با علائم بارداری در دوران شیردهی آشنا شوید

با علائم بارداری در دوران شیردهی آشنا شوید


منبع: آرگا

5

1402/3/1

17:41


علائم بارداری در شیردهی به صورت های مختلفی است که علائم فرضی، احتمالی و علائم قطعی را شامل می شود. در علائم احتمالی توسط شخص دیگری هم قابل مشاهده است و نشانه های فرضی قابل اطمینان تر هستند.

دوران شیردهی با نشانه های همراه است که برخی مواقع به سختی می‌توان آن‌ها را از نشانه های بارداری تشخیص داد و با توجه به اینکه احتمال حاملگی در دوران شیردهی حتی وقتی که هنوز قاعدگی‌تان شروع شده صفر نیست. در این مطلب میخواهیم علائم بارداری در شیردهی را برای شما توضیح دهیم.

معرفی علائم بارداری در شیردهی

آشنایی با علائم بارداری در شیردهی

نشانه های اولیه بارداری پس از زایمان معمولاً به بارداری در شرایط عادی شباهت دارد. این نشانه ها بر اساس اینکه تا چه اندازه قادر هستند احتمال بارداری را پیش‌بینی کنند دسته بندی می شوند.

نشانه های فرضی یا شاخص های ضعیف بارداری

در صورت بروز موارد ضعیف نشانه های بارداری در دوران شیردهی با کمترین مقدار اطمینان می‌توان درباره بارداری اظهار نظر نمود. این نشانه ها عینی نیستند و فقط مادر قادر است آنها را احساس کند، علل دیگری نیز در بروز این گونه علائم بارداری در شیردهی تاثیر دارند. این نشانه‌ها عبارت است از:

  • تغییر در تولید شیر
  • تغییرات پستان
  • دیگر نشانه ها و علائم جسمی

علائم احتمالی

موارد احتمالی علائم بارداری در دوران شیردهی را شخص دیگری غیر از مادر نیز می تواند مشاهده کند و از احتمالی فرضی قابل اطمینان تر است ولی چندان دقیق نمی باشند.

آشنایی با نشانه های بارداری در شیردهی

  • انقباضات رحمی براکستون هیکس
  • شکل کلی جنین
  • معاینات پزشکی
  • آزمایش تشخیص طبی
  • نشانه چاودیک ( تغییر رنگ رحم)
  • نشانه گودل ( نزمی دهانه رحم)
  • نشانه اگر ( نرمی بخش تحتانی رحم)

موارد قطعی علائم

نشانه های مثبت به صورت قطعی آن خبر از بارداری می دهند اگر این علائم را داشته باشید حتما باردار هستید تاکنون فقط سه نشانه مثبت توسط متخصصان تشخیص داده شده است.

  • مشاهده جنین از راه سونوگرافی
  • حرکت جنین که در معاینه احساس می شود
  • شنیدن ضربان قلب جنین جدا از مادر

به نقل از منابع معتبر اگر شیرخوار شما بیشتر از چهل روز دارد، احتمال تخمک گذاری و بارداری بیشتر است.

بیان علائم بارداری در شیردهی

بیان نشانه های فرضی

حال نشانه های فرضی را به شما به صورت کامل و مفصل توضیح می دهیم:

۱. تغییرات سینه ها‌:

تغییر در سینه ها از اولین علائم بارداری بوده و مادر امکان دارد در هفته ششم بارداری آن را احساس کند. این تغییرات عوارض جانبی هورمون های بارداری استروژن و پروژسترون هستند. هورمونها بر سینه ها اثر دارند و آنها را برای شیردهی پس از تولد آماده می نمایند، حتی اگر دوران شیردهی را سپری می کنید باز هم احتمال ظاهر شدن چنین تغییراتی وجود دارد.

به این نکته توجه داشته باشید که تغییرات سینه به علت های متعددی می‌توانند اتفاق بیفتد و اگرچه به عنوان یکی از علائم حاملگی هستند ولی نباید آنها را از نشانه های قطعی حاملگی بدانیم.

۲. کاهش شیر مادر:

شیر مادر حامله به مرور زمان کم میشود، اگر متوجه کاهش شیر خود شدید، امکان دارد حامله باشید. البته حاملگی تنها علت کاهش شیر نیست بلکه نشانه هایی مانند استرس و بیماری بدن را به سوء حفظ زندگی هدایت می کنند در این حال بدن به جای استفاده از انرژی برای تولید شیر، انرژی را برای فعالیتهای حیاتی بدن استفاده می کند.

موادی مثل مشروبات الکلی، کافئین و نیکوتین موجب کمبود آب در بدن و کاهش توانایی سینه در ترشح شیر می شوند. پس در دوران شیردهی برای اینکه بدن بتواند شیر تولید کند به اندازه کافی آب و نوشیدنی های مفید بنوشید و از این دسته مواد اجتناب کنید.

معرفی نشانه های بارداری در شیردهی

انواع خاصی از داروها نیز باعث کاهش شیر میشود پس در صورت مراجعه به پزشک حتما او را در جریان شیردهی بگذارید تا داروها با شیردهی تداخلی به وجود نیاورند.

برخی از گیاهان مثل نعنا و جعفری اگر به اندازه زیادی استفاده شوند، تولید شیر را کم می‌کنند. در دوران شیردهی از استفاده زیاد گیاهان و ادویه جات پرهیز کنید. کمبود آب بدن و سوء تغذیه نیز مقدار شیر را کم می‌کند، پس هنگام شیردهی به درستی غذا بخورید و درست بیاشامید. اگر در حاملگی دچار مشکل هستید، امکان دارد در شیردهی نیز مشکل داشته باشید. سینه ها برای تولید شیر به سیگنالهای هورمونی اتکا دارند. اگر عدم تعادل هورمونی، پرکاری و کم کاری تیروئید، فشار خون بالا، دیابت، سندروم تخمدان پلی کیستیک یا بیماری دیگر وجود داشته باشد، به احتمال زیاد با مشکل شیردهی روبه‌رو می‌شوید و امکان دارد به اجبار از شیر خشک استفاده کنید که در این صورت مشورت با پزشک ضروری است.

علائم جسمانی

نشانه های جسمانی دیگر که در ادامه به آنها اشاره می کنیم، نشان دهنده حاملگی هستند ولی عوامل دیگری نیز می تواند در بروز آن ها دخالت داشته باشند، این علائم بارداری در دوران شیردهی عبارت است از:

توضیح در مورد علائم بارداری در شیردهی

  • خستگی
  • خونریزی یا لکه بینی ناشی از لانه گزینی
  • تهوع و استفراغ
  • تکرر ادرار
  • تغییر پوست
  • آمنوره (عدم قاعدگی)
  • بزرگ شدن رحم
  • اولین حرکات قابل تشخیص جنین در رحم

تهوع و استفراغ

بیماری صبحگاهی در سه ماهه اول حاملگی قابل توجه است و تا سه ماهه دوم نابود می‌شود. طعم ها و عطر غذاهای خاص می‌تواند موجب تهوع و استفراغ شود. خیلی از مادران درباره عدم تحمل ماهی حرف می‌زنند. اگر هنوز پس از زایمان قاعدگی شما شروع نشده اما دچار بیماری صبحگاهی هستید، امکان دارد حامله باشید. بوی عطر مرکبات می‌تواند در کاهش تهوع تأثیر داشته باشد. با وجود تهوع و استفراغ حتما مراقب باشید که مواد غذایی به اندازه کافی به شما برسد. در این مرحله بیشتر غذاهای سرشار از کربوهیدرات و پروتئین را بخورید. در صورت استفراغ و احساس تهوع، فوراً احتمال حاملگی را در نظر نگیرید بلکه به پزشک مراجعه کنید تا از نظر مسمومیت غذایی، عفونت های ویروسی و دیگر بیماری ها مورد بررسی قرار گیرید.

خونریزی یا لکه بینی ناشی از لانه گزینی

این لکه بینی و خونریزی جزئی به علت لانه گزینی جنین در دیواره رحم و معمولاً یک هفته بعد از تخمک گذاری اتفاق می افتد. سبک و کوتاه مدت است و بروز آن برای یک حاملگی سالم لازم نیست. اگر خونریزی همراه با درد باشد، توصیه می‌شود فوراً به بیمارستان مراجعه کنید.

بررسی علائم حاملگی در شیردهی

خستگی

تغذیه با شیر مادر انرژی بدن کودک را فراهم می کند و لذا ذخایر بدن مادری که افزون بر شیردهی حامله است، رو به کم شدن می‌رود. مادران شیرده حامله بیشتر از گذشته به چرت روزانه احتیاج دارند و نیز در طول روز سطح انرژی در آنان پایین است. افزون بر انرژی که برای بارداری و شیردهی استفاده می شود، موارد دیگری مانند استرس، بیماری، مشکلات و تغییرات عمده سبک زندگی در کم شدن انرژی دخالت دارند. چنانچه به هر علت خسته هستید با چرت نیمروز و حفظ رژیم غذایی مفید و متعادل انرژی از دست رفته را به خود برگردانید. استفاده میوه و سبزیجات در افزایش سطح انرژی تاثیر گذار است.

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو