علایم و روش های درمان التهاب مخاط بینی و نحوه پیشگیری از این عارضه

علایم و روش های درمان التهاب مخاط بینی و نحوه پیشگیری از این عارضه


منبع: آرگا

3

1402/2/16

10:41


التهاب مخاط بینی در پی بیماری های ویروسی نظیر سرماخوردگی بروز می یابد. اگر این بیماری بیشتر از یک هفته طول بکشد باید برای درمان آن اقدام اساسی صورت گیرد. در این مطلب به درمان التهاب مخاط بینی می پردازیم.

در صورتی که برای درمان التهاب مخاط بینی اقدامی صورت نگیرد ممکن است به سینوزیت تبدیل شود. زیرا مخاط بینی در امتداد سینوس ها واقع شده اند و هنگامی که فرد دچار آلرژی یا سرماخوردگی شود در هر دو سینوس مخاط بینی با تورم و التهاب همراه می شود.

علائم، علل و درمان التهاب مخاط بینی

التهاب مخاط بینی یا رینیت یکی از عارضه هایی است که به دنبال بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی بروز می یابد. اگر این بیماری تا یک هفته طول بکشد به خودی خود بهبود پیدا می کند. ولی اگر بیش از یک هفته طول کشید بایستی برای معالجه  التهاب مخاط بینی اقدام کرد.

 

اگر این بیماری درمان نشود امکان ابتلا به سینوزیت هست. زیرا مخاط بینی در راستای سینوس ها واقع شده اند. هنگامی که فرد دچار آلرژی یا سرماخوردگی می شود در هر دو سینوس مخاط بینی دچار تورم و التهاب می گردد. در این بیماری امکان دارد سینوس های بینی هم درگیر شوند.

از این رو پزشک برای تشخیص دقیق تصویری نیز از سینوس گرفته تا امکان آسیب دیدگی سینوس بررسی شود. در این مطلب با علائم، علل و درمان التهاب مخاط بینی آشنا می شوید.

علائم التهاب مخاط بینی

از علائم شایع التهاب مخاط بینی عبارت است از:

  • گرفتگی و آبریزش بینی
  • خارش درون بینی و حلق
  • کاهش بویایی
  • ترشح پشت حلق یا خلط
  • بینی متورم و قرمز
  • درد و سوزش بینی
  • کاهش حس بویایی

نخستین عامل زمینه ساز این عارضه بیماری های ویروسی یا سرماخوردگی معمولی می باشد که اگر تعداد آن از حد معینی در سال تجاوز نماید می تواند زمینه ساز بروز سینوزیت مزمن گردد. موضوع دوم محرک های محیطی نظیر آلودگی های هوا می باشد که در شهرهای بزرگ فراوان است.

سومین مورد دود سیگار است که سبب فلج مژه های درون راه های هوایی می گردد. افرادی که در سنین پایین در معرض دود سیگار واقع شوند بسیار مستعد ابتلا به التهاب مخاط بینی و رینیت هستند. قابل ذکر است گرفتگی بینی ممکن است کوتاه مدت بوده و در عرض ۷-۱۰ روز درمان شود. ولی اگر علائم مذکور بیشتر از ده روز طول بکشد یا بسیار تکرار شود نیاز است که به پزشک مراجعه شود.

علل التهاب مخاط بینی چیست؟

از علل التهاب و تورم مخاط بینی عبارت است از:

  • آلرژی

التهاب مخاط بینی آلرژیک در اثر آلودگی هوا، ژنتیک، مصرف بعضی داروها و رفلاکس معده ایجاد می شود. برای بهبود این بیماری از داروهایی مانند آنتی بیوتیک استفاده می شود. این بیماری به ظاهر ساده بوده ولی اگر به موقع درمان نشود به دیگر نقاط بدن هم انتشار می یابد.

در مواردی ضعف سیستم ایمنی بدن سبب شده به رینیت مبتلا شود که در این جا از داروهای تقویتی سیستم ایمنی بدن استفاده می شود. افراد دچار رینیت آلرژیک بهتر است جراحی بینی انجام نداده و تا زمان بهبود کامل صبر کنند.

  • سینوزیت

سینوزیت اغلب موجب ترشحات بینی می گردد و این موضوع سبب شده که بیمار همیشه حالت خرخر داشته و سبب درد بینی و آسیب به مخاط و تورم بینی گردد. با توجه به محل سینوزیت، ترشحات بینی ممکن است به درون بینی یا پایین گلو تخلیه گردد. اگر سینوزیت قدامی باشد ابتدا ترشحات بینی خارج شده و در صورت عفونت سینوس خلفی ترشحات بینی به حلق می ریزد.

  • آلودگی محیط زندگی

تشخیص و درمان التهاب بینی

در اغلب موارد ابتدا مشخص نیست که یک آبریزش بینی، علامت اولیه یا علامت همراه یک عفونت ویروسی شدید می باشد. در اکثر موارد تشخیص افتراقی تنها بعد از گذشت چند روز امکان پذیر است. تشخیص های افتراقی شامل اگزانتم حاد، رینیت آلرژیک، سفلیس مادرزادی و دیفتری بینی است.

برای علت پایه ای التهاب مخاط بینی معالجه ای وجود ندارد. و درمان علامتی شامل قطره بینی ضد احتقان، داروی خوراکی ضد احتقان بینی، آنتی بیوتیک ها تنها برای عفونت باکتریایی ثانویه لازم بوده و کشت و تست های حساسیت بایستی قبلا صورت گیرد. در صورت نیاز بخور، درمان با لامپ های مادون قرمز، مسکن ها و استراحت در بستر تجویز می شود.

پیشگیری از التهاب مخاط بینی

در صورت تمایل برای اطلاع از روش های درمان خلط بینی و درمان سریع سرماخوردگی روی لینک ها کلیک کنید.

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو