بررسی سامسونگ a54 و قابلیت های جذاب این اسمارت فون

بررسی سامسونگ a54 و قابلیت های جذاب این اسمارت فون


منبع: آرگا

3

1402/2/18

22:12


شرکت سامسونگ در مارس ۲۰۲۳ از دو گوشی جدید خود با اسامی سامسونگ a54 فایوجی و a34 فایوجی رونمایی کرد. در این مطلب قصد داریم به بررسی سامسونگ a54 بپردازیم. این اسمارتفون با قیمت نسبتا بالایی هم عرضه شده است

گوشی سامسونگ a54 جدیدترین میان رده سامسونگ محسوب می شود که با قیمت تقریبا بالایی به بازار روانه شد. این اسمارتفون از مشخصات فنی و قابلیت های نرم افزاری خوبی بهره می برد به طوری که احتمالا بتوان آن را جزو پرچمداران اقتصادی نیز محسوب کرد. در ادامه با بررسی سامسونگ a54 همراه ما باشید.

معرفی و بررسی سامسونگ a54

شرکت سامسونگ اوایل سال جاری میلادی گلکسی a14 فایوجی را به عنوان مقرون به صرفه ترین گوشی نسل پنجم خود رونمایی نمود و پس از مدتی در مارس ۲۰۲۳ دو گوشی جدید سری گلکسی a با اسامی سامسونگ a54 فایوجی و a34 فایوجی را به نمایش گذاشت.

این گوشی های جدید نقاط اشتراک بسیاری دارند که از جمله آن ها می توان به داشتن ارتباطات نسل پنجم، نمایشگر اولد با نرخ بروزرسانی ۱۲۰ هرتز، باتری ۵ هزار میلی آمپر ساعتی اشاره کرد. آنچه که سبب تمایز این دو اسمارتفون از یکدیگر شده طول و عرض، سایز نمایشگر و وضوح دوربین های آن ها می باشد.

در این مطلب قصد داریم به بررسی گوشی میان رده سامسونگ a54 فایوجی بپردازیم که با قیمت تقریبا بالایی روانه بازار شده است. این اسمارتفون از نظر مشخصات فنی و قابلیت های نرم افزاری وضعیت خوبی دارد به طوری که بتوان آن را یک پرچمدار اقتصادی نیز محسوب کرد.

پیش از بررسی کامل سامسونگ a54 فایوجی باید اشاره نمود در جعبه گوشی خبری از شارژر و هدفون نیست و تنها با یک کابل شارژ، سوزن سیمکارت و دفترچه راهنما و تعدادی برگه عرضه می شود. از این رو بایستی جداگانه هندزفری یا هدفون بی سیم و همچنین آداپتور شارژر را خریداری نمایید.

طراحی و کیفیت ساخت گوشی

در بررسی طراحی جدیدترین عضو گوشی های سری a سامسونگ یعنی گوشی a54 باید گفت که از جنبه های بسیاری به نسل قبلی اش گلکسی a53 شباهت دارد. همچنین در مواردی شبیه سری s23 مانند گلکسی s23 اولترا نیز می باشد. یعنی روی پنل پشتی سه دوربین را می بینید که بدون هیچ ماژولی روی صفحه تعبیه شده و این موضوع سبب شده ظاهر اسمارتفون نسبت به قبل ساده تر و زیباتر به نظر برسد.

البته طراحی گوشی سبب شده تا هنگامی که آن را روی سطح صاف مانند میز قرار بدهید بلغزد و تایپ با آن دشوار شود. نقطه عطف سامسونگ a54 پنل پشتی آن می باشد. در این پنل گوریلاگلس ۵ استفاده شده تا حسی نزدیک به پرچمداران به کاربر القا شود. البته این پنل کمی براق بوده هر چند میزان آن خیلی زیاد نیست ولی نسبت به نسل های قبلی که کاملا مات بودند براق تر به نظر می رسد.

اگرچه این درخشندگی جذاب نیست زیرا جاذب اثر انگشت می باشد. به این ترتیب به تهیه قاب نیاز است. اما به طور کلی جاذب اثر انگشت بودن پنل پشتی سامسونگ a54 آنقدر نیست که سبب آزار کاربر گردد. از نکات جالب در طراحی سامسونگ a54 فریم آن است. به طور معمول سامسونگ فریم گوشی را از جنس آلومینیوم و صفحه پشتی را شیشه ای یا پلاستیکی انتخاب می کند.

در حالی که این بار تصمیم گرفته پنل پشتی را شیشه ای و فریم از جنس پلاستیکی باشد تا سامسونگ a54 از نظر مواد به کار رفته کمی از پرچمداران ضعیفتر باشد. لازم به ذکر است فریم در این گوشی کاملا مات بوده و اصلا جاذب اثر انگشت نیست. سامسونگ a54 از استاندارد ضد آب ip67 نیز برخوردار است که در برابر نفوذ آب و گرد و غبار مقاومت بالایی پیدا کند.

این ویژگی در هیچ یک از میان رده ها به جز میان رده های سامسونگ در دسترس نبوده و اگر باشد میزان استاندارد آن کمتر است. شایان ذکر است نمای جلوی گوشی نیز با شیشه گوریلاگلس ۵ محافظت می شود که دوام بسیاری در مقابل خط و خش و ضربه دارد.

در پنل پشتی سامسونگ a54 از ماژول دوربین خبری نیست و سنسورها توسط حلقه های براق حفاظت می شوند که حدودا ۲ میلی متر برآمدگی دارد. هر چند طرز قرار گیری سنسورها به پرچمداران سامسونگ شباهت بسیاری دارد ولی نمی توان گفت که پنل سامسونگ a54 کاملا مشابه گوشی های سری اس گلکسی طراحی شده است.

بررسی ها نشان می دهد سامسونگ به جنس پنل پشتی سامسونگ a54 اشاره ای نداشته ولی می توان حدس زد که از جنس پلاستیک باشد. ضمنا اگر قصد دارید اثر انگشت و لکه را در پنل پشتی کمتر مشاهده کنید رنگ بنفش این گوشی را خریداری نمایید.

به این ترتیب هرچند ظاهر سامسونگ a54 شبیه گوشی های بالارده به نظر می رسد ولی سامسونگ برای ساخت بدنه همچون دیگر اسمارت فون های میان رده از مواد معمولی استفاده کرده است. در ادامه بررسی طراحی سامسونگ a54 باید اشاره نمود که بر روی فریم آن پورت ها و کلیدهای کمی تعبیه شده است.

تنها یک پورت یو اس بی سی در قسمت پایین به همراه دو حفره میکروفن و بلندگو و یک حفره در لبه بالا برای میکروفون به همراه پوست سیمکارت و کارت اس دی دیده می شود. در نهایت کلیدهای پاور و ولوم روی فریم راست قرار دارند و از جک هدفون نیز خبری نیست.

بر روی پنل جلویی سامسونگ a54 نیز دوربین سلفی داخل حفره ای خیلی کوچک دیده می شود که سبب شده ظاهری مدرن تر پیدا کند. اما حاشیه های نسبتا زیاد در اطراف صفحه شباهت آن را به پرچمداران کمرنگ تر نموده دائما تذکر می دهد که سامسونگ a54 هنوز یک میان رده است. البته این موارد نمی تواند برای سامسونگ a54ضعف محسوب شود.

زیرا همه میان رده ها با چنین طراحی همراه هستند. اما انتظار می رفت قیمت سامسونگ a54 کمی بهتر باشد. زیرا مثلا حفره بسیار در اطراف نمایشگر سبب شده گلکسی s23 پلاس با داشتن نمایشگر ۶.۶ اینچی تقریبا هم اندازه سامسونگ a54 محسوب شود زیرا حفره اطراف نمایشگر گلکسی s23 پلاس به مراتب کمتر می باشد.

نمایشگر  ۱۲۰ هرتزی

بررسی ها نشان داد سامسونگ a54 به نمایشگر ۶.۴ اینچی مجهز است که بر اساس استاندارد حال حاضر، یک گوشی نه چندان بزرگ محسوب می شود. از این رو وقتی گوشی را در دست می گیرید یا با یک دست از آن استفاده می کنید چندان خسته کننده نخواهد بود.

این اسمارتفون با ارتفاع و ضخامت ۱۵۸.۲ و ۸.۲ میلی متر و وزن ۲۰۲ گرم بسیار خوش دست بوده و اصلا کار با آن دشوار نیست. قابل ذکر است سامسونگ a54 نسبت به قبل کمی عریض تر شده زیرا نسبت تصویر آن از ۲۰:۹ به ۱۹.۵:۹ تغییر پیدا کرده تا دو میلی متر عریض تر از گلکسی ای ۵۳ باشد.

این تفاوت به سادگی حس شده زیرا گوشی هم عریض تر و هم کوتاه تر شده است. این اسمارتفون از سنسور اثر انگشت زیر نمایشگر نیز بهره می برد که از نوع اپتیکال بوده و سرعت و دقت بالایی هم دارد. می توان گفت سامسونگ a54 در بخش نمایشگر یک میان رده تمام عیار است.

این نمایشگر اولد از نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز و وضوح ۱۰۸۰*۲۳۴۰ پیکسل بهره می برد و تراکم پیکسلی آن ۴۰ پیکسل در هر هر اینچ است که یعنی گشت و گذاری لذت بخش را در منوهای مختلف گوشی تجربه می کنید. و رنگ ها نیز به صورت جذابی به نمایش در می آیند.

حداکثر روشنایی نمایشگر به ۹۸۰ نیت می رسد که فوق العاده است. در ضمن حداقل روشنایی نیز به ۱.۷ می رسد که باز هم عددی بی نظیر محسوب می شود. گفتنی است سامسونگ a54 از استانداردهای hdr10 , hdr10+ نیز حمایت می کند یعنی محتوایی بسیار جذاب را مشاهده خواهید نمود.

از نکات مثبت در مورد نمایشگر سامسونگ a54 پشتیبانی از نرخ تازه سازی متغیر است. یعنی هنگامی که گوشی تعامل لمسی نداشته باشد به ۶۰ هرتز می رسد و به محض لمس مجدد نمایشگر رفرش ریت به ۱۲۰ هرتز افزایش پیدا می کند. این قابلیت کمک کرده در مصرف انرژی به صورت قابل توجهی صرفه جویی گردد.

اگرچه بازی هایی که از این میزان نرخ تازه سازی حمایت نمی کنند یا ویدیوهای با رفرش ریت ۲۴، ۴۸ و ۶۰ فریم بر ثانیه در میزان نرخ تازه سازی صفحه تغییری ایجاد نمی کنند.

باتری و شارژ

گوشی سامسونگ a54 به باتری ۵ هزار میلی آمپر ساعتی مجهز است که به لطف قابلیت های مختلف خود از جمله رفرش ریت تقریبا تطبیقی، طول عمر باتری در بخش های مختلف خیلی عالی است. از نظر شارژر نیز این گوشی از شارژر سریع ۲۵ وات پشتیبانی می کند که سرعت خیلی بالایی نداشته ولی همین نیز عالی به نظر می رسد.

البته این شارژر را باید جداگانه خریداری نمایید که یکی از نقاط ضعف اساسی سامسونگ a54 نسبت به میان رده دیگر برندها از جمله شیائومی محسوب می شود. لازم به ذکر است افزایش وزن سامسونگ a54 که نسبت به گذشته از مرز ۲۰۰ گرم عبور کرده به باتری آن مرتبط نبوده و حضور تراشه قدرتمند و پردازنده گرافیکی قوی سبب افزایش چند گرمی وزن گوشی نسبت به قبل شده است.

سخت افزار و نرم افزار

از نظر سخت افزاری سامسونگ a54 به تراشه اگزینوس ۱۳۸۰ مجهز شده است که انجام بازی یا اجرای برنامه های سنگین را به راحتی امکان پذیر می نماید. این تراشه ۸ هسته ای از ترکیب ۴+۴ با فرکانس کاری ۲.۴ و ۲ گیگاهرتز برخوردار است. همچنین پردازنده گرافیکی مالی جی ۶۸ آن را همراهی می کند که گرافیک خیلی بهینه و قدرتمند محسوب می شود.

البته نباید انتظار داشت که این گوشی از پس بازی ها و اپ های سنگین با بالاترین جزئیات به راحتی برآید. در کنار این تراشه حافظه های رم ۶ و ۸ و حافظه های داخلی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت در نظر گرفته شده تا کاربران تجربه خیلی خوبی از کار با همه نسخه های سامسونگ a54 داشته باشند.

در مورد پایداری آن نیز باید گفت پس از ۲۰ دقیقه فشار سنگین، گرافیک موفق شده عملا کل توانش را حفظ نماید ولی پردازنده نوسان شدید یافته و در برهه ای ۴۶ درصد قدرت خود را از دست داده است. در بررسی نرم افزاری سامسونگ a54 باید گفت که با اندروید ۱۳ ارائه می شود.

به این ترتیب وضعیت فوق العاده ای را شاهد خواهید بود و عملا از نظر امکانات نرم افزاری کم و کسری پیدا نمی کنید. به ویژه که تا ۴ سال آپدیت آن نیز ارائه می شود و به این قابلیت ها افزوده می گردد.

دوربین سه گانه

در بخش دوربین برای سامسونگ a54 در پنل پشتی دوربین سه گانه در نظر گرفته شده است و لنز کم کاربرد سنجش عمق حذف شده است. لنز اصلی همانند لنز گوشی های سری اس ۲۳ سامسونگ است که سبب می شود جزئیات نمایش داده شده در تصاویر خیلی خوب باشد و حتی در شرایط نوری سخت و نامناسب نیز بتوان عکس های قابل قبول و باکیفیت خوب و روشنایی مناسب به ثبت رساند.

البته به علت پردازنده ضعیف تر نسبت به سری اس انتظار ادیت های نرم افزاری جذاب از آن نمی رود و تصاویر با ادیت نسبتا گرم و به سبک سامسونگ ثبت می شوند. دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسل است که سنسور آن نسبت به نسل قبل کاهش یافته ولی لزوما به معنی کاهش کیفیت دوربین نبوده و نمی توان گفت که تنزل پیدا کرده است.

سنسورهای اولتراواید ۱۲ مگاپیکسل، ماکرو ۵ مگاپیکسل و سلفی ۲۳ مگاپیکسل (با قابلیت فوکوس خودکار) هم با نسل قبل تفاوت نداشته و تغییرات سیستم تصویربرداری به دوربین اصلی ختم می شود. در نور روز تصاویر ثبت شده با سامسونگ a54 خوب است و علاوه بر رنگ های دقیق و با طراوت کنتراست تصاویر نیز بالا بوده و رنج دینامیکی کافی است.

در ضمن پردازش تصاویر خیلی مصنوعی نبوده تا در عین زیبایی، تصاویر طبیعی به نظر برسند. در نور شب هنگامی که حالت شب فعال است تصاویر خوبی به ثبت می رسد که دارای جزئیات خوبی هستند و رنج دینامیکی بالایی می باشند. دوربین سلفی نیز دارای کیفیت خوبی بوده و جزئیات را به خوبی ثبت می کند به طوری که رنگ ها نیز طبیعی و دقیق نشان داده می شود و گسترده دینامیکی عالی دارد.

سخن پایانی

بررسی ها نشان داد سامسونگ a54 نسبت به نسل قبل با پیشرفت های بسیاری همراه شده ولی نسبت به گلکسی ای ۵۲ اس از نظر توان پردازشی کمی ضعیف تر شده که انتظار آن نمی رفت. با این وجود از نظر دوربین، کیفیت ساخت، امکانات نرم افزاری، طراحی، کیفیت نمایشگر و طول عمر باتری پیشرفت چشمگیری نسبت به دو نسل قبلی دارد.

در صورت تمایل برای آشنایی با دیگر گوشی های سری a سامسونگ از جمله سامسونگ a32 و سامسونگ a72 روی لینک ها کلیک کنید.

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو