چطور با ریزش مو در یائسگی مقابله کنیم؟

چطور با ریزش مو در یائسگی مقابله کنیم؟


منبع: آرگا

3

1402/2/16

16:38


ریزش مو در یائسگی دلایل زیادی می تواند داشته باشد و در کنار بیان این دلایل راهکارهایی برای رفع این مشکل بیان کردیم که کاشت مو، لیزر درمانی و … را شامل می شود.

یائسگی به دورانی در زندگی زنان می گویند که قدرت باروری آنها به پایان می رسد. عموما آغاز یائسگی خانم ها، به عنوان نقطه تغییر در زندگی آنها به شمار می رود. در این مرحله زندگی، سطح هورمون های زنانه ی استروژن و پروستروژن نیز به شدت کاسته می شود که زمینه ساز به وجود آمدن عوارض و علائم یائسگی در زنان می شود. در ادامه این مطلب در مورد ریزش مو در یائسگی صحبت می کنیم.

علل ریزش مو در یائسگی

دلایل ریزش مو در یائسگی

برخی از اشخاص یائسگی را به دید نوعی اختلال و یا بیماری مشاهده می کنند، در صورتیکه یائسگی یک قسمتی طبیعی از زندگی می باشد که برای تمامی خانم ها رخ می دهد. با این وجود طبق گزارشات، بعضی از خانم ها دوران یائسگی راحت تر و آرام تری را تجربه می کنند. علائم و نشانه های یائسگی گر گرفتن، نوسانتی خلقی، ریزش مو و کاهش میل جنسی را شامل می شود. تقریبا نیمی از خانم ها در دوران یائسگی با ریزش مو روبرو می شوند. یائسگی تنها دورانی در زندگی شما نیست که شما در آن با ریزش مو روبرو می شوید. ریزش مو در دوران بلوغ و دوران حاملگی نیز به علت تغییرات هورمونی به وجود آمده در بدن، رخ می دهد. شما در دوران بلوغ به علت نوسانات بسیار زیاد سطح هورمون ها، ریزش مو را در ابعاد گسترده ای تجربه کرده اید. این ریزش مو، پس از بلوغ، دوباره در دوران بارداری نیز به وجود می آید. در این شرایط، سطح استروژن و پروژسترون بدن دستخوش تغییراتی می شود که در نتیجه این تغییرات به وجود آمده، برخی از جریان های بدن نیز تحت تاثیر قرار می گیرند.

  • استرس نیز می تواند موجب ریزش مو شود. ریزش مو در اثر استرس هم برای خانم ها و هم برای آقایان امکان دارد رخ دهد، ولی استرس و ریزش موی مربوط به آن، برای آقایان عموما با سبک زندگی و عوامل خارجی دخیل در آن ارتباط دارد.
  • مردان نیز در طول زندگی خود در سطح هورمون هایشان دچار تغییر می شوند، هرچند که این تغییرات به شدت تغییرات هورمونی زنان نمی باشد. با این وجود مردان نیز ریزش مو در اثر تغییرات هورمونی را تجربه می کنند به عنوان مثال در زمانی که تستسترون به دی هیدرو  تستسترون تبدیل می شود، که در اثر این روند، فولیکول های مو صدمه می بیند و سیکل رشد موی آنها با اختلال دچار شود. این امر یکی از علل بروز طاسی در آقایان می باشد.
  • ریزش مو و استرس در بانوان در زمان یائسگی به طور معمول مربوط به نوسانات خلق و خو، افسردگی و یا اضطراب موجود در یائسگی می باشد. این بدین معنا نمی باشد که تمامی بانوان در این شرایط قرار می گیرند، بلکه امکان دارد در برخی از اشخاص شدت علائم یائسگی بسیار کم تر باشد. ولی برخی از بانوان نشانه های یائسگی را با شدت بسیار زیادی تجربه می کنند.

علل ریختن مو در یائسگی

  • از آنجاییکه میزان تستسترون موجود در بدن بانوان بسیار اندک بوده و میزان آن توسط استروژن تحت کنترل است، بیشتر از مردان یا این جریان مواجه می شوند. خانم هایی که در آستانه یائسگی هستند، سطح استروژن و پروژسترون در بدن آنها بسیار زیاد خواهد بود که این امر موجب پایین نگه داشته شدن سطح تستسترون در بدن آنها می شود.
  • ولی در دوران یائسگی، سطح استروژن کم می شود و بدن تولید نوع دیگری از هورمون ها به نام آلفا_۵ را شروع می کند، که بر تستسرون موجود در بدن خانم ها تاثیر می گذارد و آن را به دی هیدرو تستسترون تبدیل می نماید، درست مثل روندی که در بدن مردان رخ می دهد. این جریان ها در نتیجه موجب بروز ریزش مو و طاسی، با شدتی کمتر از مردان می شود. موی اطراف شقیقه ها و فرق سر کم حجم و نازک می شود ولی به طور معمول به شکل طاسی ظاهر نمی شود.

مشکل اصلی این است که اگر شما به علت اینکه موهای شما در یائسگی می ریزد به اضطراب و استرس دچار شوید، تنها استرس و عوارض یائسگی را تشدید می کنید. شاید انجام این توصیه بسیار دشوار باشد ولی تلاش کنید که بر استرس خود غلبه کرده و به دنبال شیوه هایی برای کاهش این مشکلات باشید.

درمان و رفع ریزش مو

در بالا دلایل و علل این مشکل را برای شما توضیح دادیم هم اکنون راه های درمانی و رفع این مشکل را برای شما بیان می کنیم.

ریزش مو در یائسگی خانم ها

۱. لیزر درمانی

این شیوه که برخی مواقع با نام لیزر اشعه قرمز نیز شناخته می شود، لیزر کم توانی می باشد که برای معالجه ریزش های ژنتیکی مو در خانم ها و مردان، آلوپسی آندروژنتیک و طاسی های الگودار، مورد استفاده قرار می گیرد. مکانیزم دقیق لیزرهای کم توان برای معالجه ریزش مو هنوز به صورت دقیق شناخته نشده است ولی بر اساس آخرین تحقیقات، عملکرد لیزر به این صورت است که وارد سلول ها شده و موجب افزایش فعالیت سلول ها می شود. به زبان دیگر، سلول هایی که در اثر بالا رفتن سن، به اختلال عملکرد دچار شده اند، تحت لیزر فعالیت خود را آغاز کرده و در نهایت این عمل موجب افزایش رشد موها می شود.

۲. تزریق پی آر پی

پی آر پی یک شیوه غیر جراحی برای بیمارانی می باشد که تمایلی به جراحی ندارند و یا شرایط آن ها به صورتی نیست که انجام عمل جراحی برای آن ها لازم باشد. در این شیوه از میکرو اینجکشن برای تزریق پلاکت های خون شخص، به پوست سر او استفاده می شود تا با انجام این تزریق، رشد موهای شخص تحت تاثیر تحریک به وجود آمده، بیشتر شود.

درمان ریختن مو در یائسگی

۳. کاشت مو

عمل کاشت مو بایستی توسط یک جراح زیبایی انجام شود. در این عمل، بخشی از پوست بدن که رشد مو در آن به درستی صورت گیرد را برداشته (برای مثال پشت و اطراف سر ( به بخش های برداشته شده گرافت مو می گویند)) و سپس با به وجود اوردن برش های بسیار کوچک در قسمتی که دچار ریزش مو شده است، این گرافت ها را پیوند زده و عمل کاشت مو را انجام می دهند. زخم به وجود آمده در پشت سر برای برداشتن پوست، سپس بخیه زده می شود. برای انجام عمل کاشت مو آرامبخش هایی به شما داده می شود و این عمل تحت بی حسی موضعی در قسمت های مورد نظر، انجام می شود.

مراقبت های پس از کاشت به این صورت می باشد که تمامی زخم های به وجود آمده در سطح پوست سر بانداژ می شوند. پس از گذشت چندین روز می توان بانداژ ها را برداشت و با توجه به روند بهبودی پوست، می توانید پس از برداشتن بانداژ ها، به آرامی سر خود را شستشو دهید، با این وجودذ پیشنهاد می شود که تا ۲ هفته پس از عمل کاشت مو، تا وقتی که زخم ها به صورت کامل بهبود پیدا نکرده اند، به زودی موهای جدیدی به جای آنها رشد خواهند کرد.

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو