ساندویچ پانل سقفی چیست؟ مراحل تولید و ساخت انواع پانل سقف

منبع: روزیاتو

5

1402/2/31

20:04


ساندویچ پانل سقفی چیست؟ مراحل تولید و ساخت انواع پانل سقف

ساندویچ پانل سقفی چیست؟ مراحل تولید و ساخت انواع پانل سقف

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

از زمان تولید انواع ساندویچ پانل، این مصالح نوین ساختمانی به عنوان یکی از اقتصادی ترین و پرکاربردترین متریال ها برای ساخت انواع سازه به شمار می روند. این محصولات ساختاری سه لایه داشته که دو لایه رویه و زیره آن را ورق های فولادی مستحکم در برگرفته و در میان آن با استفاده از فوم های مختلف نظیر پلی یورتان، پلی استایرن، پشم شیشه و پشم سنگ پر شده است.

یکی از پرکاربردترین انواع پانل های ساندویچی که با این نوع مصالح طراحی و تولید می شود، ساندویچ پانل سقفی است. امروزه ساندویچ پانل های سقفی به دلیل طرح و شکلی که دارند در پوشش سقف انواع سازه ها و ساختمان های اداری، تجاری، فروشگاهی، کانکس، نمایشگاهی، سوله و … استفاده می شود.

ساندویچ پانل سقفی چیست؟

از مزایای این نوع مصالح نوین ساختمانی، می توان به عایق حرارت بودن آن، عمر مفید طولانی، قیمت اقتصادی، وزن کم، امکان جابجایی آسان، مقاومت در برابر زلزله تا ۹ ریشتر و … اشاره کرد. در این مقاله از روزیاتو، به صورت کامل در ارتباط با ساندویچ پانل سقفی و انواع آن با یکدیگر صحبت می کنیم و در خصوص مراحل تولید و ساخت آن بیشتر آشنا می شویم.

انواع ساندویچ پانل سقفی

ساندویچ پنل سقفی به صورت کلی در چند طرح متداول، طراحی و تولید می شود که هر کدام از این اشکال دارای کاربرد مخصوص خود است و به جهت پوشش سقف انواع سازه استفاده می شود. از انواع ساندویچ پانل های سقف می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ساندویچ پانل سقفی طرح شادولاین
  • ساندویچ پانل سقف طرح آردواز
  • ساندویچ پانل سقفی ساده
  • پانل های سقف طرح سفالی
  • ساندویچ پنل سقف پیچ مخفی

ساندویچ پانل سقفی شادولاین

ساندویچ پانل های شادولاین نوعی از پانل های سقفی بوده که جهت تولید آن از ورقه های مواج ذوزنقه ای شکل استفاده می شود. از ویژگی هایی این نوع پنل های سقف می توان به افزایش مقاومت سازه در برابر آسیب های فیزیکی، عدم شکستگی، مقاومت در برابر رطوبت و انتقال حرارت محیط و تنوع بالا در طرح و رنگ اشاره کرد.

از نکات اساسی در تولید انواع ساندویچ پانل سقفی شادولاین می توان به تعداد ذوزنقه های ایجاد شده در ساندویچ پنل اشاره کرد. هر چه تعداد ذوزنقه های ایجاد شده در لایه رویه پنل بیشتر باشد، مقاومت پانل در برابر ضربه و فشار بیشتر است. در تولید این نوع محصولات چندین ذوزنقه در نورد سرد بر روی ورق ایجاد می شود.

این نوع از پانل های ساندویچی سقف با طرح های متفاوتی قابل تولید است که مشتریان می توانند با مشاوره گرفتن از کارشناسان فروش و براساس نیاز خود آن را خریدار نمایند. این طرح ها با نام های ایتالیایی، اسپانیایی، آلمانی، ترکی و نروژی در کارخانه های تولید کننده انواع ساندویچ پانل طراحی و تولید می شوند. این نوع طرح از پانل های سقفی در پوشش دیوار و سقف انواع سوله و ویلا کاربرد دارد.

پانل سقفی طرح آردواز

نوع دیگر از طرح های پانل سقف، طرح آردواز است این نوع از طرح در پوشش انواع سقف شیروانی کاربرد دارد. این نوع پانل ها به دلیل سبک بودن و وارد کردن کمترین فشار بر سازه و دیواره های آن مناسب ترین انتخاب برای پوشش سقف انواع سازه ویلایی و صنعتی است.

ساندویچ پانل سقفی طرح آردواز دارای دو مدل تولیپس و آیریس است که هر کدام از آنها جهت کاربری مختلفی استفاده می شود.  ضخامت این نوع پانل ها معمولا بین ۰.۳ تا ۰.۷ میلیمتر بوده و به دو صورت دو رو ورق یا یک رو ورق به کمک نورد سرد و نورد گرم تولید و عرضه می شود.

کاربرد انواع ساندویچ پانل سقفی

با توجه به ساختار سه لایه ای، طرح های متنوع این نوع مصالح ساختمانی نوین و مقاومت بالا و ویژگی هایی که در قسمت های قبل با آن آشنا شده ایم. استفاده از انواع پانل سقفی گسترش پیدا کرده است و از آن برای کاربری های متعددی استفاده می شود. برخی از کاربری هایی که این نوع مصالح به همراه دارد، به شرح زیر است:

  • برای ساخت سقف انواع سردخانه
  • ساخت سقف سوله های صنعتی، نمایشگاهی، ورزشی و آمفی تئاتر
  • ساخت سقف و بدنه کانتینر های حمل و نقل سیار و ثابت
  • در ساخت انواع خانه های پیش ساخته و کانکس

روش های تولید انواع ساندویچ پانل سقفی

حال که با ویژگی ها و مزایای ساختاری انواع ساندویچ پانل سقف آشنا شدیم، وقت آن است تا در خصوص مراحل تولید انواع ساندویچ پانل سقفی در کارخانه های تولیدی صحبت کنیم. ابتدا به سراغ معرفی مواد اولیه تولید ساندویچ پانل سقف میپردازیم.

ساندویچ پانل سقفی چیست؟

مواد اولیه تولید ساندویچ پانل سقفی

در تولید انواع پانل های سقفی از مصالح و متریال های مختلفی استفاده می شود، همانطور که از ابتدا این مقاله توضیح دادیم، ساندویچ پانل ها ساختاری سه لایه دارند و دو لایه از آن را ورق های فولادی مقاوم پوشانده و در میان آن با استفاده از فوم های عایق پر شده است.

در کارخانه های تولید کننده انواع پانل سقف، معمولا برای لایه های بیرونی از ورقه های مقاوم فولادی آلوزینک، گالوانیزه، استیل و آلومینیوم استفاده می شود که هر کدام برحسب ویژگی ساختاری و نیاز مشتری بر روی سازه استفاده می شود.

در خصوص فوم های عایق میانی آن، از فوم های متعدد و محبوبی مانند پلی اورتان Polyurethane، پلی استایرن Polystyrene، پشم سنگ Stone Wool و پلی استایرن xps  جهت عایق حرارتی سازه، عایق صدا و رطوبت، دفع آفات و حشرات موذی و … استفاده می شود.

جهت درک بهتر و آشنایی با کاربرد انواع این نوع مصالح به صورت خلاصه وار هر کدام را معرفی می کنیم و در خصوص ویژگی های آن ها اطلاعاتی کسب می کنیم.

ورق آلوزینک Aluzinc

یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی جهت تولید انواع قطعات ساختمانی و صنعتی، ورق های آلوزینک یا گالوالوم است. در ترکیبات ساخت این نوع ورق ها از ۵۵ درصد آلومینیوم، ۴۳ درصد روی و یک درصد سیلیکون استفاده شده و همین امر سبب شده است که این نوع ورق های در برابر پوسیدگی و زنگ زدگی مقاوم کند. این نوع ورق ها به طور میانگین در کارخانه های تولیدی با ضخامت ۰.۵ میلی متری تولید می شود.

ورق گالوانیزه Galvanized

نوع دیگر از ورق های پر کاربرد در ساخت انواع ساندویچ پانل سقفی، ورق های گالوانیزه است. این نوع ورق ها به دلیل عایق هر گونه زنگ زدگی و خوردگی جهت پوششش لایه های بیرونی انواع سازه استفاده می شود. پوشش های گالوانیزه بدون هیچگونه تعمیر یا نگهداری می تواند تا ۷۰ سال دوام بیاورد و در برابر شرایط آب و هوایی مختلف، وضعیت خود را حفظ کند.

فوم پلی یورتان Polyurethane

فوم های عایق میانی پلی یورتان به صورت ویژه نقش موثری در کاهش مصرف انرژی و انتقال حرارت در سازه را دارد. این نوع فوم های می توانند هوا را به راحتی از خود عبور دهند و در برابر کشش استحکام بالایی دارند.

فوم پلی استایرن EPS

فوم های پلی استایرن ای پی اس یا یونولیت نوع دیگری از فوم های عایق میانی سازه های ساندویچ پانلی است که در سه نوع منبسط، معمولی و فشرده طراحی و تولید می شود. ساختار مولکولی این نوع فوم ها به صورتی است که ۹۷ درصد از هوا در آن محبوس شده است و این می تواند عاملی بر وزن سبک این نوع متریال هاست.

فوم پشم سنگ stone wool

یکی از متداول ترین فوم های عایق میانی که می توان در ساندویچ پنل از آن استفاده کرد، فوم های پشم سنگ است. اینگونه عایق ها در برابر حریق بسیار مقاوم بوده و هنگام آتش سوزی تا چندین ساعت مقاوم هستند. این نوع فوم ها به صورت سه نوع پشم سنگ رولی، پشم سنگ تخته ای، پشم سنگ توری دار تشکیل شده است.

ساندویچ پانل سقفی چیست؟

مراحل تولید انواع پانل ساندویچی سقفی

برای تولید انواع ساندویچ پانل سقفی از دو روش استفاده می شود که هر یک طراحی متفاوت و خط تولید مجزا دارد. این روش ها به دو نوع پیوسته و نا پیوسته شناخته می شود و عبارتند از:

۱- روش پیوسته یا کانتینیوز (Continues)

در این روش خط تولید ساندویچ پانل سقفی به صورت پیوسته و اتومات انجام می شود و متریال و ورق ها از یک طرف دستگاه وارد می شود در طرفی دیگر محصول مدنظر تحویل گرفته می شود. در این روش برش قطعات بر اساس مشخصات داده شده، در انتهای فرایند تولید محصول نهایی صورت می گیرد.

طول خط تولید این نوع محصولات طولانی بوده و حدودا به ۱۲۰ متر می رسد. مراحل تولید ساندویچ پانل سقفی به صورت پیوسته عبارتند از:

  1. بخش رول فرمینگ یا شکل دهی ورق ها
  2. بخش تزریق فوم های عایق میانی
  3. بخش دبل بلت با طول ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر
  4. بخش برش قطعات ساندویچ پانل سقفی
  5. و در انتها بخش فشرده سازی و بسته بندی پانل ها

۲- روش ناپیوسته یا دیس کانتینیوز (discontinues)

در نوع دوم تولید ساندویچ پانل های سقف، روش دیس کانتینیوس است که در این روش برخلاف روش پیوسته، قطعات در دستگاه های مختلف تولید می شود و به نام نیمه اتومات یا ناپیوسته معروف است. در این روش ابتدا قطعات بر اساس دستورات موجود برش خورده و وارد دستگاه ها می شود.

روش ناپیوسته (Discontinues) در مراحل تولیدی خود دارای دو بخش مجزا برای تولید ساندویچ پانل سقفی با فوم پلی اورتان و تولید ساندویچ پانل با فوم پلی استایرن است.

۲.۱- خط تولید ساندویچ پانل سقفی پلی اورتان ناپیوسته

مراحل ساخت ساندویچ پانل سقف پلی یورتان به روش ناپیوسته یا دیس کانتینیوز عبارتند از مراحلی چون:

  • برش ورق های گالوانیزه بر اساس معیار ناظر و کارفرما
  • قرارگیری دو ورق بیرونی با فاصله مشخص در دستگاه
  • تزریق فوم عایق میانی پلی اورتان مابین ورق ها
  • فرآیند سرد و گرم سازی فوم ها
  • خروجی محصول از دستگاه

۲.۲- خط تولید دیس کانتینیوز ساندویچ پانل سقفی پلی استایرن

مراحل ساخت ساندویچ پانل های سقفی پلی استایرن به شیوه ناپیوسته شامل موارد زیر می باشد.

  • قرارگیری ورق های در دستگاه برش جهت برش خوردن براساس اندازه های مدنظر کارفرما
  • برش فوم های عایق پلی استایرن در دستگاهی جدا براساس مشخصات و قالب های مدیر ناظر
  • اتصال فوم ها با استفاده از چسب های مخصوص به ورق های گالوانیزه یا آلوزینک
  • فرآیند پرس و فشرده سازی پانل های سقفی
  • خروجی ساندویچ پانل سقفی با فوم پلی استایرن

تست کیفیت ساندویچ پنل سقفی

ساندویچ پانل های سقفی، در دو نوبت تست کیفیت می شوند، یک بار قبل از مراحل تولید و یک بار پس از آن، در این مراحل پانل های ساندویچی وارد اتاق کنترل کیفیت می شوند و با استفاده از آزمایشات مختلف مورد ارزیابی قرار می گیرد.

مراحل تست کیفیت پانل های ساندویچی سقف قبل از تولید

  1. در وهله اول و قبل از تولید، کیفیت ورق ها تشکیل دهنده که می تواند آلوزینک، گالوانیزه، آلومینیوم یا استیل باشد مورد آزمایش قرار می گیرد و در خصوص درجه یک بودن آن مهره تایید میخورد.
  2. سپس با آزمایشاتی بر روی عایق میانی، به یکنواخت بودن ساخت، بافتی بدون منفذ و بریدگی عایق ها پی برده می شود.
  3. چسب های ساخت با استفاده از آزمایشات شیمیایی مورد ارزیابی قرار می گیرد و در خصوص خاصیت چسبندگی و کیفیت مواد تشکیل دهنده آن تصمیمات نهایی اتخاذ می شود.

مراحل تست کیفیت ساندویچ پانل ها بعد از تولید

  1. در این مرحله که بعد از تولید محصول انجام می گیرد، پانل ها در آزمایشگاه های مخصوص در برابر رطوبت، تبادل دما، حرارت و آتش سوزی، صوت و گرد و غبار مورد آزمایش قرار می گیرد و پس از قبولی در تست ها، گواهی استاندارد دریافت می کند.
  2. پس از سپری کردن مرحله آزمایشات عایق بندی، نوبت به تست کیفیت از لحاظ بدنه می رسد که در این مرحله قطعه باید در برابر فشار، ضربه، سایش، خوردگی و … مقاوم باشد.

جمع بندی

در این مقاله از وب سایت روزیاتو، انواع ساندویچ پانل سقفی را به صورت صفر تا صد توضیح دادیم و با مراحل ساخت و تولید آن در کارخانه های تولید کننده آشنا شدیم . در پایان از اینکه با ما تا انتهای این مقاله همراه بودید بسیار سپاسگزاریم. اگر سوالی در خصوص خرید و یا قیمت انواع ساندویچ پانل سقفی داشتید، از کارشناسان ما در قسمت نظرات بپرسید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو