس نکنید.
  • هرگز حلقه بینی یا گل میخ بینی را با افراد دیگر به طور مشترک استفاده نکنید.
  • هرگز حلقه یا گل میخ را به زور وارد سوراخ سوراخ نکنید. این کار می‌تواند به پوست آسیب برساند. اگر گل میخ یا حلقه فوراً وارد سوراخ نمی‌شود، حلقه را به آرامی در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا وارد شود.

همچنین بهتر است با انتخاب حلقه بینی با کیفیت از واکنش آلرژیک و سایر حساسیت های پوستی جلوگیری کنید. به دنبال متریال زیر در حلقه بینی یا گل میخ باشید:

  • استیل درجه جراحی
  • تیتانیوم
  • طلای 14 عیار یا بالاتر

به هر روی باید بدانید که حلقه‌ها و گل میخ‌های با کیفیت نیز کمتر در بینی مشکل ایجاد می‌کنند.

کلام پایانی

مهم‌ترین نکته در مراقبت از پیرسینگ تازه تمیز کردن منظم آن است. به این ترتیب سریع‌تر بهبود می‌یابد و دچار عفونت هم نمی‌شود. با این حال، مانند هر سوراخ دیگری، پیرسینگ هم عوارضی دارد.

عفونت و جای زخم در پیرسینگ‌های جدید بینی شایع‌تر هستند، اما در پیرسینگ‌های بهبود یافته هم ممکن است رخ دهند. بنابراین عاقلانه این است که تا مدت‌ها از آنها مراقبت کنید.

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو