برنامه‌ریزی برای شروع یک سفر طبیعت گردی (مخصوص تازه‌کارها)

منبع: روزیاتو

4

1402/4/6

15:05


برنامه‌ریزی برای شروع یک سفر طبیعت گردی (مخصوص تازه‌کارها)

برنامه‌ریزی برای شروع یک سفر طبیعت گردی (مخصوص تازه‌کارها)

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

طبیعت گردی و کمپ کردن در طبیعت راهی عالی برای خوش گذراندن، آرامش گرفتن و لذت بردن از طبیعت است. با این وجود این کار آنقدرها هم که به نظر می‌رسد ساده نیست و آمادگی و برنامه‌ریزی خودش را می‌خواهد. اگر تازه کار هستید و نمی‌دانید چگونه باید اولین سفر خود را شروع کنید، خواندن این مقاله می‌تواند به شما کمک کند.

از آنچه دارید استفاده کنید

هیجان زدگی چیزی است که برای اغلب ما هنگام اولین سفر کمپینگ پیش می‌آید. شاید شما هم کلیپ‌های طبیعت‌گردهای حرفه‌ای را دیده باشید و فکر کنید برای سفر به همه‌ی آن وسایل خاص و زیبا نیاز دارید. همین هم سبب می‌شود مبالغ عجیب و غریبی را صرف خرید وسایلی کنید که شاید اصلا نیازی نباشد. به طور مثال واقعا لزومی ندارد برای سفر اول خود میز و صندلی تاشو خریداری کنید یا یک چادر حرفه‌ای و گرانقیمت داشته باشید. پیشنهاد ما این است که تنها چیزهای کاملا ضروری را تهیه کنید. اگر واقعا سفر لذت بخشی داشتید و تصمیم گرفتید اینگونه سفرها را ادامه دهید، کم کم می‌توانید تجهیزات خود را تکمیل کنید یا آن‌ها را با وسایل حرفه‌ای‌تر تعویض کنید.

زمان مناسب را انتخاب کنید

اگر مکان خاصی را برای طبیعت‌گردی و کمپ مد نظر دارید، باید زمان مناسب را نیز پیدا کنید. هر مکانی زمان مناسب خودش را بری سفر دارد. نکته اول آب و هواست که نیازی به گفتن هم ندارد. شاید عکس‌های مکان خاصی را دیده باشید و بسیار سرسبز و خوش آب و هوا به نظر برسد، اما بیشتر لوکیشن‌ها در تمامی فصول سال این گونه نیستند و اگر در زمان مناسب سفر نکنید ممکن است بسیار گرم یا بسیار سرد باشند یا اصلا آن زیبایی مد نظر شما را نداشته باشند. علاوه بر این‌ها پوشش جانوری برخی مناطق اجازه سفر همیشگی را نمی‌دهد (مثلا مناطق کویری). بنابراین حتما قبل از برنامه ریزی سفر همه اطلاعات را راجع به مقصد خود به دست آورید.

طولانی سفر نکنید

اگر اولین بار است که به کمپینگ یا سفر طبیعت‌گردی می‌روید، خیلی به خودتان سخت نگیرید. همچنین بهتر است سفری کوتاه را انتخاب کنید، مثلا یک سفر یک روزه یا سفری دوروزه در آخر هفته بهترین انتخاب‌های شما خواهند بود. می‌توانید لوکیشنی نزدیک محل زندگی خود انتخاب کنید و یک تجربه کوتاه را به عنوان آزمایش داشته باشید تا راه و چاه را بهتر یاد بگیرید. سفرهای طولانی به عنوان تجربه اول نه تنها ممکن است بسیار خسته کننده باشد،‌بلکه ممکن است تجهیزات و توانایی بدنی لازم را نیز برای چنین سفری نداشته باشید.

لباس مناسب را فراموش نکنید

شاید طبیعت گردی و کمپینگ را برای عکس‌های زیبا و جذابش انتخاب کنید، اما در انتخاب لباس بیشتر زیبایی باید به دنبال کارایی باشید. به عنوان مثال حتی در روزهای گرم هم بهتر است از خیر شلوارک و تیشرت کوتاه بگذرید و به جای آن لباس‌های بلند اما خنک را انتخاب کنید که شما را از شر آفتاب، حیوانات گزنده یا برخورد با تیغ و صخره‌ها در امان نگه می‌دارد. بنا بر شرایط آب و هوای مقصد می‌توانید یک بارانی سبک یا یک بادگیر را هم همراه خود ببرید. همچنین حتما جوراب اضافه همراه داشته باشید زیرا جوراب‌های خیس نه تنها ناخوشایند هستند، بلکه احتمال تاول زدن پاها را بسیار بیشتر می‌کنند.

برنامه‌ریزی برای شروع یک سفر طبیعت گردی (مخصوص تازه‌کارها)

مواد غذایی درست را انتخاب کنید

یکی از بخش‌های لذت بخش و دوست داشتنی در سفر بخش غذا خوردن است. ابن قسمت به همان اندازه که جذاب است می‌تواند پر دردسر هم باشد. البته اگر برنامه طبیعت گردی یک روزه دارید اوضاع کمی راحت‌تر است و می‌تواند با ساندویچ‌های سبک موضوع را حل کنید. اما برای سفر‌های طولانی‌تر، نیاز به لوازم پخت و پز هم خواهید داشت. اگر با خودرو سفر می‌کنید می‌توانید گریل‌های مسافرتی را همراه داشته باشید و برای سفر با کوله هم پیک‌نیک‌های کمپینگ کوچکی است که کار را راحت‌ می‌کند. ظروف مسافرتی سبک و جمع و جور نیز از بایدهاست. سعی کنید مواد غذایی انتخاب کنید که در عین داشتن حجم کم،‌ مواد مغذی کافی برای تامین انرژی شما را داشته باشند. به علاوه تا جای ممکن خوراکی‌های آبکی و چیزهایی که زود فاسد می‌شوند را با خود نبرید.

آمادگی بدنی کسب کنید

سفرهای طبیعت گردی درجه سختی‌های متفاوتی دارند. برخی بسیار دشوار هستند و نیاز به صخره نوردی و کوهپیمایی دارند در حالی که برخی بسیار سبک و دلپذیر هستند و تنها کمی پیاده روی برای رسیدن به مقصد نیاز دارند. بنابراین میزان آمادگی بدنی مورد نیاز برای هر سفری متفاوت است و باید قبل از سفر ببینید که اصلا توانایی آن را دارید یا خیر. این درجه سختی‌ها را دست کم نگیرید زیرا وقتی سفر را شروع کنید به راحتی راه برگشتی نیست و ممکن است علاوه بر اذیت شدن خودتان، همسفرهای خود را نیز به خطر بیندازید. در آژانس مسافرتی آرند تور، درجه سختی هر سفری مشخص شده و می‌توانید بهترین مقصد را با توجه به توانایی‌های خود انتخاب کنید.

یک چک لیست از لوازم ضروری بسازید

این که لوازم ضروری کمپینگ چه چیزهایی هستند، بسته به نوع مکانی که می‌خواهید بروید، مدت زمان سفر و عواملی مانند آب و هوا می‌تواند بسیار متغیر باشد. بنابراین نمی‌توان در این جا لیست دقیقی را منتشر کرد. با این وجود یک سری چیزها از واجبات است: مانند کیسه خواب و تجهیزات مناسب خواب، چادر، چراغ قوه و چاقو، لوازم پخت و پز و مواد غذایی، پاوربانک و لباس اضافه مناسب با توجه به مکان و آب و هوا. به علاوه حتما یک بسته کوچک کمک‌های اولیه مانند بانداژ و بتادین و چسب زخم را حتما به همراه داشته باشید و البته طرز استفاده از آن را نیز قبل از سفر یاد بگیرید. البته در برخی از سفرها مانند سفرهای آژانس مسافرتی آرندتور می‌توانید در اقامتگاه‌های محلی بمانید و به تجهیزات کمتری نیاز خواهید داشت.

برنامه‌ریزی برای شروع یک سفر طبیعت گردی (مخصوص تازه‌کارها)

از پلاستیک استفاده نکنید

قاعدتا استفاده از لوازم یک بار مصرف و یا پلاستیک برای قرار دادن وسایل مختلف آسان‌ترین راه ممکن به نظر می‌رسد. اما باید بدانید که پلاستیک یکی از بدترین مواد برای کمپینگ است که نه تنها می‌تواند به حیات وحش اطراف صدمه بزند، بلکه اصلا انقدرها هم ضروری نیست. به جای لیوان یک بار مصرف یک ماگ یا لیوان نشکن یا فلزی بردارید. از ظروف سبک استفاده کنید و غذاها را نیز به حای پلاستیک در ظروف فریزری ساده حمل کنید که بعدا هم قابل استفاده هستند. شاید در خیلی از موارد نتوان مصرف پلاستیک را به ثفر رساند، اما می‌توانید آن را تا جای ممکن کم کنید.

پاکسازی مناسب

قبل از ترک محل کمپ خود، بسیار مهم است که برای تمیز کردن زمان کاملی بگذارید. حتما برنامه ریزی داشته باشید تا بتوانید زمان مناسب را برای حمع کردن اختصاص دهید. نباید هیچ زباله یا تجهیزاتی در طبیعت باقی بماند و نباید فراموش کنید که در قبال طبیعت مسئول هستید. زباله‌های باقی‌مانده نه تنها بکر بودن مکان را از بین می‌برند و آلودگی و مناظر زشت می‌‌سازند، بلکه ممکن است برای حیوانات آن منطقه نیز بسیار مضر باشند و خطر ایجاد کنند. پس با استفاده ازکیسه‌های بزرگ همه‌ی آشغال‌ها را جمع کنید تا در جای مناسب به سطل آشغال بیندازید.

جمع بندی

طبیعت گردی در ابتدا آنقدرها راحت نیست، اما با کمی تجربه و جمع کردن تدریجی تجهیزات لازم می‌توانید بیشتر و بیشتر از سفر خود لذت ببرید. با این تفاسیر اگر تازه‌کار هستید، بهترین مسیر شروع سفر کردن با تور است تا کم کم با جزئیات آشنا شوید و بتوانید سفرهای شخصی را نیز برنامه ریزی کنید. با آژانس مسافرتی آرند تور می‌توانید از انواع تور طبیعت‌گردی یک تا چند روزه با درجه سختی‌های مختلف را تجربه کنید و به یک حرفه‌ای تبدیل شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو