کود مناسب درخت عناب برای رشد و باردهی بیشتر

کود مناسب درخت عناب برای رشد و باردهی بیشتر


منبع: آرگا

3

1402/2/30

01:39


برای کوددهی به درختان عناب تنها به دنبال یک کود خاص نباشید. در حقیقت با استفاده از کودهای دامی نمی توانید حداکثر باروری و گل دهی را در درختان عناب مشاهده کنید. در صورتی که به مدت چند سال با صرف زمان و هزینه برای درختان عناب خود برنامه غذایی متناسبی داشته باشید، می توانید با دستیابی به بالاترین میزان برداشت، بهترین و باکیفیت ترین میوه ها را از آن خود کنید. این بدان معناست که میوه های شما از نظر کیفیت، طعم و رنگ بسیار بازار پسند خواهند بود. در این صورت می توانید سود بسیار خوبی از فروش محصولات خود به دست آورید. این درست همان کاری است که باغداران نمونه برای درختان خود انجام می دهند تا بهترین محصول را عاید خود کنند. بر همین اساس در این مقاله قصد داریم با کود مناسب درخت عناب آشنا شویم. بنابراین تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

اگر شما نیز همانند دیگر باغداران به دنبال کود مناسب درخت عناب خود هستید و می خواهید با بهره گیری از یک کود مغذی، باروری و گل دهی درختان خود را افزایش دهید، توصیه می شود قبل از هر اقدامی، نسبت به انجام آزمون خاک یا برگ اقدام کنید. در نهایت با توجه به نتیجه آن، می توانید از یک کود مغذی بهره مند شوید. بهتر است بدانید در حال حاضر کودهای شیمیایی و طبیعی بسیاری در بازار وجود دارند که هرکدام از آن ها دارای مزایا و معایب خاص خود می باشند. در حقیقت همین موضوع انتخاب کود مناسب درخت عناب را با مشکل مواجه ساخته است. بر همین اساس اگر شما نیز در انتخاب کود مناسب دچار سردرگمی شده اید و از بهترین کود برای افزایش باروری درخت خود بی اطلاع هستید، بهتر است در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا بهترین کود برای درخت عناب را بشناسیم.

آشنایی با درخت عناب و ویژگی های خاص این درخت

درخت عناب نوعی درخت خزان دار است که دارای شاخته هایی خاردار و چوب بسیار محکم بوده که پوست تنه آن ناهموار است. این درخت دو نوع شاخه دارد و برخی از شاخه های آن خزان کننده می باشند. این بدان معناست که در فصل زمستان برگ های درخت جدا شده و به زمین می ریزند. در نهایت گل ها و میوه ها بر روی این شاخه های انعطاف پذیر به وجود می آیند. برخی شاخه های عناب دائمی هستند؛ به همین خاطر به رشد سالانه درخت کمک می کنند. از آن جایی که این شاخه ها قطورتر هستند، خودشان دارای تعدادی شاخه خزان کننده می باشند. هر شاخه در محل گره خود، شاخه های کوتاه تری دارد که در زمان تشکیل شدن همانند جوانه های درشت به نظر می رسند.

میوه عناب گرد و به رنگ سبز می باشد که همزمان با رشد، رنگ آن زرد شده و با رسیدن به رنگ قرمز تیره در می آید. هسته این میوه کاملا استخوانی و سخت است. گل دهی و میوه دهی درخت عناب طی چند مرحله صورت می گیرد. به همین خاطر در مراحل مختلف می توان بر روی یک درخت، میوه های ریز و درشت را مشاهده کرد.

برگ های درخت عناب بیضی شکل، بدون کرک با حاشیه های دندانه دار می باشند. هر شاخه خزان دار دارای ۷ تا ۱۴ گل زرد رنگ به قطر ۳ تا ۶ میلی متر و ۵ الی ۱۲ خوشه گل جانبی است. جالب است بدانید که گل های عناب دو جنسی هستند؛ به این معنا که دارای جنس نر و ماده می باشند. این گل ها معطر بوده و گرده افشانی آن ها به عهده حشرات می باشد.

ویژگی های کود مناسب درخت عناب

نگهداری از درخت عناب نیازمند فراهم کردن چه شرایطی است؟

اگر به دنبال داشتن درخت عناب بارور و مرغوب می باشید، بهتر است شرایط زیر را برای این درخت فراهم کنید.

شرایط محیطی مورد نیاز درخت عناب

درخت عناب از جمله درختانی است که در برابر تغییرات دمایی بسیار مقاوم است. حداقل دمایی که این درخت می تواند تحمل کند، ۳۵- درجه سانتی گراد و حداکثر دمای قابل تحمل برای آن، ۴۸+ درجه سانتی گراد می باشد. جالب است بدانید عناب در مقایسه با سایر درختان زودتر خزان می کند و دیرتر از خواب زمستانی بیدار می شود. به همین خاطر است که در برابر سرمای زودرس پاییز و دیررس بهار مصون می ماند.

دما و رطوبت مورد نیاز

دمای مورد نیاز درخت عناب در زمان گلدهی، به مدت ۱۰ الی ۱۵ روز، چیزی در حدود ۲۲ تا ۲۴ درجه می باشد. در حقیقت گرمای شدید همراه با باد، می تواند عملکرد درخت را کاهش دهد. از طرف دیگر، میوه های این درخت در مناطق گرم، دچار آفتاب سوختگی می شوند. سرمای مورد نیاز درخت عناب بسیار پایین می باشد. به این معنا که نیاز سرمایی این درخت در حدود ۲۰۰ الی ۴۰۰ ساعت می باشد. رطوبت از جمله عواملی است که می تواند عاملی محدودکننده برای عناب محسوب شود. بارندگی در فصل تابستان منجر به ترک خوردن میوه عناب خواهد شد. البته عوامل بسیاری مانند نوسانات دمایی هنگام رسیدن محصول و تنش های محیطی نیز می تواند در ترک خوردگی میوه عناب دخیل باشند.

معرفی کود مناسب درخت عناب

خاک مناسب

درخت عناب خاک های آبگیر و اسیدی را دوست ندارد و به موادی مانند ترکیبات آهکی و گچ حساس است. اگرچه امکان رشد این درخت در خاک های رسی، شنی و حتی سنگلاخی وجود دارد، اما بهترین خاک کشاورزی برای کاشت درخت عناب، خاک های لومی و لومی- شنی است که عمق مناسبی دارند. عناب ها امکان زنده ماندن در خاک های بی ثمر را دارند. با این حال بهترین خاک برای تولید عناب، خاک های نیومکزیکو می باشد.

نحوه آبیاری

درخت عناب با توجه به شرایط آب و هوایی هر منطقه، نیازمند حداقل ۸ الی ۹ بار آبیاری در سال می باشد. البته بهتر است به منظور رشد بهینه محصول، در طول دوره رشد با دور آبیاری ۱۲ تا ۱۵ روز آبیاری شود.

نور مناسب جهت نگهداری

درخت عناب از نظر نور بسیار روشنایی پسند است. به همین خاطر در محیط هایی با کاشت انبوه رشد آن کاهش یافته و باروری آن کم می شود. کاشت این درخت بیشتر در مناطق کوهپایه ای و کوهستانی انجام می شود. البته رنگ میوه عناب در مناطق کوهستانی روشن تر است.

کود مناسب درخت عناب

بهتر است بدانید درختان برخلاف صیفی جات امکان رشد سریع را نخواهند داشت. در حقیقت رشد آن ها نیازمند صرف زمان بیشتری برای باروری و محصول دهی می باشد. بهترین راهکار برای افزایش باروری و عملکرد درختان عناب، استفاده از اسید هیومیک شوک مایع می باشد. به جرأت می توان گفت کود اسید هیومیک، کود مناسب درخت عناب است که در عرض یک سال موجب رشد و باروری درخت خواهد شد. علت چنین امری این است که این کود از فرمولاسیون خاصی پیروی می کند. به همین خاطر می تواند میزان تولید درختان عناب را تا ۴۰ درصد افزایش دهد. در ادامه به انواع کود مناسب درخت عناب اشاره خواهیم کرد.

بهترین زمان برای تغذیه کردن درخت عناب

کود شوک ۱۰ X

کود شوک ۱۰ X نوعی کود آمریکایی مایع است که از غلظت بالایی برخوردار بوده و سرشار از مواد مغذی و املاح معدنی می باشد. این کود می تواند کمبودهای درخت عناب را جبران نموده و به افزایش رشد ریشه درخت کمک کند. در حال حاضر کود شوک ۱۰ X به عنوان کود مناسب درخت عناب شناخته شده است و برخلاف سایر کودهای موجود، هیچ گونه سدیم یا کلری در ساختار آن وجود ندارد. به همین خاطر تحت هیچ شرایطی در ریشه یا برگ آن سوختگی ایجاد نمی شود.

شما می توانید با مصرف درست و اصولی این کود، مواد معدنی مفید آن را به درخت خود برسانید و از محصولات باکیفیت تر بهره مند شوید. هم چنین می توانید علاوه بر این کود از کودهای دیگر استفاده کنید و از بابت ایجاد اختلال در عملکرد آن نگران نباشید. کود شوک ۱۰ X در برابر هرگونه بیماری، آفات، باکتری، قارچ، خشکی و کم آبی از درخت عناب محافظت می کند و اجازه نمی دهد این عوامل آسیبی به سلامت درخت و محصولات شما وارد نمایند.

از سوی دیگر با مصرف کود شوک ۱۰ X می توانید از رشد علف های هرز در اطراف درخت خود جلوگیری کنید. این کود اجازه نمی دهد که علف های اضافی از انرژی درخت استفاده کنند. در حقیقت کود شوک ۱۰ X علاوه بر اصلاح ساختار خاک، اجازه ورود شوری یا ناخالصی را به خاک نمی دهد. بهتر است بدانید کود شوک ۱۰ X هیچ ضرری برای درخت عناب ندارد و شما می توانید هر زمان که متوجه کمبود تغذیه درخت خود شدید، از مزایای این کود به صورت آبیاری یا محلول پاشی بهره مند شوید.

کود جلبک دریایی

چنانچه برای درخت عناب خود به دنبال کود مناسب می باشید، می توانید با خیال راحت از کود جلبک دریایی استفاده کنید. بهتر است بدانید این کود به صورت کاملا طبیعی و ارگانیک تهیه می شود و در ساختار آن هیچ ناخالصی یا مواد شیمیایی وجود ندارد. کود جلبک دریایی به دو صورت مایع و پودری موجود است. بنابراین شما می توانید با استفاده از روش های آبیاری، پخش سطحی، محلول پاشی و چال کود، درختان عناب خود را تغذیه کنید.

کود جلبک دریایی به افزایش باروری درختان عناب کمک می کند و در نهایت کیفیت محصولات را افزایش می دهد. این کود باکتری های مضر موجود در خاک را از بین می برد و اجازه نمی دهد که این باکتری ها به ریشه درخت آسیب وارد کنند. با مصرف درست و اصولی این کود می توانید قدرت دفاعی و سیستم ایمنی درختان عناب خود را تقویت کنید و از ریزش برگ ها و خشکی آن ها جلوگیری کنید.

کود اسید هیومیک

اسید هیومیک یکی از کامل ترین و مغذی ترین انواع کود است که با استفاده از آن می توانید درخت عناب خود را تقویت کنید. در حقیقت اسید هیومیک، کود مناسب درخت عناب است که موجب گرده افشانی بهتر درخت می شود و از ریزش گل ها جلوگیری می کند. شما می توانید با استفاده از کود اسید هیومیک،حجم ریشه درخت عناب را چند برابر کنید و از خشکی و پوسیدگی درخت خود جلوگیری نمایید. این کود به طور شگفت انگیزی میزان ذخیره سازی آب در خاک را افزایش می دهد و درخت را از آبیاری بیش از حد بی نیاز می کند.

کود اسید هیومیک در ۳ شکل پودری، گرانوله و مایع موجود است. به همین خاطر شما می توانید به کمک روش های آبیاری، محلول پاشی، چال کود و پخش سطحی، کار تغذیه رسانی را انجام دهید. جالب است بدانید مواد مغذی موجود در این کود، به افزایش سیستم ایمنی و قدرت دفاعی محصولات کمک می کند و اجازه کاهش وزن را به میوه ها نمی دهد. کود اسید هیومیک بستر مناسبی برای رشد ریشه درخت فراهم کرده و ساختار خاک را به بهترین شکل سالم می کند.

کود مغذی برای درخت عناب

بهترین زمان برای کوددهی درخت عناب

به خاطر داشته باشید که کود مناسب درخت عناب را در زمان های مناسبی استفاده کنید تا شاهد نتایج شگفت انگیز آن باشید. بنابراین بهتر است هر زمان که متوجه شدید درخت ضعیف شده یا شادابی و طراوت خود را از دست داده است، کار کوددهی را آغاز نمایید. دقت داشته باشید که بهترین زمان برای تغذیه درخت عناب زمانی است که درخت جوانه زنی و گل دهی خود را آغاز می کند. آن دسته از باغدارانی که در این زمان، کود مناسب را در اختیار درخت خود قرار می دهند، می توانند بهترین محصول را برداشت کنند و از این طریق باروری درختان خود را به طور چشمگیری افزایش دهند.

به منظور جلوگیری از سرمازدگی یا یخ زدگی ریشه درختان، می توانید کار کوددهی درختان خود را در فصل پاییز انجام دهید و از این طریق مقاومت ریشه را به طور مؤثری افزایش دهید. توجه داشته باشید که نباید کار کوددهی بیش از حد انجام شود. بنابراین در هر شرایطی از یک برنامه منظم برای انجام این کار پیروی کنید.

آشنایی با نحوه تکثیر درخت عناب

به طور معمول درخت عناب با استفاده از روش قلمه زنی، پاجوش، کشت بافت، بذر و پیوند می تواند تکثیر شود. اما نهال بذری به دلیل کاهش مرغوبیت میوه آن، تنها به عنوان پایه مورد استفاده قرار می گیرد. در حال حاضر استفاده از پاجوش، متداول ترین روش تکثیر عناب محسوب می شود. بهتر است بدانید بهره گیری از روش کشت بافت از جمله مواردی است که در دست اجرا می باشد.

باید خاطر نشان ساخت در حال حاضر بسیاری از ارقام تجاری عناب با استفاده روش کشت بافت تولید شده اند. از مهم ترین مزایای کشت بافت می توان به احداث باغات یکدست و امکان تکثیر گسترده ارقام برتر اشاره کرد. هم چنین نهال های کشت بافتی در مقایسه با سایر نهال ها از سلامت بالایی برخوردار بوده و از هرگونه آفات و بیماری مصون می باشند. به گونه ای که در شرایط مساعد شاهد رشد فراوان آن ها می باشیم. قلمه چوب سبز یکی دیگر از روش های تکثیر عناب است. هم چنین عناب را می توان با قلمه ریشه نیز تکثیر نمود.

بهترین زمان برای کوددهی درخت عناب

امیدواریم مطالب این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد. در پایان پیشنهاد می کنیم مقالات کود مناسب کاج مطبق، کود مناسب فیلودندرون بلک، کود مناسب برای زعفران و کود مناسب برای گیلاس را نیز مطالعه فرمایید.

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو